Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cowboy55 schreef:https://nos.nl/artikel/2464381-boeken-r ... aalgebruik
Boeken Roald Dahl aangepast om 'beledigend' taalgebruik
De Engelse uitgeverij Puffin en de Roald Dahl Story Company hebben delen van de kinderboeken van Roald Dahl laten herschrijven, meldt de Daily Telegraph. De wijzigingen gaan vooral over de beschrijvingen van personages uit de kinderboeken.
Zo zijn de woorden "dik" en "lelijk" weggelaten in de omschrijvingen van Caspar Slok uit Sjakie en de chocoladefabriek en mevrouw Griezel. Ook zijn sommige typeringen genderneutraal gemaakt. De Oempa Loempa's worden nu "kleine mensen" genoemd in plaats van "kleine mannetjes".
De uitgeverij doet dit om ervoor te zorgen dat de boeken ook "vandaag de dag door iedereen kunnen worden gelezen". Er zijn volgens Britse media enkele honderden aanpassingen gemaakt.
Absurd! Maar ik ben wel benieuwd hoe de ‘opgeschoonde’ bijbel eruit gaat zien…..
verootjoo schreef:Mijn blijkbaar UO: mensen die tegen een gezond-eten-op -schoolbeleid zijn, zijn juist de reden dat het nodig is.
Mijn hemel, wat is er mis met water drinken en een appel eten op school ipv limonade en een gevulde koek
De hel is losgebarsten door de moeders van wie hun kind geen water lust
Er zijn dus kids die geen water lusten en de hele dag limonade drinken.
Ik vind daar wat van
Urbanus schreef:verootjoo schreef:Mijn blijkbaar UO: mensen die tegen een gezond-eten-op -schoolbeleid zijn, zijn juist de reden dat het nodig is.
Mijn hemel, wat is er mis met water drinken en een appel eten op school ipv limonade en een gevulde koek
Ik vind daar wat van
Dat mag, ik vind water echt treurig dus mijn kinderen krijgen of (verdunde) sap of suikervrije limo.
[***] schreef:Wij hadden ook schoolmelk. De hele ochtend buiten de koeling gestaan. Supertof.
verootjoo schreef:Mijn blijkbaar UO: mensen die tegen een gezond-eten-op -schoolbeleid zijn, zijn juist de reden dat het nodig is.
Ik vind daar wat van
Dat gaat over dat verhaal van die moeder die haar kind heeft ingeschreven voor een suikervrije school, zich daar ook heel erg bewust van was en nu aankomt met 'oh, oeps, mijn kind lust alleen limonade'?![]()
Ik zag vooral veel hele boze 'IK BEPAAL ZELF WAT IK MIJN KIND GEEF' en 'SCHOOL IS NIET VOOR DE OPVOEDING' reacties, ja doe vooral wat je wil. Maar schrijf je dan niet bewust in voor een suikervrije school. Je zal maar leerkracht zijn met die ouders die overal tegenaan willen schoppen.
Ik vind daar wat van
purny schreef:DuoPenotti schreef:Helemaal geen water lusten vind ik verwend gedrag.
Liever wat anders ja dat begrijp ik dan weer prima.
Is gewoon een kwestie van smaak.
Benzz schreef:Het klopt wel dat per regio de smaak van water verschillend is. Ik zelf vind water heerlijk en juist al die frisdranken maar niets. Denk ook dat het te maken heeft met hoe je opgegroeid bent.
purny schreef:DuoPenotti schreef:Helemaal geen water lusten vind ik verwend gedrag.
Liever wat anders ja dat begrijp ik dan weer prima.
Is gewoon een kwestie van smaak.