Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:47

PSvanLot schreef:
verootjoo schreef:

Ik train het ook. Tenminste dat probeer ik.
Maar zonder luier zat de poep overal en had ik een overstuur kind.
Hij is heel bang zonder luier en huilt aan een stuk door als ik m geen luier om geef. Zo bang is hij dat er weer een poep in z’n broek komt :( terwijl hij het echt niet merkt dat er een aankomt. Hij zegt het ook niet altijd als er poep in de luier zit.
Vind het gewoon sneu. Hij is zo bang om het verkeerd te doen terwijl we hem nog nooit op z’n kop hebben gegeven ofzo.

Wat zegt de huisarts hiervan?

Geen idee, naar de huisarts gaan wordt pas geadviseerd als ze 6 zijn en nog niet zindelijk.

Suzanne: jouw manier wordt echt enorm afgeraden door het CB. Die zeggen juist geen druk erop anders gaat hij het ophouden en krijg je andere problemen dan niet durven, dan kan het straks ook niet meer omdat z’n bekkenbodemspieren te gespannen zijn.

Dus nu zet ik m elke keer op vaste tijden op de wc. En hopen dat er ooit een keer een drol uitkomt en dat die dan over de angst heen is. Dat was bij plas wel zo.

Ja, pmarena dat is wel een idee. En verder jouw beschrijving zo is ie precies. En wat faalangstig.

pmarena

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 09:51

Ja dat er spontaan een kakkie komt is wel het mooiste scenario :j

Je hoort ook best vaak dat kinderen het eng vinden als hun poep in de WC valt. Omdat er dan zeg maar een stukje van zichzelf weg plonst. Bij die van ons geen probleem daarmee gelukkig, maar om dat voor te zijn maakten we hem al enthousiast voor "wèg met die stoute poep, die spoelen we door" en dan mocht hij hem zelf doortrekken en uitzwaaien.

Toch nog 1 voordeel van het regelmatig harde poep hebben als hij toch weer ergens iets met koemelk binnen had gekregen :(:)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:24

Als jij echt denkt dat hij het niet aanvoelt wanneer hij moet poepen, dan wordt het een lastig verhaal. Zie je hem persen? Als hij dat al niet doet, dan zou ik zeker met hem naar de dokter gaan.
Misschien mis je wel de eerste signalen van dat hij moet poepen/plassen. Het zou kunnen helpen om hem een dag goed te observeren en te kijken naar momenten waarvan jij denkt dat hij plast of poept. Dan zie je zelf ook beter de kleine signaaltjes en kun je er makkelijker op inspelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:45

Volgens mij is het redelijk normaal als ze op een gegeven moment zichzelf een beetje gaan verstoppen als ze moeten poepen (in hun luier). Dan gaan ze ineens een beetje achter de bank staan ofzo _O-

Maar als je zulke momenten niet ziet dan wordt het lastig....

Ik zou een kind sowieso niet naar school laten gaan met een luier. Ik geloof dat het in overleg wel mocht bij die kleine op school, maar ik vond het zelf geen prettig idee om er "dat nieuwe jongetje met die luier" van te maken :(:)

Die van ons is vandaag weer voor het eerst naar school trouwens, net als zijn 3 vrienden die ook nog thuis waren gebleven. Nu begonnen omdat ze deze week alleen nog maar 2 ochtendjes gaan met alleen groep 1. Volgende week weer volle bak en met groep 1 en groep 2 samen weer dus dubbel zoveel kindjes in het lokaal. Dan (alles afgewogen) liever nu rustig weer opstarten :j

Bij hek kwamen zijn vrienden ook al snel aanwandelen en zijn ze hand in hand door het hek naar de buitendeuren van hun klas gegaan. Zelf naar binnen, zelf onder leiding van de juf hun tas aan de kapstok hangen. Ouders mogen het schoolplein niet op.

Van mij mag dit zo blijven: dit werkt veel fijner als ze met ene vriendje hand in hand naar binnen lopen, dan wanneer je met een hele drom ouders binnen in de gang staat te hannessen, ieder voor zich, en kind daar afscheid moet nemen en alleen naar binnen moet zeg maar.

Beetje het verhaal van Sizzle dat ze samen naar school lopen, dat is gewoon veel handiger / minder lastig moment van mamma / pappa / oma achter laten :)

Ben wel benieuwd hoe dat volgende week dan moet gaan met dubbel zoveel kindjes en bijbehorende ouders, want dan wordt het toch wel krap met zijn allen bij dat hek. Nu was het nog redelijk te doen om wat afstand te houden met ouders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:27

Ja dat deed onze dochter ook achter de bank gaan staan. En dan vragen, ben je aan het poepen? Komt er heel zachtjes nee uit, en dan met zo'n rood hoofd erbij :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:08

Totáááál niet herkenbaar :')

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:35

Hier deed zoonlief dat dus niet. Poepte altijd in z’n luier in bed...hij voelde het wel goed aankomen en wij hebben zeer weinig ongelukjes gehad.
Meneer is bijna 4, maar voor de nachten totaal niet zindelijk. Hij voelt het gewoon niet. Dat is erg demotiverend...
Maar ik ben blij dat hij iig zonder luier na de zomervakantie naar school kan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:36

Ach dat komt vast wel goed. Volgens mij zijn er nog zat van 5 die niet zindelijk zijn 's nachts en die je gewoonweg zelf even 2x per nacht moet laten plassen zodat het niet mis gaat :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:38

Zelfs met tussendoor plassen gaat t mis. T gaat zelfs mis als we hem rond 22.00 laten plassen... en geloof me: 3 dagen 3x per nacht een schoon bed en schoon kind moeten maken...dat is echt niet fijn voor iedereen. Dus voorlopig laten we het even zo. Jongetjes zijn vaak laat met dit soort dingen. Hoop dat t bij nr 2 iets sneller lukt!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:40

Gup heeft snachts gewoon nog een luierbroekje aan. Die slaapt zo verschrikkelijk vast, die wordt echt niet wakker.
Maar meestal is hij wel droog en gaat hij als hij wakker wordt direct :)

Komt vanzelf :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:43

Dat hoef je mij niet te vertellen hoor (helaas...) dat dat niet leuk is :(:)

Hier gaat het over het algemeen goed als hij voor het naar bed gaan even goed plast, dan nog een keer rond middernacht en vervolgens nog een keer rond een uur of 4/5/6. Maar soms is het om 22:00 uur al een verschoonfestijn.... gaat de laatste tijd ook bij vlagen, zo weken droog en dan ineens weer een paar nachten achter elkaar mis.

Maar hier heeft hij nog tot zijn 5e verjaardag met een luier geslapen. En uit zijn klas slapen er nog steeds met luier ;)

Die van ons is een paar maanden geleden pas zonder luier gegaan 's nachts. Omdat een luier toch niet helpt als hij eenmaal plast, een kameel is er niks bij := Gaat dwars door die luiers heen.... Gelukkig gaat het de laatste tijd heel goed eigenlijk, ook dit is gewoon weer een kwestie van oefenen :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:54

Joh, een 4 jarige die met een luier slaapt is toch dikke prima. Mijn dochter van 4 merkt het gewoon nog niet 's nachts wanneer ze moet. Ik laat haar plassen voordat ik naar bed ga en soms is ze droog in de ochtend en soms niet. Slaapt wel met luier omdat ik geen zin heb om een bed te verschonen midden in de nacht. Komt vanzelf.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:10

Mijn bijna 4 jarige is meer dan een jaar zindelijk maar slaapt ook nog met luier hoor. En dr neefje van 5 ook nog. Is hartstikke normaal. Tussen 4/5 nachten droog is gemiddeld.
En overdag hebben we al een jaar zelden een ongelukje. Misschien 5x gebeurd in hele jaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:39

verootjoo schreef:
Suzanne: jouw manier wordt echt enorm afgeraden door het CB. Die zeggen juist geen druk erop anders gaat hij het ophouden en krijg je andere problemen dan niet durven, dan kan het straks ook niet meer omdat z’n bekkenbodemspieren te gespannen zijn.

Het consternatiebureau neem ik al heel lang niet meer serieus. Wat die allemaal niet aanraden en afraden. Nee, wat wil je dan? Een enorm drama blijven houden hierover? Je moet er gewoon wat aandacht en wat tijd instoppen, net als bij paarden; consequent zijn, belonen bij goed gedrag, corrigeren bij ongewenst gedrag en de problemen proberen voor te zijn.
En ik zeg nergens dat je er druk op moet zetten. Je moet het niet groter maken dan het is. Maar dus ook niet meegaan in dat jankgedoe. Lekker in het onderbroekje laten lopen of blote kont. Potje midden in de kamer en altijd binnen handbereik en in de gaten houden.

Pas als je echt zou merken dat er iets medisch aan de hand is, is het anders. Maar dat is in 99 procent niet het geval. Het is aangeleerd gedrag. En dat is niet makkelijk te corrigeren inderdaad. Maar er zijn kinderen die met 2 jaar zindelijk zijn omdat er mee geoefend werd. Dat hoeft van mij ook niet maar met 4 jaar mag er toch wel een beetje geoefend worden lijkt me.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:45

Neefje is inmiddels 10 en nog regelmatig nat in de nacht. Tijdens onze vakantie vorig zomer hadden zij vrijwel elke nacht een natte slaapzak en onze dochter toen 5 nooit.

Oudere broer is ook erg lang nat gebleven in de nacht. Ze voelen het gewoon niet en dan is het erg lastig er iets aan te doen. Plaswekkers, speciale matjes op het matras, maakte allemaal niets uit.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 22:32

Mijn dochter gaat vanaf vrijdag weer naar school.
Vrijdag is het rustiger dan maandag. Kan ze even wat rustiger wennen, ook aan de nieuwe regels op school.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:57

PSvanLot schreef:
Hier mogen de kinderen wel naar school met een luier maar zijn ouders verplicht om het kind te komen verschonen. Rete onhandig natuurlijk!

hier dus ook....hier was hij met 3,5 ineens om en heeft echt bijna geen ongelukjes gehad nu nog s nachts...dat word lastiger bij hem ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:34

:)F morgen mogen de kinders weer fijn elke dag naar school! nog wel met wat regels uiteraard. School heeft een continurooster ingevoerd, dus kinders eten op school en zijn een half uur eerder uit.

In het pre-corona-tijdperk was ik overblijfmoeder, 1 of 2 dagen in de week.
Nu kreeg ik net een mailtje van de coordinator of ik morgen wil komen voor de overblijf.. kinders eten dus met de leerkrachten en daarna zijn ze een half uur buiten. Voor de buitenmomenten zijn dus de overblijfhulpen ingeschakeld. Leerkrachten hebben uiteraard ook recht op hun pauze.
ik twijfel nu toch wel een beetje of ik moet gaan, ik val namelijk wel in een risicogroep, uiteraard zijn de kinderen op de hoogte van de afstandregels, maar ja, kleuters.
Het zou alleen om het buitenspelen gaan, onderbouw is verdeeld in 2 groepen, max 30 kinders per keer dus.
maar wat als het regent?? ik wil eigenlijk de school niet in.

wat zouden jullie in mijn situatie doen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:39

Bij jezelf blijven. Als je denkt dit moet ik niet doen, dan niet gaan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:47

Ligt er een beetje aan hoe het op school geregeld is. Als jij bij binnen aanwezig zijn geen goed gevoel hebt, is het de vraag of het voor school volstaat dat je echt puur & alleen buiten de wacht houdt zeg maar. En er dus iemand anders is die kinderen opvangt die naar binnen moeten voor plassen, verwondingen, wat dan ook.

Lijkt me sowieso wel praktisch als er gewoon constant iemand buiten een oogje in het zeil kan houden :j

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:52

Is het dan ook weer verplicht of blijft het vrijwillig?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:31

Als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik niet gaan. Zelf voel ik me niet angstig voor het virus en ben ook geen risicogroep dus zou het wel aandurven.
Maar ik dacht dat jij ergens had geschreven dat je astma hebt? Dan zou ik zulke dingen idd niet opzoeken.

Nog ff over mn zindelijkheidstress; meneer zei daarstraks doodleuk dat ie moest poepen en deed gelijk even een poepie op het potje :') Dus hij kan het iig wel nu. Meneer is met alles laat en steeds als ik denk ‘nou duurt het wel heel lang, misschien moet ik er iets mee’, gaat ie het ineens doen :7

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:43

Hoe dan andere scholen met een continu rooster dat eigenlijk? Hebben juffen dan nog pauze of niet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:47

Kimbers schreef:
Hoe dan andere scholen met een continu rooster dat eigenlijk? Hebben juffen dan nog pauze of niet?

Juf heeft wel pauze. We hebben geen overblijfhulpen meer. En betalen ook geen kosten meer voor de overblijf. Hoe ze dat geregeld hebben met pauzes geen idee. Ze hebben geen uur middagpauze. Geloof kwartiertje voor het eten en dan nog even buiten spelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:54

Hier hebben ze altijd dat alle kinderen gezamenlijk op school eten.

Bij de kleuters zijn de schooltijden dan van 8:30 - 14:45 op de maandag - dinsdag - vrijdag.
Op woensdag tot half 1 en dan eten ze dus niet op school maar thuis. En de donderdag zijn ze vrij :)

Als ouders word je dan ingeroosterd om een paar keer per jaar te helpen.
Bij de kleuters houdt dat in dat je dan komt om samen met je kind en 1 vriendje de melk uit de koelkast te halen en schenken voor de hele klas. En dat je dan even de melkbekers afwast en terwijl de kinderen buiten spelen, ook even de boel aan kant maakt (doekje over de tafels, stoeltjes weer in kring ipv. aan de tafeltjes) zodat ze na de pauze zo weer verder kunnen.

Mijn hobby is het niet. Omdat er toch steeds best wel wat kinderen nog binnen zijn of weer naar binnen komen, terwijl dat eigenlijk niet mag maar dan blijven ze hangen terwijl ze eigenlijk komen om te plassen weet je wel ;) Terwijl de juf uit de klas vertrekt om te gaan eten met de andere juffen, en nog even zegt tegen de achterblijvers dat ze even op moeten schieten met eten en drinken en lekker naar buiten moeten gaan, zit je met die kleuters daar die zich overal tegenaan bemoeien...vooral lekker tegen elkaar... waardoor je meer aan het kleuter-managen bent dan met de boel even lekker recht trekken :=

Het is echt bijzonder om te zien hoe snel dat escaleert, als de juf weg is -O-
Blegh. Niet mijn kopje thee :P

Gelukkig was mijn ingeroosterde beurt 2 juni, kwam ik mooi onderuit :P