Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:31

Ja, of 'Oh - My - God!' :')

Christelijke Amerikaan die ik ken zegt bij alles wat hij meemaakt heel rustig 'Wow. Just wow.' :=

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 00:13

Ik ben dit topic al een aantal keer tegen gekomen en wou eigenlijk niet reageren aangezien er al zoveel pagina's zijn en ik niet echt zin of tijd heb om alles door te lezen. Maar ben zojuist thuis gekomen van een jeugd bijbelstudie over precies dit onderwerp (waarom geloof jij?) dus voel me nu wel een beetje verplicht om even een bijdrage te leveren :) Vandaar deze korte samenvatting van onze bijbelstudie. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

De vraag die ons vanavond gesteld werd was waarom geloof jij? Hierop moest iedereen kort een antwoord geven. Veel van ons zijn opgegroeid in christelijke gezinnen en hebben dus niet zelf bewust de keuze gemaakt. De antwoorden varieerden van; omdat ik dan naar de hemel gaan naar omdat ik voel dat hij bestaat.
Wat onze jeugdleider benoemde was dat dit geen redenen zijn omdat de eerste geen goed motief is (voor wat hoort wat systeem en dat is niet echt de manier waarop je moet geloven) en de tweede is iets wat je pas merkt als je al gelooft.
We zijn dus dieper ingegaan op de vraag maar waarom ben je precies gáán geloven.
Om dat te kunnen bekijken keken we naar wat we precies geloven, conclusie; wij geloven dat jezus als mens heeft geleefd, is gestorven voor onze zonden, is opgestaan uit de dood en ons heeft schoon gewassen van onze zonden.
Daarna lazen we een bijbeltekst (sorry, kan niet bedenken welke. :P) waarin stond dat je als gelovige pas kunt zien wat de waarheid is en dat het voor ongelovige in principe onmogelijk is om het te geloven omdat het voor ongelovige regelrechte onzin lijkt.
Het komt er dus op neer dat je als ongelovige niet uit je zelf kunt geloven dat de boodschap van jezus waar is, omdat het niet na te gaan of te bewijzen is.
Wat je hiervoor nodig hebt is de heilige geest. De vervanging van Jezus die god naar de aarde stuurde toen Jezus terug naar de hemel ging.
De heilige geest roept ons en geeft ons de mogelijkheid om te kunnen zien wat de waarheid is en wat de goede weg is.
Uiteindelijk is het dus zo; waarom geloof ik? Ik geloof omdat heilige geest mij heeft geroepen, mijn hart heeft aangeraakt en mij gods liefde heeft laten zien.
Daarna is de heilige geest bij mij komen wonen en hierdoor kan ik elke dag meer ervaren hoe groot god is en dat hij mij elke dag overal mee helpt. Zo groeit mij geloof en wordt ik er steeds zekerder van dat god bestaat en dat Jezus gestorven is voor mij zonden.

Geen idee of iemand de moeite wil nemen om dit helemaal te lezen maar misschien kan hett iemand helpen. Voor meer informatie komt binnenkort de hele bijbelstudie online te staan, ik zal tzt een linkje plaatsen waar je het kunt terugluisteren.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:26

Ja ik heb de moeite genomen om het te lezen, maar eerlijk gezegd kan ik er niks mee. Dit topic zal ook altijd een eindeloze discussie blijven en er kunnen 500 pagina's gevuld worden en een tweede, derde en vierde variant van gemaakt worden maar het is nou eenmaal zo dat zowel de gelovigen als de ongelovigen nooit zullen toegeven dat de ander "gelijk" heeft.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:52

Ja maar dat is niet waar, ik ben altijd een ongelovige geweest.
Ben niet gelovig opgevoed, ik vond de bijbel een fictieboek.
Maar toch heb ik me er nu voor open gesteld, en begin er steeds meer in te geloven, dus ik vind als je als niet gelovige je er echt in gaat verdiepen en jezelf openstelt, dat je best nog eens zou kunnen geloven.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:20

Sammy_xxs schreef:
Ja maar dat is niet waar, ik ben altijd een ongelovige geweest.
Ben niet gelovig opgevoed, ik vond de bijbel een fictieboek.
Maar toch heb ik me er nu voor open gesteld, en begin er steeds meer in te geloven, dus ik vind als je als niet gelovige je er echt in gaat verdiepen en jezelf openstelt, dat je best nog eens zou kunnen geloven.

Kijk, daar heb je het alweer. Je moet je voor het geloof openstellen, en dan zul je vast en zeker vanzelf de aanwezigheid van God voelen, die je hart aanraakt en je in zijn armen neemt en weet ik het allemaal. Maar om die warme gloed van hem te voelen, zul je dus eerst open moeten staan voor zijn aanwezigheid. En daar gaat het volgens mij mis. Dat openstellen voor god is mijns inziens een synoniem voor het jezelf wijsmaken dat er een god is, om het leven wat makkelijker te maken. Veel mensen geloven mede doordat zij de aanwezigheid van een god voelen en ook tekenen krijgen van die god. Zo las ik eerder in het topic dat mensen dachten dat God door mensen sprak, omdat er een bepaalde preek werd gehouden die geknipt leek voor de persoon in kwestie. Wat een bullshit, imho. Vaak zijn zulke preken heel algemeen en hebben ze op veel mensen betrekking. Zo kun je allerlei toevalligheden wel op jezelf gaan betrekken. Ik heb ook wel eens een gelukje, maar dat beschouw ik als puur toeval, net als dat ik ook wel eens een pech heb. En de aanwezigheid van een god voelen? Wat moet ik me daarbij voorstellen :? Ik dacht dat het tegenwoordig wel bekend was dat je hersenen je veel kunnen wijsmaken. Dit lijkt me meer een geval van zo wanhopig graag iets willen voelen, dat je het ook voelt.

Eigenlijk is de mens een ontzettend arrogant soort. We zien onszelf, bewust of onbewust, als superieur, en geloven dat wij de ultieme soort zijn omdat we net een iets hoger IQ hebben dan het gemiddelde zoogdier. Ondertussen helpen we met onze beperkte hersens, die net wat minder beperkt zijn dan hersens van andere dieren, wel andere zoogdieren om zeep en geloven we dat er een god is die moeite heeft gedaan om ons te maken. Ik vraag me dan af waarom god zich dan nog zo intensief met ons bezighoudt en waarom hij een hemel voor ons heeft ontworpen. Imo zijn we gewoon een stelletje zoogdieren die ontzettend weinig respect hebben voor andere zoogdieren en de wereld. Ik vraag me sterk af waarom god ons zo de moeite waard vindt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:49

Anna_Dani schreef:
Ja ik heb de moeite genomen om het te lezen, maar eerlijk gezegd kan ik er niks mee. Dit topic zal ook altijd een eindeloze discussie blijven en er kunnen 500 pagina's gevuld worden en een tweede, derde en vierde variant van gemaakt worden maar het is nou eenmaal zo dat zowel de gelovigen als de ongelovigen nooit zullen toegeven dat de ander "gelijk" heeft.

Het is ook helemaal geen kwestie van gelijk hebben. Het is een kwestie van wat geloof je, waar ben je van overtuigd, wat heb je in je leven ervaren en meegemaakt en hoe sta je daarin. Dat is niet zo zwart-wit dat je kunt zeggen 'jij hebt gelijk en ik niet' of andersom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:05

Sammy_xxs schreef:
, dus ik vind als je als niet gelovige je er echt in gaat verdiepen en jezelf openstelt, dat je best nog eens zou kunnen geloven.

Je kunt je er ook in verdiepen en tot dezelfde conclusie komen als eerst. Alleen dan met een betere/andere afweging (immers zul je zeer wrs meer weten over het onderwerp). Je in de Bijbel en het verhaal verdiepen staat niet gelijk aan dat je het dan ook gaat of moet geloven.

Beetje discussie kun je ook alleen maar voeren met enige kennis van zaken.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:13

Ja bla bla. Ben er klaar mee. Fijne zondag!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:56

Dat is iig een onderbouwde reactie die wel wat bijdraagt aan de discussie :j

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:18

Citaat:
De heilige geest roept ons en geeft ons de mogelijkheid om te kunnen zien wat de waarheid is en wat de goede weg is.

Wat jij hier aangeeft als de Heilige Geest, dat noemen wij de moraal. Die is door onze opvoeding ontstaan. Dat is (voor mij) absoluut geen bewijs van geloof of het bestaan van Jezus of zelfs een aanwezigheid van God...

Citaat:
Eigenlijk is de mens een ontzettend arrogant soort. We zien onszelf, bewust of onbewust, als superieur, en geloven dat wij de ultieme soort zijn omdat we net een iets hoger IQ hebben dan het gemiddelde zoogdier

en dit valt voor mij onder evolutie, dat wij een arrogante soort zijn zal ik zeker niet ontkennen, maar ik zie het verband met geloof hierin niet.. Jezus was op aarde ook een mens, valt Hij dan ook de noemer arrogant? Dat is in ieder geval niet wat de bedoeling kan geweest zijn...

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:32

WilmaBoy schreef:
Citaat:
Eigenlijk is de mens een ontzettend arrogant soort. We zien onszelf, bewust of onbewust, als superieur, en geloven dat wij de ultieme soort zijn omdat we net een iets hoger IQ hebben dan het gemiddelde zoogdier

en dit valt voor mij onder evolutie, dat wij een arrogante soort zijn zal ik zeker niet ontkennen, maar ik zie het verband met geloof hierin niet.. Jezus was op aarde ook een mens, valt Hij dan ook de noemer arrogant? Dat is in ieder geval niet wat de bedoeling kan geweest zijn...

Volgens mij heb je m'n post verkeerd begrepen, ik ben juist 100% atheïst en vraag mezelf af waarom sommigen van ons geloven dat er speciaal voor ons een God is, die zoveel moeite in ons steekt.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:34

mea culpa, ik heb inderdaad te snel gelezen waarvoor mijn excuses

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:19

Gisteren was er een discussie over het thema "Er is meer".
Er worden op deze Bolder 75 avond mensen uitgenodigd om op respectvolle wijze met elkaar in discussie te gaan over Geloof, kerk en God.
Voor deze avond waren te gast: Johan Derksen, Ernst Daniël Smid, John Jorritsma en Arenda Haasnoot

Het werd een heftige discussie waarbij ik zo nu en dan hartkloppingen had :')
Maar ik ga er niet zoveel over onthullen en zou je willen uitdagen om zelf de opname te gaan kijken.

Hier de link:

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:00

Ik mag hopen dat t verschil niet enkel ligt bij het iets hoger IQ (wat ik bij sommige mensen ook nog wel waag te betwijfelen :P ). Als diersoort zijn wij uniek en hebben we een behoorlijk hoog niveau van ‘bewustzijn’. En misschien is dat een van de reden dat de mens een god of goden heeft (of kan creëren). De eerste ‘bewustzijnde’ mens moet bijv. geconstateerd hebben dat de zon elke ochtend op kwam. Voor ons is het heel logisch, want de aarde draait om zijn eigen as, roteert en draait om de zon. Wij weten dit, het is gesneden koek. Maar dat was ooit niet zo. Maar ik kan mij best voorstellen dat de eerste denkende mens dit (en vele andere dingen) bijzonder vond. Zéker als er dan nog iets ‘onverwachts’ gebeurde, als een zonsverduistering of een slechte oogst omdat de zon zich niet of weinig zien. De Egyptenaren hadden niet voor niks Ra en later Amon-Ra. Maar daarnaast was er ook nog een hele Osiris en Isis cultus. En het is best interessant om te zien hoe dat zich heeft ontwikkeld. Dat is niet in 1 generatie gebeurd waarschijnlijk. Maar toch is er een heel legende ontstaan over Osiris, Isis en Seth. (veelal de slechterik in het Egyptische verhaal, al is hij op een gegeven moment ook vereerd. De naam komt ook voor in de Bijbel. Als derde ‘zoon’ van ‘Adam’ en ‘Eva’). Seth betekent in het Hebreeuws ‘fundering’. En ergens ‘klopt’ dat nog ook, alle mensen zouden van hem afstammen (volgens de Bijbel). Hij is de fundering van de levende (Eva) mens (Adam). In de Egyptische mythologie is Seth de broer van Osiris, die hij vermoord.

‘Godsdienst’ zit zo in onze geschiedenis verwerven met meerdere lagen, dat je misschien zelfs wel zeggen dat we misschien sinds ons vertrek uit Afrika nooit zonder hebben gedaan. En om die reden is het dus ook gewoon erg kortzichtig om te zeggen dat het is ‘uitgevonden’ door een of enkele personen om een andere of gehele groep onder de duim te houden. Het is zeker geen uitvinding in die zin. Qua geschiedenis waren er heel veel goden en die konden veelal prima naast elkaar bestaan. Volkeren hadden hun eigen goden en ging meer met elkaar op de vuist uit meer grond, macht en slaven oogpunt dan om elkaar perse te ‘bekeren’. Ook in het Oude Egypte hadden steden/gedeeltes hun ‘eigen’ hoofd of oppergod. En ook in het Romeinse Rijk was dit absoluut geen probleem. Je mocht je eigen god aanbidden, als je daarnaast ook maar offerde aan de Romeinse goden.

De vraag van doerakjeg2 zou je dan ook in 2’en kunnen splitsen. Waarom toen en waarom nu nog. De mens is ook uniek, maar was dit niet. Er waren andere mensachtige soorten, waarvan de bekendste de Neanderthaler is. Wij waren alleen wat slimmer, dus dat soort bestaat niet meer. Er waren nog wat andere subsoortjes, maar die zijn of uit zichzelf uitgestorven of onze voorouders hebben ze een zetje gegeven. Zelf hebben we het ook maar ternauwernood overleefd, aangezien men in ons DNA een bottleneck heeft gevonden van circa 5.000 stuks. (Dat is niet veel voor een soort en best creepy als er nu ruim 7 miljard van ons zijn). Nochtans is er geen enkel ander soort meer dat in staat is te handelen zoals wij dat doen. Er zijn wel dieren die een aantal bijzondere eigenschappen die een ander dier niet heeft hebben, maar zo een als de mens die is er niet. Nu is het gevaarlijke hiervan natuurlijk dat je, als menszijnde, dit ook bekijkt vanuit je eigen menselijke blikveld. :P

Maar ook vanuit Bijbels perspectief kun je afvragen of een mens (mens klopt eigenlijk niet, het OT is van het Joodse volk) is wel zo arrogant is om te denken dat God hen ‘speciaal’ heeft gecreëerd. Eerst waren er de dieren. Alles is gecreëerd incl. de mens. De mens is pas op de zesde dag gecreëerd, de rest allemaal daarvoor. (In Gen 1, in Gen 2.. staat het heel kort andersom. Gen 2 is meer een passage waarbij Eva om de hoek komt kijken.) Overigs kunnen we zeggen wat we willen. De mens ‘heerst’ ook grotendeels over de aarde. We waren immers net iets vindingrijkers en complexer dan een ander soort. Dat is niks nieuws en waarschijnlijk tijdens het schrijven/doorgeven van dat verhaal ‘heerste’ de mens (hetzij primitief) ook al. In de Bijbel komt er pas na de schepping van de mens een passage over heerschappij (Gen 1). Puur OT Bijbels gezien was God helemaal niet zo blij of gelukkig met de ‘mens’, hoor. Adam en Eva zijn niet voor niks het paradijs uitgeschopt en ook daarna was de Toorn des Gods regelmatig te voelen. Het Joodse volk deed of kon weinig goeds doen in Zijn ogen. Het volk of enkele individuen werden telkens (zwaar) gestraft. Pas vanaf het NT staat God (en veel meer nog Jezus) voor de liefde. Die je dus nodig zou hebben om tot God te kunnen komen.

Ook in andere godsdiensten komen verbanningen uit paradijs e.d. voor. En in sommige andere godsdiensten zijn de goden soms ware etterbakken die de ‘mens’ graag pest. Hiervoor kun je nog het meest kijken naar de Romeinse en Griekse goden. De mens heeft het niet erg makkelijk in de meeste godsdiensten :P

Bedankt voor de link Osmo, denk dat wel ga bekijken. Later… Johan Derksen is ook wel eens bij Adieu God oid geweest, dacht ik. Wat die man heeft meegemaakt met zijn eerste vrouw. Wow..

Voorlopig weer genoeg gefilosofeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:08

Ernst Daniël Smid heeft ook zijn vrouw verloren, aan kanker wel te verstaan.
John Jorritsma heeft in en kort tijdsbestek 6 naaste familieleden verloren.
Drie mannen die veel verdriet in hun leven hebben doorstaan.

Sammie ik vind met name Prediker een sterk boek die ongetwijfeld is geschreven door een wijs mens.
Verder is wel duidelijk dat het joodse volk best wel intelligent zijn, vooral als je zou stellen dat Leviticus door hen zelf bedacht is en dan doel ik met name op de hygiëne voorschriften.
Verder ook in het nieuwe testament hoe Jezus aangeeft dat het beter is elkaar te vergeven.
Wrok verteert een mens en maakt dat een mens een muur om zich heen bouwt waardoor die uiteindelijk vast zit in zijn eigen wereld.
Veel psychologen gebruiken dit vandaag de dag onder de noemer "Los laten".

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:33

Heb de uitzendig die OsMo linkte bekeken...ik zie geen verschil in de discussie hier en daar...we gaan er nooit uitkomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:20

Het gaat er ook niet zo zeer om dat je er uit moet komen maar dat je er in respect met elkaar gedachten over kan uitwisselen.
Nu moet ik wel heel eerlijk bekennen dat ik gisteravond wel mijn wenkbrauwen heb gefronst toen Johan Derksen in eerste instantie aangaf respect te hebben maar vervolgens toch niet zo respectvol reageerde richting Arenda Haasnoot.
Ik zelf had staan janken als iemand zo tegen mij zou doen als meneer Derksen deed tegen mevrouw Haasnoot.
Ik was compleet dicht geklapt :o
Maar goed meneer Derksen staat er ook wel om bekend dat hij flink kan provoceren 8-) hij heeft zich niet anders voor gedaan dan hoe hij bekend staat en dat waardeer ik ook wel weer vreemd genoeg :) .

Ik begrijp dat eigenlijk ook wel gezien het verdriet wat die man heeft doorstaan net als Ernst Daniël Smid en waar gelovigen een steek hebben laten vallen.
Daar waar Meneer Derksen en meneer Smid juist behoefte hadden aan medeleven werd het afgedaan als diegene die je verloren hebt is nu in de hemel en heeft het goed. Punt.
Tja zo'n beredenering is natuurlijk echt Note Done, mensen die zoveel verdriet hebben zitten helemaal niet te wachten op zo'n reactie maar willen graag troost en een arm om het schouder.
Puur om de ervaringen die deze 2 mannen hebben met gelovigen zit de kerk waar ik bij zit zo vol.
De kerk is in een korte tijd enorm gegroeid en veel mensen komen vanuit andere stromingen als gereformeerd, protestant, katholiek etc.
De Baptiste kerk loopt vol en de andere kerken lopen leeg juist omdat ze er in de praktijk achter zijn gekomen dat hun kerk vooral wijst, afwijst maar niet klaar staat in tijden van verdriet.

Mijn moeder bijvoorbeeld moest in mei een hersenoperatie onder gaan, omdat er een grote tumor was geconstateerd. De kerk waar ze bij zat liet haar in de steek!
Ze vroeg om een zieken zalving voor de operatie (want stel ze zou het niet overleven) maar die heeft ze niet gehad.
Nu is ze enorm teleurgesteld in de mensen van die kerk en met name de pastoor.
Eerlijk ik vind het niet vreemd dat mensen daar door God aan de kant zetten als niet bestaand zijnde.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:24

OsMo schreef:
Puur om de ervaringen die deze 2 mannen hebben met gelovigen zit de kerk waar ik bij zit zo vol.
De kerk is in een korte tijd enorm gegroeid en veel mensen komen vanuit andere stromingen als gereformeerd, protestant, katholiek etc.
De Baptiste kerk loopt vol en de andere kerken lopen leeg juist omdat ze er in de praktijk achter zijn gekomen dat hun kerk vooral wijst, afwijst maar niet klaar staat in tijden van verdriet.

Dat zal toch een plaatselijk dingetje zijn, is hier nl. juist andersom :) Hoewel ik moet zeggen dat er hier nu vooral warme, open kerken zijn, ben ik - en niet alleen ik - twaalf jaar geleden zo ongeveer gevlucht van de baptisten naar de Ned. Gereformeerden...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:49

OsMo, waarom kreeg je moeder geen zieken zalving?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:53

ziekenzalving krijg je in extremis, enkel wanneer alle hoop is opgegeven voor zover ik me kan herinneren...
Gezien een operatie voor de boeg staat is de hoop niet opgegeven zou ik bijgevolg denken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:43

Nee, dat klopt niet helemaal. Althans, niet in de kerken waar ik lid van geweest ben. Ze hebben mij ook weleens ziekenzalving voorgesteld voor mijn reuma, terwijl ik zelf niet het idee had dat dat al nodig was.
In de RK kerk is het overigens wel zo dat de ziekenzalving is bedoeld voor mensen die op sterven na dood zijn; in de meeste andere kerken dus niet. Daar is het de zalving volgens Jacobus 5:14;
Citaat:
14 Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. 15 Het gelovige gebed zal de zieke redden, en de Heer zal hem laten opstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:14

Met een zware hersen operatie voor de boeg waarbij ze een tumor ter grootte van een sinaasappel moest ondergaan weet je natuurlijk niet of je die operatie gaat overleven.
En dan nog als je die wens hebt waarom daar dan niet aan gehoor geven als persoon de gedachte heeft dood te kunnen gaan.

Klinke Pastoor in kwestie had geen tijd en ik moet zeggen dat heeft haar best pijn gedaan. En ze is er behoorlijk door teleurgesteld geraakt.
Kijk pastoor had natuurlijk kunnen zeggen "sorry mevrouw we geven u geen zalving want het is niet zeker of u wel echt dood gaat" maar dat deed hij niet.
Hij had het druk en heeft vervolgens niks meer laten horen wat eigenlijk nog pijnlijker was voor mijn moeder die jaren trouw lid is van de kerk.

Wilma Boy Zieken zalving kennen ze in veel kerken alleen in de katholieke kerk hebben ze deze denk ik aangepast naar sacrament der zieken en die krijg je dus alleen als je dood gaat.

Blue eyes o ja dat kan best hoor :D
Tis wel nu zo dat veel kerken nu samenwerken met onze kerk en ik denk dat dit zo is omdat ze zien dat die dominee bij ons de kerk stampvol krijgt en de kerk alleen maar meer aan het groeien in.
Nu moet ik wel zeggen dat ze hier ook veel zorg steken in diaconie en ziekenzorg waarbij vrijwilligers langs zieke mensen gaan.
Onze dominee gaat met de tijd mee maar volgt daarbij wel de bijbel. Hij vertaald de preken naar deze tijd.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:53

Bij ons in de kerk kun je ten alle tijden een (zieken)zalving ontvangen, ook wanneer je kampt met psychische problemen of wanneer er voor jouw gevoel onmogelijke dingen op je pad zijn en je kracht en steun wilt ontvangen.

[Edit] en uiteraad ook wanneer je lichamelijke problemen hebt, niet enkel en alleen wanneer het laatste 'uur' geslagen is.

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:04

Ik kom ook even binnenvallen, ik heb niet heel het topic door gelezen, daar heb ik de tijd niet voor.

Ik geloof wel in God.

Op de eerste pagina schreef iemand dit:
'Als God zou bestaan, waarom leven er zoveel mensen in ellende, god zou van iedereen houden toch?'

God houd inderdaad van iedereen, maar door de zondeval (satan), is het niet door iedereen wederzijds.
Daardoor is er ook al die ellende gekomen. Maar als altijd alles bij iedereen op rolletjes liep, dan ben je te snel geneigd te denken, 'waar heb ik een God voor nodig?' Terwijl je hem juist wel nodig hebt, God zorgt voor liefde en vrede, alleen wil de satan dit teniet doen omdat hij de macht wil, hij wil heersen ipv God.

Verder vind ik dit wel een interessante discussie, de meningen en argumenten van anderen lezen. :)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:40

LoveImara, kan jij je mening ook onderbouwen?

Geloof in God, maar waarom? Wat heeft jou over de 'streep getrokken' om in God te geloven?

Je stelling van Satan en God geldt enkel als je er ook in gelooft (paradox dus)...
Voor niet gelovigen is liefde en vrede een stelling over ethiek, moraal en opvoeding...