Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:13

Mensen zijn inderdaad gewoon een diersoort. Roofdieren, zoogdieren, kuddedieren, landdieren, holedieren, aapachtigen. En dus een diersoort die ook andere dieren eet (over het algemeen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:06

Mensen zijn geen roofdieren. Mensen zijn verzamelaars net als andere primaten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:13

Mensen zijn (of waren) misschien verzamelaars maar (de meeste) mensen zijn ook roofdieren (van nature)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:20

Jagers, ja, met behulp van een hoop werktuigen omdat we niet zonder konden overleven op een bepaalde tijd in ons verleden, maar roofdieren? Nee. We zijn niet gebouwd om te jagen, we hebben geen klauwen en sterke kaken/tanden om te doden, geen instinct om te jagen, en zelfs kippen kunnen harder rennen dan wij :+ Ik zou ons geen roofdier noemen, lichamelijk gezien iig.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:25

Lichamelijk niet helemaal, maar van nature wel. Kijk naar de plaatsing van de ogen (voorop het hoofd in plaats van aan de zijkant) en er werd wel gejaagd, met werktuigen daar heb je gelijk in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:32

Dikke van dale: roofdier: zoogdier die vlees eet.

Dus ja we zijn toch echt roofdieren. Daarnaast waren we altijd jagers én verzamelaars.

En je kan wel iets anders vinden maar feitelijk zijn we zowel jagers als roofdieren :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:37

We zijn omnivoren (in sommige gevallen omnomnomnomnivoren :P )
Dat houdt in dat we uit bijna alle voedselgroepen nuttige stoffen kunnen halen.
Wat voor jou het best is hangt af van je persoonlijke levenstijl.
Niemand moet perse op planten of op vlees overleven, het is maar net hoeveel tijd en aandacht je aan je eten besteed en wil besteden :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:41

8nnemiek schreef:
Mensen zijn geen roofdieren. Mensen zijn verzamelaars net als andere primaten.

Dieren hebben geen weet van die kunstmatige indeling. Dus heb je herbivoren als paarden , herten schapen etc die wel eens vlees eten, vleeseters die gras bessen en ander plantaardig materiaal eten etc etc.
Mensen zijn dieren die onder meer vlees eten. De primaat waar we het meest mee verwant, de chimpansee zijn jaagt, en eet vlees van allerlei dieren, waaronder andere apensoorten.
8nnemiek schreef:
Jagers, ja, met behulp van een hoop werktuigen omdat we niet zonder konden overleven op een bepaalde tijd in ons verleden, maar roofdieren? Nee. We zijn niet gebouwd om te jagen, we hebben geen klauwen en sterke kaken/tanden om te doden, geen instinct om te jagen, en zelfs kippen kunnen harder rennen dan wij :+ Ik zou ons geen roofdier noemen, lichamelijk gezien iig.

Haha, een mens kan onder de juiste omstandigheden een antilope de grond inlopen. Dat is dus de antilope achtervolgen tot het van vermoeidheid omvalt. Je onderschat de capaciteiten van de diersoort waar je nota bene zelf toe behoort...
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 27-02-16 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:43

Ik heb een paar jaar vegetarisch gegeten, maar ben nu overgestapt, naar flexitarier.
Omdat ik het vlees toch wel mis, en alle vleesvervangers is grotendeels soja, en daar worden weer hele oerwouden voor gekapt, met alle gevolgen van dien.
Ik kies wel bewust mijn vlees, dat het een goed leven heeft gehad. En hooguit 2x per week.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:45

Zo´n grappige term "flexitarier".

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:46

*Vraagt zich af of ze nog melden dat veel soja gewoon veevoer wordt en dat daarom zoveel sojaverbouwruimte nodig is*

Nah, nee. We maken er een potje van met zn allen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 23:58

Als je oerwouden wil sparen kun je inderdaad beter een sojaburger eten dan een biefstuk, want voor die laatste is veel meer soja nodig.. Of beter (en gezonder) nog; een lupine burger, of gewoon een lekkere groente-maaltijd :9

Wat betreft roofdieren/vleeseters en de mens, vind ik dit plaatje erg goed: Afbeelding
Fruitivoren kunnen ook vlees verteren en eten dit ook wel eens, maar zijn verder gebouwd op het zoeken en eten en verteren van plantaardig voedsel.
Ogen in de voorkant van het hoofd hebben alle primaten, ook de primaten die nooit vlees eten als oerang oetangs.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:09

"Cherry picking" heet boventaande methode van argumenteren.
Je filtert de feiten, en neemt alleen diegene die je eigen mening ondersteunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:11

8nnemiek, die lupineburger, waar vindt je die of maak je die zelf? Ben altijd wel te vinden voor alternatieven voor soja.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:15

Vivera heeft veel vleesvervangers van lupine. Wij vinden ze echt heel lekker :) En de lupine is allemaal van Nederlandse bodem.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:23

bruintje123 schreef:
Het blijft gewoon absurd dat moderators een man die niets met paarden heeft. Zijn vriendin de nuttige 25 berichten laat plaatsen om vervolgens op de onprettige manier zijn Vega gebeuren door de strot duwt hier toegang blijven geven op een paarden forum.
Dit heb ik al eens gemeld maar blijkt gewoon te mogen.
Nou van mij mag dat nog wel eens extra onder de aandacht.

Iets met: 'wie de schoen past.....'

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:25

Kuggur schreef:
"Cherry picking" heet boventaande methode van argumenteren.
Je filtert de feiten, en neemt alleen diegene die je eigen mening ondersteunen.

De complete lijst is een stuk langer.
http://api.ning.com/files/snaF4AQL0dEVr ... 2/xcpw.jpg
Ik ben wel benieuwd welke lichaamsdelen volgens jou dan weggelaten zijn, want volgens mij zijn de meeste delen die iets met je dieet en manier van voedsel verzamelen en eten te maken hebben toch wel vermeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:32

Minikatje: ik weet dat we omnivoren zijn. We eten dus ook vlees en dat maakt ons dus (ook) een roofdier

Annemiek: sorry maar dat is een verschrikkelijk slecht plaatje. Wij zijn niet anders dan omnivoren. Want wij mensen zijn namelijk omnivoren. Dit is overigens niet alleen te zien aan ons gebit maar ook aan de lengte van onze darmen. Dat plaatje doet overigens lijken alsof ons gebit niet onder de omnivoren valt maar dat doet het zeker wel, dit kun je zien door de aanwezigheid van onze hoektanden.

Wist je trouwens dat er, net als mensen die alleen leven op plantaardig voedsel, mensen zijn die alleen overleven op dierlijke producten? Dat we omnivoor betekend opzich niet dat we anders zouden kunnen leven. Maar dat gaat beidde kanten op dus zowel een alleen plantaardig dieet als eentje die bestaat uit alleen dierlijke producten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:40

Als je het plaatje goed had bekeken dan had je gezien dat onze darmlengte juist niet overeen komt met omnivoren. Het hangt tussen omnivoren en herbivoren in. En hoektanden, heb je wel eens gezien hoe groot de hoektanden van een oerang oetang zijn? Dus dat argument gaat ook niet op.
Het wordt nu algemeen aangenomen dat mensen omnivoren zijn, maar hoe meer wetenschappelijk onderzoek er wordt gedaan, hoe vaker je ook hoort dat veel van die feiten eigenlijk alweer achterhaald zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:42

Eet een chimpansee vlees? Jaagt een chimpansee?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:48

Ik heb gezien dat er inderdaad een hoop onzin in staat ja :j ook onzin over de darmlengte. Dat 1 (pro vega) plaatje dat beweert maakt het nog niet de juiste informatie. Vele biologen zullen je (terrecht!) iets anders vertellen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:51

De chimpansee is de enige primaat die af en toe jaagt ja, hun dieet bestaat voor minder dan 1% uit vlees, en hun gebit laat zien dat hun voorouders volledig vegetarisch aten schijnt.
Zoals ik al zei; een fruitariër kan ook vlees eten en verteren, maar is gebouwd op het verzamelen, eten en verteren van groente en fruit.

Ik hou van vooruitgang in de wetenschap en nieuwe theorieën, en dit is er zeker een van die ik heel erg interessant vind!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:54

Mensen zijn geen herbivoren, zie bijvoorbeeld de apendix; bij bijvoorbeeld paarden is die veel langer. En chimpansees eten inderdaad bijvoorbeeld mieren. In een documentaire heb ik ze zelfs chimpanseevlees zien eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:58

Maartje1990 schreef:
Ik heb gezien dat er inderdaad een hoop onzin in staat ja :j ook onzin over de darmlengte. Dat 1 (pro vega) plaatje dat beweert maakt het nog niet de juiste informatie. Vele biologen zullen je (terrecht!) iets anders vertellen

50 jaar geleden had men precies hetzelfde gezegd als iemand een artikel in de krant had geplaatst over hoe koemelk niet voor mensen geschikt is, want koemelk was destijds een superfood en je kon er niet genoeg van binnenkrijgen. Tegenwoordig weten we gelukkig wel beter en blijkt het zelfs botbreuken te veroorzaken..
Ook biologen en wetenschappers zien steeds vaker de gevaren van (te veel) vlees eten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:00

EskeGirl schreef:
Mensen zijn geen herbivoren, zie bijvoorbeeld de apendix; bij bijvoorbeeld paarden is die veel langer. En chimpansees eten inderdaad bijvoorbeeld mieren. In een documentaire heb ik ze zelfs chimpanseevlees zien eten.

Niemand beweert dat mensen herbivoren zijn..
Herbivoren hebben een compleet ander verteringsstelsel en gebit. Wij kunnen geen hooi en andere grove vezels verteren..