Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elenaMM77 schreef:EskeGirl schreef:En Ebola verspreidt zich niet als een griep of een verkoudheid. Je moet echt contact hebben met iemands 'lichaamssappen' (bloed, sperma).
De pest verspreidde vroeger veel makkelijker en andere ziektes nu ook.
uhmm, niet helemaal waar, ebola kun je ook krijgen van speeksel, braaksel, zweet, urine, ontlasting..
Daarom is het ook een behoorlijk linke ziekte.. je wordt wel niet zo idioot snel besmet als met de griep, maar de mogelijkheden om besmet te raken zijn behoorlijk.. ga maar eens gezellig in een bus of vliegtuig zitten naast iemand zitten en kijk hoeveel contact je ongemerkt maakt.
Liselot schreef:Wintertijd is de officiele tijd
En op de langste dag gaat de zon niet altijd het laatst onder. Het heeft er ook mee te maken hoe vroeg de zon die dag is opgekomen. Heeft er mee te maken dat de baan van de aarde om de zon geen cirkel maar een elips is.
gohya schreef:Als wintertijd de officiele tijd is,dan kan het toch geen 2 uur verschil zijn,ongeacht hoe laat de zon opkomt en weer onder gaat? Het scheelt bijna 2 uur met vroeger w.b.t. de langste dag.
elenaMM77 schreef:Finliox schreef:Staan er wel eens spelfouten in Woordenboeken? En hoe wordt dat dan opgelost?
wat een geweldige vraag![]()
oplossing is natuurlijk gewoon dat de taaldeskundigen die de woorden aandragen het woord herroepen en zo zal dat ook wel gebeuren..
ik ben wel benieuwd of er ooit een spelfout in de van Dale heeft gestaan en welk woord dat dan was..
thanks voor de geniale vraag, bracht een glimlach hier.
---
edit, ben nu zo nieuwsgierig dat ik de vraag heb ingediend bij de redactie van van Dale.
Sammie schreef:Een woordenboek is voor de betekenis. Het groene spellingsboekje is voor de spelling. In een woordenboek staan niet alle woorden.
Liselot schreef:gohya schreef:Als wintertijd de officiele tijd is,dan kan het toch geen 2 uur verschil zijn,ongeacht hoe laat de zon opkomt en weer onder gaat? Het scheelt bijna 2 uur met vroeger w.b.t. de langste dag.
Hoe bedoel je die?
In de wintertijd gaat de zon namelijk een uur eerder onder dan in de zomertijd.
De langste dag was dit jaar 16 uur en 45 minuten. Ik kan nergens vinden hoe lang de langste dag zo'n 40 jaar terug is geweest. Kan dus ook niet nagaan of het jouw gevoel was, of dat het daadwerkelijk zo is geweest
elenaMM77 schreef:Sammie schreef:Een woordenboek is voor de betekenis. Het groene spellingsboekje is voor de spelling. In een woordenboek staan niet alle woorden.
een woordenboek kun je ook prima voor spelling gebruiken naast betekenissen.
niet iedereen heeft zijn hele boekenkast vol staan met allerlei taalhulpmiddelen.
het meest voor de hand liggende en het eerste wat je hebt is een woordenboek.
ben je professioneler met taal bezig dan zul je ook het groene boekje wel ergens in je kast hebben staan.
gohya schreef:Liselot schreef:
Hoe bedoel je die?
In de wintertijd gaat de zon namelijk een uur eerder onder dan in de zomertijd.
De langste dag was dit jaar 16 uur en 45 minuten. Ik kan nergens vinden hoe lang de langste dag zo'n 40 jaar terug is geweest. Kan dus ook niet nagaan of het jouw gevoel was, of dat het daadwerkelijk zo is geweest
In mijn kindertijd was het op de langste dag tot 11 uur licht.Nu is dat niet meer zo,vandaar de vraag,draait de aardbol sneller.
Ik hoorde n.l. op t.v. een keer dat de aardbol idd. sneller om zijn as zou draaien.Dat zou ook verklaren waarom het nu niet meer tot 11 uur licht is op de langste dag.
Sammie schreef:Als je beleving invloed uitoefent op de ervaring van de (lengte van de) tijd kan dat denk ik idd wel? Maar tijd is meetbaar en zonsopgangen en ondergangen ook. (Als dat laatste wordt bijgehouden)
Sammie schreef:Als je beleving invloed uitoefent op de ervaring van de (lengte van de) tijd kan dat denk ik idd wel? Maar tijd is meetbaar en zonsopgangen en ondergangen ook. (Als dat laatste wordt bijgehouden)
gohya schreef:In mijn kindertijd was het op de langste dag tot 11 uur licht.Nu is dat niet meer zo,vandaar de vraag,draait de aardbol sneller.
Ik hoorde n.l. op t.v. een keer dat de aardbol idd. sneller om zijn as zou draaien.Dat zou ook verklaren waarom het nu niet meer tot 11 uur licht is op de langste dag.
gohya schreef:In mijn kindertijd was het op de langste dag tot 11 uur licht.Nu is dat niet meer zo,vandaar de vraag,draait de aardbol sneller.
Sammie schreef:Elke hbo-er iig hoort t groene boekje te hebben. Of te hebben gehad.