Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:23

Heb je al iets besloten?

BigOne

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 22:47

Ts, dus nu wel eerst naar de notaris? Wanneer hij dat wederom weigert weet je genoeg.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 20:47

Ik had een hele lap tekst getypt maar toch maar weg gehaald.

Kort samengevat. Alles wat ik over zijn ouders dacht klopt. Ik heb nog nooit iemand zo negatief over een ander horen praten. Ik kan tegen kritiek maar niet als het alleen maar negatief is, en ze zeggen dat ze alleen willen dat mijn vriend gelukkig is. Ik wilde naar de auto lopen, maar mijn vriend hield mij tegen. Over dit onderwerp gaan we het nooit eens worden. Ik heb gezegd dat ik er klaar mee ben om constant te horen over iemand's geld of huis afpakken. Heb mijn vriend ook duidelijk gezegd dat als wij weer samen gaan wonen ze zich er buiten moeten houden. Het is ons leven. Ze hadden besproken dat hij het uit zou maken. Uiteindelijk koos mijn vriend voor een andere weg. We zijn niet met ruzie weg gegaan. Alleen een groot meningsverschil, en een hoop negativiteit.

We willen samen wonen omdat we elkaar missen en vaker willen zien. We zijn soms een hele week samen. We gaan inderdaad eerst naar een notaris. Ondanks het gesprek met zijn ouders wil m'n vriend nog steeds samen wonen. We zijn niet met ruzie weg gegaan bij zijn ouders. Alleen is het vertrouwen bij mij helemaal weg. Als we naar zijn ouders gaan doe ik dat voor hem.

Mijn ouders staan er wel achter.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:53

Het blijft een nare, ingewikkelde situatie TS.
Het enige wat ik denk:"Kies voor jezelf". Het probleem van zijn ouders ga jij niet oplossen. Daar ben jij ook niet verantwoordelijk voor. Dus ik zou er zeker niet meer op bezoek gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:54

Eerst notaris voor jij je huidige woning opgeeft. Dus niet na eerst samenwonen maar voor die tijd.
Je vriend lijkt wat steviger in z’n schoenen te staan ten opzichte van zijn ouders maar de vorige keer hebben ze hem ook omgepraat .

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 21:17

Ik zou het echt bij LAT-ten houden. Zorg er voor dat je altijd iets hebt om naar terug te komen als het misloopt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 23:36

zonnebloem18 schreef:
Ik zou het echt bij LAT-ten houden. Zorg er voor dat je altijd iets hebt om naar terug te komen als het misloopt.

Dit lijkt mij ook het beste advies, geef je eigen woning niet op. Je hebt de vorige keer gezien hoe het afliep, die ouders zullen hem altijd om praten. Ik snap hun ook wel, zij willen die woning in de familie houden. Jij staat alleen altijd met lege handen als de relatie spaak loopt. Misschien kunnen jullie om de week bij elkaar gaan wonen? Dan hoeven jullie beiden de woning niet te delen of op te geven.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 01:33

zonnebloem18 schreef:

Dit. Ik zou de gok ook niet nemen. In dit soort situaties blijft het kind toch vaak loyaal aan de ouders.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 06:06

is niet makkelijk en ik snap dat je samen wilt zijn, maar ik zou niks nergens aan mee betalen alleen de boodschappen.

Spreek samen af, wat hij zou willen dat je betaald, zet dat bedrag op de rekening.
Dat bedrag blijft van jou, dat kunnen jullie gebruiken bij aankoop van huis samen of dat bedrag leg jij ooit in huis en dan regelen jullie dat ook weer bij de notaris dat huis aantal,procent van jou is.
Dek jezelf dan wel in bv bij onderwater staan

Gaan jullie uit elkaar is dat bedrag voor jou, jij moet weer huis inrichten.

Laat hem maar betalen voor huis, en internet en alle gezamenlijk kosten.
Jij geeft zekerheid op.

Succes samen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:27

Ik zou ook bang zijn dat hij zijn ouders niet teleur gaat stellen. En dat hij jou weer aan de kant schuift als het erop aan komt om dingen te tekenen. Blijf lat’ten, zorg voor jezelf en heb het leuk samen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 08:31

Ik zou ook goed nadenken of je je eigen huis/plek op wilt geven. De situatie klinkt voor mij nog onveranderd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 09:08

tita schreef:
is niet makkelijk en ik snap dat je samen wilt zijn, maar ik zou niks nergens aan mee betalen alleen de boodschappen.

Spreek samen af, wat hij zou willen dat je betaald, zet dat bedrag op de rekening.
Dat bedrag blijft van jou, dat kunnen jullie gebruiken bij aankoop van huis samen of dat bedrag leg jij ooit in huis en dan regelen jullie dat ook weer bij de notaris dat huis aantal,procent van jou is.
Dek jezelf dan wel in bv bij onderwater staan

Gaan jullie uit elkaar is dat bedrag voor jou, jij moet weer huis inrichten.

Laat hem maar betalen voor huis, en internet en alle gezamenlijk kosten.
Jij geeft zekerheid op.

Succes samen

En zelfs niet eens iets bijleggen in de gezamenlijke kosten? Die vriend moet wel echt gek zijn als die daarmee akkoord gaat, wat een profiteren is dat :')

Hem gierigheid verwijten en ondertussen dit voorstellen… ja dan blijf je idd beter latten dan dit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 10:41

Ja jeetje wat een gedoe zo... wel goed dat vriend nu wat standvastiger lijkt en zich meer los lijkt te maken van zijn ouders +:)+

Ik snap hun positie wel, dat ze niet willen dat vriend het risico loopt om door met jou samen te zijn, zijn huis kwijt te raken als het uit gaat. Dat ze willen dat het op zijn naam blijft staan. En hij jou niet hoeft uit te kopen ofzo, als de relatie stuk zou gaan.

Maar ze moeten ook kunnen begrijpen dat niet alleen hùn kind zekerheid wil hebben en iets op wil bouwen, maar andermans kind ook -O-

Misschien weet de notaris een goede oplossing. Dat het huis van vriend veilig gesteld is. En dat jij tegelijkertijd ook iets opbouwt. Dat jij geld op een andere manier wegzet. En/of hij juist ook om jou eventueel uit te kunnen kopen als dat aan de orde zou kunnen komen.

Sowieso lijkt het me handig om eens te berekenen waar we het nu precies over hebben, stel dat jij een aandeel in het huis zou krijgen, hoeveel gaat dat vriend dan kosten als jullie over 1-3-5-10 jaar uit elkaar zouden gaan?

WIL jij überhaupt op de hypotheek bijgeschreven worden? Of wat zou jij graag willen? Toch liever spaargeld opbouwen? Maarja het is ook wel fijn als jullie jouw huur kunnen gebruiken om zijn huis meer JULLIE huis te maken. Zonder dat jij dan met niks achterblijft en hij met een mooi huis als jullie uit elkaar zouden gaan....

De notaris weet vast wel een goede oplossing die voor beide partijen eerlijk is :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:21

Aangezien je het eerder over een kinderwens had:
Ik zou ook goed nadenken hoe je dadelijk omgaat met zeer aanwezige en claimende grootouders die een intrinsieke hekel hebben aan de moeder van hun kleinkind.

Wat ik hoe dan ook zou eissen is dat ALS er kinderen in het spel komen, dat je niet op straat kan komen te staan zonder fatsoenlijk financiele overeenkomt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:45

Sizzle schreef:
Ik zou ook goed nadenken hoe je dadelijk omgaat met zeer aanwezige en claimende grootouders die een intrinsieke hekel hebben aan de moeder van hun kleinkind.

Wat ik hoe dan ook zou eissen is dat ALS er kinderen in het spel komen, dat je niet op straat kan komen te staan zonder fatsoenlijk financiele overeenkomt.

Zoiets wordt meestal geregeld in een huwelijkscontract of samenlevingscontract. Het lijkt mij dat ts en haar vriend daar nog niet aan toe zijn en veel beter kunnen blijven "latten".

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:55

jeetje, wat moeilijk. Eerlijk, als je echt voor hem gaat, en hij voor jou, dan denk ik dat jullie het beste met een schone lei kunnen beginnen. Dus ervoor kiezen om samen verder te gaan in een nieuw huis wat jullie samen 50/50 kopen en samen kiezen voor eventuele kinderen. Ouders en schoonouders horen met deze beslissingen helemaal niets mee te maken te hebben. Jullie zijn beiden volwassen!

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:59

Ik zou zeggen of alles gezamelijk delen, maar dat jij ook echt samen ingeschreven bent met hem dat het huis van jullie is. Of dat het huis van hem is en alles wat eraan gedaan moet worden ook zijn kosten zijn, gezamelijke kosten delen, maar dat het geld dat hij de hypotheek betaald en alles een het huis jij dat apart zet mocht er ooit iets gebeuren jij wel je eigen 'hypotheek' opzij hebt gezet en zelf iets kan kopen.

Of klinkt dit vreemd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:07

Mis je hem? Of mis je een gewoonte?

Want met alle respect, ieder zichzelf respecterend wezen laat zichzelf toch niet zó lijden in een relatie? Hij weet inmiddels in ieder geval wel dat het niet heel moeilijk is om je terug te halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:17

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Zoiets wordt meestal geregeld in een huwelijkscontract of samenlevingscontract. Het lijkt mij dat ts en haar vriend daar nog niet aan toe zijn en veel beter kunnen blijven "latten".

TS schreef 1,5 jaar geleden:
elmiran schreef:
ik ben op een leeftijd dat ik binnen nu en 2 jaar aan mijn kinderwens moet gaan werken als we dit nog willen anders hoeft het niet meer.

Dat betekend inmiddels toch heel binnenkort

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:19

Ts heeft aangegeven dat ze naar de notaris gaan, zolang ze dit maar doen voor ze samenwonen!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 12:32

BigOne schreef:
Ts heeft aangegeven dat ze naar de notaris gaan, zolang ze dit maar doen voor ze samenwonen!!

Notaris stelt wat op, dit bespreekt vriend met ouders en de hele kermis begint weer van voor af aan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:15

Ik stop met volgen. Hoopte dat je ogen open zouden gaan. Maar hopeloos. Stort zichzelf bewust weer in dezelfde bak ellende. Wordt weer aftellen wanneer het weer mis gaat. Hoe naief kun je zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:35

GamblersCup schreef:
Ik stop met volgen. Hoopte dat je ogen open zouden gaan. Maar hopeloos. Stort zichzelf bewust weer in dezelfde bak ellende. Wordt weer aftellen wanneer het weer mis gaat. Hoe naief kun je zijn.

Wat voor toegevoegde waarde heeft zo’n bericht? TS nog verder de grond in trappen en ontdoen van zelfvertrouwen?

Dit kan je echt niet maken, ik ga hier op temmen.

Ontstip gewoon en dat kan ook zonder zo’n valse afmelding.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:49

Inderdaad, wat een onaardige reacties.

Ik ga ervanuit dat TS haar hoofd er wel bijhoud en in het achterhoofd heeft wat er speelt. Vanaf een scherm is het heel gemakkelijk oordelen hoe en wat. Maar de exacte situatie ken je niet.

TS: hopelijk worden jullie heel gelukkig samen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:52

Dat meteen temmen als iets niet in je straatje past is minstens zo annoying.