Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:06

De werkingswijze van dit vaccin en die van Pfizer is op hetzelfde gebaseerd dus dat ze beide komen met vergelijkbare resultaten, hoe summier ook, bevestigd dat het werkt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:47

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Ja gedaan..
Maar had vertaal probleempje
94% blijft voor mij onvoldoende en op 30.000 alsnog zieken ook
Vind die 30000 al erg weinig

Wat wil je dan?

94% is FANTASTISCH!

De eerste geruchten gingen over vaccins met een effectiviteit van 50-70%

Dan is 94% echt extreem hoog!

Geen enkel vaccin op de wereld heeft een effectiviteit van 100%

Nou op 90 man... vind ik wel een beetje weinig hoor.
Het zou pas veel zijn dat wanneer er ongeveer 100.000 man getest is en de graad blijft op 94% staan.

Blue_Eyes

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:59

Purny, er is op 30.000 man getest. De helft kreeg het vaccin, de andere een placebo. Er waren 95 mensen die alsnog ziek werken, waarvan 90 die een placebo hadden gekregen. Van de 15.000 die het vaccin hebben gehad, zijn er dus maar 5 ziek geworden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:10

Blue_Eyes schreef:
Purny, er is op 30.000 man getest. De helft kreeg het vaccin, de andere een placebo. Er waren 95 mensen die alsnog ziek werken, waarvan 90 die een placebo hadden gekregen. Van de 15.000 die het vaccin hebben gehad, zijn er dus maar 5 ziek geworden.

Oooh dat brengt een andere kijk erop. Lange dag gehad op het werk...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:14

Blue_Eyes schreef:

En tegenover de 85 op de 15.000 die een placebo hadden vind ik dit echt wel een duidelijk verschil.
Weet iemand ook over hoe lang die mensen gevolgd zijn?
Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurd als je die mensen op langere termijn zou gaan opvolgen, hoe langer je ze zou laten rond lopen hoe accurater je resultaat zou moeten zijn. En of op een gegeven moment dat verschil ook weer terug zou vallen (als een vaccin niet levenslang zou werken).

Overigens denk ik wel echt dat het in Nederland wel zo waterdicht is geregeld dat zo'n vaccin niet eerder op de markt komt dan dat die alle testjes en regeltjes doorstaat, net als de andere vaccins die we hebben. Ik hoef ze niet nu al (zoals ze in ik meen Rusland al doen?) maar als ze van hogerop/volksgezondheid duidelijk kunnen maken dat hij aan de eisen voldoet durf ik daar wel op te vertrouwen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:23

Het is vooral ontzettend belangrijk dat het vaccin veilig is.
Wat mij betreft kunnen we ook blij zijn met 75% bescherming, als het vaccin maar veilig is.
( En dan bedoel ik niet de 5g chip die erin zit dat is vooral een leuk extraatje :D)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:23

Eleeke :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:41

Echwel schreef:
mvdende schreef:

Wat wil je dan?

94% is FANTASTISCH!

De eerste geruchten gingen over vaccins met een effectiviteit van 50-70%

Dan is 94% echt extreem hoog!

Geen enkel vaccin op de wereld heeft een effectiviteit van 100%

Het gaat erg snel is maar op 30000 mensen getest
Die niet voldoende in aanraking komen met covid

Geef mijn injectie maar even aan een ander totdat we meer weten

Bv wetenschappelijke onderzoeken publiceren

Prima! Mag ik hem dan van jou hebben? }>

Iets anders:

Ik vind het wél behoorlijk eng worden dat je nu al hoort: zonder vaccin geen toegang. Alleen festivals en concerten met vaccinatie bewijs...

Wordt ik niet vrolijk van!

Er zullen in het begin bij lange na niet genoeg vaccins zijn om iedereen te kunnen enten. Ga je dan niet krijgen dat er bonje, ruzie en rellen gaan ontstaan op het moment dat A wél naar een festival mag en Z niet omdat er niet genoeg vaccins waren?

Ik persoonlijk zou er erg van balen als ik naar een evenement wil, maar nog niet mag want nog geen enting gehad.

Weet niet of het wel zo slim is het op die manier te gaan spelen eerlijk gezegd.

Er zijn ook mensen die natuurlijk helemaal geen zin hebben in de vaccinatie, mogen die straks dan nergens meer heen/in?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:44

Je mag hier in Nederland nooit iemand verplichten om zichzelf te laten vaccineren. Dat staat in de grondwet.
Dus de voorlichting mag ook wel wat beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:48

Ze verplichten toch ook niks? Als iemand een feestje geeft met als voorwaarde 'enkel met vaccinatie welkom', hoef je niet te gaan. Net als een feestje 'enkel verkleed als paashaas welkom'. Je hoeft je niet te verkleden als paashaas, alleen zal je dan niet naar dat feestje kunnen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:50

purny schreef:
Je mag hier in Nederland nooit iemand verplichten om zichzelf te laten vaccineren. Dat staat in de grondwet.

Maar wanneer noem je het een verplichting?

Kijk, toegang tot de zorg en de supermarkt kunnen ze je nooit ontzeggen als je geen enting hebt gehad.

Maar een organisatie van een evenement mag dat volgens mij wel, al is het in verkapte vorm

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20201115_97814564

Ik ben er trouwens fel op tegen! Je gaat alleen maar méér onrust kweken met dit soort berichten.

Het is nog niet duidelijk wie het vaccin als eerste mag krijgen: of de oudere en kwetsbare zodat deze groep "beschermd" is òf juist de jongeren om de economie weer meer open te gooien. En een gevaccineerde jongeren kan geen oudere meer aansteken (als het goed is)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:57

mvdende schreef:
purny schreef:

Kijk, toegang tot de zorg en de supermarkt kunnen ze je nooit ontzeggen als je geen enting hebt gehad.

Maar een organisatie van een evenement mag dat volgens mij wel, al is het in verkapte vorm

Ik ben er trouwens fel op tegen! Je gaat alleen maar méér onrust kweken met dit soort berichten.

Het is nog niet duidelijk wie het vaccin als eerste mag krijgen: of de oudere en kwetsbare zodat deze groep "beschermd" is òf juist de jongeren om de economie weer meer open te gooien. En een gevaccineerde jongeren kan geen oudere meer aansteken (als het goed is)

Je mag gewoon niet als bedrijf zeggen dat je je moet vaccineren als je iets wilt.
Ga je nou op vakantie dan is het een advies en soms wel een verplichting. Maar je kunt nooit zeggen dat je alleen naar een evenement mag als je gevaccineerd bent.
Er staat gewoon in de grondwet dat dit niet mag.

Ben ook benieuwd hoe het kabinet hiermee om zal gaan.

Er heerst een ontzettende angstcultuur. Mensen zijn bang dat er een vaccinatieplicht komt zodat je gecontroleerd kan gaan worden door de overheid...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:08

Tuurlijk mag dat wel. Een evenement is prive en mag eigen regels bepalen.

De overheid mag je niets verplichten en dus ook geen toegang ontzeggen tot openbare gebouwen, oid. Een prive-activiteit mag dat prima wel. Net als dat ze mannen mogen weigeren (of vrouwen) ofzo.
Of je dat moet willen us een tweede.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:10

purny schreef:
mvdende schreef:

Je mag gewoon niet als bedrijf zeggen dat je je moet vaccineren als je iets wilt.
Ga je nou op vakantie dan is het een advies en soms wel een verplichting. Maar je kunt nooit zeggen dat je alleen naar een evenement mag als je gevaccineerd bent.
Er staat gewoon in de grondwet dat dit niet mag.

Ben ook benieuwd hoe het kabinet hiermee om zal gaan.

Er heerst een ontzettende angstcultuur. Mensen zijn bang dat er een vaccinatieplicht komt zodat je gecontroleerd kan gaan worden door de overheid...

https://www.thuisvaccinatie.nl/vaccinaties/gele-koorts

Gele koorts vaccinatie is echt verplicht om sommige landen binnen te komen.

En dat "mag niet want staat in de grondwet" neem ik niet zo letterlijk meer. Mondkapjes mogen ook niet verplicht worden volgens de grondwet, dit kabinet heeft doodleuk de regels "aangepast" waardoor het nu dus wél verplicht mag worden.

Tot zo ver de heiligheid van de grondwet dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:11

Ergens denk ik dat veel mensen aardig hypocriet zijn, wanneer ze naar een land op vakantie gaan waar buiktyfus of gele koorts heerst nemen ze de vaccinaties meteen maar nu gaat het om de pandemie te stoppen en gaan ze mekkeren. Prima maar dan ook niet zeuren dat het even wat langer duurt voor de wereld weer aan je voeten ligt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:11

Mondkapjes mogen wél verplicht worden volgens de grondwet. Artikel 22.

Edit: correctie, 22.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:15

bigone schreef:
Ergens denk ik dat veel mensen aardig hypocriet zijn, wanneer ze naar een land op vakantie gaan waar buiktyfus of gele koorts heerst nemen ze de vaccinaties meteen maar nu gaat het om de pandemie te stoppen en gaan ze mekkeren. Prima maar dan ook niet zeuren dat het even wat langer duurt voor de wereld weer aan je voeten ligt.

Volledig mee eens!!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:19

bigone schreef:

Mwah, niet mee eens. De meeste vaccins worden over een langere periode uitgebreid getest. Dit vaccin zal ongetwijfeld op de korte termijn veilig/niet schadelijk zijn, maar over de lange termijn? In hoeverre gaat de snelheid van opleveren voor een echt gedegen, langdurig onderzoek?

Laat ik het zo zeggen, ik kijk het eerst nog wel eens even aan voor ik me laat vaccineren.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:21

Berdien schreef:
bigone schreef:

Mwah, niet mee eens. De meeste vaccins worden over een langere periode uitgebreid getest. Dit vaccin zal ongetwijfeld op de korte termijn veilig/niet schadelijk zijn, maar over de lange termijn? In hoeverre gaat de snelheid van opleveren voor een echt gedegen, langdurig onderzoek?

Laat ik het zo zeggen, ik kijk het eerst nog wel eens even aan voor ik me laat vaccineren.

Het kan best zijn dat jij net voor gele koorts een nieuw vaccin krijgt dat het oude verbetert dat maar net op de markt is en je dat nooit geweten hebt :+

Er zijn gewoon protocollen voor nieuwe vaccins, een bedrijf bepaalt niet zelf aan wat het vaccin moet voldoen, daar zijn internationale controleorganen voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:26

De grondwet bestaat uit een aantal regelmatig elkaar tegensprekende afspraken tussen ons als burgers en de staat. Als die afspraken elkaar tegenspreken, dan zal je moeten afspreken welke voorrang heeft. Dat geldt dus ook voor het dragen van mondkapjes en in dit geval hebben we afgesproken dat we artikel 22 belangrijker vinden.

Rechten komen met plichten en keuzes met consequenties. Je kan natuurlijk denken dat je alleen maar rechten en keuzes hebt en dat je niks met de plichten en consequenties te maken hebt, maar dan kom je uiteindelijk van een koude kermis thuis. Daarom irriteer ik me persoonlijk aan mensen die de hele tijd alleen maar kunnen klagen of wat ze niet mogen en wat ze niet meer kunnen, omdat ze altijd vergeten dat dat in samenhang staat met wat ze nog wel mogen en wat ze nog wel kunnen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:29

Karl66 schreef:
De grondwet bestaat uit een aantal regelmatig elkaar tegensprekende afspraken tussen ons als burgers en de staat. Als die afspraken elkaar tegenspreken, dan zal je moeten afspreken welke voorrang heeft. Dat geldt dus ook voor het dragen van mondkapjes en in dit geval hebben we afgesproken dat we artikel 22 belangrijker vinden.

Rechten komen met plichten en keuzes met consequenties. Je kan natuurlijk denken dat je alleen maar rechten en keuzes hebt en dat je niks met de plichten en consequenties te maken hebt, maar dan kom je uiteindelijk van een koude kermis thuis. Daarom irriteer ik me persoonlijk aan mensen die de hele tijd alleen maar kunnen klagen of wat ze niet mogen en wat ze niet meer kunnen, omdat ze altijd vergeten dat dat in samenhang staat met wat ze nog wel mogen en wat ze nog wel kunnen.

Precies, als je wil klagen over wat je niet mag, wees dan ook zo eerlijk toe te geven dat het 'waarom' van het niet mogen je niet interesseert. Altijd maar zeggen "Maar het schaadt de economie" zonder te zeggen "en mensen redden is minder belangrijk dan die economie" (simpel voorbeeld, ik weet dat er veel nuanceringen en middenwegen zijn) draagt 0,0 bij aan het topic én aan je eigen gevoel. Want klagen maakt vooral jezelf ongelukkiger.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:35

Berdien schreef:
bigone schreef:

Maar wegen de mogelijke langetermijn nadelen van deze vaccins op tegen de nadelen van het níet z.s.m. inzetten ervan?
Stel dat een zeer klein deel van de gevaccineerden in de loop van vele jaren symptomen ontwikkelt, dan zullen die zich zodanig over de tijd uitgespreid voordoen dat er geen plotselinge piek is die de volledige zorg lamlegt. Rot voor degenen die het betreft, maar als maatschappij kunnen we dat zeer waarschijnlijk prima handelen.

Een heel veel langer aanhoudende staat van lockdowns en continu wisselende sluitingen van hele sectoren, kunnen we als maatschappij níet prima handelen.
Steeds optredende pieken waarbij het aantal ernstig zieken zodanig oploopt dat de gezondheidszorg het niet aankan en ook andere patiënten niet de benodigde zorg kan geven, dat kunnen we als maatschappij evenmin prima handelen.

Ergo: als er geen grote aantallen plotseling op eenzelfde moment optredende ernstige bijwerkingen van de vaccins te verwachten zijn, dan is het zeer waarschijnlijk gunstiger om ze wel op korte termijn uit te rollen dan om te wachten tot er heel veer meer zekerheid is.
Er is namelijk één zekerheid al wel, en dat is dat er tijdens/door het afwachten mensen en/of bedrijven zullen blijven omvallen op een schaal die grote maatschappelijke en economische gevolgen heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:42

Berdien schreef:

Het is uiteindelijk de afweging tussen het risico op daadwerkeljk corona krijgen (inclusief alle langdurige schade die daaruit voort kan komen) en het risico van een vaccin. En alles wat beter is dan de schade van corona zelf is in principe gezondheidswinst.

(En verder is de afweging dus tussen of je het recht hebt om anderen in gevaar te brengen of niet. Het is niet alleen een keuze voor jezelf. En dat is dus ook waarom er wel degelijk eisen kunnen worden gesteld: omdat het niet een keuze is die je alleen voor jezelf maakt.)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:43

Maar ik vind juist dat anderen in gevaar bejegen wel echt extreem gedacht. Sommige testen zijn niet eerlijk qua uitslag, misschien heb je wel Corona en negatief besmet.

Misschien heb je wel Corona en geen eens klachten..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:47

Maar dat hebben we te danken aan Rutte die heeft de zorg extreem bezuinigd en ook politie en leger etc.