Wonen in een chalet-Tiny house?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 22:04

Nou. Jullie raden het nooit.

Uiteindelijk hadden ze iemand nodig voor de werkgroep "verduurzaming" ze willen de richtlijnen voor bouwen aanpassen naar deze tijd.

Ze gaan berekenen wat mensen verbruiken
Er zat een architect bij die ook bouwkundige is en iemand namens de gemeente.
Uiteindelijk is dan wel het doel dat mensen die gaan verduurzamen er subsidies voor krijgen en uiteindelijk zal beschreven gaan worden als dit of dat vervangen wordt dat dat dan met hr dubbel of trippel glas moet en dat als er geïsoleerd wordt dan zo of zo. En ik ga natuurlijk verbouwen en kan een voorbeeld zijn "ik ga natuurlijk isoleren, kunstof kozijnen met hr+++ glas plaatsen etc.
Maar dat komt waarschijnlijk te vroeg zeg maar ;) omdat ze dus een heel plan willen maken voor de wijk en dan gaat de gemeente nog bepalen wat ze voor vergoedingen kunnen geven etc. Dan ben ik al lang en breed klaar _O-

Prairy

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 22:21

Nou ja, er zijn ook nog steeds gewone verduurzaming subsidies te krijgen natuurlijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-25 22:52

Ik weet niet of dat voor hier nu geldt omdat er dubbel bestemming op zit ;)

Als dat al kon zou de werkgroep niet opgericht worden en zouden er geen bijeenkomsten zijn met de gemeente en bouwkundigen ;)

Alleen wat ik als nieuwe bewoner aan het werkgroepje toe te voegen heb begrijp ik niet zo goed.

pien_2010

Re: Wonen in een chalet-Tiny house?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:56

Als je er niets aan hebt zou ik er goed over nadenken of je jouw tijd daar wel aan wil besteden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:59

Nou dat dacht ik gister ook. Ik heb het kaartje van de architect gekregen (omdat ik nog een architect nodig heb)maar of hij tijd had om een bouwtekening te maken dat moest hij bekijken maar het is zijn beroep en ik zou hem dus als Architect kunnen gebruiken en daar wordt hij dan voor betaald maar volgens mij dacht hij dat ik daar van wil profiteren ofzo dus ik vond dat een beetje gek.vje zit aan de tafel en iemand zegt ik ziek een architect.bhet is interessant want mijn huisje in nog origineel en zou voor hem een mooie kans zijn ook naar de andere woningeigenaren die in de toekomst willen verduurzamen zeker als er richtlijnen komen voor dat verduurzamen dan kan dat zonder vergunning als het goed getekend is daar willen ze naartoe dat er nieuwe richtlijnen komen en dan zegt hij droog "ik moet even kijken of ik tijd heb" wat een bal(hij kan mee denken in het verbouwen van een nog origineel huis) hij zit daar en wordt betaald door de VvE voor hij bijwonen van die bijeenkomst en hij wil alle huisjes ook bekijken en de gegevens van verbruik etc toevoegen in een rekentool en dat kan zo een aantal jaar gevolgt worden en de gemeente kan dan ook mee kijken. En de 6 bewoners die moeten gegevens inleveren over verbruik in energie. Wat voor glas ze hebben de ene heeft al dubbel glas,de ander niet en isolatie eigenlijk alles en het verbruik willen ze over een paar jaar. Dus in mijn geval willen ze het verbruik van een buurvrouw die ook een origineel huisje heeft maar niet mee wil doen aan de werkgroep maar misschien wel het verbruik van afgelopen jaren wil geven omdat ik er pas woon is dat niet duidelijk natuurlijk. En als bij mij dan verbouwd is kan er mooi gekeken worden wat het oplevert ;) En de gemeente zat erbij om aan te horen en die volgen het en als ze het de moeite waard vinden ze zijn voor verduurzaming. Dan willen ze mensen die gaan verbouwen dus een financiering gaan geven. Maar dan moet er aangetoond worden dat dat genoeg doet en dat de gemeente dat geldt erin wil steken.

Maar ik heb daar niks aan en ga vooral weer verder op voor mezelf DUURZAAM verbouwen. De werkgroep bestaat niet als er geen 6e huis eigenaar is. Dat is de eis van de gemeente anders vinden zij het de moeite niet om erbij te zijn. Dus ik woon die bijeenkomsten wel bij voor de rest van de bewoners en om te kijken of er interessante dingen uitkomen waar ik zelf wat aan heb. En als er ergens gestemd moet worden dan is het ook fijn om te weten hoe en wat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:26

Ok. Dat gaat je een hoop tijd kosten en die architect is gewoon een bal gehakt! Brrrrr...
Ik hoop oprecht dat je er iets voor jezelf wat aan hebt en wellicht is het slim om dat gesprek eens met de gemeente ,voordat je in die groep gaat, te gaan voeren. Want als iedereen of velen daar betaald zitten wat is dan jouw persoonlijk voordeel? Je hebt nl nogal wat op je bordje en je tijd en geld is schaars.
Als ze er niets voor over hebben en zo'n bal gehakt wil niet eens met je mee kijken, prima, maar dan ga je toch gewoon niet in die groep. Dat is hun probleem en niet dat van jou. Ik vind dat altijd zo raar. Zonder nr 6 kan het niet verder maar o wee als een burger er ook wat aan wil hebben. Dus kijk er goed naar. Je bent niemand wat verplicht en je leven is al gecompliceerd genoeg. Dus zorg goed voor jezelf , daar heb je je handen vol aan en dat doe je geweldig!
Zo denk ik erover.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

Go Pien *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:44

De overige bewoners en voorzitter niet betaald. De vrouw van gemeente en bouwkundige wel betaald. Vrouw van gemeente heeft gewoon haar salaris en bouwkundige krijgt uit potje van VvE. En de bewoners zijn daar om het "beter" te maken voor de wijk dus om dingen mogelijk te maken. In onze wijk zijn meerdere werkgroepen.

Ik zie alleen niet wat ik toevoeg met name in deze werkgroep. Denk dat mensen die er langere tijd wonen daar beter passen zeg maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Dat denk ik ook.

@Prairy. Klinkt raar wellicht maar BeFunny heeft een speciaal plekje in mijn hart. En net als bij vriendinnen waar ik van hou, ben ik soms dan heel uitgesproken en uiteraard is het dan ook klaar. Vrijheid van keuzes maken door de ander blijft altijd bovenaan. Maar soms zeg ik recht voor zijn raap wat ik ervan denk als ik het echt belangrijk vind en diegene dichtbij voelt _O- . Dus vind je reactie heel erg leuk!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:27

En ik vind jou altijd zo lief Pien en altijd goed bedoeld wat je zegt. En je hebt ook gewoon gelijk.

Ik ga wel die architect nog een bericht sturen want hij heeft mij zijn kaartje gegeven. Maar als het allemaal moeilijk moeilijk moet dan ga ik naar de architect die eind november kan tekenen voor mij. En wat de werkgroep betreft ga ik zeggen dat ik niet zo goed weet wat ik toevoeg. Dat ik best mee wil denken in het belang van de wijk dus we om die rede best in wil blijven naar dat verduurzamen een keuze moet blijven van de mensen zelf. Niet iedereen heeft een pot met goud ergens staan. En dat ze ook zelf hun aannemer moeten kunnen kiezen of het zelf doen.

Het bestuur van onze VvE is trouwens opgestapt. Er komt een nieuw bestuur dus waar voor gestemd kan gaan worden.

Ook heeft Libema (van het Dierenbos en Autotron o.a) nog een paar stukjes grond waar ze op willen gaan bouwen in onze wijk. Terwijl er bepaald was dat er maar 154 huisjes hier mogen staan en die staan er. Maar Libema wil er 12 gaan bouwen en verkopen dan hoeven hun die grond niet meer te onderhouden ;) Waarvan 8 op het veld tegenover mijn woning en van mijn buurvrouw die hier twee weken langer woont dan mij en die heeft daar meer moeite mee dan mij. Persoonlijk heb ik niks tegen huisjes maar wel tegen het openbreken van de weg voor leidingen etc. Het lijkt erop dat Libema het erdoor krijgt.

Het worden een beetje roerige tijden dus want de oude garde hier die zijn enorm stug. Ze willen niks, hebben nergens geld voor maar hebben wel hun woordje klaar als er goede ideeën komen. Vandaar dat elk werkgroepje vast loopt de laatste tijd en daarom proberen ze met een mix van jonge bewoners jong als in nieuw. En oudere bewoners samen te denken. Een deel van de woonwijk andere straat hebben gas en electra via Libema en die hebben daar heel veel problemen mee. En ook vaak riool verstoppingen. Die liggen niet op goede voet met Libema maar denken dat ze invloed kunnen hebben door hem iets te geven en dat hij dan het electra etc met hun oplost. 4 jaar geleden is in mijn straat alles nieuw aangelegd en heb ik dus zelf een energie contract enz.

Kortom er is wat reuring hier.

Ik ondervind er zelf eigenlijk weinig van verder. En heb ook niet echt het idee dat ik er wat mee moet ;)