Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:05

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:05

Rebecca schreef:
Is het normaal zo vaak storm ? :=

Alleen als het te warm is krijg je dit :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:08

Hier zijn afgelopen twee weekenden op een na alle optochten geschrapt. Te gevaarlijk. Is hier verspreid zodat de wagens meerdere keren kunnen meedoen. Gaan ook alle dorpen af, soms wel 5 optochten. Ik hoop dat zondag de grootsten nog kunnen doorgaan. Wilde gaan kijken. Maandag wel herkansing maar dan moet bij bijna overal de kop eraf ivm scheve bomen. Maar ik kan me geen drie weekenden op rij herinneren. Wel 9 dagen continue storm.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 19:06

Pandora2 schreef:
Rebecca schreef:
Is het normaal zo vaak storm ? :=

Alleen als het te warm is krijg je dit :+

Niet helemaal onwaar, maar het speelt wel een beetje mee. Een storm haalt zijn energie uit de onbalans tussen warme en koude lucht. Normaal kreeg je hierdoor in de herfst vaak stormwinden, want dan werd het in het noorden van Europe kouder terwijl het gebied rondom de Middelandse zee nog warm was.

Het meeste onheil komt dan mee met het koufront, zoals we dus bij Ciara een beetje gemerkt hebben en bij Dennis relatief wat meer.

Dat we nu in februari veel stormen hebben heeft dus wel een beetje te maken met hoe sommige gebieden nu warmer zijn en sommige kouder, maar het hoeft dus niet per sé warm te zijn in Nederland op het moment van een storm. Daarnaast hebben we de straalstroom niet bepaald mee, want die neemt alles dus ook mee deze kant op.

Ik kan me trouwens van de laatste jaren wel meer stormen herinneren, maar zo'n file van gespuis kan ik me ook niet direct voor de geest halen. Blijkbaar is er toch dus genoeg energie voor meerdere fronten om te ontwikkelen én is er geen andere verstoring die ook energie opeist.

Er staat trouwens nu wel voor de verandering ook een noordwesterstorm op de kaarten... Mochten mensen tóch nog wat variatie willen in het weerbeeld. :+

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:52

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:08

_O- Gezellig samen!

Hiraeth bedankt voor de uitleg!

MarjanB

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:35

Ineens een klap onweer hier en flink wat regen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:38

Dennis is een loverboy :')

Idd bedankt voor de uitleg !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:36

Kunga schreef:
Ik vond dit ook wel een bijzonder gezicht, die lijn. [ [url=m/IUoGZH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gouda en dan langs de Hollandse IJssel

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:57

Zware regenval en windkracht 8 -O- , dorp verder is de optocht afgelast 70 wagens zouden mee doen.....jammer

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:35

Hier in dorp ook.Misschien nu over een paar weken.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 11:34

Ik kreeg deze al doorgestuurd van Jolien vanochtend.

Het is een Engelstalige blog post van ESSL over de tornado uitbraak van 24/25 juni 1967. Ze bespreken onder andere een onderzoek gedaan in 2018 waar ze kijken naar de groei van de gebieden en hoeveel huishoudens er nu in het getroffen gebied zouden zitten. Daarnaast hebben ze nog kaartjes van Estofex die ze blind een hindcast hebben laten maken op basis van gegevens.

Ik vind 'm zelf zeer interessant, maar dat komt ook gedeeltelijk omdat ik dus een slachtoffer heb gesproken van de Tricht tornado.

https://www.essl.org/cms/tornado-outbre ... eview=true

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 21:51

Ja, hoewel ik al jeuk krijg bij het woord windhoos. :+ Maar goed, dat is alsnog beter dan de cycloon van Borculo. :P

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:34

Hiraeth schreef:
Ja, hoewel ik al jeuk krijg bij het woord windhoos. :+ Maar goed, dat is alsnog beter dan de cycloon van Borculo. :P

Hahah het woord cycloon is hier(ik woon in het dorpje naast Borculo) anders wel echt iconisch. Als je het hier tornado of windhoos noemt verbeteren (vooral oudere) mensen je direct :+

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:33

Gisteren hing er boven de Belgische Ardennen richting de Franse grens echt een bizar buienfront met heel veel sneeuw. Had ook het idee dat het niet verwacht was dat het zo erg zou zijn en de bui bleef maar draaien boven dat gebied.
Super veel ongelukken, wegen afgesloten en wij kwamen het gebied ook bijna niet uit := .
Afbeelding

Afbeelding

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:21

Het ziet er wel mooi uit Calice!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:10

Calice schreef:
Gisteren hing er boven de Belgische Ardennen richting de Franse grens echt een bizar buienfront met heel veel sneeuw. Had ook het idee dat het niet verwacht was dat het zo erg zou zijn en de bui bleef maar draaien boven dat gebied.
Super veel ongelukken, wegen afgesloten en wij kwamen het gebied ook bijna niet uit := .
[ [url=m/dG402c.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BMGxcB.jpg]Afbeelding[/url] ]

:wow: Waar was dat ?

Ik zag dat de skipistes op de Hoge Venen ook weer open waren.
De uitbaters waren er erg blij mee !

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:19

Hiraeth schreef:

Oef, ja, daar krijg ik ook jeuk van.

Wat mij nog meer jeuk oplevert is het woord 'Holland'. Echt, wanneer leren buitenlanders eens dat 'Holland' niet het hele land is. Ik weet dat veel Nederlanders het ook Holland noemen in het Engels, maar ik word er helemaal gek van. :') Ik woon in Engeland en hoe vaak ik niet een wazige blik krijg als ik zeg dat ik uit 'the Netherlands' kom...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:14

Annash schreef:
Wat mij nog meer jeuk oplevert is het woord 'Holland'. Echt, wanneer leren buitenlanders eens dat 'Holland' niet het hele land is. Ik weet dat veel Nederlanders het ook Holland noemen in het Engels, maar ik word er helemaal gek van. :') Ik woon in Engeland en hoe vaak ik niet een wazige blik krijg als ik zeg dat ik uit 'the Netherlands' kom...

Moet je de gezichten zien, wanneer je gelukkig niet uit Holland komt :D

Het waait hier wel weer aardig. Als het dan nou ook eens droog zou blijven.... al geeft het wel mooie wolken aan de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:20

Ben ook anti Holland :r , woon daar niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:24

En bedankt he. Zeg altijd dat ik randje provincie Utrecht woon. :+ .wat ook erg waar is gezien de provinciegrens ong 500 meter hier vandaan is. Verder heb ik het altijd over I am Dutch. ;)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:56

Pandora2 schreef:
Calice schreef:
[ [url=m/dG402c.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BMGxcB.jpg]Afbeelding[/url] ]

:wow: Waar was dat ?

Ik zag dat de skipistes op de Hoge Venen ook weer open waren.
De uitbaters waren er erg blij mee !

In de buurt van Boullion, we wilde de Franse grens over maar de weg daarheen was afgesloten door een vrachtwagen die was gaan glijden. Dus moesten terug, echt doodeng zonder winterbanden of iets := . Er viel ineens zo mega veel sneeuw dat we af en toe aan de kant zijn gestopt om weer even te kunnen focussen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:43

Het leverde wel mooie plaatjes op :=
Maar wel even een verrassing als je op de baan was :+