pateeke schreef:Ik begrijp heel goed dat je het als kwetsend ervaart.
Mijn ervaring is wel dat het niet makkelijk is - zeker op die leeftijd - om tegen je ouder (die ernstig ziek is) te zeggen dat je het te lastig vindt om te komen. Enerzijds omdat je je ouder niet wil "opzadelen" met jouw emoties, moeilijkheden enz (want de ouder heeft het al moeilijk genoeg). En anderzijds omdat zeggen dat je het te moeilijk vindt om te komen (of geen zin hebt of...) ook door de ouder geïnterpreteerd kan worden als afwijzing. Zijn leeftijd speelt daar wellicht een rol in, maar zelfs volwassenen kunnen het met zulke dingen ook erg moeilijk hebben.
Je zoon mag je lichtpuntje zijn, je mag zeker uitkijken naar zijn komst, teleurgesteld / verdrietig /... zijn als hij dan toch niet komt. Dat lijkt me alleen maar normaal. In situaties als deze is de kans reëel dat de rollen omdraaien (het kind gaat voor de ouder zorgen (hetzij fysiek, hetzij emotioneel)). Dat is niet alleen bij jou zo, maar bij heel veel mensen. Probeer te voorkomen dat je in die valkuil terechtkomt. Je kan dit ook altijd bespreken met de psycholoog. Enerzijds om je emoties te ventileren en anderzijds om advies te krijgen m.b.t. hoe je hiermee best omgaat ten opzichte van je zoon.
Jullie maken allebei verlieservaringen mee (verlies van gezondheid, verlies van een leven zonder pijn, verlies van een gezonde moeder, verlies van het samenzijn enz). Hoewel jullie op hetzelfde moment verlieservaringen hebben, zijn jullie verlieservaringen en het verwerkingsproces anders (jij verliest bv je gezondheid, je zoon verliest een gezonde moeder). Jullie perspectief is anders en hoe dan ook: iedereen verwerkt verlies op een andere manier. Dat jullie beiden door zo'n verwerkingsproces gaan, jullie je eigen (intense) emoties hebben enz. kan erg botsen en leiden tot kwetsende situaties. Je zou - al dan niet met de psycholoog erbij - samen kunnen bespreken wat jullie nodig hebben van elkaar, hoe jullie hierover met elkaar gaan communiceren enz.
Ik heb het zo begrepen als dat de zoon onder toezicht van jeugdzorg staat, waardoor ik veronderstel dat zij wel zorgen voor zijn professionele begeleiding.