sallandval schreef:Dos_Caballos schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen want dat zou me uren kosten, maar er is 1 ding wat ik niet kan begrijpen van gelovigen: over evolutie zeggen zij dikwijls dat ze het 'zich niet kunnen voorstellen' dat is toch 'onlogisch' en 'onwaarschijnlijk' en noem maar op. Afijn, hoe, en ik herhaal, HOE is het bestaan van een god waarschijnlijker dan de evolutietheorie? Is dat niet nog veel onlogischer tot de macht 10000.
Dat vraag ik me dus ook af![]()
Ik zie niet in hoe je wel kunt geloven dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn en dat wij te nietig zijn om zijn manieren en redenen te snappen, maar dat je tegelijkertijd de evolutietheorie afwijst omdat je die niet snapt of ondoorgrondelijk vindt.
Nou.... hier heb je 1 gelovige die niet gelooft dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Dat is precies de reden waarom hij de bijbel heeft laten optekenen door die 40 mannen (volgens de bijbel), zodat mensen zouden weten wat hij wil en van plan is en hoe het komt dat de wereld nu een grote soepzooi is.
@dos_caballos:hoe dat kan? laten we een simpel voorbeeld gebruiken: stel jij vindt een horloge op straat. zo'n ouderwetse. die zijn heel ingewikkeled, vereist zelfs een speciale horlogemaker. Omdat het zo ingewikkeld is, ga je er vanuit dat iemand dat heeft gemaakt. Het universum is nog veel ingewikkelder als een horloge, en niet alleen het universum, al het leven op aarde (neem bijvoorbeeld de mens, wij zijn nog wel een paar eeuwen zoet met uitvinden hoe ons brein nou precies werkt, of de cel, hoe bijzonder die in elkaar zit). En zulke ingewikkelde dingen zouden dan wel door toeval ontstaan zijn?
Dat is nou wat je er maar niet in krijgt bij veel gelovigen. Alles is zo ingewikkeld en zo goed op elkaar afgestemd... de kans dat zoiets bij toeval zou kunnen, is zo ongelooflijk klein dat die verwaarloosbaar is.
als je alle ingredienten voor een huis op een grote hoop gooit, is de kans klein dat je dan opeens een huis hebt staan. Dat vereist toch echt de inzet van een ontwerper en bouwers. Dat gaat niet vanzelf. En dan hebben we het hier nog over 2 levenloze dingen (een horloge en een huis). Levende dingen zijn nog veel ingewikkelder.
Neem alleen al de cel. , de kans dat een cel per toeval tot bestaan komt is bijna onmogelijk, minimaal 2 onderdelen moeten op precies hetzelfde moment tot bestaan zjin gekomen, en dan hebben we het nog niet over de rest van de cel. En dat is dan de hoofdbouwsteen van het leven.