Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:54

karuna schreef:
[ [url=m/XaLpFS.png]Afbeelding[/url] ]

Dit snap ik oprecht niet. Je leest landen op slot, vluchten gecancelled, maar deze vliegtuigen zijn op dit moment in de lucht. Niet veel minder dan anders lijkt -O-

Dat kunnen ook cargo vliegtuigen zijn he, bevoorradingen moeten gewoon doorgaan he

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:55

mysa schreef:
karuna schreef:

Dit snap ik oprecht niet. Je leest landen op slot, vluchten gecancelled, maar deze vliegtuigen zijn op dit moment in de lucht. Niet veel minder dan anders lijkt -O-

Vrachtvervoer gaat wel gewoon door.

En gelukkig maar.

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:55

Ah dat zou idd wel verklaren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:56

karuna schreef:

Er vliegen nog genoeg vliegtuigen om mensen terug te halen. En daarbij wordt er ook nog genoeg cargo vervoerd.

Heb je de wereld kaart wel eens gezien voor corona. Wie zegt dat er dan niet veel meer vliegt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:57

Cer schreef:
Volgens mij gaat het nergens écht héél goed momenteel, helaas... -O-

Daar heb je zeker gelijk aan. Geen enkel land kan dit handelen. Het is overal een chaos op het moment.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 09:59

Ik vraag me ook af hoe lang je complete lockdown vol kunt houden. Voor hoeveel weken is het bijvoorbeeld in Spanje en Frankrijk afgesproken? Hoe lang zit Italië al in lockdown?

Schoolspullen van dochter moeten vandaag opgehaald op school. Maar ik mag de deur niet uit. Mijn man kan niet vanwege werk. Gelukkig kan mijn zusje het halen. Maar dan moet ze het buiten bij de deur afzetten. Zo vreemd allemaal.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:00

Ik kom ook even het topic binnen vallen met een vraag.

Wat ik soms lees is dat als ik bv ziek zou worden, ik binnen in huis in isolatie zou moeten, afgezonderd van de rest van mijn gezin. Maar het lijkt me heel aannemelijk dat zij dan toch allang besmet zijn? Wat is dan het nut van jezelf alleen in een kamertje opsluiten, je kunt toch beter met z'n allen in huis zitten? (Buiten dat om hebben wij maar 1 groot bed, dus geen idee hoe dat praktisch ook zou moeten)..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:03

Ik ben niet apart van de rest hoor. Wel 1 keer per dag alles goed schoon maken. Schijnt vaker te moeten maar da's geen doen zeker niet als je niet fit bent zoals ik nu.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:06

Solistar schreef:

Wat ik soms lees is dat als ik bv ziek zou worden, ik binnen in huis in isolatie zou moeten, afgezonderd van de rest van mijn gezin. Maar het lijkt me heel aannemelijk dat zij dan toch allang besmet zijn? Wat is dan het nut van jezelf alleen in een kamertje opsluiten, je kunt toch beter met z'n allen in huis zitten? (Buiten dat om hebben wij maar 1 groot bed, dus geen idee hoe dat praktisch ook zou moeten)..

Omdat ze er vanuit gaan dat de gezonde personen nog buiten mogen komen. Als jij je niet afgezonderd houdt van de rest van het gezin, dan zitten zij ook 24/7 vast.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:07

Tieneke schreef:
De grenzen in België zijn idd nog open, maar zowat alle vluchten worden geschrapt. Het is hier al dagen bijzonder stil op dat vlak, ik woon onder een drukke vluchtroute. Laatste vliegtuig dat me opviel was, ik denk, drie dagen geleden.

Hier zonet 2 achter elkaar :D ( aanvliegroute Zaventem ) Een eeuwigheid geleden idd.
Wat een immens verschil :z

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:08

elnienjo schreef:
Solistar schreef:

Omdat ze er vanuit gaan dat de gezonde personen nog buiten mogen komen. Als jij je niet afgezonderd houdt van de rest van het gezin, dan zitten zij ook 24/7 vast.

Moeders is ook ziek maar ik heb nergens meer last van en heb het denk ik al gehad. Ik ben nu boodschappen vrouw :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:10

Loretta schreef:
Marie_Anne schreef:
Vervelend hè? Dat was eigenlijk een grapje nav jouw bericht dat wij zelf maar moesten zoeken naar bronnen, maar ik zie dat je het niet kunt waarderen. Dit is mijn bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... l-rivm-who

En wat betreft het filmpje: serieus? Een heel klein stukje uit een heel interview geknipt, wat ik ook nog eens niet kan verstaan omdat er een vrouw door heen zit te lachen? Nee, als je nou het hele interview hebt kunnen we er iets van vinden.

Inderdaad heel vervelend vooral omdat gisteren een link van RTL nieuws nog afgedaan werd als minder betrouwbaar.
Maar de kans op besmetting werd inderdaad nihil genoemd door het RIVM.

https://www.nu.nl/binnenland/6025578/sc ... virus.html

Allemaal leuk en aardig maar op dat moment hebben veel bezorgde burgers waaronder ikzelf zich al afgevraagd waarom niet het complete luchtvaartverkeer met Azie werd stil gelegd. Was allemaal niet nodig. Het was zelfs onmogelijk.
Nu anderhalve maand is opeens alles mogelijk. Complete landen zijn in volledige lockdown.

Nederland kan het nog een paar dagen uitzingen maar uiteindelijk zal Nederland ook niks anders resten dan in lockdown gaan.

Dat was ik niet gisteren, dus daar heb ik niets mee te maken. Maar je begrijp toch ook wel dat het afhangt van wat jij beweert welke onderbouwing daarbij past? Soms is dat een wetenschappelijke bron, maar als het gaat om wat het RIVM op welk moment gezegd heeft is dat anders.

Verder klopt dat artikel toch? De eerste besmetting in Nederland kwam uit Italië, niet uit Wuhan. Dus die kans is inderdaad nihil gebleken. Die waren nog prima te isoleren geweest. Italië heeft Nederland de das om gedaan, maar dat hou je niet tegen met maatregelen op schiphol.

Maar welk land zie jij dan als voorbeeld van hoe het wel moet? Want de landen in het westen doen het allemaal niet beter dan wij volgens mij. En de Aziatische landen met een ander soort regime en veel minder vrijheden voor het volk kun je niet echt vergelijken naar mijn mening. En als je het RIVM niet vertrouwt, neem ik aan dat je die overheden ook niet vertrouwt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:14

Gister gingen de bloemenkwekers massaal bloemen brengen naar de rusthuizen.
Zo mooi om te zien en een positieve noot in het hele verhaal <3

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:16

Loretta schreef:
Cer schreef:
Volgens mij gaat het nergens écht héél goed momenteel, helaas... -O-

Daar heb je zeker gelijk aan. Geen enkel land kan dit handelen. Het is overal een chaos op het moment.

Ja dan snap ik niet helemaal dat Nederland het perse zoveel slechter zou doen...

Maar zo'n moment als gister om 8 uur, als al de mensen die ik in mijn buurtje hoorde klappen, zich houden aan de regels, dan heb ik er goede hoop op dat het goedkomt :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:18

Al had Nederland bij het het eerste geval in Italië de grens gesloten voor Italianen of helemaal, De meeste Nederlanders lieten zich zeker op dat moment niet aan de ketting leggen.
En kijk wat er overal ter wereld gebeurd als het ergens uitbreekt.
Mensen willen eigenlijk allemaal zo snel mogelijk terug naar hun bakermat.
Kostte wat kost.

Wat te denken van de Nederlanders die op de cruiseschepen zaten?
Mensen die ondanks de dreiging van Corona en beperkte vluchten toch op vakantie gaan en dan vast komen te zitten en verwachten dat de overheid een vliegtuig stuurt om ze op te pikken.

Was gewoon niet gegaan denk ik dan. In de meeste gevallen is de reissom nog wel te dragen voor de mensen, maar de dagen die je extra moet betalen om dat je niet terug kunt, kost je veel meer.

In Europa werd scheef naar de Aziaten gekeken, wat die verspreiden het. Daarna werden de Italianen scheef aan gekeken.

Inmiddels worden de Europeanen door de rest van de wereld scheef aangekeken en gemeden als de pest.

nynke55

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:20

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:22

Hoeveel van die vaccins zijn er? Dan kun je nog wel corona krijgen maar is de kans misschien kleiner en je krijgt het misschien in minder erge vorm? Zou dat er niet voor kunnen zorgen dat het virus wordt terug gedrongen dan? Of dat we weer zouden kunnen werken omdat het risico pp overlijden kleiner wordt?

Ik heb geen idee hoor maar dat is wat ik als eerste denk
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 18-03-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:23

Pandora2 schreef:

Lekker recept voor bloemkool uit de oven,

Oven voorverwarmen op 200 C

Bloemkool wassen.
Hele bloemkool insmeren met roomboter,
15 minuten in de oven.
Opnieuw insmeren, weer 15 minuten, daarna voor de laatste keer insmeren en laatste 15 minuten in de oven. Smullen maar.

Bron: Facebook verhalen/Instagram café restaurant poortman veeningen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:23

tienus63 schreef:
Pandora2 schreef:

Lekker recept voor bloemkool uit de oven,

Oven voorverwarmen op 200 C

Bloemkool wassen.
Hele bloemkool insmeren met roomboter,
15 minuten in de oven.
Opnieuw insmeren, weer 15 minuten, daarna voor de laatste keer insmeren en laatste 15 minuten in de oven. Smullen maar.

Bron: Facebook verhalen/Instagram café restaurant poortman veeningen.

verkeerde topic neem ik aan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:24

tienus63 schreef:
Inmiddels worden de Europeanen door de rest van de wereld scheef aangekeken en gemeden als de pest.

Snap ik ook niet, want de rest van de wereld deed het ook niet best..

Ik bedoel, uiteindelijk liggen de bronnen van Corona (Sars (mers?)) niet in Europa.. dus als ze dan toch willen gaan wijzen..

Ik heb gisteren in verschillende artikelen gelezen (niet heel spannend dus bron is niet perse nodig) dat er geadviseerd wordt om contact met dieren te verminderen.. Ik zou weer eens moeten kijken hoe dat er precies stond, maar daarvan gingen mijn wenkbrauwen omhoog als in 'wat dóen die mensen dan met die dieren??"

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:24

lenaa_tje schreef:
karuna schreef:
Hier zitten de groenwerkers ook gewoon dicht bij elkaar te geinen in de pauze en grapjes maken in de trend van ah mag ik een hapje van jou broodje virus :n hun schaftkeet staat pal achter mijn tuin al een paar dagen dus ik krijg alles mee. Ik geloof dat ie vandaag weer verkast *\o/* en van meer mensen hoor en lees ik dat ze het alleen maar lollig vinden alle heisa. 8)7

Nou heel eerlijk grapjes kunnen ook een houding zijn. Hier maken we er grapjes over want meer dan dat kan je niet doen.
En ja ik zit binnen want ik hoest als een malle normaal had ik de huisarts gebeld en naar alle waarschijnlijkheid prednison gekregen maar ja.. ik wil mensen nu ook niet overbelasten.
Ik doe trouwens nog wel rondjes buiten wandelen maar nog geen mensen tegen gekomen.

Bel gewoon toch even je huisarts. Misschien kan hij/zij je telefonisch beoordelen en een kuurtje pred voorschrijven. Zo doe ik dat ook meestal, of krijg ik zelfs op voorhand een kuur in huis zodat ik die kan pakken als het moet. Tegen die tijd ben ik trouwens echt niet meer in staat tot een rondje wandelen, maar iedereen is anders.

knollentuin schreef:
Waarom is het voor een groep mensen zo belangrijk om onderuit te halen wat er in het begin of halverwege gezegd is door bv RIVM of voorlichters dat nu anders blijkt te zijn.

Ik zal zobeven kijken of ik het originele artikel kan vinden over de levensvatbaarheid van het virus op oppervlakten. Misschien is die wel meer genuanceerd dan het AD.

Marie_Anne schreef:
Er wordt hier zoveel geplaatst dat niet iedereen interessant vindt. We moeten allemaal scrollen. Het leven is keihard :(:)

Ik leef met je mee. Y;(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:25

@secridible, even luchtige noot tussen de zware berichten.
Bovendien is bloemkool redelijk lang houdbaar en een groente die je nu waarschijnlijk in huis hebt gehaald.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:25

cursebreaker schreef:
Het topic gaat Zo hard dat het onmogelijk is alles goed terug te lezen in rust.

Had iemand toevallig een goede bron/link mbt wat ibuprofen momenteel doet met het virus? M'n zusje vroeg ernaar en zei dat het fake news was, dus ik wil haar even een goede bron laten zien, maar kan het zo 1,2,3 niet terug vinden.

Hier ook toenemende hoest sinds gisteren. Al een paar dagen een beetje last van de longen/ademen, waarvan ik dacht dat het kwam door wat pittigere wandelingen in het Heuvelland (slechte conditie). Maar het hoesten wordt steeds erger en gisteravond ook lichte keelpijn erbij. Dus maar even echt zorgen dat we nergens naartoe gaan waar we ook maar een beetje kort in de buurt kunnen komen van anderen. Gelukkig genoeg eten nog in voorraad en boodschappen die voor vrijdag besteld zijn.

Dit is de (behoorlijk pittige!) Bron die aangeeft hóe Covid19 aan ACE2 receptoren bindt.

https://science.sciencemag.org/content/ ... ce.abb2762

Dan is we ergens een vergelijkbaar type bron waar (heel kort) wordt aangegeven dat cortisonen en nsaids kunnen zorgen voor verhoging van het aantal ACE2 receptoren.
En tuurlijk kan ik niet nu niet meteen terugvinden.

Maar hij komt eraan, ik ga even zoeken en kom er op terug.

(Beduidend minder wetenschappelijk, maar mijn huisartsassistente zei me gisteren om vooral geen ibu te nemen nu)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:26

Marie_Anne schreef:
Dat was ik niet gisteren, dus daar heb ik niets mee te maken. Maar je begrijp toch ook wel dat het afhangt van wat jij beweert welke onderbouwing daarbij past? Soms is dat een wetenschappelijke bron, maar als het gaat om wat het RIVM op welk moment gezegd heeft is dat anders.

Verder klopt dat artikel toch? De eerste besmetting in Nederland kwam uit Italië, niet uit Wuhan. Dus die kans is inderdaad nihil gebleken. Die waren nog prima te isoleren geweest. Italië heeft Nederland de das om gedaan, maar dat hou je niet tegen met maatregelen op schiphol.

Maar welk land zie jij dan als voorbeeld van hoe het wel moet? Want de landen in het westen doen het allemaal niet beter dan wij volgens mij. En de Aziatische landen met een ander soort regime en veel minder vrijheden voor het volk kun je niet echt vergelijken naar mijn mening. En als je het RIVM niet vertrouwt, neem ik aan dat je die overheden ook niet vertrouwt.

Je hebt wel gelijk dat het door Italie hier in Europa uit de klauwen is gelopen. Ik doelde ook op het hele schengengebied had zich van Azie af moeten sluiten. Dat Italie de sjaak was geweest dat was gewoon domme pech voor Italie. Nederland nam ook vanaf het begin al enorme risico's. En als elk land enorme risico's neemt dan gaat het een keer fout.
Het is fout gegaan. Het carnaval was ook een enorm risico en daar is het dan ook fout gegaan.

Over vertrouwen in overheden. Je ziet nu dat geen enkele overheid hier op voorbereid is.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 18-03-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:28

tienus63 schreef:
@secridible, even luchtige noot tussen de zware berichten.
Bovendien is bloemkool redelijk lang houdbaar en een groente die je nu waarschijnlijk in huis hebt gehaald.

Oh haha...ik dacht al dat ik bloemkool getypt had in plaats van bloemen.
Zag ze al met bloemkolen in de rusthuizen aankomen :')