Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:18

Senzafine schreef:
Senzafine schreef:
Ik vraag mij altijd af: Wat als mensen niet door andere mensen zouden worden 'ingelicht' over het Christendom? Dus het niet bij wijze van spreke met de paplepel worden ingegoten en er nooit over gehoord zouden hebben... Zouden zij dan geloven?

Even een vraagje aan de Christenen: Waarom is jullie geloof het goede? Mensen die geloven in de pakweg Allah, of Boedha staan toch ook open voor iets hoger? Waarom is God dan niet tot hen gekomen? Waarom geloven zij dan in een andere god? En waarom is geloven in verschillende goden zo plaats/cultuurgebonden? Stel je nu voor dat je in een Islamitisch land zou zijn geboren, zou je dan ook in God geloven?

Niemand? ;)

Nee dan geloven ze niet , net als een kind dat nooit over sinterklaas heeft gehoord , kinderen kun je alles wijsmaken , daarom is het ook zo makkelijk om het geloof erin te stampen en meestal blijft dit dan levenslang zo , een enkeling gaat zich afvragen hoe het nou allemaal kan wat er gepredikt wordt , maar de meesten slikken het voor zoete koek .
Er zijn ook mensen die niet gelovig zijn en dan ineens zich bekeren , degene die ik ken zijn jehova en mormoon geworden , zij waren op het punt van bekering beiden in zeer labiele toestand .
Overigens op dit moment gelukkig , ze horen nu ergens bij , prima toch ?

Als ik als ongelovige in een islamitisch gezin zou zijn geboren , dan zou ik natuurlijk overtuigd islamiet zijn
want als ik zou twijfelen en dat kenbaar zou maken , zou ik ook alleen nog maar goed zijn voor het vagevuur .
Maar islam is nog een beetje erger dan christendom volgens mij .

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:23

Hoezo is de Islam volgens jou erger?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:26

Myra schreef:

Idd, vind islam en christendom precies hetzelfde qua radicale denkbeelden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:30

Zooist schreef:
christel1857 schreef:
1 Stel er bestaat dus een ontwerper, een god, die ons heeft gecreeerd.
2 Dan moet de ontwerper toch minstens zo complex zijn als hetgeen hij ontwerpt
3 derhalve moet er een ontwerper van de ontwerper bestaan, die heeft echter ook weer een ontwerper nodig, en die ontwerper heeft ook weer een ontwerper nodig (x oneindig) --> ad infinitum , en dus verwerpelijk.

1. Amen!!!!!
2. Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld! Dus: ja! Daarnaast is door de zondeval ons hersengebruik sterk gereduceerd met dank aan die snorhaar! Dus God is nog veel complexer. Daarom kunnen WIJ daar met ons verstand niet bij.
3. Waarom moet er een ontwerper zijn van een ontwerper. De ontwerper is geestelijk. Dus dat is niet met mensenlijk maatstaven te vergelijken of te meten.

Dit is een antwoord naar hetgeen waar ik in geloof!

En dit is wat ik ook geloof, maar dan net iets anders. Ik geloof dat alles uit het niets is ontstaan, dingen hoeven niet per se ontworpen te worden. Wij mensen kunnen het begrip 'niets' niet bevatten omdat onze hersenen die capaciteit niet hebben, maar dat betekent niet dat het niet bestaat!

God komt echter niet voor in mijn verhaal, want God bestaat niet voor mij.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:49

Myra schreef:

Naar mijn idee is een islamiet in alles wat hij doet met het geloof bezig
en een christen is wat losser in zijn geloof , en zijn er niet de hele dag mee bezig , tenminste
diegene die ik ken , slaan net zo makkelijk een weekje de kerk over om iets anders te gaan doen , dat zie ik een islamiet niet snel doen , voor hen is de gang naar moskee een must .

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:09

sjonnie48 schreef:
Myra schreef:

en een christen is wat losser in zijn geloof , en zijn er niet de hele dag mee bezig , tenminste
diegene die ik ken , slaan net zo makkelijk een weekje de kerk over om iets anders te gaan doen , dat zie ik een islamiet niet snel doen , voor hen is de gang naar moskee een must .

Ik ken zoveel islamieten die niet aan deze omschrijving voldoen dat ik me afvraag of je wel helemaal zeker weet dat deze uitspraak op de waarheid is gebaseerd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:42

Hallo, ik snap niet waarom een islamiet erger is dan een christen?ik denk dat er in beide geloven fanatieke en minder fanatieke gelovigen zitten.

Ik herhaal het nog maar eens. Geloven is zoveel makkelijker dan niet geloven! Altijd maar bewijs willen hebben, heel internet afspeuren om zaken aan te tonen......

Geloven in Jezus heeft eigenlijk geen eens bewijs nodig. Ik voel het en ervaar het. Hoe hard jullie ook met allerlei wetenschap dingen aankomen.

Ik heb een persoonlijke relatie met God. Een relatie is wederzijds. En Hij is er altijd. Ik kan hem altijd om hulp vragen. Die hulp krijg ik dan ook in de vorm van een wijsheid.

Dan nog de vraag over genezing van angsten.

Ik zie angst als iets van de duivel. Het heeft namelijk niks met liefde te maken. Aangezien Jezus de strijd al gestreden heeft met de duivel mogen wij dit ook gebruiken om van dingen af te komen die niet van de Liefde komen.

Op deze manier heeft God al vele mensen genezen van angsten, ziekten en allerlei andere zaken die geen Liefde zijn.

In de naam van Jezus kan je vragen om genezing en het is niet te tellen hoe vaak er ook genezing optreedt.

Als je daar meer over wilt weten kan je ongetwijfeld op internet wel filmpjes vinden van "Levensstroom". Tijdens deze diensten geneest de een na de ander en dit alles in Jezus naam. Geen vage toestanden, geen heilig water mee naar huis, nee, gewoon klats kledder life on stage! Opstaan uit de rolstoel ed. En geloof je de filmpjes niet, ga dan eens zelf een kijkje nemen. En als je geroepen wordt, of je aangesproken voelt, doe dan dat deurtje maar vast open zetten.

Nogmaals, jullie kunnen met honderden wetenschappelijke "bewijzen" komen die het geloof weerleggen. Prima! Maar ik reageer er niet meer op. Alleen op de andere vragen. De reden hiervoor is dat ik iets geloof en blijf geloven ondanks alles wat het tegen probeert te spreken.

Ik weet wat ik voel en merk in mijn relatie met God en er is geen ding wat daarbtussen kan komen!

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:15

Geloven is inderdaad makkelijker dan niet geloven, en toch kies ik voor het laatste, omdat ik persoonlijk het idee heb dat ik anders te 'gemakkelijk' zou denken. Mijn mening is dat geloof in een godheid voortkomt uit een bepaalde angst, een angst voor eindigheid, de dood. Hoe graag ik ook wíl geloven dat er meer van mij is dan mijn leven nu, ik mag van mijzelf niet aannemen dat ik grootser of beter ben dan, laten we zeggen, een bromvlieg of een kikker. Natuurlijk is leven iets wonderlijks en onvoorstelbaars, en de manier waarop de wereld in elkaar zit net zo ongelooflijk, maar elk argument die je voor het geloof kan geven, is net zo goed eentje ertegen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:19

Ik ben zeker niet bang voor de dood. Ik weet zo zeker dat het daarna alleen maar nog mooier wordt. Maar ik geloof zeker in de Eeuwigheid ja! Maar niet uit angst om dood te gaan.

Doordat je het voelt en ervaart en ziet raak je ervan overtuigd dat het zo is. Het Eeuwige leven is een extra kadootje!

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:23

Ik probeer je niet te 'ontkeren', dat dat even duidelijk is, dat mensen geloven vind ik zelf eigenlijk iets heel bewonderenswaardig, en niet op een vervelende manier, ik zou mijzelf er alleen nooit toe kunnen zetten.
Hoe weet je nu zo zeker dat het eeuwige leven er is? Ik weet dat het natuurlijk met het geloof in God te maken heeft, alleen ik denk dan alleen maar, stel dat het niet zo is? Stel dat als ik dood ga alles gewoon afgelopen is, en alles waar ik mijn leven lang voor heb gestaan en mijzelf toe heb ontwikkeld plotseling weg is? Is die mogelijkheid ook niet iets wat je zou moeten accepteren?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:30

Hannaha schreef:
Ik probeer je niet te 'ontkeren', dat dat even duidelijk is, dat mensen geloven vind ik zelf eigenlijk iets heel bewonderenswaardig, en niet op een vervelende manier, ik zou mijzelf er alleen nooit toe kunnen zetten.
Hoe weet je nu zo zeker dat het eeuwige leven er is? Ik weet dat het natuurlijk met het geloof in God te maken heeft, alleen ik denk dan alleen maar, stel dat het niet zo is? Stel dat als ik dood ga alles gewoon afgelopen is, en alles waar ik mijn leven lang voor heb gestaan en mijzelf toe heb ontwikkeld plotseling weg is? Is die mogelijkheid ook niet iets wat je zou moeten accepteren?

dat weet niemand zeker, maar wij geloven dat en vertrouwen op God :)

@Zooist: mooi stukje! Helemaal mee eens :)

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:36

Maar waarom? Waarom geloof je? Omdat dat is wat je voelt?
Hoe kun je vertrouwen op iets waarvan je niet 'zeker' weet dat het er is? Dat is natuurlijk een ontzettend slecht argument, omdat ik weet dat jullie wel 'weten' dat God bestaat, ik kan het me alleen gewoon niet voorstellen dat je zoiets kán aannemen.
Om het even om te draaien, kunnen jullie je ook niet voorstellen dat je níet gelooft?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:37

Hannaha schreef:
Maar waarom? Waarom geloof je? Omdat dat is wat je voelt?
Hoe kun je vertrouwen op iets waarvan je niet 'zeker' weet dat het er is? Dat is natuurlijk een ontzettend slecht argument, omdat ik weet dat jullie wel 'weten' dat God bestaat, ik kan het me alleen gewoon niet voorstellen dat je zoiets kán aannemen.
Om het even om te draaien, kunnen jullie je ook niet voorstellen dat je níet gelooft?

Dat proberen we al het hele topic uit te leggen... Lees anders het topic even door. Ik ga niet constant hetzelfde opdreunen...

En nee, ik kan me niet voorstellen dat iemand niet in God gelooft...

Hannaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:46

Heb wel een groot deel gelezen, maar op een gegeven moment dwaalden de discussies naar mijn gevoel een beetje af. Maar dan is het onbegrip toch wederzijds lijkt me? Ik bedoel, je gelooft of je gelooft niet, en het verschil is blijkbaar zó groot dat het niet mogelijk is om zich in de ander te verplaatsen.
Ik heb ook heb idee dat de niet-gelovigen net zo goed het hele topic al proberen uit te leggen waarom ze niet geloven :P en dat het aan beide kanten nou niet bepaald aankomt.
Het was ook niet dat je het me daadwerkelijk moest gaan uitleggen, ik snap op zich wel dat het iets onvoorwaardelijks is.
In ieder geval bedankt voor je antwoorden :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:49

Ik geloof niet, omdat er geen bewijs is en dingen in voor komen die niet kunnen.
En alles wat goed is heeft god gedaan.
Maar als er iemand dood gaat? Dan heeft god er niks mee te maken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:50

Ik vind het stiekem een zwakte als iemand het geloof nodig heeft. Mensen hebben het geloof helemaal niet nodig om gelukkig te worden, of om met zichzelf te kunnen leven. Ik ben zielsgelukkig, soms denk ik stiekem wel eens dat ik het gelukkigste meisje op aarde ben. En als ik dan de zoveelste christen tegenkom die mij vertelt hoe ontzéttend intens gelukkig ik kan zijn met het geloof, en dat ik niet half weet 'wat' geluk is dan denk ik ''nehh, jíj hebt geen flauw idee wat geluk is.'' Want het gevoel dat ik mezelf gelukkig heb gemaakt, zonder daar één of andere wiedanook voor nodig te hebben gehad dát is pas geluk. :D Als ik daar iets abstracts voor nodig zou hebben dan zou ik me eerder schamen dan dat ik er trots op zou zijn.

Maar ja, gelovigen kijken hier waarschijnlijk weer net andersom tegenaan.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:11

Met God kan alles!

Verootje, jij hebt mijn antwoord gegeven.

@Hannaha, het is inderdaad zo dat wij als gelovigen in Jezus moeilijk kunnen begrijpen wat anders gelovigen ertoe brengt om niet te geloven en altijd op zoek te gaan naar bewijs dat God niet bestaat of de Bijbel onzin in.
Ik ben slechts een jaar geleden gaan geloven en ben jaaaaren bezig geweest om gelovige mensen in mijn omgeving voor gek te verklaren. En tegenbewijs te leveren.

Nu heb ik echter ervaren hoe het is om met Jezus te wandelen en kan mezelfwel voor de kop slaan dat ik al die jaren zo moeilijk gedaan heb. Terwijl het nu zo fijn en makkelijk is.

De anders gelovigen snappen dat juist weer niet. Dus op een lijn zullen we niet komen denk ik.

Maar ik vind veel reacties hier zo jammer. Er wordt gepoogd om te bewijzen (Keer op keer) dat God niet bestaat.
En keer op keer zijn er een aantal die geduldig uitleggen waarom dat zus of zo is en waarom het op die manier geloofd wordt. Gebaseerd op wat wij zien als de Waarheid.

Ik vind sommige theorien prachtige verhalen maar ik kan daar niet in geloven. Andersom zullen onze verhalen prachtig gevonden worden. En dat zal ook niet geloofd worden.

Maar waarom elke manier maar aantonen dat het niet is en niet kan.....???

In dit hele topic staan inmiddels wel de antwoorden op de vragen en nieuwe gegoogeld bewijs doet daar echt niks aan af.

Ik geloof in God, de Vader, Jezus, de Heilige Geest die in min woont. Ik geloof daarmee ook in de Bijbel als het Woord van God en wat geschreven is door mensen die onder leiding van de Geest van God stonden.

Ik geloof dat Jezus is gestorven voor onze zonden, maar ook voor alles wat de briesende leeuw nog meer in zijn pakket heeft zitten, zoals angst, ziekte, misbruik, dood, misleiding, roddel, kwaadspreken, enz, enz.
En ik geloof dat doordat Jezus dit al heeft overwonnen dat wij dat ook overwonnen hebben! En dat wij dit ook op kunnen eisen in de naam van Jezus.

Andere gelovigen zal dit misschien te ver gaan. Maar dit is wat ik geloof.

Elke medische of wetenschappelijke studie die dit weerspreekt of zelfs het tegendeel zal bewijzen (wat je dan maar net moet geloven) doet nu niet en in de toekomst niks af aan dit geloof.

En waarom ik er zo aan vast hou? Door de wonderen die ik om mij heen zie gebeuren. De zieken die genezen, de angstigen die verlost worden, de dood die overwonnen wordt, de misbruikte mensen die sterk worden en getroost worden en kunnen helpen, de stotteraars die niet meer stotteren, de schizofreen die in 1 klap genezen is, de vrouw die opstaat uit haar rolstoel, mijn eigen hoofdpijn die ik met drie woorden weg kan sturen, de kapotte relaties die heel worden, de kapotte gezinnen die herstellen, de arme die rijk worden, de zwakke die sterk worden. En zo kan ik heel de avond wel doorgaan......

Dat zijn mijn bewijzen. En die doen mij veel meer dat allerlei theorien over hersenkwabben, oerknallen ed.

Evolutie geloof ik in zoverre dat ik wel denk dat er sprake is van aanpassing aan leefomstandigheden, maar ik geloof niet dat wij als aap begonnen zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:12

Angelita schreef:
Ik vind het stiekem een zwakte als iemand het geloof nodig heeft. Mensen hebben het geloof helemaal niet nodig om gelukkig te worden, of om met zichzelf te kunnen leven. Ik ben zielsgelukkig, soms denk ik stiekem wel eens dat ik het gelukkigste meisje op aarde ben. En als ik dan de zoveelste christen tegenkom die mij vertelt hoe ontzéttend intens gelukkig ik kan zijn met het geloof, en dat ik niet half weet 'wat' geluk is dan denk ik ''nehh, jíj hebt geen flauw idee wat geluk is.'' Want het gevoel dat ik mezelf gelukkig heb gemaakt, zonder daar één of andere wiedanook voor nodig te hebben gehad dát is pas geluk. :D Als ik daar iets abstracts voor nodig zou hebben dan zou ik me eerder schamen dan dat ik er trots op zou zijn.

Jij gelooft dus gewoon heel erg in jezelf?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:23

@Zooist: weer een mooi stukje :D Ik denk dat wij wel goed op 1 lijn zitten :P

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:34

Leuk! Waar ga jij heen? Mag ook PB hoor ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:58

sjonnie48 schreef:
Myra schreef:

Wat maakt de gang naar de moskee iets radicaals?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:19

radicaal?
ik snap je niet , ik zeg dit ook niet , ik zeg alleen dat ik islamieten heftiger vind in het geloven dan christenen

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:22

Hoe kun je "heftiger" geloven? Je gelooft iets, of je gelooft iets niet. Wat de cultuur daar omheen is, is een ander verhaal. De een ziet het heel extreem -en dat vind ik een ramp in ELK geloof, christelijk, islamtisch of wat dan ook- de ander doet het op zijn eigen manier in kleine alledaagse dingen.

Maar waarom zie je het islamitische geloof als een heftiger geloof, kun je paar concrete voorbeelden geven?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:23

Zooist schreef:
Angelita schreef:

Jij gelooft dus gewoon heel erg in jezelf?

Precies, daar komt het op neer. Niet zozeer geloven in jezelf, maar de verantwoording bij jezelf leggen en niet bij een of andere denkbeeldige macht.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 00:30

Zooist schreef:
En waarom ik er zo aan vast hou? Door de wonderen die ik om mij heen zie gebeuren. De zieken die genezen, de angstigen die verlost worden, de dood die overwonnen wordt, de misbruikte mensen die sterk worden en getroost worden en kunnen helpen, de stotteraars die niet meer stotteren, de schizofreen die in 1 klap genezen is, de vrouw die opstaat uit haar rolstoel, mijn eigen hoofdpijn die ik met drie woorden weg kan sturen, de kapotte relaties die heel worden, de kapotte gezinnen die herstellen, de arme die rijk worden, de zwakke die sterk worden. En zo kan ik heel de avond wel doorgaan......

Zie jij alleen wonderen om je heen of onthoud je die alleen?
Er gebeuren zat erge dingen die niet beter worden, hoe verklaar je dat dan?