Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:52

Sheran, zonde als er zo weinig begrip is.
Hier gelukkig alle vrienden en familie wel zo'n beetje op 1 lijn en past iedereen op als er iemand klachten heeft of zelfs als er bij collega's op het werk besmettingen zijn en wordt er nog steeds bij twijfel getest voor we afspreken.
Bij sommige familieleden kwam dat overigens pas wel nadat ze zelf covid hadden gekregen en het tegen vonden vallen...

Mijn beste vriendin was laatst zelfs zo goed om voor mij kleding te shoppen toen ik lang in het ziekenhuis lag en inmiddels daar besmet was en ik mijn vader (78, hartpatient) niet in het ziekenhuis wilde laten komen om schone kleding te brengen.
Mocht ze helemaal ingepakt (ffp2 masker, schort, spatbril en muts op) de spullen brengen en even op visite komen <3

Ben zelf gelukkig weer thuis, daar herstel je toch altijd het snelst.
De huisarts kwam vanmorgen langs en was helemaal verbaasd dat ik al weer gewoon door het huis liep na wat hij aan updates vanuit het ziekenhuis had gelezen.
Herstel van de longen gaat nog wel maanden duren en volledig herstel is ook niet zeker.
Herstel van de operatie en alle complicaties mag ik ook zeker een jaar voor uittreken...

Overigens heb ik mij in het ziekenhuis verbaasd over al het bezoek op de gangen wat hoestend en niezend rond liep.
Echt, waarom ga je dan naar iemand in een ziekenhuis op visite? Zelfs als het geen covid is.
Het personeel vond het ook zo lastig, zij liepen alweer met masker op terwijl het bezoek daar vrij rond kon hoesten...

Weet ook voor 90% zeker waar ik de besmetting van heb gekregen.
Mijn overbuurman zat te vertellen dat al zijn kinderen positief waren getest dus die kwamen niet.
Wel de thuiswonende kleinkinderen 8)7
Hij werd een half uur na mij dus ook positief getest.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #9 - Geen maatregelen meer, wat een zegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:06

Ik ben zelf nu ook heel voorzichtig geworden. Mijn ouders hebben nu allebei de snif en ik skip het bezoek wel.
Over 2 weken ga ik naar Amerika en kan me het niet permitteren om weer ziek te zijn voordat ik vertrek.

Ik weet dat je niet meer zo snel besmet kan raken maar ik durf gewoon niet meer te sporten op het moment. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:26

Je kan juist veel sneller besmet raken nu, de huidige varianten zijn veel besmettelijker.
Ik vind het logisch dat je je vlucht niet op het spel wilt zetten :j
Hou er wel eekening mee dat je ook op de vlucht zelf besmet kunt raken. Dat is op dit moment zo ongeveer standaard de gratis „bonus“ die je erbij krijgt lijkt het.

Marije, fijn om te horen dat je weer thuis bent +:)+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:33

Ik heb een mondkapje op. Een ffp2 kapje.
Vorige week ook in het vliegtuig ermee opgezeten en ik was toch wel een van de weinige.
In het ov doe ik hem ook op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:26

Lang niet gereageerd door diverse bokkers maar ik plaats hem toch maar even.
https://www.ad.nl/politiek/drie-jaar-na-de-eerste-patient-zet-omt-coronaseinen-op-veilig-testen-en-isolatie-niet-meer-nodig~afabf6352/

Drie jaar na de eerste patiënt en na het 146ste (!) overleg verklaart ook het Outbreak Management Team het coronavirus nu tot een alledaagse infectie. Daarom kunnen de test- en isolatieadviezen ingeruild worden voor algemene hygiëneregels vinden de experts, die zelf reppen van ‘een mijlpaal'.

Minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers (D66) moet zich nog beraden over het advies, maar de boodschap van het OMT is duidelijk: door nieuwe varianten en grote immuniteit in de bevolking is het coronavirus inmiddels een infectie geworden als vele anderen. Daarom kunnen de laatste restricties en -adviezen rond testen en isolatie overboord. Corona heeft waarschijnlijk de langverwachte ‘endemische fase’ bereikt, schrijft het OMT in een zojuist openbaar gemaakt advies aan de regering. Daarmee is de crisisfase voorbij, zolang er geen ziekmakender variant opduikt.

Het is voorbij... Geen nieuwe afgrijselijke maatregelen meer die de maatschappij op zijn kop zet, geen mensen die worden afgezonderd in verpleeghuizen. Ik hoop dit nooit meer mee te maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:42

Nou hopen dat de paniekzaaiers onder ons nu ook gerust zijn..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-23 21:01

Ik hoop het einde van een tijdperk. Bizarre tijd is het geweest in ieder geval. Op zich hadden we hier veel sneller kunnen komen maar dan hadden er waarschijnlijk wel meer doden gevallen. Dus ik begrijp de afweging uiteraard wel. Het moest gecontroleerd zodat de zorg niet overspoelde. Maar ik denk dat je hier in krap een jaar uit had kunnen zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:10

Er worden nog steeds heel veel mensen ziek toch? Deels kortdurend en deels langdurig?
Ik zie dus niet hoe dit het einde van een tijdperk is eigenlijk. Er zijn nu nog een paar maatregelen minder, maar er waren al bijna geen maatregelen... dus daarin verandert niet zo heel veel. Maar al die mensen die ziek worden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:12

Met de kennis van nu neem je andere beslissingen. Blij dat het voorbij is en niet enkel vanwege de maatregelen en de invloed die het op ieders leven heeft gehad. Maar vooral dat het virus nu in zo verre is afgezwakt dat (de meeste)mensen er niet meer aan sterven of ernstig ziek worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 21:23

Mooi! Hier gisteren positief getest na wat dagen carnaval. Meerdere van de groep zijn positief.
Ik houd er zeker een beetje rekening mee, maar echt in isolatie ga ik niet meer. Ik ben wat verkouden en kriebelhoest die zich vooral in de nacht manifesteert. De anderen hebben ook alleen verkoudheidsklachten.
De klachten die ik heb had ik al jaaaaaren na wat dagen carnaval.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:06

Shadow0 schreef:
Er worden nog steeds heel veel mensen ziek toch? Deels kortdurend en deels langdurig?
Ik zie dus niet hoe dit het einde van een tijdperk is eigenlijk. Er zijn nu nog een paar maatregelen minder, maar er waren al bijna geen maatregelen... dus daarin verandert niet zo heel veel. Maar al die mensen die ziek worden?

Er worden echt weinig mensen erg ziek. Het overgrote deel ziekt het nu probleemloos uit.
Ik werk in de longrevalidatie met zeer kwetsbare longpatiënten en we hadden pas weer een uitbraak. Maar iedereen heeft zitten vervelen in isolatie op z’n kamer en vrijwel iedereen was er met een snotje vanaf. Niemand naar het ziekenhuis.
Dat was in de eerste lichtingen wel anders toen er hordes mensen naar het ziekenhuis moesten en overleden.

In de ziekenhuizen is het ook rustig met coronapatienten.

Het is endemisch geworden. Het is nu een ziekte waar we mee kunnen leven. Net als elk ander verkoudheidsvirus, waar in sommige gevallen mensen voor in het ziekenhuis komen en in het grootste deel van de gevallen niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:27

Hier wordt nu niet iedereen tegelijk meer ziek maar in delen , het blijft soms maar bij 1 of 2. En elke ronde is er weer iemand anders aan de beurt.

Waar ik mij nu meer zorgen om maak is dan toch de griep , mensen zijn echt flink lang ziek met echt vervelende ontstekingen zoals heftige keel en oorontstekingen waar zelfs een kuurtje voor genomen moet worden. Daardoor dus wel veel uitval.

Even afkloppen maar ik ga overal tussendoor tot nu toe.

Corona hoor ik niet veel meer in de omgeving. Daarin tegen wel andere dingen die je liever ook niet hebt :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 06:52

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:32

Ik wist niet dat er nog maatregelen waren :o

Is het eigenlijk nog wel het advies om iedere drie maanden te vaccineren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:46

Cer schreef:

Dat advies heb ik nog nooit gehoord. Die eerste 2 waren samen en de derde was een booster maar die was niet na drie maanden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:47

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:52

verootjoo schreef:
Cer schreef:

Dat advies heb ik nog nooit gehoord. Die eerste 2 waren samen en de derde was een booster maar die was niet na drie maanden.

Oh nou ja ik noem een booster ook een vaccin.. zit daar verschil in eigenlijk?

tussen de eerste en de 2e vaccinatie zat 21 dagen ofzo, toen na 6mnd de 'booster' en toen iedere drie maanden toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 08:52

Die iedere drie maanden heb ik nooit van gehoord :n

En ik werk in de zorg.

Afgelopen najaar konden degene die het wilden nog een booster halen. Dat was een jaar na de vorige.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:03

Oh wacht je hebt gelijk.. er zijn twee vaccins, dan een booster.
En dan heb je nog een booster voor mensen van 70+ (ik doe ook de post van mn oude moedertje, dus dat heb ik dan daar gezien, excuus)
maar, ik vond dat niet heel eenvoudig te vinden op internet, maar wat ik wel overal zag is 'haal nu je booster!'

Dus in principe is iedereen na 3 injecties gewoon klaar?
En dat geldt voor alle landen?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:30

Je mag nog steeds gevaccineerd worden als je dat wilt. Volgens mij kun je gewoon een afspraak maken , helemaal als je in de zorg werkt. Althans als je wilt natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:32

wat is het verschil tussen een vaccinatie en een booster?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:37

Cer schreef:
wat is het verschil tussen een vaccinatie en een booster?

De naam :')

Volgens mij zit er hetzelfde in.

Verder zijn we klaar met vaccineren ja. Maar ik denk dat deze misschien wel bij de jaarlijkse griepvaccinatie komt voor als je dat wilt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:45

Shadow0 schreef:

En daarbij: is het risico op long COVID bijv dan ook zo veel minder nu?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:48

Mooi dat het endemisch beschouwd gaat worden, vooral nu het hier in het zuiden flink rond gaat na carnaval. Toch zou het fijn zijn als mensen en bedrijven er een lering uit trekken nu thuiswerken ook een norm geworden is en ze met klachten toch thuis gaan werken en niet constant andere mensen infecteren. Niet alleen corona maar algemeen. Zelf word ik altijd aangestoken waardoor ik het hele winterseizoen belabberd ben, gewoon 4 tot 5 maanden lang (ben ik er ongeveer van af is de volgende weer die me aan steekt). In de corona periode nergens last van gehad, wat ik toch wel heerlijk vind.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 10:09

IMANDRA schreef:
En daarbij: is het risico op long COVID bijv dan ook zo veel minder nu?

Je wist het vast al, maar nee. Iedere nieuwe variant blijkt nog ongeveer net zo risicovol als de oude, maar omdat het om langdurige klachten gaat, duurt het even voor je dat kunt zeggen.