Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:50

Dat is toch letterlijk wat Eske zegt? Je moet contact maken met iemands lichaamssappen, precies de dingen die jij opnoemt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:55

elenaMM77 schreef:
EskeGirl schreef:
En Ebola verspreidt zich niet als een griep of een verkoudheid. Je moet echt contact hebben met iemands 'lichaamssappen' (bloed, sperma).
De pest verspreidde vroeger veel makkelijker en andere ziektes nu ook.

uhmm, niet helemaal waar, ebola kun je ook krijgen van speeksel, braaksel, zweet, urine, ontlasting..
Daarom is het ook een behoorlijk linke ziekte.. je wordt wel niet zo idioot snel besmet als met de griep, maar de mogelijkheden om besmet te raken zijn behoorlijk.. ga maar eens gezellig in een bus of vliegtuig zitten naast iemand zitten en kijk hoeveel contact je ongemerkt maakt.

Dat zeg ik ook :D
Noemde alleen de 2 dingen waarmee je het snelst in contact komt :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:57

Sammie schreef:
Het is niet alleen de mensen, het is ook de leefomgeving, voedsel, afval etc dat meegroeit. Amerika is grootverbruiker enalleen al Dat land heeft drie wereldbollen nodig voor hun levensbehoefte.

Drie? Eerder vijf volgens mij... Voor de typische westerse grootverbruiker dan.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:59

EskeGirl schreef:

Ik denk dat je sneller in contact komt met speeksel en zweet dan bloed en sperma ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:14

Drie... vijf... in ieder geval veel te veel! :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:26

Liselot schreef:
Wintertijd is de officiele tijd :j

En op de langste dag gaat de zon niet altijd het laatst onder. Het heeft er ook mee te maken hoe vroeg de zon die dag is opgekomen. Heeft er mee te maken dat de baan van de aarde om de zon geen cirkel maar een elips is.

Als wintertijd de officiele tijd is,dan kan het toch geen 2 uur verschil zijn,ongeacht hoe laat de zon opkomt en weer onder gaat? Het scheelt bijna 2 uur met vroeger w.b.t. de langste dag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:29

Gracezellaa schreef:
EskeGirl schreef:

Ik denk dat je sneller in contact komt met speeksel en zweet dan bloed en sperma ;)

Wat denk je van de bacteriën op geld, winkelmandjes en karretjes en op pinautomaten?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:34

gohya schreef:
Als wintertijd de officiele tijd is,dan kan het toch geen 2 uur verschil zijn,ongeacht hoe laat de zon opkomt en weer onder gaat? Het scheelt bijna 2 uur met vroeger w.b.t. de langste dag.

Hoe bedoel je die?

In de wintertijd gaat de zon namelijk een uur eerder onder dan in de zomertijd.
De langste dag was dit jaar 16 uur en 45 minuten. Ik kan nergens vinden hoe lang de langste dag zo'n 40 jaar terug is geweest. Kan dus ook niet nagaan of het jouw gevoel was, of dat het daadwerkelijk zo is geweest

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:36

purny schreef:
Gracezellaa schreef:

Wat denk je van de bacteriën op geld, winkelmandjes en karretjes en op pinautomaten?

het ging over de verspreiding van ebola, dat gebeurd niet met bacterien aangezien ebola een virus is

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:50

elenaMM77 schreef:
Finliox schreef:
Staan er wel eens spelfouten in Woordenboeken? En hoe wordt dat dan opgelost?

wat een geweldige vraag *\o/*
oplossing is natuurlijk gewoon dat de taaldeskundigen die de woorden aandragen het woord herroepen en zo zal dat ook wel gebeuren..

ik ben wel benieuwd of er ooit een spelfout in de van Dale heeft gestaan en welk woord dat dan was..

thanks voor de geniale vraag, bracht een glimlach hier.
---

edit, ben nu zo nieuwsgierig dat ik de vraag heb ingediend bij de redactie van van Dale.

update

tot mijn verassing kreeg ik niet alleen snel, maar ook een uitgebreid antwoord terug..

De huidige (veertiende) editie van de Dikke Van Dale bevat 268.826 trefwoorden en nog hogere aantallen definities en voorbeeldzinnen. Het is bij zulke grote aantallen onvermijdelijk dat er af en toe een foutje doordringt in het woordenboek. We proberen dat zo veel mogelijk tegen te gaan door al het nieuwe materiaal goed te controleren, maar een honderd procent perfect resultaat is daarbij helaas niet mogelijk. Vergissen is menselijk en redacteuren zijn mensen…

Een voorbeeld hiervan is dat in de veertiende editie van de Dikke Van Dale een foutje stond in de definitie van ‘klokspijs’. Daar stond:

legering voor het klokkengieten, bestaande uit 75 tot 80 delen koper en 25 to 20 delen tin

Het is overduidelijk: ‘to’ had ‘tot’ moeten zijn. Een gebruiker heeft ons hierop gewezen en we hebben het meteen aangepast in onze database. In de vijftiende editie van de Dikke Van Dale, die op 6 oktober zal verschijnen, is de juiste tekst opgenomen.

We zijn mensen die dergelijke zaken melden (dat kan door een mail aan: redactie@vandale.nl) zeer erkentelijk. Overigens zijn de redacteuren zelf ook altijd gespitst op het vinden van onvolkomenheden in de tekst. Gelukkig zijn die niet aan de orde van de dag.

Wat wel met enige regelmaat voorkomt is dat informatie die ooit correct was, verouderd raakt. Montenegro hoort bijvoorbeeld niet meer bij Servië, dus moet de landnaam ‘Servië en Montenegro’ worden aangepast. Bij het bijvoeglijk naamwoord ‘Sint-Maartens’ melden we tegenwoordig: ‘van, uit, betreffende, als op Sint-Maarten, een van de Bovenwindse Eilanden, sinds 10 oktober 2010 een onafhankelijk land binnen het Koninkrijk der Nederlanden’. En natuurlijk hebben we het woord Koningsdag opgenomen en melden we bij Koninginnedag nu: ‘feestdag ter gelegenheid van de verjaardag van de koningin (van 1949 tot 2013 op 30 april)’.

Overigens verschijnt de Dikke Van Dale tegenwoordig niet alleen als boek, maar ook als elektronisch bestand en als internetapplicatie (via Van Dale Online). Het voordeel van deze publicatievormen is dat herziening van de tekst veel gemakkelijker is. De Dikke Van Dale Online herzien wij tegenwoordig tweemaal per jaar. We voegen dan niet alleen honderden nieuwe woorden, betekenissen en uitdrukkingen toe, maar passen ook, waar nodig, de bestaande tekst aan. Op die manier kunnen we de gebruiker dus veel sneller laten profiteren van verbeteringen die wij hebben aangebracht in onze database.

Dank voor uw interessante vraag. Ik hoop dat u wat hebt aan dit antwoord.

Met vriendelijke groet,

Van Dale Uitgevers

ik heb nog wel een vraag teruggesteld. immers je gebruikt een woordenboek om de spelling van een woord op te zoeken, buiten verouderde woorden of een fout in de toelichting heeft er wel eens een onderwerp met een spelfout ingestaan? ik houd jullie op de hoogte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:52

De wintertijd is eigenlijk ook niet de officiële tijd :). Bovendien draait de aarde omzzijn as maar die as zelf is ook niet stabiel en heeft een kleine draaicirkel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:54

Een woordenboek is voor de betekenis. Het groene spellingsboekje is voor de spelling. In een woordenboek staan niet alle woorden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:14

Sammie schreef:
Een woordenboek is voor de betekenis. Het groene spellingsboekje is voor de spelling. In een woordenboek staan niet alle woorden.

een woordenboek kun je ook prima voor spelling gebruiken naast betekenissen.
niet iedereen heeft zijn hele boekenkast vol staan met allerlei taalhulpmiddelen.
het meest voor de hand liggende en het eerste wat je hebt is een woordenboek.
ben je professioneler met taal bezig dan zul je ook het groene boekje wel ergens in je kast hebben staan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:15

Liselot schreef:
gohya schreef:

Hoe bedoel je die?

De langste dag was dit jaar 16 uur en 45 minuten. Ik kan nergens vinden hoe lang de langste dag zo'n 40 jaar terug is geweest. Kan dus ook niet nagaan of het jouw gevoel was, of dat het daadwerkelijk zo is geweest

In mijn kindertijd was het op de langste dag tot 11 uur licht.Nu is dat niet meer zo,vandaar de vraag,draait de aardbol sneller.
Ik hoorde n.l. op t.v. een keer dat de aardbol idd. sneller om zijn as zou draaien.Dat zou ook verklaren waarom het nu niet meer tot 11 uur licht is op de langste dag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:17

elenaMM77 schreef:
Sammie schreef:

een woordenboek kun je ook prima voor spelling gebruiken naast betekenissen.
niet iedereen heeft zijn hele boekenkast vol staan met allerlei taalhulpmiddelen.
het meest voor de hand liggende en het eerste wat je hebt is een woordenboek.
ben je professioneler met taal bezig dan zul je ook het groene boekje wel ergens in je kast hebben staan.

Tuurlijk kan dat, maar het is niet de initiële opzet ervan. Dat is het enige dat ik duidelijk probeer te maken. Mensen halen dat nl wel vaker door elkaar. Een woordenboek is echter niet compleet.

Elke hbo-er iig hoort t groene boekje te hebben. Of te hebben gehad.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:21

gohya schreef:
Liselot schreef:

Hoe bedoel je die?

In mijn kindertijd was het op de langste dag tot 11 uur licht.Nu is dat niet meer zo,vandaar de vraag,draait de aardbol sneller.
Ik hoorde n.l. op t.v. een keer dat de aardbol idd. sneller om zijn as zou draaien.Dat zou ook verklaren waarom het nu niet meer tot 11 uur licht is op de langste dag.

Die vraag die snap ik, maar kan hem niet beantwoorden. Er is geen documentatie van de langste dagen van zo'n 40 jaar geleden. Vandaar dat ik net ook al aangaf dat het mogelijk is dat het door beleving langer licht bleef.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:23

Als je beleving invloed uitoefent op de ervaring van de (lengte van de) tijd kan dat denk ik idd wel? Maar tijd is meetbaar en zonsopgangen en ondergangen ook. (Als dat laatste wordt bijgehouden)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:25

Klopt, tijd is meetbaar, maar kan geen documentatie vinden helaas.

Ik kan me iig niet voorstellen dat de aarde zodanig anders is gaan draaien in pak em beet 40 jaar tijd, dat de zon een uur eerder onder zou gaan

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:25

ik deed een beta opleiding.. daar hoefde je nog niet eens een woordenboek te hebben, laat staan een groen boekje..

ik heb hem ooit gekocht omdat ik het interessant vond om m te hebben, te samen met het toon leidende boekje van taalgenootschap onze taal over grammatica.

Binas, dat was onze bijbel ;)..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:26

Jaaaaaa, de goede oude binas, volgekalkt met potlood in de kantlijnen en leraren die dan heel gemeen gingen gummen voor een tentamen :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:27

Sammie schreef:
Als je beleving invloed uitoefent op de ervaring van de (lengte van de) tijd kan dat denk ik idd wel? Maar tijd is meetbaar en zonsopgangen en ondergangen ook. (Als dat laatste wordt bijgehouden)

Ik denk dat het erg veel met beleving te maken heeft. Ik haat lange dagen, ben dol op donker en mis dat nu dus ook heel erg. Voor mij voelt het eerder alsof het erger is dan 20 jaar geleden maar dat komt imo omdat ik er gewoon meer last van heb.
Ik heb net even opgezocht: pas na 22 uur gaat de zon onder, schemer duurt nog tot 22:50 deze dagen. Dus iets voor 2300 is het donker, niet om 2200 uur. Beleving speelt zeeeer zeker dus wel mee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:29

Sammie schreef:

ik denk dat dat het vooral is, beleving.
En wellicht dat ze nu kijkt naar de tijden van zonsopgang en ondergang.. en vroeger gewoon naar de lucht en hoelang het licht is..

tijdens de schemering is het al licht, dit valt echter buiten de tijden van zons op en ondergang.

staat mij bij de de langste dag van het jaar in de bilt 16,5 uur duurt, gemeten tussen zons opgang en zonsondergang, maar niet 100% zeker, daarom heen zit nog het daglicht van de schemering.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:39

gohya schreef:

We draaien niet sneller maar juist langzamer. Over zo’n 100 jaar is een dag op aarde ongeveer 2 milliseconden korter dan nu het geval is. Dus dat duurt nog wel even.

Of we langer of minder lang licht hebben is geheel te wijten aan de afstand tot de zon en de hoek waarin deze staat. De aarde staat ook niet recht ten opzichte van de zon:

Afbeelding

Als wij naar de zon gekanteld zijn, dan hebben wij zomer. Als Australië naar de zon gekanteld staat, dan hebben zij zomer. De reden dat die langste dag af en toe verschilt komt doordat de data waarop het zon het eerste opkomt en de dag waarop hij laatste ondergaat niet dezelfde dag zijn. Op 17 juni kan hij al om 5 uur opkomen en om 22:00 ondergaan, terwijl hij op 28 juni om 5:15 kan opkomen en om 22:15 kan ondergaan. Waarschijnlijk lijkt het zo dat die 21 juni in 2003 dan langer was.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:43

gohya schreef:

Als de aarde sneller zou draaien, zouden dagen niet meer 24 uur zijn, maar minder. In jouw beredenering zou dan de aarde sneller draaien als het licht is, maar langzamer als het donker is, om toch deze 24 uur vol te maken. Anders zou het daglicht "verspringen" en zou het op den duur s'nachts licht moeten zijn en over dag donker.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:00