Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:05

Eske_B schreef:
Dat is wel apart. Verschilt misschien ook per studieniveau? In 6 jaar kan je meer leren dan 4. WOII was groot onderwerp, maar Gouden Eeuw en daarna ook.

Ik heb 4 jaar VWO gedaan en daarna nog 2 jaar HAVO, volgens mij waren de examenonderwerpen hetzelfde, alleen op VWO verder uitgediept.

Vind het inderdaad ook maar apart hoor! Misschien was WOII een populairder onderwerp bij leerlingen?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:12

TULE is inderdaad een site van SLO specifiek voor het basisonderwijs. Leerplan in Beeld (https://leerplaninbeeld.slo.nl/) heeft ook punten voor het voortgezet onderwijs.

Overigens is het niet zo dat SLO besluit wat er geleerd moet worden - de overheid stelt (examen)eisen op, en op basis daarvan bedenken partijen (oa SLO) wat dan handig is om te leren zodat je daarna aan die eisen kan voldoen.
Min of meer :)

Anoniem

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:05

Of het toegestaan is om een stacaravan te plaatsen op een bouwkavel om permanent in te wonen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:05

Welk middel neutraliseert de geur van hondenplas het beste?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:15

Amandavd schreef:
Welk middel neutraliseert de geur van hondenplas het beste?

Chloor. Er zijn nog wel meer middelen maar chloor is het simpelst omdat iedereen dat wel in huis heeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:40

Biotex

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:30

c_alsemgeest schreef:
Zijn er natuurlijke bestrijdingsmiddelen die geen kwaad kunnen voor jonge vogels tegen de buxusmotrups? Of zal ik gewoon afscheid nemen van mijn buxus :')

Die hogedrukspuit inderdaad. Die haalde alleen de rag weg en niet alle rupsjes, waardoor ze veel meer vogeltjes in de buxus kreeg die de rupsjes konden opeten. Ze had een deel wel gedaan en een deel niet, het deel niet was helemaal kaal geworden, het andere deel zag goed groen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:27

Myrthe3 schreef:
Of het toegestaan is om een stacaravan te plaatsen op een bouwkavel om permanent in te wonen.

Nee.

Een verblijfsruimte (woning, kantoor, school, fabriekshal enz) voor permanent gebruik moet voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit. En daar voldoet een stacaravan niet aan.

Wat je wel kan proberen is via het Omgevingsloket de stacaravan aan te vragen als een tijdelijk niet-seizoensgebonden bouwwerk.
Een tijdelijk bouwwerk mag tot max. 15 jaar blijven staan. Wil je het daarna nog gebruiken dan zal het alsnog moeten gaan voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit (= soort van onmogelijk voor een stacaravan).

Hou er rekening mee dat de gemeente hier niet heel toeschietelijk op gaat reageren. E.e.a. afhankelijk van de gemeente, de locatie en je motivatie bij de aanvraag.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:43

Mijn broertje is net gebeten door onze kat, en wel dat er echt 2 diepe puntjes zitten die bloeden. Wat kunnen we eraan doen? (Het is onze huiskat, mn broertje was met hem aan het stoeien :+ )

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:44

SavannahNx schreef:
Mijn broertje is net gebeten door onze kat, en wel dat er echt 2 diepe puntjes zitten die bloeden. Wat kunnen we eraan doen? (Het is onze huiskat, mn broertje was met hem aan het stoeien :+ )

Tetanusprik halen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:49

Hoe oud is je broertje? Een tetanusprik is 9 jaar geldig.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:53

SavannahNx schreef:

Muilkorfje? Dikke barbecuehandschoenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:00

oomens schreef:
SavannahNx schreef:

Muilkorfje? Dikke barbecuehandschoenen?

Vingers amputeren..

Maar een tetanusprik is idd wel handig en even antibiotica halen ivm bloedvergiftiging.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:22

Check even of zijn tetanus prik nog geldig is (als hij die gehad heeft natuurlijk ;) ), verder even een bezoekje brengen aan de huisarts wanneer het de verschijnselen van ontsteking gaat vertonen (warm, rood, opgezet). Antibiotica ga je niet preventief mee krijgen :n

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:36

Even antibiotica halen lijkt me zeer voorbarig en is ook niet iets wat je 'even' moet willen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:38

Century schreef:
Even antibiotica halen lijkt me zeer voorbarig en is ook niet iets wat je 'even' moet willen.

Klopt, ben door een zelfde geval echt heel ziek van de antibiotica geweest. Dit was wel een wilde kitten, maar had het toch liever even afgewacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:59

Steeph schreef:
Check even of zijn tetanus prik nog geldig is (als hij die gehad heeft natuurlijk ;) ), verder even een bezoekje brengen aan de huisarts wanneer het de verschijnselen van ontsteking gaat vertonen (warm, rood, opgezet). Antibiotica ga je niet preventief mee krijgen :n

Antibiotica krijg je wel degelijk mee als het open is.
Ik ben zelf 2 keer flink gebeten door een kat en moest juist meteen aan de AB. Ik heb dat ook gedaan omdat een kennis van mij inmiddels 2 vingers kwijt is door een beet van haar eigen kat.. eerst 1 vinger geamputeerd en later de ander omdat het verder trok.. De 2e keer moest ik zelfs een mitella om, dat heb ik niet gedaan maar die AB heb ik braaf geslikt. Katten hebben gewoon echt nare bacteriën bij zich dus ik zou gewoon even langs gaan en kijken wat de HA er van zegt.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:58

Mijn broertje is niet echt als in “klein” broertje. Hij is inmiddels al 18 :+ Het was in zijn arm en niet zijn vingers, het was idd open en het bloedde. Hij lijkt er niet echt last van te hebben en anders idd morgen even de huisarts bellen voor advies. Kat is echt een krengetje. Volgende keer idd met ovenwanten aan stoeien :+

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:59

dees_daan schreef:
Steeph schreef:

Antibiotica krijg je wel degelijk mee als het open is.
Ik ben zelf 2 keer flink gebeten door een kat en moest juist meteen aan de AB. Ik heb dat ook gedaan omdat een kennis van mij inmiddels 2 vingers kwijt is door een beet van haar eigen kat.. eerst 1 vinger geamputeerd en later de ander omdat het verder trok.. De 2e keer moest ik zelfs een mitella om, dat heb ik niet gedaan maar die AB heb ik braaf geslikt. Katten hebben gewoon echt nare bacteriën bij zich dus ik zou gewoon even langs gaan en kijken wat de HA er van zegt.

Zo! Heftig! We gaan zeker even bellen morgen dan!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:22

Binnenkort hebben we hier feestweek met als thema hollywood. Wat is dan leuk voor in de tuin?
We hebben als straat niet echt een subthema ofzo...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:37

Je krijg AB als een dier een wond maakt in je handen of voeten, anders kijken ze het eerst aan. Goed in de gaten houden inderdaad.

Ik heb een stuk huid dat bij een bepaalde beweging continue op dezelfde plek "openscheurd" als een soort papiersnee. Het geneest elke keer wel, maar blijkbaar dus te strak? En gaat weer open. Kan ik er iets tegen doen dat het anders geneest of dat mn huid meer een krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:07

0091 schreef:
Je krijg AB als een dier een wond maakt in je handen of voeten, anders kijken ze het eerst aan. Goed in de gaten houden inderdaad.

Ik heb een stuk huid dat bij een bepaalde beweging continue op dezelfde plek "openscheurd" als een soort papiersnee. Het geneest elke keer wel, maar blijkbaar dus te strak? En gaat weer open. Kan ik er iets tegen doen dat het anders geneest of dat mn huid meer een krijgt?

Smeren met een goede verzorgende creme en masseren van dat stukje huid om het soepeler te krijgen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:28

Janine1990 schreef:
Binnenkort hebben we hier feestweek met als thema hollywood. Wat is dan leuk voor in de tuin?
We hebben als straat niet echt een subthema ofzo...

Rode loper naar de voordeur leggen.
"Filmcamera" knutselen van hout/multiplex/verf.
Filmposter(s) op een stuk multiplex lamineren, blanke lak erover en op een soort grote schildersezel plaatsen.
Van gips/cement van die stenen knutselen met een ster en de naam van een beroemdheid.

Zoiets?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:34

er worden in cabaret voorstellingen wel eens nummer ‘gezongen’ (meer gesproken) en daar spelen ze dan alleen akkoorden bij. dus geen hele piano riedeltjes. bestaat zoiets ook gewoon instrumentaal op youtube?

ik kan het niet vinden, maar misschien zoek ik verkeerd

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:38

Waarom geeft instagram deze melding weer als ik in probeer te loggen (bij alle twee mijn accounts)? Op de websiteversie doen ze het wel.

Afbeelding