Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:56

Echwel schreef:
Ja wat is er mis met iets terug doen voor deze maatschappij
Kan ook vrijwilligerswerk zijn

Word je niet vies van hoor

Ik vind dit eigenlijk geen prettige post. Hij komt nogal veroordelend over op mij. Terwijl ik het wel met je eens ben, behalve het feit dat je ook gewoon mensen hebt die dat niet kunnen. Ik weet het niet helemaal zeker, maar het wordt bij een aantal uitkeringen zeker wel gestimuleerd als diegene het kan.

Heel plat gezegd, ik zou het heel graag willen. Sterker nog, ik zou het liefst gewoon opleiding afgemaakt hebben en fulltime aan het werk zijn. Ik zit niet thuis Omdat ik het zo leuk vind En zo tijd heb voor andere dingen. Ik kan bijna niks doen en zit voornamelijk thuis, dat is niet wat ik voor mezelf wilde := ook bij vrijwillerswerk rekenen ze op je, ik ben te onbetrouwbaar vanwege ziekte en ben te weinig belastbaar op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:02

mvdende schreef:
€900 en daar nog huur van moeten betalen?

€720 huur... Dan houdt je nog €180 over. Even de zorgverzekering van +- €130 en je houdt €50 per maand over voor boodschappen, kleding enz. Dat is minder dan €15 per week...

Dan wordt je dus verplicht te gaan werken, anders beland je in de goot, want normaal leven is van dat bedrag echt niet mogelijk.

Waarom werk jij niet, MvdEnde?
Gewoon nieuwsgierigheid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:15

30m2 huis met 15m2 tuin (2 verdiepingen van 15m2, trap buitenlangs in die tuin). Op deze manier heb je voor een woning 60m2 aan grondoppervlakte nodig inclusief stoep, fietssuggestiestrook, parkeerplaats (5.5x2.5) en weg voorlangs.

Het zijn 2 containers op elkaar. Het is snel te bouwen, behoorlijk goedkoop te bouwen, en zowel in je eentje als als stel zonder kinderen heb je enige ruimte. Nee, het is niet ruim, maar het is een gratis woning (excl. water en elektriciteit, geen gas) en met tuin. Met 1 of 2 kinderen is er een variant met 3 containers (2 hoog, tuin wordt met 1.25m verbreed. De ene woning heeft een extra bovenverdieping, de ander een extra benedenverdieping), met 3 of meer kinderen is er een variant met 4 containers. In principe 1 parkeervak per huishouden, met enkele parkeervakken die te koop zijn en een stukje verderop een werkelijke parkeerplaats, al dan niet betaald.

60m2 per woning (danwel 90 en 120m2 bij een 1.5-woning of een dubbele woning. Maar daar reken ik in dit geval niet mee) en 25% groen in de wijk, komt op 75m2 per woning. Zelfs met de extra's als een klein winkelcentrum, een basisschool, een extra parkeerplaats/parkeergarage, en nog wat van die dingen, kom je op minimaal 100 woningen op een hectare. Als er gekozen wordt voor semi-tijdelijke bouw waarbij deze extra dingen niet meegenomen worden, maar er puur voor woningen, groene daken en 10% groen gegaan wordt (ja, in sommige gemeentes telt groene daken ook mee als groen), heb je het al over 150 woningen op een hectare.

Nee, voor lang niet iedereen zal dit een gewenste oplossing zijn, flatwoningen van 45, 68 en 90m2 voor de verschillende maten huishoudens zou ik zeker ook als optie erbij houden, met dan parkeergelegenheid onder de flat.

En het één zal eerder in de éne omgeving gebouwd worden, het ander in de ander. Het is basaal, maar zeker niet verkeerd.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:40

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Basis .uitkering van ong 900 en als mensen zich inzetten voor de maatschappij een verhoging hiervan.

Inzetten dmv vrijwilligers werk of gewoon werk

€720 huur... Dan houdt je nog €180 over. Even de zorgverzekering van +- €130 en je houdt €50 per maand over voor boodschappen, kleding enz. Dat is minder dan €15 per week...

Dan wordt je dus verplicht te gaan werken, anders beland je in de goot, want normaal leven is van dat bedrag echt niet mogelijk.

Jij kiest er blijkbaar zelf voor om zo veel aan huur te betalen. Je kan ook wel op een flatje blijven wonen, om zo financieel meer ruimte te hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:40

LadyMadonna schreef:
Dus jij wilt een beetje naar Tsjernobyl toe? Een grote fabriek met daaromheen woonruimte (flats), scholen, speeltuin.....

Euh, nee dank je ;)

Nee, ik zou graag toe willen naar de situatie waarin iedereen woonruimte kan hebben. Dat is nu niet het geval. Ik zou graag zien dat de overheid er in ieder geval voor zorgt dat iedereen een woonplekje heeft. Want zoals al gezegd werd, voor alleenstaanden is de huidige markt ook gewoon niet te betalen en de huizenprijzen zijn gigantisch. Dus gewoon verzekerd van een eigen plekje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:41

mvdende schreef:
Echwel schreef:
Basis .uitkering van ong 900 en als mensen zich inzetten voor de maatschappij een verhoging hiervan.

Inzetten dmv vrijwilligers werk of gewoon werk

50 euro kleding per maand??? Dan moet diegene wel een hele volle kast hebben. Spreken we hier van een basisinkomen of uitkering? Want bij een uitkering heb je in de meeste gevallen recht op heel veel dingen

LadyMadonna

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:50

Ik vraag me af of dat zo is....
Als ik Funda op 《125.000 zet, en ik zoek landelijk, kom ik best leuke huisjes tegen :j
Alle nee, niet in de randstad, maar dat zijn keuzes....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:50

purny schreef:
mvdende schreef:

50 euro kleding per maand??? Dan moet diegene wel een hele volle kast hebben. Spreken we hier van een basisinkomen of uitkering? Want bij een uitkering heb je in de meeste gevallen recht op heel veel dingen

Er staat 50 euro over voor alles bij elkaar zoals kleding en boodschappen. Dan is een paar euro kleding per maand logischer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:51

Niet altijd keuzes... je moet ook maar net werk kunnen vinden. Ik kan ook wel in Friesland een huis gaan kopen, maar elke dag 200km enkele reis is niet tof.
Waar de huizen goedkoop zijn, zijn nu eenmaal ook minder banen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:55

True, weet er alles van. ov is hier drama, kreeg vaak het advies te verhuizen. Maar geen haar op mn hoofd dat ik midden in de stad ga zitten.

En het zijn wel keuzes he.
Je kan in Friesland wonen en in Amsterdam werken.
Collega van mijn man zit elke d aan 1.45 uur in de auto (enkele reis).
Dat is een keuze

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:04

Ja, het kan, maar je bent het er vast mee eens dat het niet echt 'normaal' is en dat je, als je ergens werkt, ook het budget zou moeten krijgen om daar in de buurt te kunnen wonen (uitzonderingen daargelaten). Ook beter voor het milieu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:05

SincereQ schreef:
mvdende schreef:

Jij kiest er blijkbaar zelf voor om zo veel aan huur te betalen. Je kan ook wel op een flatje blijven wonen, om zo financieel meer ruimte te hebben.

Denk dat daar ook nog huurtoeslag van af gaat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:07

Wij hebben het ook 15 jaar lang gedaan, 2.5 uur uur per dag in de auto zitten, dik 1000km per week.
Maar weet je wat, dat gaat je op een bepaald moment ook opbreken.

Had ik nu nog maar twee jaar tot aan mijn pensioen gehad, dan had ik het wel kunnen uitzitten, maar niet als ik nog minstens 15 werkende jaren voor de boeg heb.

En ja, er is zat te koop voor een lage prijs, maar niet altijd daar waar werk is.
En dan nog kan niet iedereen kopen...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:16

Ofwel, er zal meer werkgelegenheid moeten worden gecreëerd in de regio’s die een lage bevolkingsdichtheid hebben. Je kan niet eindeloos blijven bijbouwen in de randstad, dat gaat ten koste van welzijn, natuur, verkeer en woonplezier.

Overigens zit de sociale huur behoorlijk verstopt. Zeker in de randstad heb je veel ‘langhuurders’, iets wat bij de sociale huur in principe niet de bedoeling is. Mensen die gewoonweg 30 jaar huren omdat dat nou eenmaal goedkoper is dan particulier of koop. En ja, ook daarin zit een nuance van mensen die dit simpelweg niet kunnen en mensen die de keuze maken om dit te doen. Maar dit werkt allemaal niet mee aan de doorstroom, naast het feit dat er meer huizen nodig zijn door oa het hoge aantal scheidingen (tov van vroeger) en de bevolkingsgroei.

Ik vraag me af of je de ideale regeling kunt creëren. In elke setting heb je mensen die de dupe zijn van de situatie. En vrijwel iedereen voelt zich hoe dan ook benadeeld. De hogere inkomens door meer belasting, de middeninkomens doordat ze overal tussen vallen en de lage inkomens omdat zij niet kunnen doen wat midden/hoge inkomens wel kunnen. Ook dat zie je in dit topic naar voren komen. De wereld zou toch een stuk makkelijker zijn als de mens wat minder ingesteld was als een ‘rupsje nooitgenoeg’. :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:18

Sassy schreef:
Wij hebben het ook 15 jaar lang gedaan, 2.5 uur uur per dag in de auto zitten, dik 1000km per week.
Maar weet je wat, dat gaat je op een bepaald moment ook opbreken.

Had ik nu nog maar twee jaar tot aan mijn pensioen gehad, dan had ik het wel kunnen uitzitten, maar niet als ik nog minstens 15 werkende jaren voor de boeg heb.

En ja, er is zat te koop voor een lage prijs, maar niet altijd daar waar werk is.
En dan nog kan niet iedereen kopen...

Gewoon een oprechte vraag, maar al het geld dat je dan kwijt bent aan benzine of diesel, kon je daarmee dan niet iets duurder huren in de buurt van je werk?

Een vriendin van mij rijdt ook elke dag 1u15 enkele rit, dus ook die 2,5u per dag, als ik zie wat zij per maand moet betalen aan brandstof ... Dan heb je inderdaad minder te besteden aan huur bv. Ik ga dagdagelijks met de fiets naar het werk en naar mijn paard, we hebben nu sinds kort van een auto om in het weekend (buiten corona) naar familie te gaan omdat de trein peperduur werd zodra ik 26 werd. Daardoor hadden we wel ietsje meer budget om te huren. Door al dat soort keuzes, kan ik met mijn 1400€ netto wel gewoon nog een paard hebben (daar geef ik ook wel al de rest voor op, ook weer een keuze).

En zo stelt iedereen andere prioriteiten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:23

Sassy schreef:
mvdende schreef:
Dan moeten die basis huisjes wel allemaal dezelfde huur hebben.

En dat is toch lastig, want wat voor huisje geef je dan aan een alleenstaande en wat voor huisje aan een stel met of zonder kinderen?

Is dat huisje op de begane grond met klein tuintje dan alleen weg gelegd voor gezinnen en moet de alleenstaande het doen met een appartement 12 hoog achter?

Ik vind nl dat een alleenstaande net zoveel recht heeft om op de begane grond met klein tuintje te mogen wonen dan een stel met of zonder kinderen.

En een stel met kinderen wil natuurlijk absoluut niet 12 hoog achter wonen.

En is de huur dan pp? Of per huisje?

Ik ben net verhuisd van een flatje 12 hoog naar een huis met redelijke tuin, maar ik zou hier niet kunnen huren zonder huurtoeslag...

En ik ben echt niet van plan weer terug te verhuizen naar een flatje voor de komende 50 jaar.

Misschien als ik oud ben en de trap wordt een probleem en ik kan/ mag geen auto meer rijden, dan is de kans groot dat ik terug ga naar de stad, waar je alle winkels vlakbij hebt.

Maar voorlopig zit ik nu lekker in mn tuintje en ben ik niet van plan deze tuin op te geven
.

Tja, dat is dus precies waar wij in het verleden steeds tegenaan gelopen zijn.
Stel zonder kinderen, en dan kun je tegenwoordig een fatsoenlijke betaalbare woning met een tuintje echt wel vergeten.
Kopen was voor ons de enige mogelijkheid om niet nog jaren in een veel te duur huis in een rotbuurt, of op een flat opgesloten te zitten.
En laat je dan net nog 3 euro te veel inkomen hebben om in aanmerking te komen voor sociale huur of toeslagen e.d.
Ook geen pretje kan ik je zeggen...

Enig idee hoeveel kinderen tegenwoordig in de dak en thuislozen opvang zitten, omdat een van de ouders (met kind nb) geen woning kan krijgen?
Heb je het nog niet eens over een woning met tuin.

Geniet er maar van zou ik zeggen, ben je wat dat betreft nog werkelijk een van de gelukkigen.
Woningnood is een heel groot probleem in Nederland...

Woningnood is inderdaad een heel groot probleem!

Ik had me 5 jaar geleden ingeschreven bij de woningbouw, wachttijd was toen 10! Jaar in Haaglanden.

Toen heb ik met hulp van mijn ouders een flatje gevonden, particuliere huur.

Het was echt een prima flatje, maar ik miste wel echt een tuin. Toen ik 2 jaar geleden mijn pup kocht, werd het flatje wel wat te klein met zn 52m2. En het ontbreken van een tuin werd echt wel een dingetje.

Toen mijn hond ook nog eens behoorlijk moeite had met alleen thuis blijven en behoorlijk begon te huilen, begonnen de buren ook te klagen.

Vorig jaar met Pasen hadden mijn ouders een huisje gehuurd op Landal met speciale omheinde tuin voor hond Skip. Zowel Skip als ik genoten hier zo van, dat het plan om het flatje in te ruilen en een huisje op de begane grond terug te zoeken was ontstaan.

We vonden op Funda een lief huisje in Ossendrecht en de beslissing was snel gemaakt.

Zonder hulp van mijn ouders had ik nu nog thuis gewoond. Of nou ja.... daar liep het niet helemaal lekker meer omdat we continu op elkaars lip zaten...

Eenmaal het huis uit, was de relatie tussen mij en mn ouders gelijk weer goed. Iedereen happy.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 19-04-20 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:30

Mvandende, dus je ouders berekenen je 720 euro huur en jij krijgt volledige toeslag?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:31

miramii schreef:
Ofwel, er zal meer werkgelegenheid moeten worden gecreëerd in de regio’s die een lage bevolkingsdichtheid hebben. Je kan niet eindeloos blijven bijbouwen in de randstad, dat gaat ten koste van welzijn, natuur, verkeer en woonplezier.

Overigens zit de sociale huur behoorlijk verstopt. Zeker in de randstad heb je veel ‘langhuurders’, iets wat bij de sociale huur in principe niet de bedoeling is. Mensen die gewoonweg 30 jaar huren omdat dat nou eenmaal goedkoper is dan particulier of koop. En ja, ook daarin zit een nuance van mensen die dit simpelweg niet kunnen en mensen die de keuze maken om dit te doen. Maar dit werkt allemaal niet mee aan de doorstroom, naast het feit dat er meer huizen nodig zijn door oa het hoge aantal scheidingen (tov van vroeger) en de bevolkingsgroei.

Ik vraag me af of je de ideale regeling kunt creëren. In elke setting heb je mensen die de dupe zijn van de situatie. En vrijwel iedereen voelt zich hoe dan ook benadeeld. De hogere inkomens door meer belasting, de middeninkomens doordat ze overal tussen vallen en de lage inkomens omdat zij niet kunnen doen wat midden/hoge inkomens wel kunnen. Ook dat zie je in dit topic naar voren komen. De wereld zou toch een stuk makkelijker zijn als de mens wat minder ingesteld was als een ‘rupsje nooitgenoeg’. :')

Scheef huren is inderdaad ook iets. Maar je kan die mensen ook niet zomaar uit hun huis zetten...

Mijn oma kreeg 52 jaar geleden samen met haar man en 2 kleine kinderen een flatje toegewezen. 4 kamer appartement 2 hoog.

Nu 52 jaar later woont ze er nog steeds. Alleen ondertussen, haar man, mijn opa is helaas 23 jaar geleden komen te overlijden.

En zolang oma het nog red om op zichzelf te wonen, blijft ze daar ook lekker wonen. Als ze moet verhuizen, gaat ze naar een verzorgingshuis omdat ze het niet meer aan kan om alleen te wonen, maar met wat mantelzorg van mijn moeder en van haar lieve buurtjes, gaat het al heel lang prima zo.

"Oude bomen moet men niet verplanten"

Geld ook hier zeer zeker wel. Oma verhuizen zal ze niet beter van gaan worden, sterker nog...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:42

Jenara, in de jaren dat wij zoveel kilometers gereden hebben, woonden wij in een eigen woning, boerderijtje met een paar hectare land, om zo de paarden aan huis te hebben, in Belgie, omdat ook dat kopen in Nederland onbetaalbaar is.

Wij hebben echt 20 jaar geleden al ons eerste huis gekocht, gelukkig konden we dat, omdat huren duur en slecht was. Zonder kinderen kreeg je 30 jaar geleden al niks met een tuin :(

Nu wonen we sinds bijna 2 jaar terug in Nederland, op 10 minuten van ons werk, ook weer een eigen huis, met een voor NL best grote tuin, maar we hebben ervoor gekozen om geen paarden en schapen meer te hebben. Inderdaad een kwestie van keuzes maken.

En ja, als je het onderhoud aan je wagen, en de diesel telt, dan had je daar een riant huis van kunnnen huren.
Maar niet in een natuurgebied en met je dieren rond het huis.

mvdende, jij kunt dus blijkbaar alleen opjezelf wonen, omdat je ouders een huis gekocht hebben wat jij mag huren? Begrijp ik toch goed?
Is natuurlijk ook uitzonderlijk, anders had je ook hoogstens een flatje 12 hoog gehad vermoed ik eens.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:43

bigone schreef:
Mvandende, dus je ouders berekenen je 720 euro huur en jij krijgt volledige toeslag?

De hypotheek moet ook betaald hè en de ozb belasting enz.

Ze kunnen niet echt een lagere huur vragen, want dan komen ze zelf niet meer weg....

Op deze manier kunnen mijn zusje en ik allebei wonen.

Mn zusje en haar vriend krijgen geen huurtoeslag, die hebben allebei de mazzel dat de aan hun Uni stage een baan hebben over gehouden.

Is voor hun ook even een tussen oplossing, die gaan waarschijnlijk over een paar jaar een huisje kopen in Leiden. Maar daar moeten ze nog wel even voor sparen want Leiden is zeg maar niet de goedkoopste regio van Nederland. (Vriend van zusje werkt daar, rijdt nu iedere dag op en neer tussen Den Haag en Leiden.)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:47

En ouders ook nog belastingvoordeel natuurlijk..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:48

Sassy schreef:
Jenara, in de jaren dat wij zoveel kilometers gereden hebben, woonden wij in een eigen woning, boerderijtje met een paar hectare land, om zo de paarden aan huis te hebben, in Belgie, omdat ook dat kopen in Nederland onbetaalbaar is.

Wij hebben echt 20 jaar geleden al ons eerste huis gekocht, gelukkig konden we dat, omdat huren duur en slecht was. Zonder kinderen kreeg je 30 jaar geleden al niks met een tuin :(

Nu wonen we sinds bijna 2 jaar terug in Nederland, op 10 minuten van ons werk, ook weer een eigen huis, met een voor NL best grote tuin, maar we hebben ervoor gekozen om geen paarden en schapen meer te hebben. Inderdaad een kwestie van keuzes maken.

En ja, als je het onderhoud aan je wagen, en de diesel telt, dan had je daar een riant huis van kunnnen huren.

mvdende, jij kunt dus blijkbaar alleen opjezelf wonen, omdat je ouders een huis gekocht hebben wat jij mag huren? Begrijp ik toch goed?
Is natuurlijk ook uitzonderlijk, anders had je ook hoogstens een flatje 12 hoog gehad vermoed ik eens.

Klopt. En eerst woonde ik ook op een flatje 12 hoog. Ook met behulp van mn ouders die dat gekocht hadden.

Omdat Den Haag een dure omgeving was, was het een flatje. Fijn huisje hoor, maar zoals al aangegeven, miste ik echt een tuintje.

Nu woon ik onder Bergen op Zoom

Mazzel gehad met dit huisje want het moest verkocht worden omdat de oude bewoners er 1 van was overleden en de andere naar het verzorgingshuis moest. De kinderen van dat oude vrouwtje moesten dus met spoed van dit huisje af.

Huisje is 90m2 op 350m2 grond, maar heeft maar één slaapkamer, daardoor totaal niet in trek en precies goed voor mij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:49

Echwel schreef:
En ouders ook nog belastingvoordeel natuurlijk..

Ik weet niet, maar als ze het geld op de bank hadden laten staan, hadden ze meer belasting moeten betalen...

En daarnaast, hoeveel mensen kopen niet een 2e huis om deze te kunnen verhuren? Om zo nog iets aan hun geld te kunnen verdienen ipv renteloos op de bank laten staan?

Flatje boven mij die eigenaar had heel veel pandjes voor de verhuur... allemaal expats die in zijn pandjes woonden..

En dan verdienen mijn ouders helemaal geen 1 cent aan ons...

Het is allemaal geheel officieel. Zowel ik als mijn zusje hebben zelfs een woonvergunning aan gevraagd voor dat flatje in Den Haag. Hier gemeente Woensdrecht is zn woonvergunning niet nodig.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 19-04-20 20:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:50

Sassy schreef:

Ahja zo! Ja als je gekocht hebt, zit je natuurlijk meer "vast", en zeker met dieren aan huis vertrek je niet zomaar. Dat is iets waar wij heel erg over aan het nadenken zijn nu, momenteel zitten we prima op ons appartementje hier in de stad, maar het is zeker niet de bedoeling om hier te blijven als we eenmaal aan kinderen zouden willen beginnen. Maar we willen inderdaad geen huis kopen om dan elke dag heel ver te moeten naar ons werk ...

Nu zit dat nadenken over waar en hoe wonen bij ons ook wel erg ingebakken, aangezien daarover nadenken onze job is :p Ik voel ook wel dat we daar veel meer en bewuster mee bezig zijn dan vrienden van mij die niet in de architectuur/stedenbouw zitten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:14

Om weer een beetje terug te komen bij corona

[url]Woningmarkt in coronacrisis: run op hypotheken en starters ruiken hun kans - https://nos.nl/l/2331010[/url]

Doordat er op dit moment geen expats zijn, hebben starters meer kans op het kopen van een huisje.

Er worden minder extreme prijzen gevraagd, minder drang naar een bezichtiging en dus ook niet meer met 20+ geïnteresseerde tegelijk op een open dag.

Ook wordt er vermoed dat de huizenprijzen iets gaan dalen.

Goed nieuws dus voor de starters die steeds naast de boot vielen.