Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:39

Je maakt van een mug een olifant, enzino. Waarom zou hij het niet zo benoemen als het nu eenmaal zo is. Je gaat toch niet zeggen ‘bijna iedereen’ als het iedereen is? Dat is juist weer ammunitie voor anti-vaxers: zie je wel er liggen ook gevaccineerden op de IC.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:41

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit privé willen houden ivm de discussies die er kunnen komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:41

Enzino heeft gewoon gelijk, die directeur mag dat niet zo zeggen want dat zijn herleidbare patientengegevens.
Of iemand dat wel of niet „stom“ of „overdreven“ vind is daaraan onderschikt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:57

Sizzle schreef:
Opleidingsniveau zegt bijzonder weinig over het wel of niet goede keuzes kunnen maken.
Ik heb niet zo veel met opleidingsniveau, de praktijk is wat telt.

Geen idee hoe het in NL is, maar ik merk dat ik ook best geirriteert ben dat bij ons zo‘n 10% van de 65+ ers niet ingeent zijn en dat geldt ook voor de allerhoogste risicogroep vanaf 75, terwijl alle vaccinatie druk op de werkenden en jeugd gezet wordt. Wordt het niet tijd voor 2G voor de klaverjasavonden? Hoe zit het met 3G voor de eetzaal in verzorgcentra?

Ik vind het in ieder geval onvoorstelbaar dat je vanaf 12 in Nederland dezelfde vaccinatiedrang hebt als een 50+'er met overgewicht. -O-

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:58

imaudy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hier ook weer een bizar verhaal. Persoon x is niet gevaccineerd en ging op bezoek bij haar dementerende 98-jarige moeder. Moeder woont in een tehuis met alleen maar hele oude dementerende mensen. Mensen die je niet in quarantaine kan houden en ook niet allemaal kan laten testen. Deze persoon stak haar moeder aan en er kan dus nu zomaar een golf uitbreken daar. Er is ook al personeel besmet (die ook risicogroep is). Dat is dus woensdag gebeurd. Toen was er donderdag al een vermoeden dat de 98-jarige corona zou hebben en diegene die woensdag besmet is moest donderdag wel gewoon werken (intensieve zorg). Door dit soort grapjes gaan er allemaal kwetsbare mensen heel ziek worden of ze gaan misschien wel dood.

-O-

Is het bekend dat persoon X nu positief is?
Was hier ook ooit in het topic, iemand die in de zorg werkte, meerdere collega's besmet. Dat hadden ze onderzocht en ze hadden verschillende virusstammen.

Als het bericht nu was Persoon X, die aantoonbaar besmet was toen ze op bezoek ging en het zelf wist/kon weten, dan zeg ik: slechte actie. Nu kan ik er weinig mee.
Sterker nog, al ben je gevaccineerd en je wil bij zo'n kwetsbaar persoon op bezoek, doe een test!! Dat is pas zorgen voor elkaar. Niet blind varen op je vaccinatie alleen.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 22-11-21 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:59

Klopt Sizzle maar wanneer je iemand zo goed kent dat je al weet dat ze op de ic ipv de verpleegafdeling liggen dan ken je de vaccinatiestatus ook wel. Niet goed van de directeur maar ik zie het als waarschuwing.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:00

Douce schreef:
Sizzle schreef:
Opleidingsniveau zegt bijzonder weinig over het wel of niet goede keuzes kunnen maken.
Ik heb niet zo veel met opleidingsniveau, de praktijk is wat telt.

Geen idee hoe het in NL is, maar ik merk dat ik ook best geirriteert ben dat bij ons zo‘n 10% van de 65+ ers niet ingeent zijn en dat geldt ook voor de allerhoogste risicogroep vanaf 75, terwijl alle vaccinatie druk op de werkenden en jeugd gezet wordt. Wordt het niet tijd voor 2G voor de klaverjasavonden? Hoe zit het met 3G voor de eetzaal in verzorgcentra?

Ik vind het in ieder geval onvoorstelbaar dat je vanaf 12 in Nederland dezelfde vaccinatiedrang hebt als een 50+'er met overgewicht. -O-

Zolang in Nederland de middelbare scholieren nog zonder mondmasker in volle klassen op school zitten, door de gangen lopen etc, vind ik vaccineren van deze middelbare scholieren heel verstandig.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:02

MarlindeRooz schreef:
Needje schreef:
Vind het hele verhaal sowieso niet helemaal duidelijk. Wanneer is X bij moeder geweest? Woensdag?
Hoe kan moeder dan de dag erna besmet lijken (incubatietijd lag toch tussen de 2 en 14 dagen, dus niet 1 dag) en welk personeelslid was volgens jou dan woensdag besmet (En door wie?) en weet diegene überhaupt of ze besmet is? Klinkt voor mij weer als een verhaal waarvan je me god niet weet hoe het zit maar ik breng het zo zodat de ongevaccineerde de schuldige is. :+

Geen idee wanneer maar die vrouw van 98 is donderdag positief getest dus dat zou dan ergens begin van de week zijn. Dat weet ik niet precies.

Personeelslid is woensdag door die vrouw zelf besmet. Dus ja we weten wel hoe dit zit maar ga niet vertellen wie want mensen hebben privacy.

Wilde meer een voorbeeld geven van hoe nou 98-jarigen en mensen uit de risicogroep aan corona komen. En hoe mensen met een verdenking in de zorg gewoon moeten werken. -O-

Edit: ook handige bijdrage: personen droegen steeds mondkapjes en toch was er besmetting.

Al met al blijft het een stemmingmakend verhaal met vaagheden al om. Gewoon niet plaatsten was beter geweest, de maatschappij, inclusief Bokt is al zo gespannen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:03

Ik vind het ook geen goede actie wanneer iemand zegt dat 100% van de patiënten ongevaccineerd is, dat is inderdaad herleidbaar en moet je gewoon niet doen -O-

En wat nou als er dan van het weekend nog iemand opgenomen werd daar die wèl zijn prikken in orde had...? Die wordt dan ook lekker als anti-vaxxer weggezet in de hele vage kennissenkring.

Sowieso denk ik dat als je als gevaccineerde op de IC komt, het wel een fijn idee is als iemand dan in koeienletters bij je bed iets ophangt dat je volledig gevaccineerd bent, in de hoop dat de verzorging dan met een andere mindset met je bezig is :(:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:06

want je denkt dat verzorgenden ongevaccineerden anders behandelen?
Dat lijkt mij pas een slechte zaak?

CharleyT

pmarena schreef:
Ik vind het ook geen goede actie wanneer iemand zegt dat 100% van de patiënten ongevaccineerd is, dat is inderdaad herleidbaar en moet je gewoon niet doen -O-

En wat nou als er dan van het weekend nog iemand opgenomen werd daar die wèl zijn prikken in orde had...? Die wordt dan ook lekker als anti-vaxxer weggezet in de hele vage kennissenkring.

Sowieso denk ik dat als je als gevaccineerde op de IC komt, het wel een fijn idee is als iemand dan in koeienletters bij je bed iets ophangt dat je volledig gevaccineerd bent, in de hoop dat de verzorging dan met een andere mindset met je bezig is :(:)

Niet overdrijven, als de cijfers dat nu aangeven dan is 100% gewoon wat het is. Niet doorslaan met al dat privacy geneuzel.

sureido

bigone schreef:
Klopt Sizzle maar wanneer je iemand zo goed kent dat je al weet dat ze op de ic ipv de verpleegafdeling liggen dan ken je de vaccinatiestatus ook wel. Niet goed van de directeur maar ik zie het als waarschuwing.

Haha, dan heb jij nooit in een dorp gewoond denk ik zo :+

Bij ons wist heel het dorp wanneer iemand opgehaald werd met de ambulance en 5 uur later wist iedereen ook wat er aan de hand is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:07

Cer schreef:

Precies, vond het een sombere negatieve manier van denken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:08

Mwa, de meeste die ongevaccineerd wilden blijven roeptoeterden dit toch al tegen iedereen die het horen wil!
Vind dat niet zo schokkend een ziekenhuis directeur dat zegt. Hij noemt geen namen!

CharleyT

sureido schreef:
bigone schreef:

Haha, dan heb jij nooit in een dorp gewoond denk ik zo :+

Bij ons wist heel het dorp wanneer iemand opgehaald werd met de ambulance en 5 uur later wist iedereen ook wat er aan de hand is.

:):):), heel herkenbaar , en weet je, het is wat het is. Je neemt er kennis van en het leven gaat gewoon verder. Helemaal prima zo'n dorp van 20.000 inwoners.

pmarena

Cer schreef:

Ik denk dat ze hun best doen, maar het steeds lastiger wordt om er niet een bepaald gevoel bij te krijgen als er weer iemand met Corona binnenkomt :(:) En als je dan gewend bent dat het meestal ongevaccineerden zijn.... ik zou het wel fijn vinden als ik in zo'n bed lig, om die mensen te laten weten dat ik echt heb geprobeerd om te voorkomen om hun te belasten :(:)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:10

Popstra schreef:
Mwa, de meeste die ongevaccineerd wilden blijven roeptoeterden dit toch al tegen iedereen die het horen wil!
Vind dat niet zo schokkend een ziekenhuis directeur dat zegt. Hij noemt geen namen!

Zeker niet schokkend, dan man geeft getallen door, dat is alles. Maar ja, we leven in een tijd waar van alles opeens heel gevoelig lijkt te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:10

Fitzroy schreef:
Je gaat toch niet zeggen ‘bijna iedereen’ als het iedereen is?

Als je niet weet hoe je zo'n vraag diplomatisch kan beantwoorden zonder te liegen en zonder dat het herleidbaar is dan moet je simpelweg niet met de media praten!

Dit lijkt me niet alleen onethisch om te zeggen maar je zet mogelijk ook de deur open voor een rechtszaak.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:11

Ik zou dat wel hebben als zorgmedewerker als ik iemand moet verzorgen die blijft zeggen dat Corona niet bestaat... die zou ik per ongeluk vergeten te verzorgen misschien :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:13

CharleyT schreef:
pmarena schreef:

Niet overdrijven, als de cijfers dat nu aangeven dan is 100% gewoon wat het is. Niet doorslaan met al dat privacy geneuzel.

Dus jij zou het niet erg vinden als jij daar vlak ná die statement opgenomen werd en de hele omgeving / je werkgever / familie / vage kennissen nu denken dat je een wappie bent die daar door eigen schuld terechtgekomen is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:13

bigone schreef:

Natuurlijk niet.
Als een collega of buur op de IC ligt dan hoor ik dat uiteraard en dan sturen we een kaart en bloemen of zo.
Maar dan heb ik niets noppes nada te maken met de vaccinatie status.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:15

CharleyT schreef:
Popstra schreef:

Zeker niet schokkend, dan man geeft getallen door, dat is alles. Maar ja, we leven in een tijd waar van alles opeens heel gevoelig lijkt te zijn.

Dit was al niet OK voordat de privacy wet van toepassing was. Er zijn voor medische data nog wel wat meer regulaties dan enkel de GDPR.

Het is daarbij ondergeschikt wat bokt daar wel/niet overdreven aan vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:25

Cer schreef:

Dat lijkt mij ook een slechte zaak, maar geen onredelijke mogelijkheid. Ik kan me goed indenken dat bij code zwart de vaccinatiestatus niet meer inzichtelijk gemaakt gaat worden voor iedereen behalve de arts om dit te voorkomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:27

Ach misschien worden die mensen wel herkent van een anti vaccin demonstratie.. dan kunnen ze het ook moeilijk geheim houden :')

Ik denk dat als ze hier Tinus of die moederhart dame op t bed krijgen, dat ze die toch verzorgen..
Dat doen ze ook met criminelen en verslaafden, toch...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:29

Ik sprak vandaag een zorgmedewerker die met coronapatienten werkt en die was nogal verbolgen over het feit dat de (prive)klinieken in NL hun hulp hebben aangeboden aan de reguliere zorg, maar dit geweigerd is. Best bijzonder ook, als de druk zo hoog is wil je toch elke hand aan het bed die je kan vinden.