Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
PlantsTho schreef:'Nee, maar in België en Nederland is het allemaal diervriendelijk en goed geregeld hoor!'
Nou jongens, dan is dit zeker (wéér) een uitzondering? https://www.facebook.com/AnimalRightsNL ... f=NEWSFEED (let op: geen fijne beelden, kijken op eigen risico etc.)
PlantsTho schreef:'Nee, maar in België en Nederland is het allemaal diervriendelijk en goed geregeld hoor!'
Nou jongens, dan is dit zeker (wéér) een uitzondering? https://www.facebook.com/AnimalRightsNL ... f=NEWSFEED (let op: geen fijne beelden, kijken op eigen risico etc.)
Resistance schreef:Afschuwelijk. Denk echter dat dit weer wordt afgeschreven als uitzondering.En dan nog afvragen waarom veganisten zo fanatiek zijn in het ventileren van hun normen en waarden.
Tiepfoudt schreef:Duidelijk verhaal! Laat ik vooraf even zeggen dat er met jou in ieder geval een fatsoenlijke discussie te voeren valt
Tiepfoudt schreef:Je bent genuanceerder in je uitspraken dan een aantal andere veganisten hier in dit topic.
rainbow8 schreef:Wat heeft dit met een boer te maken.. Een slachthuis is iets heel anders dan op het erf bij een boer..
Citaat:Het lijkt me nogal oneerlijk om de boeren en vleeseters in dit topic (mede)verantwoordelijk te stellen voor misstanden in een varkensslachterij in België.
PlantsTho schreef:Citaat:Het lijkt me nogal oneerlijk om de boeren en vleeseters in dit topic (mede)verantwoordelijk te stellen voor misstanden in een varkensslachterij in België.
Zij houden het systeem in stand dus zijn per definitie medeverantwoordelijk. En laten we niet doen alsof dit een uitzondering is in één slachterij.
Ohnee, iedereen haalt hier naturlijk zijn vlees bij een slachthuis waar de dieren fluitend en zingend naar de pin lopen en daarna graag tot bacon wordnen verwerkt.![]()
maura schreef:Kennelijk verschillen wij van mening over wat het systeem is. Daarom ben ik erg benieuwd wat jij met 'het systeem' bedoelt? Horen Nederlandse melkveehouders bijvoorbeeld volgens jou bij het systeem dat verantwoordelijk is voor misstanden in een Belgische slachterij? En zo ja, hoe werkt dat dan? Als je mensen wilt oproepen om hun verantwoordelijkheid te erkennen en daarnaar te handelen, helpt het namelijk wel als je daarbij kunt uitleggen hoe die verantwoordelijkheid in elkaar zit en wat ze zouden kunnen doen. Ik heb toch echt sterk de indruk dat België geen varken minder zal slachten wanneer alle Nederlandse melkveehouders ermee ophouden, maar misschien kun jij me uitleggen welk verband ik niet zie?
Ik kom nooit in slachterijen dus ik kan niet beoordelen of dit een uitzondering is of niet. Het maakt me ook niet uit, want zelfs al is het een uitzondering dan is het nog niet acceptabel. Maar ik weet wel het een en ander van wetgeving en weet dus ook dat die in Nederland anders in elkaar zit dan in België. Suggereren dat een slachterij in België representatief is voor de situatie in Nederland is voor mij vooral een signaal dat je je in een discussie begeeft waarvoor je over onvoldoende kennis beschikt. Dat vind ik jammer, want ik heb juist het idee dat je best veel kennis hebt en daarmee wel degelijk een constructieve bijdrage aan de discussie zou kunnen leveren wanneer je even de moeite zou nemen inhoudelijk mee te gaan praten en niet alleen maar zou proberen mensen met kinderachtige provocaties zo hoog mogelijk de kast op te jagen.
PlantsTho schreef:maura schreef:Kennelijk verschillen wij van mening over wat het systeem is. Daarom ben ik erg benieuwd wat jij met 'het systeem' bedoelt? Horen Nederlandse melkveehouders bijvoorbeeld volgens jou bij het systeem dat verantwoordelijk is voor misstanden in een Belgische slachterij? En zo ja, hoe werkt dat dan? Als je mensen wilt oproepen om hun verantwoordelijkheid te erkennen en daarnaar te handelen, helpt het namelijk wel als je daarbij kunt uitleggen hoe die verantwoordelijkheid in elkaar zit en wat ze zouden kunnen doen. Ik heb toch echt sterk de indruk dat België geen varken minder zal slachten wanneer alle Nederlandse melkveehouders ermee ophouden, maar misschien kun jij me uitleggen welk verband ik niet zie?
Ik kom nooit in slachterijen dus ik kan niet beoordelen of dit een uitzondering is of niet. Het maakt me ook niet uit, want zelfs al is het een uitzondering dan is het nog niet acceptabel. Maar ik weet wel het een en ander van wetgeving en weet dus ook dat die in Nederland anders in elkaar zit dan in België. Suggereren dat een slachterij in België representatief is voor de situatie in Nederland is voor mij vooral een signaal dat je je in een discussie begeeft waarvoor je over onvoldoende kennis beschikt. Dat vind ik jammer, want ik heb juist het idee dat je best veel kennis hebt en daarmee wel degelijk een constructieve bijdrage aan de discussie zou kunnen leveren wanneer je even de moeite zou nemen inhoudelijk mee te gaan praten en niet alleen maar zou proberen mensen met kinderachtige provocaties zo hoog mogelijk de kast op te jagen.
Boeren zijn toch niet alleen melkveehouders? Sinds wanneer gaat het alleen over melkveehouders? Maar dan nog, melkveehouders sturen hun stierkalfjes over het algemeen naar de mester/slachter. De melkindustrie is dus zeker verweven met de vleesindustrie. Het vlees wat in België gelsacht wordt komt overigens óók gewoon naar Nederland: http://nieuws.tpo.nl/2017/03/23/vlees-v ... e-winkels/
PlantsTho schreef:Jammer dat je dit wegzet als 'kinderachtige provocatie' en dat je denkt dat ik mensen op de kast wil jagen. Lekker opstapje om iemand uit te nodigen voor verdere discussie. Ik wil mensen bewust maken dat de industrie sprookjes verteld om het eten van dieren moreel acceptabel te maken. Het gaat me ontzettend aan het hart dat er dagelijks duizenden dieren worden afgemaakt puur en allen voor het plezier van onze smaakpapillen.
PlantsTho schreef:Ohnee, iedereen haalt hier naturlijk zijn vlees bij een slachthuis waar de dieren fluitend en zingend naar de pin lopen en daarna graag tot bacon wordnen verwerkt.![]()
maura schreef:Nee, boeren zijn niet alleen melkveehouders, maar de mensen die hier meedoen aan de discussie en die hier vragen hoe ze kunnen omgaan met de verdraaide waarheden en grove leugens die ze voortdurend over zich heenkrijgen zijn dat in meerderheid wel. Als je een beetje oplet zie je dat meerdere mensen hier al hun vraagtekens hebben bij de varkenshouderij. Dat voed je niet door te stellen dat die mensen in dit topic medeverantwoordelijk zijn voor het filmpje dat je linkte.
Dus nogmaals: hoe is een Nederlandse melkveehouder volgens jou verantwoordelijk voor de situatie in het specifiek slachthuis waar het over gaat en wat kan die Nederlandse melkveehouder daar volgens jou aan doen? Zelf geen varkensvlees eten? Uitgemolken koeien aan jou geven? Stierkalveren bij de geboorte euthanaseren? Geef nou eens aan wat er volgens jou wél kan, tussen nu en jouw ideale wereld zonder vlees, in plaats van roepen dat iedereen fout zit.
bruintje123 schreef:Alles op 1 hoop gooien. Zeer kortzichtig en star zonder eigenlijk ook maar een bal verstand te hebben van de sector.
maura schreef:Nu PlantsTho er over begonnen is ben ik wel benieuwd wat veehouders zelf vinden van de slacht en dierenwelzijn. Mijn ideaal zou ook zijn dat voor vlees geen dieren hoeven te worden gedood, maar de realiteit is dat dat wel gebeurt. En de realiteit is ook dat er dingen misgaan in dat deel van de keten. Zo zat de boer waar ik bij gewoond heb op zeker moment met een varken dat de transporteur niet mee wilde nemen omdat het wrak vee zou zijn, maar dat dier had alleen een navelbreuk. Ik heb het beest gezien en daar was niks wraks aan, maar toch mocht 'ie niet mee. Uiteindelijk kwam een paar weken later op de volgende ronde een andere transporteur en die durfde het wel aan. Maar ook op grote schaal kan er kennelijk gesjoemeld worden, we kennen allemaal het paardenvleesschandaal wel.
Aan de ene kant zijn de regels dus zo streng dat ze hun doel voorbij kunnen schieten, aan de andere kant gaat het ook geregeld fout. Vorig jaar las ik een interview met een varkenstransporteur die klaagde dat de varkens veel meer vochten sinds de nieuwe regels. Klaarblijkelijk mochten eerder meer varkens bij elkaar op een vrachtwagen en dan stonden ze zo strak dat ze de ruimte niet hadden om te gaan vechten. Ik wordt er zelf helemaal naar van als ik een varkenstransport zie en zou het liefst zien dat er helemaal niet meer met levende dieren gesleept wordt, maar valt dat ooit te regelen (op eigen erf schieten en dan op vriestransport, of zeg ik nu hele rare dingen?). Moeten er misschien weer meer lokale slachthuizen komen? Maar hoe krijg je dan het diergeneeskundig toezicht bij de slacht geregeld?
PlantsTho schreef:Wat er volgens mij wel kan doe jij gelijk af als 'ideale wereld' en onhaalbaar, dus ik weet niet of het zin heeft om daar verder op in te gaan.
PlantsTho schreef:Sorry, ik ga er van uit dat ik in een topic dat 'de anti boeren beweging' tot de verantwoording roept ik ook wel mijn gal mag spugen over 'de industrie'. Dit filmpje is niet specifiek gericht op melkveehouders, net zoals dit topic niet specifiek is gericht op melkveehouders. Daarom is vragen wat melkveehouders hier aan zouden moeten doen een beetje flauw.
PlantsTho schreef:Wat er volgens mij wel kan doe jij gelijk af als 'ideale wereld' en onhaalbaar, dus ik weet niet of het zin heeft om daar verder op in te gaan.
PlantsTho schreef:Point taken over de provocatie in dat geval, was me niet duidelijk dat je daar op doelde. Was inderdaad geen toevoeging aan het topic, meer persoonlijke frustratie.
Tiepfoudt schreef:Ik vind het idee van schieten op eigen erf juist een heel goed idee, oa omdat schieten volgens mij de meest snelle manier van een dier doden is, er geen geen "levend transport" aan te pas komt en het dier niet levend een eindeloos proces in gaat. Het is helemaal geen raar idee en wettelijk zelfs mogelijk in Nederland, er zijn helaas echter vooral economische en praktische redenen waarom het volgens mij bijna niet gebeurt.
Interessante studie: http://www.agrologistiek.eu/downloads/E ... achten.pdf
maura schreef:Dank voor de link. Even heel snel doorgekeken en ik zie dat het slachten per varken in een slachthuis 10 euro kost en op eigen erf minstens 5 keer zoveel. Daar had ik niet aan gedacht en dat wordt inderdaad lastig concurreren. Terwijl ik ook lees dat het duidelijke voordelen biedt en voordelen kunnen wellicht doorberekend worden in de consumentenprijs. Maar ja, iemand moet natuurlijk wel het (financiële) risico willen dragen om als eerste in de praktijk te gaan proberen wat er kan. Het zou mooi zijn als daar de overheid zou instappen met een subsidie, met bijvoorbeeld een termijn van 5 jaar om het proces te optimaliseren en een strategie te ontwikkelen om een plekje op de markt te veroveren voor dit concept.
oomens schreef:Qua welzijn zou het misschien voordelen kunnen bieden, maar hoeveel varkensmesters hebben de faciliteiten voor een snelle, efficiënte en vooral hygiënische verwerking van het vlees? Dat is een vak apart waar, als we aan de huidige voedselveiligheidsstandaarden willen voldoen, heel forse investeringen voor nodig zijn.
Hoeveel boeren zijn groot genoeg om rendabel een complete slachtlijn en koelhuizencomplex op het eigen erf te bouwen? Hoe rijmen dergelijke grote bedrijven zich met de protesten tegen 'megastallen'?
Tiepfoudt schreef:oomens schreef:Qua welzijn zou het misschien voordelen kunnen bieden, maar hoeveel varkensmesters hebben de faciliteiten voor een snelle, efficiënte en vooral hygiënische verwerking van het vlees? Dat is een vak apart waar, als we aan de huidige voedselveiligheidsstandaarden willen voldoen, heel forse investeringen voor nodig zijn.
Hoeveel boeren zijn groot genoeg om rendabel een complete slachtlijn en koelhuizencomplex op het eigen erf te bouwen? Hoe rijmen dergelijke grote bedrijven zich met de protesten tegen 'megastallen'?
Met de enorme vraag naar vlees en de daarmee gepaard gaande massaproductie kan het slachten op locatie inderdaad nooit concurreren met de huidige slachthuizen, het idee vind ik echter wel interessant. Maar ik vraag me ook af waarom/of schieten op locatie en vervolgens gekoeld vervoeren geen optie is? Weinig stress voor het dier, en vanaf het moment dat het dood is zal het dat dier een biet wezen waar het verwerkt wordt. Wat milieu betreft natuurlijk het liefst zo dichtbij mogelijk.
maura schreef:Kuggur, hoe gaat dat op IJsland als ik vragen mag? Ik ben er nooit geweest maar heb een beeld van een heleboel middle of nowhere en aanzienlijk minder stedelijk gebied met allerlei voorzieningen. Moet jij met je schapen ver reizen naar een slachthuis in een grote stad of kun jij juist lokaal terecht?
oomens schreef:Enig idee hoe snel een varken van ongeveer 37 graden door en door koud is? Duurt best wel even als je hem heel laat. Lang genoeg om , zeker met de ingewanden en hun bewoners er nog in, bederf in gang te zetten.
Op locatie verbloeden, schoon in stukken verdelen en ontdoen van ingewanden vereist hele andere faciliteiten dan alleen een goede koelcel.