Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:04

Ja eens hoor! Zoals ik al zei, 12% winst is ook hartstikke mooi! Als je nu je aandelen verkoopt heb je dat toch maar mooi op zak!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:30

Ik blijf gewoon zitten. De beleggingen zijn echt voor de lange termijn, tientallen jaren. Het is alleen jammer dat wij vanwege nieuwbouw last hebben van dubbele lasten op dit moment. Dus er is niet veel extra budget om te investeren.

We blijven ieder geval bij ons plan om maandelijks minstens een vast bedrag te gebruiken voor beleggingen. In principe is het ook geld dat wij kunnen missen. Als het geld zou verdwijnen zou het super zuur zijn, maar ons leven gaat dan gewoon door zonder problemen.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:37

Tijden van crisis zijn koopmomenten. Een uitvaartverzorger werkt ook niet pro deo. Dit is hoe de wereld van geld werkt.
Oorlog is goed voor de wapenverkoop etc.

Bij de banken en verzekeraars ontstaan nu langzaam de grote koopmomenenten ivm bevriezen geldstromen en de uitwerking daarvan.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:14

Haha ja hier is het ook crisis.. Allemaal rode cijfers helaas.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:51

Ik zit vandaag t.o.v. gisteren +3%, hier dus nog geen rode cijfers.

Het lijkt me inderdaad een mooi moment om bij te kopen dus ik ga vandaag eens even een lijstje maken. Hebben jullie al bepaalde aandelen op het oog om bij te kopen?

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:36

Ik stond gister nog in de plus inderdaad.
Zie nu dat er gezakt is.
Maar ja ik zie dat inderdaad weer even als een leuk moment om weer wat te kunnen kopen.

De 1 zijn dood is de ander zijn brood

Het is banketstaaf, maar echt wel heel erg waar.
En ja ook ik zie mijn aandelen los van de gebeurtenissen.
+ inderdaad niet beleggen emoties

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-22 14:47

Ik heb mijn Shell recent goed verkocht (gekocht op iets van 11 euro en verkocht voor 24,50) en ben nu op zoek naar een goed en veilig aandeel waar ik nog iets rendement uit kan halen. Zijn hier nog suggesties?

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:49

Ik kijk altijd naar bedrijven met een gezonde balans. Ik pluis de cijfers ook uit. Trends doen mij niks voor mij geen start ups, tesla of bitcoin.

Ik zit in de niet sexy maar steady sector shell bijvoorbeeld.
De too big to fail bedrijven, maar ik kijk ook naar de directie, schuldenpositie, intrinsieke waarde, dividend, risico's die te verwachten zijn het laatste nieuws (aandelen opkoop programma's bijv. Rechtzaken dat soort dingen)

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:52

Ketly schreef:
Ik heb mijn Shell recent goed verkocht (gekocht op iets van 11 euro en verkocht voor 24,50) en ben nu op zoek naar een goed en veilig aandeel waar ik nog iets rendement uit kan halen. Zijn hier nog suggesties?

Eventjes wachten nu. Ik vind de koersen gemiddeld genomen nog te hoog. Banken ondergaan nu een flinke aderlating in mijn optiek niet geheel terecht.

Van Shell verwacht ik nog wat dit jaar dus niet verkocht. Gigantisch hoge gasprijzen/olieprijzen opkoop programma en stijgend dividend al viel dat laatste het 1e kw tegen.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:30

Ketly schreef:

Wellicht is het een domme vraag. Maar wij hebben vorig jaar ook Shell gekocht rond de 10 a 11 euro uit mijn hoofd. Nu Shell veranderd is, is ook mijn gemiddelde aankoopprijs veranderd? En dus ook mijn ongerealiseerde winst percentage.
Ik heb dit ook bij een ander aandeel al eens eerder gehad die van beurs wisselde.
Iemand hier een idee van?

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:59

Seni schreef:
Ketly schreef:

Wellicht is het een domme vraag. Maar wij hebben vorig jaar ook Shell gekocht rond de 10 a 11 euro uit mijn hoofd. Nu Shell veranderd is, is ook mijn gemiddelde aankoopprijs veranderd? En dus ook mijn ongerealiseerde winst percentage.
Ik heb dit ook bij een ander aandeel al eens eerder gehad die van beurs wisselde.
Iemand hier een idee van?

Shell is niet van beurs gewisseld. De Amsterdamse notering daar hebben ze afscheid genomen. De Britse notering is blijven bestaan (voorheen Shell B aandelen).

Op het moment van verdwijnen van de A aandelen is alles overgegaan tegen de op dat moment geldende dagkoers naar Shell PLC.

Je oorspronkelijke aankoopprijs/GAK is daarom veranderd in de dagkoers van overgang.

Feitelijk moet je dus meer moeite doen (je transactieoverzicht) om je werkelijke rendement te bepalen.

Ben het met je eens dat dit een stuk minder overzichtelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 06:29

tita schreef:
Jij bent echt meeste egoïstisch persoon hoe kun je dit nou zo zeggen.
Bijkopen over de ellende van een ander bah

Bah, wat een rotopmerking.
Wat doe je überhaupt in een topic over beleggen terwijl er een oorlog gaande is met mogelijk duizenden doden op termijn? Als je geen zin hebt in over iets anders te lezen dan hoe erg iedereen het wel niet vind, dan moet je elk topic zonder "Oekraïne" in de titel gewoon niet openen.

Dat gezegd hebbende, ben ik wel benieuwd welke posities mensen innemen om de komende tijd door te komen. Oorlog zal een toename in de gasprijzen in Europa veroorzaken, hogere kosten voor producten die eerder uit Rusland kwamen en minder winst voor producenten die naar Rusland exporteerde, de ECB die haar best zal doen de schade aan de economie te beperken, uit de hand lopende inflatie, mogelijk een recessie... etc.

Het Zweedse Vattenfall heeft bijvoorbeeld aangegeven geen uranium uit Rusland meer te kopen, wat zorgde voor een sprong in de waarde van mijn uranium posities. Op langere termijn zie ik Europa ook meer overschakelen naar nucleair om het onafhankelijk te maken van Russisch gas. Helemaal nu de EU nucleair als "groen" heeft bestempeld wat het bouwen van een kerncentrale een mooie optie maakt voor Europese landen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:37

Ze zijn in Nederland aan het onderzoeken om wellicht 2 kern centrales bij te bouwen dus ik denk zeker dat er daar wat van bij gaan komen.

Ik denk dat 'van het gas af' een grote sprong gaat maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:57

Ik verwacht eigenlijk niet dat we de komende 20 jaar een nieuwe kerncentrale gaan zien in Nederland.
Ze zeggen wel zo makkelijk, dat bouwen we even, maar dat zal ze echt gaan tegenvallen.. Als je naar Engeland kijkt; daar zijn ze begonnen met de plannen in 2012, en inmiddels zijn ze al miljarden duurder uit en is het bouwen al verlengd tot 2032. Het kost klauwen met geld, en dan heb je over 20 jaar iets staan dat flink verouderd is omdat ze tegen die tijd waarschijnlijk goed werkende thorium centrales hebben ontwikkeld :=
Plus dat het volgens mij lastig wordt om een plek te vinden. Mensen klagen al over een windmolen in hun achtertuin, laat staan een kerncentrale in hun achtertuin (en terecht) :Y)

Ik hoop eigenlijk dat er gewoon flinke sprongen met duurzame energie worden gemaakt. Meer zonnepanelen op de daken, wijk/thuisaccu's, elektrische auto's die mee het stoomnet balanceren, en goede langdurige energie-opslag voor de winterperiode.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:20

Dit ben ik met 8nnemiek eens.

Bij mij staat alles diep in het rood.
Als ik geld over heb,denk ik om s en p 500 etf bij te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:44

Die twee kerncentrales in Nederland gaan geen verschil maken, die 100+ die wereldwijd gepland staan wel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:53

En als je dan bedenkt dat duitsland juist kerncentrales ofline haalt is het gek dat Nederland ze juist wil hebben

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:25

Kerncentrales zijn de problemen voor de toekomstige generaties. Er zijn zoveel opties. Net als 8nnemiek al aangeeft de oplossing kan zo eenvoudig zijn.

Stimuleer het rijden met electrische auto's en laadpalen (b2g) die terug kunnen leveren.
Het rijdende accu pack voor je huis en een oplossing voor het capaciteitsprobleem.

Zonnepanelen tot 1.000/1.500 plus btw voordeel van 21% gratis voor bijstand gerechtigden en er gloort hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:31

hagelslag schreef:
En als je dan bedenkt dat duitsland juist kerncentrales ofline haalt is het gek dat Nederland ze juist wil hebben

Jammer dat die dingen te groot zijn om te transporteren.
Er zijn wel mobiele kerncentrales en, volgens mij, GE wil kleinere versies maken, maar in veel gevallen is de vraag naar stroom stabiel in een regio waardoor een vaste plek het handigst is.

Horsy83 schreef:
Stimuleer het rijden met electrische auto's en laadpalen (b2g) die terug kunnen leveren.
Het rijdende accu pack voor je huis en een oplossing voor het capaciteitsprobleem.

Tesla, wat rijdende accu packs maakt, is anders al 30% omlaag sinds begin dit jaar.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:38

hagelslag schreef:

Wil Duitsland alle kerncentrales offline halen? Of alleen bepaalde oude, waarvan wellicht veiligheidsnormen niet meer voldoen of onderhoud etc. de klauwen uit zou gaan lopen over een x aantal jaar?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:05

Tesla was gewoon een hype. Niet gek dat die een keer moesten zakken. Ik vind ze nog steeds érg duur voor de omzet die ze draaien. En ze krijgen natuurlijk meer en meer concurrentie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:13

Ik zeg niet dat ik voor kerncentrales ben, helemaal niet juist, alleen dat ze aan het onderzoeken zijn of het een mogelijkheid is. Tussen oude meuk van 100 jaar geleden en een nieuwe zit natuurlijk (hopelijk) ook wel een flink kennis verschil.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:23

IMAY1990 schreef:
hagelslag schreef:

Wil Duitsland alle kerncentrales offline halen? Of alleen bepaalde oude, waarvan wellicht veiligheidsnormen niet meer voldoen of onderhoud etc. de klauwen uit zou gaan lopen over een x aantal jaar?

Ze willen minderen qua kerncentrales

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:26

In Duitsland zijn 3 kerncentrales in januari gesloten en de laatste 3 gaan in de loop dit jaar sluiten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:01

Even kleine stip, nu alles zo laag staat gaan wij misschien ook instappen!