Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:34

Voorspelbaar en afgezaagd omdat ik het je al 100x uit heb gelegd misschien?
God stelt geen voorwaarden, behalve dat je zelf moet willen. Zou jij gedwongen willen worden? :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:37

Als je god de mens op aarde zet en ze vervolgens na hun dood alleen toe wil laten in je paradijs als ze je verheerlijken tijdens het leven dan is daar niets goodelijks, onbaatzuchtigs of goeds aan. Dat doet mij aan een vierjarige denken die zegt: als ik niet op jouw feestje mag komen, mag jij niet op het mijne komen.

Echt, zo is god niet. Die houd van iedereen en IS er ook voor iedereen, gelovig of ongelovig. Zeker na de dood. DAT is pas goddelijk!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:46

Dat is wat JIJ gelooft. Om met heel veel mensen in dit topic te spreken: 'en wie zegt dat dat de waarheid is?' Dus bind een beetje in, alsjeblieft. Ik geloof iets anders, en dat heeft tamelijk weinig met de kerk van doen, want zoals je weet ben ik niet kerkelijk opgevoed.

En inmiddels is het lunchpakket klaar en gaan we nou echt naar de speeltuin :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:24

Ik hoef helemaal niet in te binden. Ieder mens die een beetje logica bezit ziet dat het hemel verhaal niet klopt. Maar dan moet je wel na willen denken ;)
Wat is er goddelijk aan voorwaarden stellen? Waarom mensen op de aarde zetten en ze niet onvoorwaardelijk accepteren als ze dood gaan. Wat is daar logisch, liefhebbend en barmhartig aan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:38

SDI schreef:
Citaat:
Als er geen God zou zijn, die leven na de dood beloofd, dan hoef je ook nergens rekening mee te houden. Dan stopt het echt met de dood. Dan hoef je er ook niet over na te denken of. Dan is dood ook echte einde. Als je er als christen achter zou komen dat er geen leven verder meer is, dan heb ik een leven geleden conform christelijke normen/ waarden en daarmee eigenlijk mezelf voor de gek gehouden.

Sorry, maar dit vind ik echt een kort door de bocht redenering. Ik hoop dat ik hem een beetje verkeerd begrijp.

Ik geloof niet persé in een God of leven na de dood. Ik weet het niet. Ik houd rekening met de mogelijkheid, omdat niets zeker is in dit leven.

Toch, ik houd met een heleboel dingen rekening, als in: ik respecteer de waarde van het leven. Ik ben hier en ik ben verantwoordelijk voor mijn daden, verantwoordelijk voor de mate waarin ik veranderingen aan mijn omgeving toebreng, of waarin ik mensen schade berokken of juist steun verleen.

En dat ben ik niet, omdat ik een creatie van een God ben, maar omdat ik besta.

Ik kan me voorstellen dat je als Christen jezelf gefopt zou voelen, mocht onverhoopt blijken dat er niets is, in plaats van God.
Maar verandert dat nou echt iets aan de waarde die je toekent aan je eigen leven?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:44

faye schreef:
Welke beloftes uit de bijbel zijn dan precies uitgekomen?

Het komen en sterven van Jezus werd vele eeuwen voordat Jezus kwam voorspeld.
Hij zou van Koning David afstammen (Jesaja 11:1-5; Matteüs 1: 1-6)
Hij zou in Betlehem geboren worden (Micha 5:2; Matteüs 2:1)
Zijn eigen volk zou Hem afwijzen (Jesaja 53:3; Johannes 1:11)
De prijs voor Zijn verraad zou 30 zilverstukken bedragen (Zacharia 11:12; Matteüs 26:15)
Hij zou geëxecuteerd worden waarbij geen enkele van Zijn botten zou worden gebroken (Psalmen 34:20; Johannes 19:33-36)
God zou Hem uit het graf doen herrijzen (Psalmen 16;10; Handelingen 2: 30-32)
Deze zijn allemaal uitgekomen, telkens staat de profetie in het oude testament, en de uitkomst in het nieuwe.
Er staat ook dat het volk van God (Joden) verstrooid zullen worden over de wereld, maar dat ze later weer herenigd zulllen worden in hun land. In 70nChristus, werden de Joden verdreven uit hun land en verspreidt over de hele wereld. Net na de 2e wereld oorlog in 1948, werd de staat Israel weer gesticht.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:01

randalinpony schreef:
SDI schreef:
Citaat:
Als er geen God zou zijn, die leven na de dood beloofd, dan hoef je ook nergens rekening mee te houden. Dan stopt het echt met de dood. Dan hoef je er ook niet over na te denken of. Dan is dood ook echte einde. Als je er als christen achter zou komen dat er geen leven verder meer is, dan heb ik een leven geleden conform christelijke normen/ waarden en daarmee eigenlijk mezelf voor de gek gehouden.

Sorry, maar dit vind ik echt een kort door de bocht redenering. Ik hoop dat ik hem een beetje verkeerd begrijp.

Ik geloof niet persé in een God of leven na de dood. Ik weet het niet. Ik houd rekening met de mogelijkheid, omdat niets zeker is in dit leven.

Toch, ik houd met een heleboel dingen rekening, als in: ik respecteer de waarde van het leven. Ik ben hier en ik ben verantwoordelijk voor mijn daden, verantwoordelijk voor de mate waarin ik veranderingen aan mijn omgeving toebreng, of waarin ik mensen schade berokken of juist steun verleen.

Ik kan me voorstellen dat je als Christen jezelf gefopt zou voelen, mocht onverhoopt blijken dat er niets is, in plaats van God.
Maar verandert dat nou echt iets aan de waarde die je toekent aan je eigen leven?

Ik bedoel aan te geven, als God niet zou bestaan, maakt het dan uit hoe iemand zijn/ haar leven inricht? Ik denk het niet want dan is de enige maatstaf, de eigen ik van de mens. En de eigen ik van de mens, heeft niet alleen goede dingen in zich.

Het is goed, dat je goed voor je medemens/ omgeving wil zijn. Absoluut niets op aan te merken.
Je zegt eigenlijk, ik doe zo goed mogelijk mijn best/ houd met veel dingen rekening omdat ik besta. Er zijn ook mensen die bestaan, maar die slechte dingen doen. Hoe verklaar je dat dan?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:08

faye schreef:
Echt, zo is god niet. Die houd van iedereen en IS er ook voor iedereen, gelovig of ongelovig. Zeker na de dood. DAT is pas goddelijk!

Waar basseer je dit op?? De bijbel zegt hetgene wat Bleu_Eyes aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:24

De bijbel is ook niet door god geschreven :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:32

De Bijbel is door mensen geschreven die geleid werden door de heilige Geest. Daarmee geloof ik dus dat God wel degelijk de bijbel heeft geschreven, alleen dat hij daarvoor mensenhanden heeft gebruikt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:37

sdi schreef:
randalinpony schreef:

Ik bedoel aan te geven, als God niet zou bestaan, maakt het dan uit hoe iemand zijn/ haar leven inricht? Ik denk het niet want dan is de enige maatstaf, de eigen ik van de mens. En de eigen ik van de mens, heeft niet alleen goede dingen in zich.

Het is goed, dat je goed voor je medemens/ omgeving wil zijn. Absoluut niets op aan te merken.
Je zegt eigenlijk, ik doe zo goed mogelijk mijn best/ houd met veel dingen rekening omdat ik besta. Er zijn ook mensen die bestaan, maar die slechte dingen doen. Hoe verklaar je dat dan?

Nou, volgens mij maakt dat dus nog steeds uit omdat wij mensen zijn, met een ingebakken instict om de eigen groep te beschermen. Wij zijn een sociale diersoort en bezitten dus de mogelijkheid om ons om de groep te bekommeren en ons verantwoordelijk op te stellen in een groep mensen.
Daarnaast beschikken we over genoeg grijze massa om te beseffen dat we afhankelijk zijn van onze omgeving, en dat schept verantwoordelijkheid.

De andere kant van de medaille is dat we ook een verantwoordelijk voor onszelf en ons eigen voortbestaan hebben binnen de groep: dat noemt men ook wel egoïosme, goed voor onszelf zorgen enz.

Het is in mijn ogen trouwens een misverstand om te denken dat zonder Godsdienst, mensen anders zouden zijn. Ik zie niet zoveel verschil in het gedrag van mensen met en zonder Christendom, eerlijk gezeggd.

Godsdienst kan hoogstens enkele aangeboren neigingen van mensen kanaliseren, zoals iedere vorm van cultuur dat kan, en ook doet in goede en in kwade zin.

Binnen het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:00

Blue_Eyes schreef:
De Bijbel is door mensen geschreven die geleid werden door de heilige Geest. Daarmee geloof ik dus dat God wel degelijk de bijbel heeft geschreven, alleen dat hij daarvoor mensenhanden heeft gebruikt.

Natuurlijk mag je dat geloven, maar daarmee IS het nog niet zo. Daar is geen enkel bewijs voor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:03

Het is ook niet per definitie niet zo - zoals jij stelt.

Edit: dat is overigens precies waarom ik zeg dat ik dat geloof - terwijl jij blijft roepen dat dingen zo zijn. Het was iets met beklemmend en belemmerend...

@Randalinpony: ik mis iets aan je post, kan dat?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:23

Eh... even iets mis gegaan met iets veranderen aan mijn post. Laatste dingetje had gedelete moeten worden. :+

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:33

@faye Je geeft nog geen antwoord op de vraag. Je stelt dit: Echt, zo is god niet. Die houd van iedereen en IS er ook voor iedereen, gelovig of ongelovig. Zeker na de dood. DAT is pas goddelijk!
Waar baseer jij bovenstaande uitspraak op ....??

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:34

@sdi: dat kan ze toch geloven?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:42

Maar even voor de gelovigen: waarom zou het God echt zoveel uitmaken of mensen wel of niet in hem geloven?

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:47

@polaris, dat mag ze ook geloven alleen ben ik dan benieuwd waar het dan vandaan komt.
@randalinpony omdat God een wederzijdse relatie met ons wil en niet een enkelzijdige met alleen liefde vanuit God.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:50

Het IS niet liefdevol om je te laten verheerlijken omdat je anders mensen buiten sluit als ze overlijden. Dat heeft niets met geloven te maken, dat kan iedere gek bedenken nietwaar?
En dat is ook niet goddelijk, dat is egocentrisch en ontzettend kinderachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:52

Blue_Eyes schreef:
Wat is er nou leuker? Als je kind zelf naar je toe komt en zegt 'mama, ik vind je lief!' of dat je het aan een touwtje bindt en naar je toe trekt en commandeert: 'Zeg eens dat je me lief vindt!' Ik weet wel waar ik voor zou kiezen.

.

Beetje vreemd voorbeeld. Mag ik hieruit concluderen dat als je ene kind uit zichzelf zegt dat het van je houdt, je dit kind wel liefde geeft en je andere kind die dat niet wil zeggen, niet? Dat doet god namelijk volgens de bijbel wel.
Je houdt toch onvoorwaardelijk van je kinderen? Althans, ik wel!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:25

Nee, dat heb ik niet met elkaar in verband gebracht. Ik heb gezegd dat God van alle mensen evenveel houdt.
Bovenstaande stukje gaat over het hebben van een eigen wil. En dat God ons een eigen wil heeft gegeven omdat het gewoon niet leuk is om willoze marionetten als mensen rond te hebben lopen. Heeft verder niets te maken met in de hemel komen.

In de hemel kom je als je hebt aanvaard dat je Jezus nodig hebt. Wil je dat niet, ook prima, God houdt nog steeds van je, maar je komt dus niet in de hemel, zo is mijn geloof. En niet omdat God je daar niet wil hebben, maar omdat je er zelf niet in wilt.

Ik val onderhand wel enigszins in herhaling...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:26

Maar als ik niet in de hemel kom, waar kom ik dan wel als ik niet (echt) in God geloof?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:27

randalinpony schreef:
Maar even voor de gelovigen: waarom zou het God echt zoveel uitmaken of mensen wel of niet in hem geloven?

Ben jij moeder? Maakt het jou uit of jouw kind jouw bestaan erkent? Mij wel. Ik zou het niet leuk vinden als mijn kind zou ontkennen dat ik besta.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:28

Anoeska schreef:
Maar als ik niet in de hemel kom, waar kom ik dan wel als ik niet (echt) in God geloof?

Als we dat nou eens wisten he ;)

Maar serieus: daar is onduidelijkheid over. Je kunt met bepaalde bijbelteksten in je hoofd zeggen dat je dan in de hel komt, ook kun je aan de hand van andere teksten zeggen dat je gewoon dood bent.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:35

Maar hoe zit het dan met bv mensen die in naam van God hele volkstammen uitmoorden, of mensen die in de gevangenis zitten voor iets ergs, maar wel heel erg in God geloven en Jezus hebben aanvaard. Komen zij dan eerder in de hemel dan ik. Ik heb het gevoel dat ik best volgens allerlei christelijke waarden mijn leven leidt (kan me wel vinden in dingen als de 10 geboden enz.). Alleen ik verbind dat allemaal niet aan een God of een of ander opperwezen. Maar ik doe dat gewoon omdat ik dat vanuit mezelf een goed plan vind.

Wat maakt dan dat de ene mens meer recht op een stoel in de hemel heeft dan een andere?