Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:48

nynke55 schreef:
Waarom zouden juist jonge mensen twijfels hebben?

Omdat de invloed op vruchtbaarheid en een (toekomstig) zwangerschap nog niet bekend is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:49

elnienjo schreef:
_Femkeeex schreef:
Maar dit zou dus betekenen dat een zorgmedewerker ja en amen overal op moet zeggen? Ergens vind ik dit kwalijk, want er is nu helemaal geen ruimte voor (jonge) zorgmedewerkers die twijfels hebben. Ik zie niet in waarom, zodra elke kwetsbare de kans heeft om zich te laten vaccineren, een zorgverlener geen keuze mag hebben. Zoals nu het geval is in Israël en hopelijk ook niet het geval wordt in Nederland. De gevaccineerde is dan eenmaal beschermt toch?

Maar juist mensen in de zorg weten toch wel dat kwetsbare/oudere patienten wellicht minder immuun worden na vaccinatie?
Vind geen reden een vaccin te weigeren tenzij medisch onderbouwt waarom je geen vaccin zou mogen.

Maar dan vind je ook dat alle kwetsbaren en ouderen in verzorgingshuizen, thuis waar thuiszorg komt en mensen in instellingen het vaccin moeten nemen tenzij medisch onderbouwt is waarom het niet mag?

Ook weten ze niet of je als gevaccineerde nog besmettelijk kunt zijn. Vooralsnog gaan ze er vanuit dat dit wel het geval is, althans zo moet je je gedragen. Daarom moeten bewoners, cliënten en patiënten niet in eerste instantie beschermd worden doordat verzorgend personeel om hen heen gevaccineerd wordt, maar doordat zij zelf gevaccineerd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:51

secricible schreef:
Dat sommige mensen denken dat hij een glazen bol heeft en wat hij zegt dus zeker is kan hij weinig aan doen.

Hij zou natuurlijk beleid kunnen maken om te zorgen dat we de zomer goed ingaan, en er zijn nog steeds mogelijkheden.
Die beginnen overigens allemaal met de keuze om corona echt terug te dringen en de verantwoordelijkheid om daar ook actief in te doen (ipv passief te reageren op waar je niet meer omheen kunt), en dan het opbouwen van het vertrouwen van mensen dat dat ook zin heeft om ons daarvoor in te zetten en dat het niet alleen maar leidt tot eindeloos aanslepende maatregelen.

Dit gaat niet om een glazen bol, dit gaat er onder andere om wat hij als minister kiest te doen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:53

elnienjo schreef:
_Femkeeex schreef:
Ik ben toekomstig zorgverlener en vind het echt een dilemma. Ik neig er naar om hem niet te nemen, maar o.a. naar mijn omgeving kijkende vind ik dat er een sociale sfeer is gecreëerd waarbij zorgverleners schrik hebben om hun zorgen en twijfels over het vaccin te uiten zonder dat ze indirect zouden worden bestempeld als, wat overdreven gezegd, potentiele moordenaars. Dit is niet juist, ook een zorgverlener moet volledig de eigen keuze hebben om zich wel of niet te laten vaccineren en ik snap heel erg goed dat (jonge) mensen bij deze vaccinatie sterke twijfels hebben.

Juist van jonge mensen snap ik het niet. Zij kunnen er beter tegen mochten ze een dagje ziek zijn van een vaccin. En je beschermt de groep waar je mee wil werken. Vind het eigenlijk best raar dat iemand de zorg kiest als werk als je niet bereid bent om het maximale te doen om niks mee te dragen naar de kwetsbare patient.

Ik ben bereid het maximale te doen, maar niet ten koste van mezelf.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:55

Kairos schreef:
nynke55 schreef:

Omdat de invloed op vruchtbaarheid en een (toekomstig) zwangerschap nog niet bekend is.

Volgens de RIVM heeft het vaccin geen invloed op de vruchtbaarheid. Alleen als je zwanger bent kun je het beter even uitstellen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:57

Shadow0 schreef:
secricible schreef:
Dat sommige mensen denken dat hij een glazen bol heeft en wat hij zegt dus zeker is kan hij weinig aan doen.

Hij zou natuurlijk beleid kunnen maken om te zorgen dat we de zomer goed ingaan, en er zijn nog steeds mogelijkheden.
Die beginnen overigens allemaal met de keuze om corona echt terug te dringen en de verantwoordelijkheid om daar ook actief in te doen (ipv passief te reageren op waar je niet meer omheen kunt), en dan het opbouwen van het vertrouwen van mensen dat dat ook zin heeft om ons daarvoor in te zetten en dat het niet alleen maar leidt tot eindeloos aanslepende maatregelen.

Dit gaat niet om een glazen bol, dit gaat er onder andere om wat hij als minister kiest te doen.

Want daar hebben we geen glazen bol voor nodig? Je kan stellen dat het misschien helpt maar zeg minimaal 2 maanden mensen volledig opsluiten is ook niet de oplossing. Zeker menselijk gezien niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:02

Shadow0 schreef:
secricible schreef:

Maar mensen zijn het zo beu. Naar mijn idee is het draagvlak nog nooit zo wankel geweest. Als er nu weer andere regels gaan komen, dan denk ik dat je er maar weinig mee krijgt. Geen idee hoe je dat vertrouwen op wilt bouwen. Ik merk dat aan mezelf ook.

Vaccineren is in mijn ogen het enige dat ons eruit kan helpen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:04

Ik ken het verhaal van een verpleegkundige, die kwetsbaar is, met een coulante werkgever waardoor ze nu al bijna een jaar niet in de zorg hoeft te werken. Maar die gaat vaccinatie weigeren en die wil ook niet met beschermingsmiddelen werken en overigens ook geen andere functie.

Tja....

Wel of niet vaccineren heeft consequenties. Dat hoort denk ik bij de overwegingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:07

_Femkeeex schreef:
Dit is niet juist, ook een zorgverlener moet volledig de eigen keuze hebben om zich wel of niet te laten vaccineren en ik snap heel erg goed dat (jonge) mensen bij deze vaccinatie sterke twijfels hebben.

Ik snap die twijfels eigenlijk helemaal niet. Kun je eens een rekenvoorbeeld geven waarbij je de situatie met en zonder vaccin vergelijkt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:12

Shadow0 schreef:
_Femkeeex schreef:
Dit is niet juist, ook een zorgverlener moet volledig de eigen keuze hebben om zich wel of niet te laten vaccineren en ik snap heel erg goed dat (jonge) mensen bij deze vaccinatie sterke twijfels hebben.

Ik snap die twijfels eigenlijk helemaal niet. Kun je eens een rekenvoorbeeld geven waarbij je de situatie met en zonder vaccin vergelijkt?

Ik denk dat iemand die voor zich zelf die keuze heeft gemaakt dat ook niet te begrijpen is maar dan nog blijft het iedereen zijn eigen keuze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:13

_Femkeeex schreef:
Maar dit zou dus betekenen dat een zorgmedewerker ja en amen overal op moet zeggen? Ergens vind ik dit kwalijk, want er is nu helemaal geen ruimte voor (jonge) zorgmedewerkers die twijfels hebben. Ik zie niet in waarom, zodra elke kwetsbare de kans heeft om zich te laten vaccineren, een zorgverlener geen keuze mag hebben. Zoals nu het geval is in Israël en hopelijk ook niet het geval wordt in Nederland. De gevaccineerde is dan eenmaal beschermt toch?

Ik vind het idd logisch dat als je met kwetsbare mensen werkt het logisch dat je je laat vaccineren.
Virussen verspreiden zich niet zelf, dat doen de mensen. In ziekenhuizen gaan heel wat virussen en bacteriën rond en wie brengen die van de ene naar de andere zieke? De zorgverleners...
de gevaccineerde is beschermd ja, maar jij as toekomstig zorgverlener weet vast dat je immuunsysteem niet bijzonder goed meer werkt als je erg ziek in het ziekenhuis ligt. Daarom is het van belang dat zorgverleners zich laten vaccineren.

Ik weet niet waar je werkt en wat er is gebeurd dat je je niet gehoord voelt. Maar op mijn werkplek zijn alle vragen verzameld en heeft het CMT naar Pfizer gebeld om ze voor te leggen en houden ze zich volop bezig met alle literatuur die er over verschijnt. Zodat iedereen een weloverwogen keuze kan maken.
Angst voor het vaccin lijkt mij een slechte raadgever. De lange termijn effecten van Corona zijn ook niet bijster positief.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:18

Shadow0 schreef:
_Femkeeex schreef:

Ik zeg niet dat er geen vaccin moet zijn of dat iedereen massaal moet gaan weigeren. Corona is voor verreweg de meeste twintigers niet gevaarlijk. Met het Mexicaanse griep vaccin zijn er toendertijd ook flink wat dingen misgegaan en ik zou niet met zulke gevolgen willen leven. Het zou een ander verhaal zijn als ik 40 jaar was met een zwakke gezondheid, maar nu op deze leeftijd... Ik weet het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:20

lenaa_tje schreef:
Want daar hebben we geen glazen bol voor nodig?

Nou nee, eigenlijk niet nee. Er is zowel nationaal als internationaal dus eigenlijk best veel kennis die je kunt gebruiken. Glazen bollen zijn vooral in de mode bij mensen die hopen (dat is dan ook meteen een woord dat je vaak terug ziet komen) dat dingen ook opgelost kunnen worden zonder je in de inhoud te verdiepen.

Citaat:
Je kan stellen dat het misschien helpt maar zeg minimaal 2 maanden mensen volledig opsluiten is ook niet de oplossing. Zeker menselijk gezien niet.

Ik heb geen idee waarom je het hebt over 2 maanden volledig opsluiten, ik heb even teruggelezen en dat staat helemaal niet in mijn reactie. (Dus waar komt dat vandaan?)

Maar daarnaast doen mensen net alsof 'de maatregelen' als enige schuldig zijn aan de stress en het welbevinden. Maar: de afgelopen 2 maanden, sinds half december, is een groot deel van de stress direct gerelateerd aan ontregelingen door corona zelf, doordat er mensen ziek zijn, en er dingen (ook die noodzakelijk geacht worden en in een uitzondering staan) moeten sluiten vanwege besmettingen.
Ik kwam daar ook ineens achter: er gebeurde best wel veel tegelijkertijd waardoor de stress bij mij nogal opliep bijvoorbeeld... en allemaal zijn ze rechtstreeks terug te voeren op het niet onder controle zijn van de besmettingen. NIET door de maatregelen op zich.

Daarnaast doet het in elk geval wat met mij om een jaar lang aan te horen hoe er gerekend wordt met welke mensen wel gewoon als 'pech gehad' dood kunnen gaan, of dat 'kwetsbaren' zich maar op afstand moeten houden want dat kun je van gewone mensen niet verwachten. En hoe iedere keer de schuld wordt geschoven op de individuele mensen die het systeem niet kunnen veranderen, terwijl de mensen die de mogelijkheid wel hebben geen verantwoording hoeven af te leggen over de dingen die niet kloppen vind ik ook heel storend. En dat raakt me eigenlijk nog een stuk meer dan de mensen in het Vondelpark, en ze doen ook aanzienlijk meer schade aan de maatschappij.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:27

verootjoo schreef:
Ik vind het idd logisch dat als je met kwetsbare mensen werkt het logisch dat je je laat vaccineren.
Virussen verspreiden zich niet zelf, dat doen de mensen. In ziekenhuizen gaan heel wat virussen en bacteriën rond en wie brengen die van de ene naar de andere zieke? De zorgverleners...
de gevaccineerde is beschermd ja, maar jij as toekomstig zorgverlener weet vast dat je immuunsysteem niet bijzonder goed meer werkt als je erg ziek in het ziekenhuis ligt. Daarom is het van belang dat zorgverleners zich laten vaccineren.

Maar zoals jij het stelt ga jij en jouw werkplek er wel vanuit dat je als gevaccineerde minder of niet besmettelijk bent?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:30

Vayo schreef:
verootjoo schreef:

Maar zoals jij het stelt ga jij en jouw werkplek er wel vanuit dat je als gevaccineerde minder of niet besmettelijk bent?

Jep, want dat komt uit de laatste onderzoeken. (Van Pfizer sowieso, weet niet zeker of het voor die anderen ook geld, maar waarschijnlijk wel)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:31

Kairos schreef:
nynke55 schreef:

Idd das ook de reden dat mijn jonge collega's twijfelen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:33

SusanH schreef:
Kairos schreef:

Idd das ook de reden dat mijn jonge collega's twijfelen.

Ja precies, ik begrijp die twijfel al. Het was al afgeraden voor mensen die zwanger zijn of binnen korte periode willen worden, waardoor ik wel begrijp dat mensen met een kinderwens liever even wachten. Want dat soort dingen worden meestal pas later bekend..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:44

_Femkeeex schreef:
Corona is voor verreweg de meeste twintigers niet gevaarlijk.

Maar denk je dan dat er aan een corona-besmettingen geen gevolgen op de lange termijn kunnen zijn? Is bekend wat een daadwerkelijke infectie kan doen met bv toekomstige zwangerschap? Dat als je niet heel ernstig ziek wordt, of in het ziekenhuis belandt of overlijdt, dat je dan dus ook gegarandeerd ook geen andere bijeffecten kan krijgen?

Waarom verwacht je dat een virus dat op grote schaal dodelijk en besmettelijk is, minder gevaarlijk is dan een vaccin waarvan we nu in elk geval zeker weten dat het niet op grote schaal dodelijk is en ook niet verspreidt?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:45

verootjoo schreef:
Vayo schreef:

Jep, want dat komt uit de laatste onderzoeken. (Van Pfizer sowieso, weet niet zeker of het voor die anderen ook geld, maar waarschijnlijk wel)

Oh dat zou super zijn! Ik verwacht dit namelijk zelf ook, maar veel mensen gaan er juist vanuit dat je nog wel besmettelijk kunt zijn. Sterker nog ... gisteren toen ik mijn dochter bij de sport ophaalde was er iemand die beweerde dat ik nu juist heel gevaarlijk was qua besmettelijkheid, meer dan een niet gevaccineerd iemand :+ En dat is banketstaaf en dat weet ik ook wel. Maar één van de bij redenen dat ik me heb laten vaccineren (pfizer) is om mijn cliënten te beschermen. Het zou een domper zijn als dat niet zo zou zijn.

Ik ga eens googlen of ik er iets over kan vinden!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:55

Vayo schreef:
Oh dat zou super zijn! Ik verwacht dit namelijk zelf ook, maar veel mensen gaan er juist vanuit dat je nog wel besmettelijk kunt zijn. Sterker nog ... gisteren toen ik mijn dochter bij de sport ophaalde was er iemand die beweerde dat ik nu juist heel gevaarlijk was qua besmettelijkheid, meer dan een niet gevaccineerd iemand :+ En dat is banketstaaf en dat weet ik ook wel. Maar één van de bij redenen dat ik me heb laten vaccineren (pfizer) is om mijn cliënten te beschermen. Het zou een domper zijn als dat niet zo zou zijn.

Ik ga eens googlen of ik er iets over kan vinden!

https://www.parool.nl/wereld/vaccinstud ... ~b4c9886a/

Sowieso was de verwachting wel dat het ook positief effect heeft op de besmettingen. Als je minder klachten hebt kun je ook minder makkelijk overdragen was de redenatie.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 20:56

@shadow0 ik hoor het wel jij weet de oplossing voor de pandemie waar heel de wereld (met tussenpozen) al een jaar tegenaan loopt. Snap je wat ik bedoel? Ik word een beetje moe van iedereen die aan de kant loopt te roepen hoe het wel zou moeten.
Hoe dan ook heb je ‘verliezers’

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:02

secricible schreef:
Als je minder klachten hebt kun je ook minder makkelijk overdragen was de redenatie.

Net zoals asymptomatische minder besmettelijk zijn... :roll:

Vage redenering.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:07

Zat net journaal te kijken met dhr Murk die is volgens mij haast blij dat we 1 jaar corona hebben in NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:09

SusanH schreef:
Zat net journaal te kijken met dhr Murk die is volgens mij haast blij dat we 1 jaar corona hebben in NL.

Ik vind dit wel interessant want hoewel ik me niet kan voorstellen hoe het voor die man precies is, kan ik me wel iets voorstellen bij het gevoel dat die spannende tijd niet 100% negatief is. Als journalist heb ik het afgelopen jaar heel veel hele mooie verhalen mogen maken, en niet alleen over leed. Het was ook voor mij een extreem moeilijke tijd, maar als ik dat loskoppel was het werktechnisch juist echt heel interessant. Ik kan me best wel voorstellen dat dat voor virologen etc ook zo zou kunnen zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:13

Huertecilla schreef:
secricible schreef:
Als je minder klachten hebt kun je ook minder makkelijk overdragen was de redenatie.

Net zoals asymptomatische minder besmettelijk zijn... :roll:

Vage redenering.

Heb je dit artikel al gelezen dat sec net hierboven gepost heeft?

Dank je sec voor het artikel! Echt hoopgevend!!