Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 00:22

MarlindeRooz schreef:
Hier ook weer een bizar verhaal. Persoon x is niet gevaccineerd en ging op bezoek bij haar dementerende 98-jarige moeder. Moeder woont in een tehuis met alleen maar hele oude dementerende mensen. Mensen die je niet in quarantaine kan houden en ook niet allemaal kan laten testen. Deze persoon stak haar moeder aan en er kan dus nu zomaar een golf uitbreken daar. Er is ook al personeel besmet (die ook risicogroep is). Dat is dus woensdag gebeurd. Toen was er donderdag al een vermoeden dat de 98-jarige corona zou hebben en diegene die woensdag besmet is moest donderdag wel gewoon werken (intensieve zorg). Door dit soort grapjes gaan er allemaal kwetsbare mensen heel ziek worden of ze gaan misschien wel dood.

-O-

Is het bekend dat persoon X nu positief is?
Was hier ook ooit in het topic, iemand die in de zorg werkte, meerdere collega's besmet. Dat hadden ze onderzocht en ze hadden verschillende virusstammen.

Douce

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 07:34

@MarlindeRooz, laten we eerlijk zijn, er zijn genoeg gevaccineerden besmet en besmettelijk. Dus ik zie persoonlijk (als gevaccineerde) niet in hoe de vaccinatiestatus relevant is in deze. Ik ken zelf alleen maar gevaccineerde besmette mensen die het ook hebben gekregen van andere gevaccineerden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:02

De relevantie is dat je als gevaccineerde minder gemakkelijk besmet kan worden en dat je ook minder besmettelijk bent. Klinkt mij wel redelijk relevant in de oren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:07

Karl66 schreef:
De relevantie is dat je als gevaccineerde minder gemakkelijk besmet kan worden en dat je ook minder besmettelijk bent. Klinkt mij wel redelijk relevant in de oren.

Daar heb je als besmette geen drol aan.
De hoeveelheid positief geteste ingeente mensen die ik ken is inmiddels haast net zo hoog als het aantal dat voor de inentingen besmet geraakt is.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-11-21 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 08:11

Vind het hele verhaal sowieso niet helemaal duidelijk. Wanneer is X bij moeder geweest? Woensdag?
Hoe kan moeder dan de dag erna besmet lijken (incubatietijd lag toch tussen de 2 en 14 dagen, dus niet 1 dag) en welk personeelslid was volgens jou dan woensdag besmet (En door wie?) en weet diegene überhaupt of ze besmet is? Klinkt voor mij weer als een verhaal waarvan je me god niet weet hoe het zit maar ik breng het zo zodat de ongevaccineerde de schuldige is. :+

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:18

Karl66 schreef:

Misschien interessant om dit artikel te lezen over de besmettelijkheid van (on) gevaccineerden. En het stigmatiseren van ongevaccineerden.

(link copy-pasten)

https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)02243-1

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:26

Het is zo lastig om dan goed te herleiden waar de besmetting vandaan komt. Mensen zijn al extra kwetsbaar en er komt natuurlijk familie lang, maar er werken ook veel verzorgenden die (met mondkapje) binnen 1,5 m komen en thuis een eigen leven hebben.

Bij een vriendin van mij in het verzorgingshuis hebben ze net voor de vaccinaties een flinke uitbraak gehad. Nu opnieuw weer veel Corona, zowel onder bewoners als personeel. Zowel onder gevaccineerden als niet gevaccineerden. Al is niet van iedere medewerker bekend of deze gevaccineerd is of niet. Maar ze zien wel degelijk dat een heel deel bewoners minder ziek is. Lastig maakt het hoeveel ze nu gaan verscherpen. Er zijn daar afdelingen waar de gemiddelde verblijfsduur op 9 maanden ligt. Dus mensen brengen daar het laatste deel van hun leven door.

Ga je dan een heel deel van die maanden mensen opsluiten in hun kamer? Niet gezamenlijk meer in de huiskamer mogen komen, niet samen meer eten, enorm beperkt bezoek, iedereen mondmaskers op waar sommige (dementerende) bewoners angstig op reageren of meer moeite met communicatie door krijgen? Waar ligt de grens tussen kwaliteit van leven en kwantiteit om mensen er maar ‘gezond’ doorheen te halen met maanden van ingrijpende maatregelen, terwijl ze enkele maanden later waarschijnlijk een natuurlijke dood zullen sterven?
Het lastige is alleen dat er altijd een deel bewoners, en dan eigenlijk vooral hun familie, heel erg voor weinig maatregelen is en liever kiezen voor een deel kwaliteit en dit het risico waard vinden en dat het andere deel wel alles uit de kast wil halen om mensen maar niet te besmetten. Ook als dat betekend dat ze (preventief) geïsoleerd worden op hun kamer. Waar doe je goed aan? Ik vind dit echt zulke lastige kwesties en dit gaat mij echt aan het hart.

In de woonplaats van mijn ouders was gisteren alweer ME op de been. Vuurwerkoverlast en een wijk die sowieso voor de corona al geterroriseerd werd. Nu wordt corona ‘gebruikt’, maar ze grijpen elk willekeurig iets aan om vernielingen te plegen en mensen te intimideren. Bij een basisschool waarschijnlijk een vuurwerkbom naar binnen gegooid. Daar is brand geweest. Verschrikkelijk gewoon.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 22-11-21 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:26

imaudy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Hier ook weer een bizar verhaal. Persoon x is niet gevaccineerd en ging op bezoek bij haar dementerende 98-jarige moeder. Moeder woont in een tehuis met alleen maar hele oude dementerende mensen. Mensen die je niet in quarantaine kan houden en ook niet allemaal kan laten testen. Deze persoon stak haar moeder aan en er kan dus nu zomaar een golf uitbreken daar. Er is ook al personeel besmet (die ook risicogroep is). Dat is dus woensdag gebeurd. Toen was er donderdag al een vermoeden dat de 98-jarige corona zou hebben en diegene die woensdag besmet is moest donderdag wel gewoon werken (intensieve zorg). Door dit soort grapjes gaan er allemaal kwetsbare mensen heel ziek worden of ze gaan misschien wel dood.

-O-

Is het bekend dat persoon X nu positief is?
Was hier ook ooit in het topic, iemand die in de zorg werkte, meerdere collega's besmet. Dat hadden ze onderzocht en ze hadden verschillende virusstammen.

Ja persoon X was achteraf positief toen ze haar moeder bezocht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:28

Needje schreef:
Vind het hele verhaal sowieso niet helemaal duidelijk. Wanneer is X bij moeder geweest? Woensdag?
Hoe kan moeder dan de dag erna besmet lijken (incubatietijd lag toch tussen de 2 en 14 dagen, dus niet 1 dag) en welk personeelslid was volgens jou dan woensdag besmet (En door wie?) en weet diegene überhaupt of ze besmet is? Klinkt voor mij weer als een verhaal waarvan je me god niet weet hoe het zit maar ik breng het zo zodat de ongevaccineerde de schuldige is. :+

Geen idee wanneer maar die vrouw van 98 is donderdag positief getest dus dat zou dan ergens begin van de week zijn. Dat weet ik niet precies.

Personeelslid is woensdag door die vrouw zelf besmet. Dus ja we weten wel hoe dit zit maar ga niet vertellen wie want mensen hebben privacy.

Wilde meer een voorbeeld geven van hoe nou 98-jarigen en mensen uit de risicogroep aan corona komen. En hoe mensen met een verdenking in de zorg gewoon moeten werken. -O-

Edit: ook handige bijdrage: personen droegen steeds mondkapjes en toch was er besmetting.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:45

Blijf het een onduidelijk verhaal vinden :o
Iemand gaat naar r moeder maar je weet niet wanneer, en die persoon besmet op woensdag ook nog iemand die daar werkt... Wie zegt dat het niet andersom was? Dat die medewerker de moeder besmet heeft en die weer haar dochter?
Maar laat maar. Maakt ook niet uit. :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:47

Ik denk dat je het risico verkleind als ook de cliënten/bewoners een mondkapje dragen wanneer mogelijk tijdens verzorging of hulp in de huishouding. Maar een deel kan dit niet vanwege medische redenen/conditie en ook een heel deel wil dit zelf niet.

Ik neem aan dat het persoon doorwerkt, omdat er anders echt helemaal niemand is!? Niet omdat het handig uitkomt? Want dat zou een slechte zaak zijn.

Al werkt mijn tante parttime in het ziekenhuis. Een collega was verkouden en mocht blijven werken tot ze de uitslag van de test had. Dit terwijl mijn tante vrij was, geen klachten had en gewoon had willen werken voor haar. De leidinggevende heeft mijn tante niet eens gevraagd en liet die werkneemster gewoon werken met beschermd patiëntencontact. Dat vind ik echt kwalijk hoor.

Ik vind dat je met dit soort simpele dingen geen risico moet nemen. Is er vervanging zonder klachten, dan zet je die in. Is er echt geen vervanging, dan is het helaas natuurlijk een ander verhaal.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:57

De cliënt van 98 die besmet was en personeel besmet heeft droeg ook een mondkapje. En natuurlijk weet je nooit 100% zeker hoe dit gegaan is maar gezien de volgorde van postief geteste mensen is dit heel waarschijnlijk.

En ja ik denk zelf dat in deze situatie best iemand anders had kunnen werken maar goed daar oordeel ik niet over. Ik maak me alleen heel erg zorgen over het personeelslid want die is risicogroep en die wil ik niet kwijtraken. :n

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:04

Er zijn ook mensen die dubbelop de klos zijn.
Besmet voor de vaccinaties, dan volledig gevaccineerd ( zomer ) en nu weer voor de 2e keer deze herfst besmet.
Van alles, zowel de besmettingen als de vaccins echt niet goed geweest voor langere tijd.
Enige verschil is dat het iets sneller beter ging de 1e keer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:46

De heer Langenbach, directeur Maasstadziekenhuis Rotterdam, zegt net bij WNL dat alle Covid-patienten bij hem in het ziekenhuis op de IC, ongevaccineerden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:52

Als ik directeur van een ziekenhuis zou zijn, dan zou ik wat voorzichtiger zijn met het vrijgeven van persoonlijke gegevens van mijn patiënten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:53

Wauw, je weet toch nu niets verder van zijn patiënten, behalve dat ze zo stom waren om zich niet te laten vaccineren en de pech hebben er doodziek van te worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 10:57

Als ik iemand ken die daar met covid op de IC ligt dan weet ik nu toch zijn vaccinatiestatus?

Waar die "wauw" voor nodig is begrijp ik niet helemaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:00

enzino schreef:
Als ik directeur van een ziekenhuis zou zijn, dan zou ik wat voorzichtiger zijn met het vrijgeven van persoonlijke gegevens van mijn patiënten.

Niks persoonlijks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:04

Waarom is dat geen persoonlijke informatie?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:04

enzino schreef:
Als ik iemand ken die daar met covid op de IC ligt dan weet ik nu toch zijn vaccinatiestatus?

Als jij die iemand kent, dan zou je zijn vaccinatie status ook echt wel kennen.

Overdrijven is ook een kunst. Weet je wat pas raar is, die gordijntjes op de zalen en dan binnen die gordijntjes uitgebreid consult krijgen wat er nu eigenlijk aan de hand is of hoe operatie is gegaan. Als de gordijntjes dan open gaan en de dokter gaat de afdeling af, dan schudden de medepatiënten meewarig hun hoofd. Hoe zo privacy? Nog nooit iemand over gehoord, ik vond het zo bizar en ongewenst. En dan ook nog de beledigende blikken omdat manlief en ik er niet met vreemden over wilden praten :=
Maar zo'n opmerking is niets ongepast aan. Zeker niet met een pandemie waar maar één boodschap geldt nl prikken, prikken, prikken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:08

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5268635/cijfers-zoveel-ongevaccineerden-met-corona-ziekenhuis

Dat coronavaccins helpen om een ziekenhuisopname te voorkomen, was al bekend. Toch belanden er ook gevaccineerden in het ziekenhuis. Hoe zit dat precies? Het RIVM heeft nieuwe cijfers gedeeld over de bezetting in ziekenhuizen. Het gaat om gegevens van de eerste twee weken van november. In dit artikel leggen we uit hoe het zit.

Het RIVM berekent de effectiviteit van de vaccins al sinds 11 juli. Dat gebeurt op basis van informatie van ziekenhuizen. Zij registreren of mensen gevaccineerd zijn, en met welk vaccin.

Meerderheid in ziekenhuis niet gevaccineerd
De berekeningen zijn nu aangevuld met cijfers uit de eerste twee weken van november (.docx). In die twee weken zijn 2134 mensen in het ziekenhuis opgenomen, en 331 mensen moesten op de intensive care worden behandeld. 51 procent van die 2134 patiënten die in het ziekenhuis werd opgenomen, was ongevaccineerd.

Per honderd mensen in Nederland zijn er 12 niet gevaccineerd, 3 deels en de rest (85 procent) volledig. In het ziekenhuis zijn ongevaccineerden dus behoorlijk oververtegenwoordigd: 51 procent van de patiënten is niet geprikt. Op de intensive care is dat zelfs 68 procent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:23

pien_2010 schreef:
enzino schreef:

Overdrijven is ook een kunst. Weet je wat pas raar is, die gordijntjes op de zalen en dan binnen die gordijntjes uitgebreid consult krijgen wat er nu eigenlijk aan de hand is of hoe operatie is gegaan. Als de gordijntjes dan open gaan en de dokter gaat de afdeling af, dan schudden de medepatiënten meewarig hun hoofd. Hoe zo privacy? Nog nooit iemand over gehoord, ik vond het zo bizar en ongewenst. En dan ook nog de beledigende blikken omdat manlief en ik er niet met vreemden over wilden praten :=
Maar zo'n opmerking is niets ongepast aan. Zeker niet met een pandemie waar maar één boodschap geldt nl prikken, prikken, prikken.

Enzino heeft duidelijk de boodschap niet begrepen ;)

Maar Langenbach benadrukte, dat behalve vaccineren, zeker de andere adviezen opgevolgd moeten worden, zoals afstand houden enz.

Pien,
Veel ziekenhuizen hebben tegenwoordig eenpersoonskamers, dus de privacy van de patiënt is wel verbeterd. ;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 22-11-21 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:23

pien_2010 schreef:

Rare aanname. Vraag jij aan iedereen die je kent om zijn/haar vaccinatiestatus inclusief bewijs? Is dat niet iets persoonlijks voor die persoon met als uitzondering dat bijvoorbeeld zijn werkgever er naar mag vragen?

Stel dat jij niet gevaccineerd bent en daar op de IC ligt, dan mag jij straks aan iedereen die wist dat je daar lag gaan uitleggen waarom je "zo stom was om niet gevaccineerd te zijn" (woorden van Bloemetje) en maar hopen dat ze je geloven.

Ik zou niet zo blij zijn als ene ziekenhuis dit soort gegevens over mij vrij zou geven. Willen ze dat wel doen, laat ze dan de gegevens van wat meerdere ziekenhuizen bij elkaar gooien zodat het gemelde percentage niet 100% is en mensen niet kunnen afleiden wat mijn persoonlijke vaccinatiestatus is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:25

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Rare aanname. Vraag jij aan iedereen die je kent om zijn/haar vaccinatiestatus inclusief bewijs? Is dat niet iets persoonlijks voor die persoon met als uitzondering dat bijvoorbeeld zijn werkgever er naar mag vragen?

Stel dat jij niet gevaccineerd bent en daar op de IC ligt, dan mag jij straks aan iedereen die wist dat je daar lag gaan uitleggen waarom je "zo stom was om niet gevaccineerd te zijn" (woorden van Bloemetje) en maar hopen dat ze je geloven.

Ik zou niet zo blij zijn als ene ziekenhuis dit soort gegevens over mij vrij zou geven. Willen ze dat wel doen, laat ze dan de gegevens van wat meerdere ziekenhuizen bij elkaar gooien zodat het gemelde percentage niet 100% is en mensen niet kunnen afleiden wat mijn persoonlijke vaccinatiestatus is.

Je kan beter blij zijn, dat je de IC hebt overleefd :D

Daarbij delen de anti-vaxxers, die ik ken, graag hun status op Sociaal Media en zeker hun kritiek of wappie-therorien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:29

Electra63 schreef:
Enzino heeft duidelijk de boodschap niet begrepen ;)

En jij kan duidelijk niet inzien dat niet iedereen het op prijs zou stellen als zijn vaccinatiestatus in de media vermeld zal worden.

De boodschap is mij wel duidelijk, maar het is toch niet zo moeilijk daar over te rapporteren ZONDER dat je iemands persoonlijke vaccinatiestatus daar uit kan afleiden? Spreek over "bijna iedereen", "zo goed als iedereen", of "meer dan 95%". Combineer je data met een ander ziekenhuis of spreek over "in de afgelopen 2 maanden" zodat het niet meer 100% is.

Electra63 schreef:
Daarbij delen de anti-vaxxers, die ik ken, ...

Je snapt toch ook wel dat een paar gevallen die jij kent niet de basis zouden moeten zijn om een landelijk beleid op te zetten of vaccinatiestatus zo vermeld mag worden door ziekenhuizen dat het toe te wijzen is aan individuen in dat ziekenhuis?