Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:15

SinneJ schreef:
sureido schreef:
Dat was helemaal niet mijn punt met dit artikel :') ik bedoel hiermee dat het fijn is dat het nu zo laag is voor het zorg personeel. En aangezien nu veel jonge mensen besmet zijn zal het misschien wel meenemen met de toename.

De meeste tieners en jonge twintigers wonen gewoon bij mensen van middelbare leeftijd die ze kunnen aansteken. Ik denk niet dat het er zo goed uitziet momenteel.

Ik vind het heel jammer, maar het is wel echt te snel aan het stijgen om te doen alsof het allemaal wel goedkomt. Golf 2 is helaas onderweg/gearriveerd, tenzij er nu zware maatregelen getroffen worden.

We zullen het zien, tijd zal uitwijzen. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:59

Het laagst is wel landelijk gemeten en het is niet duidelijk of alleen IC geteld wordt of alles. Mijn buurvrouw vertelde me woensdag dat de opnames hier weer stijgen. Ze werkt in het ziekenhuis.

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:18

Opnames zijn deze week ook iets gestegen maar inmiddels weer gezakt tot het laagste tot nu toe. Maar ze zijn een beetje bezorgt dat over twee , drie weken dat gaat oplopen wegens besmettingen binnen families bvb. Maar het is alleen maar goed dat mensen massaal gaan testen en zich aan de maatregelen houden daarna want daarmee kun je voorkomen dat je de echt kwetsbare mensen besmet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:33

sureido schreef:
safina schreef:

Yep, de stijging in IC opnames zie je zo'n 27 dagen na toename besmetting. Incubatietijd, ziek, verergering klachten, opname ziekenhuis, opname IC. Gaat veel tijd overheen.

Dat was helemaal niet mijn punt met dit artikel :') ik bedoel hiermee dat het fijn is dat het nu zo laag is voor het zorg personeel. En aangezien nu veel jonge mensen besmet zijn zal het misschien wel meenemen met de toename.

Die jongeren verspeiden het, steken ouderen aan en dan krijg je, weliswaar met nog meer vertraging, toch weer volle IC's. Ik ben blij dat het zorgpersoneel nu op adem kan komen. Maar ik gun ze van harte dat het goed te doen blijft. Dat het niet weer wordt zoals in maart/april. Of erger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:00

Inderdaad, als meer jongeren het krijgen dan krijgen ouderen het vanzelf ook. Het virus verspreid en dat is geen goed teken. En gelukkig maar dat het nog niet stijgt bij de IC's. Hopelijk blijft dat ook nog wel even weg... maar zolang er weer dagelijks meer besmettingen bij komen is de kans groter dat het bij de IC's ook weer gaat oplopen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:13

Ik had hier gisteren feestje voor mijn verjaardag. 30 man, was buiten en toen het later ging regenen onder de overkapping. Ging supergoed. Iedereen hield redelijke afstand en ik hoefde tegen niemand te zeggen geen handen of kussen, want dat deden ze al niet. Weer eens lekker kunnen dansen na al die maanden.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:49

Zorgpersoneel komt niet op adem. Degene die nu werken, werken extra, omdat collega's anders geen vakantie kunnen.
Weekend voor of na je vakantie werken is ook erg gebruikelijk.
Sommige kunnen überhaupt maar max 2 weken opnemen.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:43

Ja en vervanging van zieke collega's, extra diensten... soms frustrerend dat het voor mensen lijkt alsof er nu een adempauze is

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:01

Bij ons komt het zorgpersoneel ook niet op adem. Ziekteverzuim is hoger dan ooit, en wij missen meerdere collega’s door overspanningsproblemen, ook zijn er een aantal positief en er zijn er op vakantie. Het is bij ons nu nog steeds heel druk en we komen niet echt op adem.
Ik zit niet in het zkh maar in de revalidatie wat nu voornamelijk covid revalidatie is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:25

Bloodymary schreef:
Ik had hier gisteren feestje voor mijn verjaardag. 30 man, was buiten en toen het later ging regenen onder de overkapping. Ging supergoed. Iedereen hield redelijke afstand en ik hoefde tegen niemand te zeggen geen handen of kussen, want dat deden ze al niet. Weer eens lekker kunnen dansen na al die maanden.

Sorry dat ik het zeg hoor. Maar jij zegt dat dit goed ging. Daar ben ik het niet mee eens.
We moeten ons beseffen dat er een besmettelijke ziekte gaande is onder mensen.
Alle mensen.
Bekende en onbekende mensen.

Er is 1 remedie. Dat is afstand houden tot alle mensen. Simpel, álle mensen. Handen wassen en bij ziekte #blijfthuis.

Kennen jullie de voorbeelden wel uit de vee industrie? Uitbraken van ziektes worden uitgebannen door

Hygiëne
Veilige zone
Ruiming.

Mensen kan je natuurlijk niet ruimen omdat we intelligent zijn, de enige manier om dit te overkomen is dan ook het inzetten van onze intelligentie.

/mytwocents

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:26

Vervoersverbod dus.

Of te wel, begeef je niet buiten je regio tenzij je er hele gegronde redenen voor hebt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:28

Typisch bokt weer, ook het probleem in voorgaande Corona topics, dat er hier mensen belerend toegesproken worden die zich gewoon aan de regels houden. Je mag gewoon met 30 man in die tuin als er maar afstand is. Wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag Marigold? Of maak jij nu voortaan de regels.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:32

sureido schreef:
Typisch bokt weer, ook het probleem in voorgaande Corona topics, dat er hier mensen belerend toegesproken worden die zich gewoon aan de regels houden. Je mag gewoon met 30 man in die tuin als er maar afstand is. Wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag Marigold? Of maak jij nu voortaan de regels.

Ach, laat ze maar. Voel me niet aangesproken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:33

Bloodymary schreef:
sureido schreef:

Ach, laat ze maar. Voel me niet aangesproken.

Fijn dat je een leuke avond hebt gehad na zo lang. Voelt heerlijk hè.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:41

raket schreef:
Zorgpersoneel komt niet op adem. Degene die nu werken, werken extra, omdat collega's anders geen vakantie kunnen.

Sowieso.
Zorgpersoneel heeft al veel moeten inleveren.
Privé in lockdown tbv degenen die ze op hun werk verzorgen. Mijn zoon is zo iemand, hij, 19 jaar, meervoudig complex gehandicapt woont in een fijn huis met 8 bewoners en een stuk of zes verzorgsters. Iedereen houd zijn hart vast.
Ik heb, als moeder, gehuild toen zijn huis dicht ging, en weer, toen het van de minister open mocht.
Spoiler:
trauma dat Nederland al met al oploopt is nogal groot[spoiler]

Zorgpersoneel wordt echt sterk geraakt door deze corona crisis.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:43

sureido schreef:
Fijn dat je een leuke avond hebt gehad na zo lang. Voelt heerlijk hè.

Zeker! Dat had iedereen wel, was voor allemaal weer het eerste feestje en voor veel dat ze elkaar weer zagen. Viel me echt op hoe iedereen er mee om ging en rekening hield ook met afstand en zo en het dan toch leuk hadden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:52

Wij hadden gister een verjaardag van mijn schoonmoeder die 65 werd. Wij dachten met haar en alle kinderen te eten. Maar bleken ook vier ooms en tantes te komen en er was een cateraar.
Voelden ons aardig voor het blok gezet zo. Ik had in de ochtend op de app al even geïnformeerd of er ook een slecht weer programma was maar hadden inderdaad een overkapping geregeld.
Zo extreem angstig als ze in maart was ( kwam weken de deur niet uit een durfde eigenlijk zelfs niet naar de galerie om de post te halen) en dan naar dit...? Hadden wij niet verwacht.
Heel lang staan dubben of we weer weg zouden gaan maar ja dat is ook zo banketstaaf.
We hebben uiteindelijk zelf borden en bestek en opscheplepel gepakt ipv uit de besteklade waar iedereen uit kon pakken
Er ging ook echt een tante pal naast mij zitten en raakte mij echt even op de arm om met mij te praten. Die kwam echt heel erg in mijn persoonlijke ruimte. Opgestaan onder het mom van even mijn dochter helpen. Voelt dan toch ook banketstaaf in er wat van te zeggen. En een oom omhelsde mijn schoonmoeder ter felicitaties. Haar zoon met gezin logeerde bij haar dit weekend ( uit andere kant vh land)
Nee, wij vonden het niet fijn.
Achterin de tuin aan een apart tafeltje gaan zitten als gezin
Hadden we dit geweten dan waren wij niet gegaan.

Voor komend weekend uitgenodigd bij mijn familie. Daar heeft mijn zus nu al gevraagd wat iedereen wil qua opscheppen enz.
Nog maar even over nadenken.
Je zit dan zo in een week tijd wel met heel veel mensen bij elkaar ook al probeer je afstand te houden.
Gister incl cateraar en onszelf 18 volwassenen.
Volgende week zouden er 9 volwassenen zijn. Tuin groot zat, daar niet van. Maar dat eten

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:59

Maar van die tante en oom, daar had je toch best wel iets van kunnen zeggen? Niks mis mee om mensen daarvan bewust te maken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:08

raket schreef:

En gaat dat dan om personeel in een ziekenhuis of in verpleeghuizen oid?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:23

Ik denk beide. Op alle plekken in de zorg zijn tekorten geloof ik

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:16

Overigens liggen er niet minder mensen met Corona in het ziekenhuis, zelfs 3 meer sinds vorige week (site NOS). Dus Brabants dagblad baseert het op IC opnames en meldt onterecht ziekenhuisopnames.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:39

Over zorgpersoneel gesproken, dit bericht staat op de NOS-site
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:59

Zebrastreep schreef:
Mondkapjes werken niet 100% om jezelf te beschermen. Maar het houdt wel iets tegen. Het is ideaal als de persoon die besmet is er een draagt. Dat houdt een mondkapje wel wat tegen. Maar verder nee je kan dan nog net zo goed besmet raken. Maar de mensen die zeggen dat je minder zuurstof krijgt verspreiden echt onzin. Zo heb ik chronische hyperventilatie maar merk ik daar met een mondkapje echt niks van en heb ga er ook niet door hyperen.
.

Dat jij er niks van merkt betekend niet dat dat bij iedereen zo is. En is ook totaal afhankelijk van het soort en de dikte van mondkapje. Ik krijg het er bijv wèl Spaans benauwd van. Op m'n werk getest en mijn zuurstof daalt wèl met enige regelmaat. Ik ga me Rot voelen en je ziet m'n zuurstof dalen en meter begint te piepen. Ik kan op m'n werk max 45 min een mondkapje op en daarna moet hij af anders ga ik echt onderuit. Ik krijg minder lucht en wordt er op den duur ook duizelig, misselijk van en krijg hoofdpijn. Duurt ook een tijd voordat het weg trekt. Heb ook last gehad van hyperventilatie maar dit voelt echt anders en volgens de HA en fysio haal ik goed adem. Heb nog een collega die zich met mondkapje totaal niet lekker voelt.

Het is voor mij dus een hel om met zo'n ding op te moeten lopen/werken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 00:07

Tieme schreef:
Zebrastreep schreef:
Mondkapjes werken niet 100% om jezelf te beschermen. Maar het houdt wel iets tegen. Het is ideaal als de persoon die besmet is er een draagt. Dat houdt een mondkapje wel wat tegen. Maar verder nee je kan dan nog net zo goed besmet raken. Maar de mensen die zeggen dat je minder zuurstof krijgt verspreiden echt onzin. Zo heb ik chronische hyperventilatie maar merk ik daar met een mondkapje echt niks van en heb ga er ook niet door hyperen.
.

Dat jij er niks van merkt betekend niet dat dat bij iedereen zo is. En is ook totaal afhankelijk van het soort en de dikte van mondkapje. Ik krijg het er bijv wèl Spaans benauwd van. Op m'n werk getest en mijn zuurstof daalt wèl met enige regelmaat. Ik ga me Rot voelen en je ziet m'n zuurstof dalen en meter begint te piepen. Ik kan op m'n werk max 45 min een mondkapje op en daarna moet hij af anders ga ik echt onderuit. Ik krijg minder lucht en wordt er op den duur ook duizelig, misselijk van en krijg hoofdpijn. Duurt ook een tijd voordat het weg trekt. Heb ook last gehad van hyperventilatie maar dit voelt echt anders en volgens de HA en fysio haal ik goed adem. Heb nog een collega die zich met mondkapje totaal niet lekker voelt.

Het is voor mij dus een hel om met zo'n ding op te moeten lopen/werken.

Ligt er wel aan wat voor mondkapje natuurlijk. Met sporten is een ander verhaal ik gebruik voor het mountainbiken ook wel een soort sjaals die je ook voor je mond kunt doen tegen de kou. Daarmee krijg ik wel het idee dat er te weinig lucht is. Maar met deze kapjes eigenlijk niet omdat ik gewoon rustig aan doe. Ik heb sowieso al dat ik verkeerd adem haal dus ook zonder mondkapje klachten kan krijgen. Nu ben ik ook wel wat gewend op school is in de lokalen ook altijd niet goede zuurstof aanwezig. Er hangen kastjes aan de muur en daarop brand 9 van de 10 keer een rood lampje. Er zijn ook artsen die wel laten zien dat ze gewoon zuurstof krijgen. Denk eerder dat het ook net als mijn angst voor ziekten soms wat tussen de oren zit dat je al denkt ik krijg te weinig lucht en je inderdaad niet lekker begint te voelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 01:39

tienus63 schreef:
Vervoersverbod dus.

Of te wel, begeef je niet buiten je regio tenzij je er hele gegronde redenen voor hebt.

Zou heel verstandig zijn.
Maar goed, gezien reacties wordt mijn bijdrage hier niet geaccepteerd dus ik kruip maar weer onder m’n steen. -O-