Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:02

Mkango schreef:
Gini schreef:
Verhalen worden voortdurend aangepast aan de tijdgeest. We zijn dus allemaal een beetje woke dat dergelijke zaken nu pas ophef veroorzaken.
Hoe is dat woke? :')

Om pertinent tegen iedere verandering/aanpassing te zijn, ook als die verandering of aanpassing heus niet enkele toebehoort tot de 21ste eeuw. Vind ik erg woke. :+

Verhalen worden doorheen de eeuwen aangepast, overgeleverd, herverteld, dingen aan toegevoegd en dingen uit weggelaten.

Maar blijkbaar is het dus niet zo onpopulair om tegen verandering te zijn. Juist wanneer je er geen probleem mee hebt, word je ter verdediging geroepen. :D Mijn oprechte excuses dat ik het niet erg vind dat een boek van Roald Dahl andere woordjes krijgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:05

Je kan een boek ook niet lezen.
Je kan ook uitleggen waarom een boek op een bepaalde manier is geschreven.
Maar veranderen nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:07

Volgens mij is in dat geval de betekenis van het woord 'woke' volledig langs je heengegaan.

Wat draagt je laatste alinea bij aan de discussie? Lekker inhoudelijk ook. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:08

Ik vind dat jeugdboeken best aangepast mogen worden omdat ze ouderwetse denkbeelden bevatten of in de huidige tijdgeest kwetsend zijn. Ik vind alleen dat het in dit geval erg overdreven is en ik vraag me af of er niet een bepaalde marketing achter zit.

Jip en Janneke vind ik een voorbeeld dat echt in de fik mag. Zo ouderwets, zo vrouwonvriendelijk. Ik was er enthousiast in begonnen maar neuh.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:09

Mkango schreef:
De bijbelverhalen en sprookjes zijn niet aangepast, de vertálingen zijn aangepast of ze zijn herverteld, dat is iets anders dan dingen aanpassen en claimen dat het nog steeds het werk is zoals geschreven door Dahl. Daarnaast vind ik het woord 'neger' ook van heel andere orde dan 'mannetjes' of 'lelijk.' Dat eerste is in alle gevallen een scheldwoord, van die laatste twee is er door een klein, maar heel vocaal groepje besloten dat het niet meer kan, terwijl het gros van de samenleving er geen aanstoot aan neemt.

Daar zit het punt.

Gini schreef:
Om pertinent tegen iedere verandering/aanpassing te zijn, ook als die verandering of aanpassing heus niet enkele toebehoort tot de 21ste eeuw. Vind ik erg woke. :+

Verhalen worden doorheen de eeuwen aangepast, overgeleverd, herverteld, dingen aan toegevoegd en dingen uit weggelaten.

Maar blijkbaar is het dus niet zo onpopulair om tegen verandering te zijn. Juist wanneer je er geen probleem mee hebt, word je ter verdediging geroepen. :D Mijn oprechte excuses dat ik het niet erg vind dat een boek van Roald Dahl andere woordjes krijgt.

En dit argument wordt ervoor gebruikt.

Maar wees gerust; terroristische minderheid die denkt ongestraft hun mening op te kunnen leggen aan de rest: er zijn voor minder oorlogen uitgebroken.......

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:12

Mkango schreef:
Telpeva schreef:
Die zou ik best willen lezen _O-
Sla de kinderbijbel open, zou ik zeggen. :)) :D

Heb je aanraders dan, want die die ik heb gelezen staan alsnog vol met intolerantie en dicriminatie richting allerlei groepen. De eerste woke bijbel moet ik nog tegen komen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:15

Gini schreef:
Sprookjes. Bijbelverhalen. Kinderboeken met het woord 'neger' in.

Ik heb nog geen enkele prinses in een Disney verhaal een brede taille zien vertonen. En ze heeft nog steeds zeven dwergen. De gemiddelde man wordt ook steeds langer dus die 7 dwergen kunnen het huis wel uit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:17

Mkango schreef:
Volgens mij is in dat geval de betekenis van het woord 'woke' volledig langs je heengegaan.

Zou je je ook kunnen afvragen waarom altijd telkens moet ontaarden in een full on discussie. Jij vindt A, ik vind B. Af en toe is dat ook gewoon goed. Zeker in een topic met een titel zoals deze kan je ook gewoon zeggen: nou, dat ben ik niet met je eens. Klaar. Altijd dat passieve agressieve meteen: geef dan eens een lijst met boeken, jij weet niet wat woke is duidelijk, dat is niet echt inhoudelijk. Het is maar een meninkje hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:17

Urbanus schreef:
Ik vind dat jeugdboeken best aangepast mogen worden omdat ze ouderwetse denkbeelden bevatten of in de huidige tijdgeest kwetsend zijn. Ik vind alleen dat het in dit geval erg overdreven is en ik vraag me af of er niet een bepaalde marketing achter zit.

Jip en Janneke vind ik een voorbeeld dat echt in de fik mag. Zo ouderwets, zo vrouwonvriendelijk. Ik was er enthousiast in begonnen maar neuh.
En zo raken boeken inderdaad ook gewoon uit de mode wanneer de tijdgeest verandert. Of worden ze aangepast met een vermelding dat het een bewerkt of herverteld werk betreft. Als er morgen een Jip en Janneke wordt uitgebracht waarin Jip ook een chick is, dikke prima, maar beweren dat dat is wat Annie M.G. Schmidt geschreven heeft, vind ik dan weer niet oké. :=

Telpeva schreef:
Heb je aanraders dan, want die die ik heb gelezen staan alsnog vol met intolerantie en dicriminatie richting allerlei groepen. De eerste woke bijbel moet ik nog tegen komen
Helaas, ik blijf verre van elke vorm van monotheïstische werken. :))

Gini schreef:
Mkango schreef:

Zou je je ook kunnen afvragen waarom altijd telkens moet ontaarden in een full on discussie. Jij vindt A, ik vind B. Af en toe is dat ook gewoon goed. Zeker in een topic met een titel zoals deze kan je ook gewoon zeggen: nou, dat ben ik niet met je eens. Klaar. Altijd dat passieve agressieve meteen: geef dan eens een lijst met boeken, jij weet niet wat woke is duidelijk, dat is niet echt inhoudelijk. Het is maar een meninkje hoor.
Okay, bye :evaw:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:18

Mijn blijkbaar UO: mensen die tegen een gezond-eten-op -schoolbeleid zijn, zijn juist de reden dat het nodig is.

Mijn hemel, wat is er mis met water drinken en een appel eten op school ipv limonade en een gevulde koek :=
De hel is losgebarsten door de moeders van wie hun kind geen water lust :+
Er zijn dus kids die geen water lusten en de hele dag limonade drinken.
Ik vind daar wat van :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-02-23 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:18

Ja, het is ook veel simpeler om die kinderboeken aan te passen dan de kinderen uit te leggen wat tijdgeest is, waar denkbeelden vandaan komen en waarom dat verandert.

verootjoo schreef:
Mijn blijkbaar UO: mensen die tegen een gezond-eten-op -schoolbeleid zijn, zijn juist de reden dat het nodig is.

Mijn hemel, wat is er mis met water drinken en een appel eten op school ipv limonade en een gevulde koek :=

Ik ook.
Blijkbaar is er iets mis met "mate". Er is niet zoveel mis met een gevulde koek of limonade maar het is geen maaltijd in deze context.
Laatst bijgewerkt door ikke op 19-02-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:21

verootjoo schreef:

Dat mag, ik vind water echt treurig dus mijn kinderen krijgen of (verdunde) sap of suikervrije limo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:21

ikke schreef:
Ja, het is ook veel simpeler om die kinderboeken aan te passen dan de kinderen uit te leggen wat tijdgeest is, waar denkbeelden vandaan komen en waarom dat verandert.

Ja, dat is voor veel kinderen een ietwat complex gesprek.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:26

Mijn UO: water " niet lusten" bestaat niet. Water smaakt naar niks. Limo oid lekkerder vinden dan water dat kan natuurlijk wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:28

Ik lust geen water.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:30

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:30

fokfanaat schreef:
Mijn UO: water " niet lusten" bestaat niet. Water smaakt naar niks. Limo oid lekkerder vinden dan water dat kan natuurlijk wel.
Demiwater smaakt inderdaad nergens naar, maar dat moet je ook niet willen drinken. Vrijwel al het andere water heeft toch wel iets van een smaakje, want het is nooit pure H2O. Ik vind Spa bijvoorbeeld echt niet te doen. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:31

Urbanus schreef:
verootjoo schreef:

Dat mag, ik vind water echt treurig dus mijn kinderen krijgen of (verdunde) sap of suikervrije limo.

En dan ga je ook boos worden op de school waarbij het beleid fruit en water meenemen is en demonstratief je kind wel limo en koek meegeven?

Ik vind dat dus gek. Maar goed mijn kind nam sowieso al water en fruit mee elke dag. En snoep krijgt hij thuis met mate.

fokfanaat schreef:

Ik begrijp dus ook niet hoe je water niet kan lusten. Maar goed, wij drinken hier de hele dag water en soms met smaak er aan door citroen of munt of sinaasappel of kruiden oid erin.
Maar limo gaat bij ons niet hard en ik begrijp niet zo goed waarom je een kind dat leert drinken. En waarom je boos wordt als een schoolbeleid is om kinderen water te laten drinken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:35

Mkango schreef:
fokfanaat schreef:
Demiwater smaakt inderdaad nergens naar, maar dat moet je ook niet willen drinken. Vrijwel al het andere water heeft toch wel iets van een smaakje, want het is nooit pure H2O. Ik vind Spa bijvoorbeeld echt niet te doen. :')

Jawel, jawel, ga vooral demiwater drinken :j heeeel veeeel demiwater. Dat lost een heleboel problemen in een klap op.....

je gaat er dood aan, overbevolking opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:36

Urbanus heeft inderdaad vorige week met haar bakfiets de toegang naar het schoolplein geblokkeerd en aan alle kinderen frisdrank en gevulde koeken staan uitdelen uit protest. :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:37

Ik zou al geen school uitkiezen met zo'n beleid. Net als die smerige TommyTomato bende.

Maar suiker is voor in het weekend, net zoals chips. Mijn kinderen eten het liefst hartig op brood en ik maak dus hele brave bentoboxjes voor op school.

Met een fles suikervrije limo.

Mkango schreef:
Urbanus heeft inderdaad vorige week met haar bakfiets de toegang naar het schoolplein geblokkeerd en aan alle kinderen frisdrank en gevulde koeken staan uitdelen uit protest. :j

En daarna hebben we kinderbijbels verbrand.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:41

Water heeft wel degelijk smaak en het verschilt per regio, als je wat flessen water van verschillende merken bij elkaar zet en ze proeft dan proef je ook de verschillen.
Spa is inderdaad niet te nassen, helemaal mee eens

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:44

Ik vind water met prik wel lekker maar dat is op school verboden ;(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:45

Urbanus schreef:
Ik zou al geen school uitkiezen met zo'n beleid. Net als die smerige TommyTomato bende.

Maar suiker is voor in het weekend, net zoals chips. Mijn kinderen eten het liefst hartig op brood en ik maak dus hele brave bentoboxjes voor op school.

Met een fles suikervrije limo.

Mkango schreef:

En daarna hebben we kinderbijbels verbrand.

Das wel het nadeel van wonen in een dorp. In ons dorp heb je alleen keuze tussen twee protestants christelijke scholen van dezelfde scholen stichting met dito beleid.
Iets anders is er niet, dan moet je ver rijden elke dag.
Dus ja. Is wel slikken of stikken dan.

Maar actie gaan voeren vind ik wel een soort van overdreven.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:49

Ik zie een gat in de markt, naast een schoolplein gaan staan met zo'n typisch limonade kraampje :')