Urbanus schreef:Ik vind dat jeugdboeken best aangepast mogen worden omdat ze ouderwetse denkbeelden bevatten of in de huidige tijdgeest kwetsend zijn. Ik vind alleen dat het in dit geval erg overdreven is en ik vraag me af of er niet een bepaalde marketing achter zit.
Jip en Janneke vind ik een voorbeeld dat echt in de fik mag. Zo ouderwets, zo vrouwonvriendelijk. Ik was er enthousiast in begonnen maar neuh.
En zo raken boeken inderdaad ook gewoon uit de mode wanneer de tijdgeest verandert. Of worden ze aangepast met een vermelding dat het een bewerkt of herverteld werk betreft. Als er morgen een Jip en Janneke wordt uitgebracht waarin Jip ook een chick is, dikke prima, maar beweren dat dat is wat Annie M.G. Schmidt geschreven heeft, vind ik dan weer niet oké. 
Telpeva schreef:Heb je aanraders dan, want die die ik heb gelezen staan alsnog vol met intolerantie en dicriminatie richting allerlei groepen. De eerste woke bijbel moet ik nog tegen komen
Helaas, ik blijf verre van elke vorm van monotheïstische werken. 
Gini schreef:Mkango schreef:Volgens mij is in dat geval de betekenis van het woord 'woke' volledig langs je heengegaan.
Wat draagt je laatste alinea bij aan de discussie? Lekker inhoudelijk ook.

Zou je je ook kunnen afvragen waarom altijd telkens moet ontaarden in een full on discussie. Jij vindt A, ik vind B. Af en toe is dat ook gewoon goed. Zeker in een topic met een titel zoals deze kan je ook gewoon zeggen: nou, dat ben ik niet met je eens. Klaar. Altijd dat passieve agressieve meteen: geef dan eens een lijst met boeken, jij weet niet wat woke is duidelijk, dat is niet echt inhoudelijk. Het is maar een meninkje hoor.
Okay, bye