wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:39

Waterverbruik is bijvoorbeeld geen issue bij onze productie; we hebben een eigen bron, dat water zou anders simpelweg in zee belanden.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:01

PlantsTho schreef:
'Nee, maar in België en Nederland is het allemaal diervriendelijk en goed geregeld hoor!'

Nou jongens, dan is dit zeker (wéér) een uitzondering? https://www.facebook.com/AnimalRightsNL ... f=NEWSFEED (let op: geen fijne beelden, kijken op eigen risico etc.)

Afschuwelijk. Denk echter dat dit weer wordt afgeschreven als uitzondering. :n En dan nog afvragen waarom veganisten zo fanatiek zijn in het ventileren van hun normen en waarden.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:13

PlantsTho schreef:
'Nee, maar in België en Nederland is het allemaal diervriendelijk en goed geregeld hoor!'

Nou jongens, dan is dit zeker (wéér) een uitzondering? https://www.facebook.com/AnimalRightsNL ... f=NEWSFEED (let op: geen fijne beelden, kijken op eigen risico etc.)

Wat heeft dit met een boer te maken.. Een slachthuis is iets heel anders dan op het erf bij een boer..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:15

Resistance schreef:
Afschuwelijk. Denk echter dat dit weer wordt afgeschreven als uitzondering. :n En dan nog afvragen waarom veganisten zo fanatiek zijn in het ventileren van hun normen en waarden.

Het lijkt me nogal oneerlijk om de boeren en vleeseters in dit topic (mede)verantwoordelijk te stellen voor misstanden in een varkensslachterij in België. De vraag is niet waarom veganisten zo fanatiek zijn in het ventileren van hun normen en waarden, de vraag is waar mensen die niet bereid zijn om zich te verdiepen in de standpunten van mensen die anders denken dan zijzelf, het recht vandaan denken te mogen halen om die ander te veroordelen en aan te vallen en wat zij denken te bereiken met die aanpak.

PlantsTho schreef:

Dat heb ik niemand zien beweren. Volgens mij hebben de veehouders in dit topic helemaal niets gezegd over de situatie in België. Volgens mij is er ook meerdere keren aangegeven dat mensen het hadden over rundveehouderij, en dan met name melkveehouderij. Met een uitstapje naar IJslandse schapenhouderij.

Daarbij heeft heb ik zelf aangegeven dat ik denk dat Nederland helemaal niet geschikt is voor de huidige varkenshouderij en hebben meerdere mensen aangegeven dat ze geen uitspraken doen over varkenshouderij omdat ze daar onvoldoende van weten.

Tiepfoudt schreef:
Duidelijk verhaal! Laat ik vooraf even zeggen dat er met jou in ieder geval een fatsoenlijke discussie te voeren valt

Dankjewel, dat is leuk om te horen. En geheel wederzijds.

Tiepfoudt schreef:
Je bent genuanceerder in je uitspraken dan een aantal andere veganisten hier in dit topic.

Nuanceren kun je leren. Ik ben ook een flink aantal jaren ouder dan bijvoorbeeld PlantsTho en Resistance (en jou, dus wat dat betreft een dubbel compliment)

Nu PlantsTho er over begonnen is ben ik wel benieuwd wat veehouders zelf vinden van de slacht en dierenwelzijn. Mijn ideaal zou ook zijn dat voor vlees geen dieren hoeven te worden gedood, maar de realiteit is dat dat wel gebeurt. En de realiteit is ook dat er dingen misgaan in dat deel van de keten. Zo zat de boer waar ik bij gewoond heb op zeker moment met een varken dat de transporteur niet mee wilde nemen omdat het wrak vee zou zijn, maar dat dier had alleen een navelbreuk. Ik heb het beest gezien en daar was niks wraks aan, maar toch mocht 'ie niet mee. Uiteindelijk kwam een paar weken later op de volgende ronde een andere transporteur en die durfde het wel aan. Maar ook op grote schaal kan er kennelijk gesjoemeld worden, we kennen allemaal het paardenvleesschandaal wel.
Aan de ene kant zijn de regels dus zo streng dat ze hun doel voorbij kunnen schieten, aan de andere kant gaat het ook geregeld fout. Vorig jaar las ik een interview met een varkenstransporteur die klaagde dat de varkens veel meer vochten sinds de nieuwe regels. Klaarblijkelijk mochten eerder meer varkens bij elkaar op een vrachtwagen en dan stonden ze zo strak dat ze de ruimte niet hadden om te gaan vechten. Ik wordt er zelf helemaal naar van als ik een varkenstransport zie en zou het liefst zien dat er helemaal niet meer met levende dieren gesleept wordt, maar valt dat ooit te regelen (op eigen erf schieten en dan op vriestransport, of zeg ik nu hele rare dingen?). Moeten er misschien weer meer lokale slachthuizen komen? Maar hoe krijg je dan het diergeneeskundig toezicht bij de slacht geregeld?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:21

rainbow8 schreef:
Wat heeft dit met een boer te maken.. Een slachthuis is iets heel anders dan op het erf bij een boer..

Ohja, alleen boeren mogen aan veganisten vragen wat ze buiten het niet eten van dieren nog allemaal wel of niet supporten, dat is namelijk wél relevant. Dit onderdeel van de industrie dan ineens niet?

Citaat:
Het lijkt me nogal oneerlijk om de boeren en vleeseters in dit topic (mede)verantwoordelijk te stellen voor misstanden in een varkensslachterij in België.

Zij houden het systeem in stand dus zijn per definitie medeverantwoordelijk. En laten we niet doen alsof dit een uitzondering is in één slachterij.

Ohnee, iedereen haalt hier naturlijk zijn vlees bij een slachthuis waar de dieren fluitend en zingend naar de pin lopen en daarna graag tot bacon wordnen verwerkt. :') :')

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:36

Overdrijven is ook een vak apart..

Ik heb 2,5 jaar in een slachthuis gewerkt en daar ging het gewoon netjes aan toe.. En wel om.de volgende reden: als je het dier stress bezorgd krijgt het overal bloeduitstortingen en is het vlees minder mooi/lekker/makkelijk te verwerken.. (kom maar op met je volgende oordeel :'))

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:41

PlantsTho schreef:
Citaat:
Het lijkt me nogal oneerlijk om de boeren en vleeseters in dit topic (mede)verantwoordelijk te stellen voor misstanden in een varkensslachterij in België.

Zij houden het systeem in stand dus zijn per definitie medeverantwoordelijk. En laten we niet doen alsof dit een uitzondering is in één slachterij.

Ohnee, iedereen haalt hier naturlijk zijn vlees bij een slachthuis waar de dieren fluitend en zingend naar de pin lopen en daarna graag tot bacon wordnen verwerkt. :') :')

Kennelijk verschillen wij van mening over wat het systeem is. Daarom ben ik erg benieuwd wat jij met 'het systeem' bedoelt? Horen Nederlandse melkveehouders bijvoorbeeld volgens jou bij het systeem dat verantwoordelijk is voor misstanden in een Belgische slachterij? En zo ja, hoe werkt dat dan? Als je mensen wilt oproepen om hun verantwoordelijkheid te erkennen en daarnaar te handelen, helpt het namelijk wel als je daarbij kunt uitleggen hoe die verantwoordelijkheid in elkaar zit en wat ze zouden kunnen doen. Ik heb toch echt sterk de indruk dat België geen varken minder zal slachten wanneer alle Nederlandse melkveehouders ermee ophouden, maar misschien kun jij me uitleggen welk verband ik niet zie?

Ik kom nooit in slachterijen dus ik kan niet beoordelen of dit een uitzondering is of niet. Het maakt me ook niet uit, want zelfs al is het een uitzondering dan is het nog niet acceptabel. Maar ik weet wel het een en ander van wetgeving en weet dus ook dat die in Nederland anders in elkaar zit dan in België. Suggereren dat een slachterij in België representatief is voor de situatie in Nederland is voor mij vooral een signaal dat je je in een discussie begeeft waarvoor je over onvoldoende kennis beschikt. Dat vind ik jammer, want ik heb juist het idee dat je best veel kennis hebt en daarmee wel degelijk een constructieve bijdrage aan de discussie zou kunnen leveren wanneer je even de moeite zou nemen inhoudelijk mee te gaan praten en niet alleen maar zou proberen mensen met kinderachtige provocaties zo hoog mogelijk de kast op te jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:43

Ik snap oprecht niet dat men het nog steeds over overdrijven kan hebben als je dat filmpje ziet. Het is toch alleen maar humaan dat men fanatiek is in het tegengaan van zoiets?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:58

Dat filmpje is heeeeeel triest. Echt vreselijk! Er staat wel duidelijk bij dat er een petitie getekend wordt om het dierenleed bij dit slachthuis te stoppen.

Dan nog kan ik aan de hand van dit filmpje geen uitspraken doen over andere slachthuizen en over hoe het in Nederland gaat. Ook heb ik al meerdere keren aangegeven dat ik geen varkensvlees eet en ik zie dan het verband ook niet tussen deze sector en de melkveehouderij. Kan nog steeds een broodje kaas eten. (gelukkig!)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:59

maura schreef:
Kennelijk verschillen wij van mening over wat het systeem is. Daarom ben ik erg benieuwd wat jij met 'het systeem' bedoelt? Horen Nederlandse melkveehouders bijvoorbeeld volgens jou bij het systeem dat verantwoordelijk is voor misstanden in een Belgische slachterij? En zo ja, hoe werkt dat dan? Als je mensen wilt oproepen om hun verantwoordelijkheid te erkennen en daarnaar te handelen, helpt het namelijk wel als je daarbij kunt uitleggen hoe die verantwoordelijkheid in elkaar zit en wat ze zouden kunnen doen. Ik heb toch echt sterk de indruk dat België geen varken minder zal slachten wanneer alle Nederlandse melkveehouders ermee ophouden, maar misschien kun jij me uitleggen welk verband ik niet zie?

Ik kom nooit in slachterijen dus ik kan niet beoordelen of dit een uitzondering is of niet. Het maakt me ook niet uit, want zelfs al is het een uitzondering dan is het nog niet acceptabel. Maar ik weet wel het een en ander van wetgeving en weet dus ook dat die in Nederland anders in elkaar zit dan in België. Suggereren dat een slachterij in België representatief is voor de situatie in Nederland is voor mij vooral een signaal dat je je in een discussie begeeft waarvoor je over onvoldoende kennis beschikt. Dat vind ik jammer, want ik heb juist het idee dat je best veel kennis hebt en daarmee wel degelijk een constructieve bijdrage aan de discussie zou kunnen leveren wanneer je even de moeite zou nemen inhoudelijk mee te gaan praten en niet alleen maar zou proberen mensen met kinderachtige provocaties zo hoog mogelijk de kast op te jagen.

Boeren zijn toch niet alleen melkveehouders? Sinds wanneer gaat het alleen over melkveehouders? Maar dan nog, melkveehouders sturen hun stierkalfjes over het algemeen naar de mester/slachter. De melkindustrie is dus zeker verweven met de vleesindustrie. Het vlees wat in België gelsacht wordt komt overigens óók gewoon naar Nederland: http://nieuws.tpo.nl/2017/03/23/vlees-v ... e-winkels/

Jammer dat je dit wegzet als 'kinderachtige provocatie' en dat je denkt dat ik mensen op de kast wil jagen. Lekker opstapje om iemand uit te nodigen voor verdere discussie _/-\o_ . Ik wil mensen bewust maken dat de industrie sprookjes verteld om het eten van dieren moreel acceptabel te maken. Het gaat me ontzettend aan het hart dat er dagelijks duizenden dieren worden afgemaakt puur en allen voor het plezier van onze smaakpapillen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:24

PlantsTho schreef:
maura schreef:

Boeren zijn toch niet alleen melkveehouders? Sinds wanneer gaat het alleen over melkveehouders? Maar dan nog, melkveehouders sturen hun stierkalfjes over het algemeen naar de mester/slachter. De melkindustrie is dus zeker verweven met de vleesindustrie. Het vlees wat in België gelsacht wordt komt overigens óók gewoon naar Nederland: http://nieuws.tpo.nl/2017/03/23/vlees-v ... e-winkels/

Nee, boeren zijn niet alleen melkveehouders, maar de mensen die hier meedoen aan de discussie en die hier vragen hoe ze kunnen omgaan met de verdraaide waarheden en grove leugens die ze voortdurend over zich heenkrijgen zijn dat in meerderheid wel. Als je een beetje oplet zie je dat meerdere mensen hier al hun vraagtekens hebben bij de varkenshouderij. Dat voed je niet door te stellen dat die mensen in dit topic medeverantwoordelijk zijn voor het filmpje dat je linkte.
Dus nogmaals: hoe is een Nederlandse melkveehouder volgens jou verantwoordelijk voor de situatie in het specifiek slachthuis waar het over gaat en wat kan die Nederlandse melkveehouder daar volgens jou aan doen? Zelf geen varkensvlees eten? Uitgemolken koeien aan jou geven? Stierkalveren bij de geboorte euthanaseren? Geef nou eens aan wat er volgens jou wél kan, tussen nu en jouw ideale wereld zonder vlees, in plaats van roepen dat iedereen fout zit.

PlantsTho schreef:
Jammer dat je dit wegzet als 'kinderachtige provocatie' en dat je denkt dat ik mensen op de kast wil jagen. Lekker opstapje om iemand uit te nodigen voor verdere discussie _/-\o_ . Ik wil mensen bewust maken dat de industrie sprookjes verteld om het eten van dieren moreel acceptabel te maken. Het gaat me ontzettend aan het hart dat er dagelijks duizenden dieren worden afgemaakt puur en allen voor het plezier van onze smaakpapillen.

Het leek me duidelijk dat ik dit bedoelde met kinderachtige provocatie:
PlantsTho schreef:

Jouw hart is wat het doden van dieren betreft niet anders dan het mijne, maar ik snap écht niet hoe zo'n minachtende trap na volgens jou iets kan bijdragen aan welke discussie dan ook.

En als je werkelijk mensen bewust wilt maken dat de industrie sprookjes vertelt om het eten van dieren moreel acceptabel te maken, vraag je dan eens af of de bewering dat mensen niet voor zichzelf denken maar aan het lijntje van 'de industrie' lopen zo respectvol is? En of de kans groot is dat mensen die je niet respecteert zich door jou ergens van bewust zouden willen laten maken?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:05

maura schreef:
Nee, boeren zijn niet alleen melkveehouders, maar de mensen die hier meedoen aan de discussie en die hier vragen hoe ze kunnen omgaan met de verdraaide waarheden en grove leugens die ze voortdurend over zich heenkrijgen zijn dat in meerderheid wel. Als je een beetje oplet zie je dat meerdere mensen hier al hun vraagtekens hebben bij de varkenshouderij. Dat voed je niet door te stellen dat die mensen in dit topic medeverantwoordelijk zijn voor het filmpje dat je linkte.
Dus nogmaals: hoe is een Nederlandse melkveehouder volgens jou verantwoordelijk voor de situatie in het specifiek slachthuis waar het over gaat en wat kan die Nederlandse melkveehouder daar volgens jou aan doen? Zelf geen varkensvlees eten? Uitgemolken koeien aan jou geven? Stierkalveren bij de geboorte euthanaseren? Geef nou eens aan wat er volgens jou wél kan, tussen nu en jouw ideale wereld zonder vlees, in plaats van roepen dat iedereen fout zit.

Sorry, ik ga er van uit dat ik in een topic dat 'de anti boeren beweging' tot de verantwoording roept ik ook wel mijn gal mag spugen over 'de industrie'. Dit filmpje is niet specifiek gericht op melkveehouders, net zoals dit topic niet specifiek is gericht op melkveehouders. Daarom is vragen wat melkveehouders hier aan zouden moeten doen een beetje flauw.

Wat er volgens mij wel kan doe jij gelijk af als 'ideale wereld' en onhaalbaar, dus ik weet niet of het zin heeft om daar verder op in te gaan.

Point taken over de provocatie in dat geval, was me niet duidelijk dat je daar op doelde. Was inderdaad geen toevoeging aan het topic, meer persoonlijke frustratie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:05

Maura _/-\o_
Bedankt voor het zien van de verschillen.
Ondanks je eigen idealen toch verder kijken.

En ik weet niet of ik het mag zeggen zonder dan op mijn kop te krijgen van de mods.
Ik denk dat een topic als dit precies is begonnen door mensen met de uitspraken als die van PlantsTho.
Alles op 1 hoop gooien. Zeer kortzichtig en star zonder eigenlijk ook maar een bal verstand te hebben van de sector.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:22

bruintje123 schreef:
Alles op 1 hoop gooien. Zeer kortzichtig en star zonder eigenlijk ook maar een bal verstand te hebben van de sector.

Hoeveel ballen verstand ik heb van 'de sector', geen idee.
Maar ik snap er zo ongeveer geen biet van.

Dus als iemand mij een en ander kan uitleggen dan graag.

....ergens aan het begin van dit topic zeg ik iets over mijn overbuurman.
Toen hij wist dat het melkquotum ging verdwijnen heeft hij het dorp wat lelijker gemaakt met 4 grote loodsen en die vol gezet met koeien. (Die dus bakken melk produceren onder de kostprijs. )

Volgens mij was toen hij ging bouwen 3 jaar geleden ook al bekend dat er normen mbt mest lagen.

Vervolgens lees ik "dank zij dit soort 'cowboys' zoals jouw overbuurman moet ik nu koeien weg doen. "
(Intens triest en ik heb wat dit betreft weinig loyaliteit tov overbuurman.)

Ik had begrepen dat de overheid afspraken met 'de sector' had gemaakt.
...maar kennelijk zijn een x aantal mensen binnen de sector toch hun eigen gang gegaan - zodat nu iedereen moet bloeden...
%)

...er gaan miljoenen om in je bedrijf en de elementaire juridische borgen en hoe je het allemaal wil noemen zijn drijfzand...?
%)

(Als dit zo is verklaart het veel bitterheid. Want mij lijkt het dan tenminste een verziekte sfeer binnen de sector. )

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 13:45

maura schreef:
Nu PlantsTho er over begonnen is ben ik wel benieuwd wat veehouders zelf vinden van de slacht en dierenwelzijn. Mijn ideaal zou ook zijn dat voor vlees geen dieren hoeven te worden gedood, maar de realiteit is dat dat wel gebeurt. En de realiteit is ook dat er dingen misgaan in dat deel van de keten. Zo zat de boer waar ik bij gewoond heb op zeker moment met een varken dat de transporteur niet mee wilde nemen omdat het wrak vee zou zijn, maar dat dier had alleen een navelbreuk. Ik heb het beest gezien en daar was niks wraks aan, maar toch mocht 'ie niet mee. Uiteindelijk kwam een paar weken later op de volgende ronde een andere transporteur en die durfde het wel aan. Maar ook op grote schaal kan er kennelijk gesjoemeld worden, we kennen allemaal het paardenvleesschandaal wel.
Aan de ene kant zijn de regels dus zo streng dat ze hun doel voorbij kunnen schieten, aan de andere kant gaat het ook geregeld fout. Vorig jaar las ik een interview met een varkenstransporteur die klaagde dat de varkens veel meer vochten sinds de nieuwe regels. Klaarblijkelijk mochten eerder meer varkens bij elkaar op een vrachtwagen en dan stonden ze zo strak dat ze de ruimte niet hadden om te gaan vechten. Ik wordt er zelf helemaal naar van als ik een varkenstransport zie en zou het liefst zien dat er helemaal niet meer met levende dieren gesleept wordt, maar valt dat ooit te regelen (op eigen erf schieten en dan op vriestransport, of zeg ik nu hele rare dingen?). Moeten er misschien weer meer lokale slachthuizen komen? Maar hoe krijg je dan het diergeneeskundig toezicht bij de slacht geregeld?

Wat ik in zulke trieste filmpjes zie, is denk ik vooral het resultaat van massaproductie. Kosten moeten gedrukt worden, waardoor er dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Automatisering in dergelijke grote slachthuizen gaat imo niet samen als er met levende dieren gewerkt wordt. Er zitten kennelijk losse eindjes in het proces, waardoor er een x aantal keer iets gruwelijk fout gaat waar het dier de prijs voor betaalt. Of dit sporadisch voorkomt of op grote schaal vind ik niet heel erg relevant, het feit dát het gebeurt vind ik ernstig genoeg om geen vlees uit zulke slachthuizen (het vlees dat voor een schijntje in de schappen van de supermarkt ligt) te kopen.

Ik vind het idee van schieten op eigen erf juist een heel goed idee, oa omdat schieten volgens mij de meest snelle manier van een dier doden is, er geen geen "levend transport" aan te pas komt en het dier niet levend een eindeloos proces in gaat. Het is helemaal geen raar idee en wettelijk zelfs mogelijk in Nederland, er zijn helaas echter vooral economische en praktische redenen waarom het volgens mij bijna niet gebeurt.

Interessante studie: http://www.agrologistiek.eu/downloads/E ... achten.pdf

PlantsTho schreef:
Wat er volgens mij wel kan doe jij gelijk af als 'ideale wereld' en onhaalbaar, dus ik weet niet of het zin heeft om daar verder op in te gaan.

Het heeft volgens mij nog veel minder zin om in te gaan op situaties die zich alleen voor zouden doen in een wereld waarin 0,0 vlees gegeten wordt. De totale vraag naar vlees zit namelijk in de lift en zal met aantrekkende economieën zoals China alleen maar verder toenemen. Daarom lijkt het mij zinvoller om te praten over hoe de productie van dierlijke producten milieu- en diervriendelijker kan ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:41

PlantsTho schreef:
Sorry, ik ga er van uit dat ik in een topic dat 'de anti boeren beweging' tot de verantwoording roept ik ook wel mijn gal mag spugen over 'de industrie'. Dit filmpje is niet specifiek gericht op melkveehouders, net zoals dit topic niet specifiek is gericht op melkveehouders. Daarom is vragen wat melkveehouders hier aan zouden moeten doen een beetje flauw.

Als je je gal wilt spugen hou ik je niet tegen. Alleen kun je aan dit topic zien dat het allemaal vrij gevoelig ligt en mensen zich snel aangesproken voelen. Dus als je dan je gal spuugt is het handig om daar specifiek in te zijn, omdat mensen al snel afhaken wanneer ze het gevoel hebben door de tegenpartij niet gehoord dan wel serieus genomen te worden. Als niet duidelijk is wie 'de industrie' of 'het systeem' of 'de sector' of 'de boeren' zijn, dan voelen mensen zich aangevallen ook al zijn zij niet specifiek de mensen die je wilt aanvallen.

PlantsTho schreef:

Ik weet niet zo goed wat je hier bedoelt? Buiten dan dat ik heb gezegd dat op dit moment de vraag naar dierlijk eiwit wereldwijd juist stijgt terwijl in jouw beeld die vraag steeds minder zou moeten worden om geleidelijk van vlees af te raken.
Ik zou om verschillende redenen heel graag zien dat in de eiwitbehoefte van mensen (mede) wordt voorzien door dierlijke eiwitten uit andere bronnen dan vlees en door plantaardig eiwit en als we het over onhaalbare idealen gaan hebben wil ik er ook wel wat op tafel gooien: wereldwijde ontwapening, afschaffen van nutteloze beroepen, aanzienlijke verkorting van de werkweek zodat iedereen meer vrije tijd krijgt voor persoonlijke ontwikkeling en sociale relaties en als kers op de taart zou ik graag de afname van de behoefte aan dierlijk eiwit geleid zien worden door een afname van de wereldbevolking. En dat laatste alsjeblieft niet door honderden miljoenen te laten creperen, maar door een gelijker verdeling van feitelijk alles, waardoor de welvaart wereldwijd duurzaam toeneemt, net als het opleidingsniveau van vrouwen, wat zo'n beetje de enige gegarandeerde menswaardige voorwaarde is voor forse daling van het geboortecijfer. Dat ik niet denk dat ik dat ga meemaken, betekent toch niet dat het niet interessant is om er over na te denken en van gedachten te wisselen?

PlantsTho schreef:
Point taken over de provocatie in dat geval, was me niet duidelijk dat je daar op doelde. Was inderdaad geen toevoeging aan het topic, meer persoonlijke frustratie.

Da's sportief van je, respect.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:02

Bruintje, dankjewel. Ik doe mijn best, maar volgens mij doet PlantsTho dat ook. Zoals gezegd ben ik een stuk ouder en ik heb geleerd dat ik niet weet wat ik niet weet en dat ik ook niet weet wat een ander weet. Daarom geloof ik echt heel erg in dialoog, ook - of juist - als je het niet met elkaar eens bent.
Then again, misschien is dat geloof in dialoog ook gewoon maar weer een ideaal :+

Tiepfoudt schreef:
Ik vind het idee van schieten op eigen erf juist een heel goed idee, oa omdat schieten volgens mij de meest snelle manier van een dier doden is, er geen geen "levend transport" aan te pas komt en het dier niet levend een eindeloos proces in gaat. Het is helemaal geen raar idee en wettelijk zelfs mogelijk in Nederland, er zijn helaas echter vooral economische en praktische redenen waarom het volgens mij bijna niet gebeurt.

Interessante studie: http://www.agrologistiek.eu/downloads/E ... achten.pdf

Dank voor de link. Even heel snel doorgekeken en ik zie dat het slachten per varken in een slachthuis 10 euro kost en op eigen erf minstens 5 keer zoveel. Daar had ik niet aan gedacht en dat wordt inderdaad lastig concurreren. Terwijl ik ook lees dat het duidelijke voordelen biedt en voordelen kunnen wellicht doorberekend worden in de consumentenprijs. Maar ja, iemand moet natuurlijk wel het (financiële) risico willen dragen om als eerste in de praktijk te gaan proberen wat er kan. Het zou mooi zijn als daar de overheid zou instappen met een subsidie, met bijvoorbeeld een termijn van 5 jaar om het proces te optimaliseren en een strategie te ontwikkelen om een plekje op de markt te veroveren voor dit concept.

Kuggur, hoe gaat dat op IJsland als ik vragen mag? Ik ben er nooit geweest maar heb een beeld van een heleboel middle of nowhere en aanzienlijk minder stedelijk gebied met allerlei voorzieningen. Moet jij met je schapen ver reizen naar een slachthuis in een grote stad of kun jij juist lokaal terecht?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:41

maura schreef:
Dank voor de link. Even heel snel doorgekeken en ik zie dat het slachten per varken in een slachthuis 10 euro kost en op eigen erf minstens 5 keer zoveel. Daar had ik niet aan gedacht en dat wordt inderdaad lastig concurreren. Terwijl ik ook lees dat het duidelijke voordelen biedt en voordelen kunnen wellicht doorberekend worden in de consumentenprijs. Maar ja, iemand moet natuurlijk wel het (financiële) risico willen dragen om als eerste in de praktijk te gaan proberen wat er kan. Het zou mooi zijn als daar de overheid zou instappen met een subsidie, met bijvoorbeeld een termijn van 5 jaar om het proces te optimaliseren en een strategie te ontwikkelen om een plekje op de markt te veroveren voor dit concept.

Qua welzijn zou het misschien voordelen kunnen bieden, maar hoeveel varkensmesters hebben de faciliteiten voor een snelle, efficiënte en vooral hygiënische verwerking van het vlees? Dat is een vak apart waar, als we aan de huidige voedselveiligheidsstandaarden willen voldoen, heel forse investeringen voor nodig zijn.

Hoeveel boeren zijn groot genoeg om rendabel een complete slachtlijn en koelhuizencomplex op het eigen erf te bouwen? Hoe rijmen dergelijke grote bedrijven zich met de protesten tegen 'megastallen'?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:59

oomens schreef:
Qua welzijn zou het misschien voordelen kunnen bieden, maar hoeveel varkensmesters hebben de faciliteiten voor een snelle, efficiënte en vooral hygiënische verwerking van het vlees? Dat is een vak apart waar, als we aan de huidige voedselveiligheidsstandaarden willen voldoen, heel forse investeringen voor nodig zijn.

Hoeveel boeren zijn groot genoeg om rendabel een complete slachtlijn en koelhuizencomplex op het eigen erf te bouwen? Hoe rijmen dergelijke grote bedrijven zich met de protesten tegen 'megastallen'?

Met de enorme vraag naar vlees en de daarmee gepaard gaande massaproductie kan het slachten op locatie inderdaad nooit concurreren met de huidige slachthuizen, het idee vind ik echter wel interessant. Maar ik vraag me ook af waarom/of schieten op locatie en vervolgens gekoeld vervoeren geen optie is? Weinig stress voor het dier, en vanaf het moment dat het dood is zal het dat dier een biet wezen waar het verwerkt wordt. Wat milieu betreft natuurlijk het liefst zo dichtbij mogelijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:05

Tiepfoudt schreef:
oomens schreef:

Met de enorme vraag naar vlees en de daarmee gepaard gaande massaproductie kan het slachten op locatie inderdaad nooit concurreren met de huidige slachthuizen, het idee vind ik echter wel interessant. Maar ik vraag me ook af waarom/of schieten op locatie en vervolgens gekoeld vervoeren geen optie is? Weinig stress voor het dier, en vanaf het moment dat het dood is zal het dat dier een biet wezen waar het verwerkt wordt. Wat milieu betreft natuurlijk het liefst zo dichtbij mogelijk.

Enig idee hoe snel een varken van ongeveer 37 graden door en door koud is? Duurt best wel even als je hem heel laat. Lang genoeg om , zeker met de ingewanden en hun bewoners er nog in, bederf in gang te zetten.
Op locatie verbloeden, schoon in stukken verdelen en ontdoen van ingewanden vereist hele andere faciliteiten dan alleen een goede koelcel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:16

Maar op locatie slachten mag toch niet? Wij hebben eens een koe gehad die een poot had gebroken. Dierenarts gebeld voor noodslachting. Heel gedoe, degene die de dode koe komt ophalen moet precies binnen de tijd zijn, veearts moet tot die tijd bij de koe blijven en de koe moet je zelf verbloeden boven de roosters. Niet echt prettig, ook niet voor de andere koeien. Was voor ons één keer en nooit weer...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:03

Oomens, ik heb het rapport nog niet uitgebreider gelezen maar het ging over een mobiele slachterij. In Amerika bestaan die dingen en wat ik me daarbij voorstel is dat het verbloeden etc. daarin gebeurt. Als die faciliteiten mobiel zijn, hoeft de veehouder geen complete slachterij op z'n erf te bouwen. En als een slachterij mobiel is kan de controlerende veearts met de slachterij mee.

In aanvulling op Tiepfoudt denk ik dat het misschien wel haalbaarder is om meer lokale verwerklocaties te creëren. Ten slotte hebben veel dorpen nog steeds een slager, voor zover die geen verwerkingsruimte meer heeft kan misschien nog wel makkelijk aangepast worden. En de koelcel bij de slager is toch wel koud genoeg? Geen idee hoor, ik kom niet echt vaak in een slagerij.

Amoj, op locatie slachten schijn dus volgens dat onderzoek wel te mogen, alleen is het hele proces van daadwerkelijk slachten pas rendabel vanaf 50-100 dieren per locatie. Bij ongelukken als gebroken poten zal een mobiele slachterij ook geen uitkomst bieden denk ik, dat blijft dan toch euthanasie of noodslacht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:10

maura schreef:
Kuggur, hoe gaat dat op IJsland als ik vragen mag? Ik ben er nooit geweest maar heb een beeld van een heleboel middle of nowhere en aanzienlijk minder stedelijk gebied met allerlei voorzieningen. Moet jij met je schapen ver reizen naar een slachthuis in een grote stad of kun jij juist lokaal terecht?

Wij hebben (nog) geluk, in het dorp hier is een klein slachthuis, 16 km van onze boerderij. Dat is dus een heel kort ritje voor het slachtvee.
Hopelijk blijft dit zo, er zijn problemen met de rentabiliteit van de slachthuizen in het algemeen hier vooral de kleinere (er zijn sowieso maar een handjevol) hoewel het met onze lokale redelijk goed gaat zijn ze niet onafhankelijk; een grote vleesproducent koopt het vlees voor verdere verwerking.
Een deel van het probleem is de seizoengebonden slacht van de lammeren, die worden in september/oktober geslacht. De rest van het jaar worden er wat runderen geslacht, maar dat is hoogstens één dag in de maand.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:23

oomens schreef:
Enig idee hoe snel een varken van ongeveer 37 graden door en door koud is? Duurt best wel even als je hem heel laat. Lang genoeg om , zeker met de ingewanden en hun bewoners er nog in, bederf in gang te zetten.
Op locatie verbloeden, schoon in stukken verdelen en ontdoen van ingewanden vereist hele andere faciliteiten dan alleen een goede koelcel.

Oké, tot zo ver dus dat briljante idee :') Daar had ik inderdaad even niet aan gedacht.

Echter volgens WUR is een mobiele slachterij wel degelijk interessant, maar er zitten nog veel haken en ogen aan. Toch vind ik dat dit concept wel de aandacht van consument en overheid verdient, zeker als je na gaat hoe verwend we hier zijn met de prijs die we voor vlees betalen. Het is een luxe product, dus mag het ook wel wat kosten.

In het onderzoek van Wageningen in 2011 hebben ze de kostprijzen in verschillende scenario's met elkaar vergeleken. Een koe die levend naar een slachthuis is vervoerd en geslacht en uitgesneden kost €3,95 per kilogram (huidige situatie); een koe die op locatie is geslacht en uitgesneden kost €6,07 per kilogram. Daar tussen is er nog het scenario waarbij de koe op locatie is geslacht en vervolgens in een slachterij is uitgesneden, de kostprijs komt dan uit op €5,16. De kostprijzen voor schapen en varkens is overigens per kg lager dan die van een rund.

De kostprijs van een koe dat op locatie is geslacht en uitgesneden is per kg €2,12 hoger dan regulier, de kostprijs wordt ongeveer 1,5 keer zo hoog. Daar staat tegenover dat er minder/geen tussenhandel aan te pas hoeft te komen, maar een boer die zijn product op locatie kan verkopen. Dus geen Appie die nog even zijn aandeel binnen wil hengelen. Ik druk persoonlijk liever een boer 10 euro extra in de hand als ik mijn bestelling op kom halen.

Voor de geïnteresseerden het onderzoek van Wageningen in 2011: http://edepot.wur.nl/168433

@amoj: In het geval van een mobiel slachthuis moet er aan alle regelgeving voldaan worden, maar het is wettelijk gezien dus zeker mogelijk. Een noodslachting is een ander verhaal en ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat je zoiets niet nog een keer hoeft te zien.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 23-03-17 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt