Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:37

Blussem schreef:
Sintara schreef:
Ik hoop toch dat mensen zich weten te gedragen.. Het leger is ten eerste niet almachtig of erg groot in Nederland en er ten tweede gelukkig niet op ingericht burgers terug naar huis te jagen.
Als het moet dan moet het maar ik word er een beetje misselijk van.

Een paar doden kan er wil voor zorgen dan men juist weer wat respect krijgt voor gezag.

Wat??? Nee, een paar doden zorgt ervoor dat er méér protesten komen, alleen dan tégen het inzetten van dat leger.

Ongeacht welk gedrag iemand bij zo’n demonstratie vertoont, verdient diegene nog niet dood te gaan. Echt zeg...

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:39

Dat je er nog op reageert :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:45

Karl66 schreef:
bigone schreef:
Waarom zou ter bescherming van het grootste deel van de bevolking het leger niet ingezet mogen worden? Lijkt me een goed plan en niet wachten tot het wel fout gaat maar er vooraan zijn.

Omdat militairen daar niet voor zijn opgeleid en ook niet geselecteerd zijn op hun vermogen tot de-escaleren. Het klinkt leuk, maar het is echt een onzinnig idee dat ze, omdat ze toevallig ook in een uniform lopen, geschikt zouden zijn om orde te handhaven.

Nee, omdat het de vertrouwensband van het eigen volk schaadt en daarmee de band tussen de krijgsmacht en eigen volk, als ik de website van defensie goed begrijp. Het gebeurt daarom alleen nog bij langdurige rellen die niet op een andere manier beteugeld kunnen worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 08:49

We hebben toch een ME voor rellen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:53

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:17

Dit topic geeft een goede weerspiegeling aan van de huidige maatschappij.
Zoals het ook de maatschappij betreft horen sommige de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
Jammer dat zovelen continue zoeken naar mazen in de wet, gaten in de handhaving maar ook geen goede reflectie hebben van wat er dagelijks speelt in onze maatschappij en de daarbij behorende strubbelingen.

Voor de één is oud en nieuw een feestje, voor de ander een ware hel op aarde. Net zoals je in het ene dorp de wijkagenten eenmaal ziet op oudejaarsavond en in een stad de ME paraat staat.
Voor sommige lijken handhavers genoeg om daadwerkelijk te handhaven en voor de ander mag het leger ingezet worden omdat we simpelweg te weinig handhavers paraat hebben.
Waarbij er ook nog mensen zijn die associaties maken met het verleden. Maar let wel, zij die naar het verleden blijven kijken, hebben geen zicht op de toekomst.
En als de toekomst vraagt om het leger te laten handhaven omdat er simpelweg mensen zijn die zich niet aan de regels wensen te houden, wie zijn wij dan als burgers om daar iets tegenin te brengen. Als je bang bent in je eigen huis, het gevoel krijgt dat je je kinderen niet meer kan beschermen omdat een stel raddraaiers willen rellen, wie zijn wij dan om te zeggen dat het leger inzetten te ver gaat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:19

Kaja schreef:
Dit topic geeft een goede weerspiegeling aan van de huidige maatschappij.
Zoals het ook de maatschappij betreft horen sommige de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Zelfs niet leest wat nét voorbij komt incl. link naar een officiele publicatie :roll:

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:06

secricible schreef:
Neonlight schreef:
Mag wel: https://nos.nl/artikel/2306379-overdrev ... -haag.html
En anders valt het toch onder explosieve opruimingsdienst? :))

Dit waren voertuigen. Het leger us niet gebruikt om de protesten te handhaven. Dat is dus wezenlijk anders.
Ik heb begrepen dat het leger niet msg worden ingezet tegen eigen volk.

Wat anders is dan legervoertuigen inhuren met chauffeur ;)

Zoals kunt lezen in het artikel:

Citaat:
2300 keer ingezet
Defensie is hier ook gewoon voor, zegt minister Bijleveld. "Het is heel gebruikelijk dat wij bijstand verlenen. Die leveren we aan het burgerlijk gezag en de politie zorgt voor de aansturing." Een gemeente of de politie kan hulp inroepen van defensie als het op een andere manier niet lukt. Dat gebeurde vorig jaar 2300 keer in nationale aangelegenheden.

Het overgrote deel daarvan, zo'n 2000 keer, ging het om de explosievenopruimingsdienst. Maar het leger helpt bijvoorbeeld ook bij het blussen van natuurbranden of bij huiszoekingen van de politie, vertelt een woordvoerder van het ministerie. "Gemeentes hebben een lijst, waarin staat wat wij kunnen leveren. En dan kunnen ze daarover contact opnemen."

Defensie levert bijstand aan burgelijk gezag, en de gemeente of politie kan die hulp inroepen. 2300 keer is dat gebeurd, waarvan 2000 keer het ging om explosieven opruimingsdienst. Dus dat gaat niet alleen om voertuigen. :) En ze mogen dus ingezet worden voor burgerlijk gezag te handhaven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:07

defensie geeft op eigen website dus aan dat zij dit bij dit soort situaties alleen doen bij langdurige rellen die niet op andere manieren beteugeld kunnen worden, omdat het de band tussen krijgsmacht en volk schaadt. Daar baseer ik me op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:31

secricible schreef:
defensie geeft op eigen website dus aan dat zij dit bij dit soort situaties alleen doen bij langdurige rellen die niet op andere manieren beteugeld kunnen worden, omdat het de band tussen krijgsmacht en volk schaadt. Daar baseer ik me op.

Het, de politie ondersteunen bij ordehandhaving, mág wel :)*
Baseer je liever op wat in de grondwet staat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:34

Het leger heeft brandweereenheden, laat die vooral helpen als het nodig is, het leger heeft medische eenheden, laat die vooral helpen waar nodig is, het leger heeft MP eenheden die getraind zijn in verkeersbegeleiding, laat die vooral helpen waar nodig is. Maar voor het beheersen van rellen zijn onze militairen niet opgeleid en dat doe je niet even met een briefing, dus laten we ze daar vooral dus niet voor inzetten.

Het beheersen van rellen is niet iets wat je wel even doet en het heeft er helemaal niet mee te maken dat ons leger uit een stelletje onbehouwen houwdegens zou bestaan, die als wilden tekeer gaan. Net zoals de medewerkers van homeland security in de VS ook niet uit dat soort domme houwdegens bestaat. Het gaat erom dat je mensen die daar niet voor opgeleid zijn niet in zo'n situatie moet brengen. Want als je niet weet wat je doet, dan maak je de situatie alleen maar erger. En als je niet goed opgeleid bent, dan weet je niet wat je doet. We hebben prima opgeleide militairen hier in Nederland, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je ze zo maar overal in kan zetten waar het je uit komt, zonder dat ze daarvoor opgeleid zijn of überhaupt de competenties hebben. We zetten toch ook geen militairen voor de klas, omdat we een tekort aan leraren hebben? Het feit dat militairen en agenten allebei in een uniform lopen, maakt niet dat hun taken en opleiding hetzelfde zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:40

Karl66 schreef:
Het leger heeft brandweereenheden, laat die vooral helpen als het nodig is, het leger heeft medische eenheden, laat die vooral helpen waar nodig is, het leger heeft MP eenheden die getraind zijn in verkeersbegeleiding, laat die vooral helpen waar nodig is. Maar voor het beheersen van rellen zijn onze militairen niet opgeleid en dat doe je niet even met een briefing, dus laten we ze daar vooral dus niet voor inzetten.

Het beheersen van rellen is niet iets wat je wel even doet en het heeft er helemaal niet mee te maken dat ons leger uit een stelletje onbehouwen houwdegens zou bestaan, die als wilden tekeer gaan. Net zoals de medewerkers van homeland security in de VS ook niet uit dat soort domme houwdegens bestaat. Het gaat erom dat je mensen die daar niet voor opgeleid zijn niet in zo'n situatie moet brengen. Want als je niet weet wat je doet, dan maak je de situatie alleen maar erger. En als je niet goed opgeleid bent, dan weet je niet wat je doet. We hebben prima opgeleide militairen hier in Nederland, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je ze zo maar overal in kan zetten waar het je uit komt, zonder dat ze daarvoor opgeleid zijn of überhaupt de competenties hebben. We zetten toch ook geen militairen voor de klas, omdat we een tekort aan leraren hebben? Het feit dat militairen en agenten allebei in een uniform lopen, maakt niet dat hun taken en opleiding hetzelfde zijn.

Je schrijft nu wat ik eerder schijf behalve dat jij geen eenheden achter de hand wil houden voor het geval dat en ik wel.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-11-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:40

Ten eerste gaat het niet alleen om beheersing van rellen maar handhaven van de maatregelen, wat vaker niet met rellen gepaard gaat dan wel.
Ten tweede, wat denk je wat de krijgsmacht onder andere op de internationale missies doet? Inzetten van militairen voor de klas is een vergelijking die nergens op gaat.
Ik ken vele voormalig beroepsmilitairen (voornamelijk militairen die ook op langdurige internationale missies zijn geweest) en die zeggen dat ze wel voor dergelijke dingen getrained zijn, handhaving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:42

Neonlight schreef:
T
Ten tweede, wat denk je wat de krijgsmacht onder andere op de internationale missies doet?

Ik ken vele voormalig beroepsmilitairen (voornamelijk militairen die ook op langdurige internationale missies zijn geweest) en die zeggen dat ze wel voor dergelijke dingen getrained zijn, handhaving.

:)*

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:43

Denk dat er nogal verschil in eenheden zit.
Als je het over de mariniers hebt klopt het wel dat het rouwdouwers zijn.
Maar bij de landmacht zitten veel andere takken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:02

Nu zijn de voormalig militairen die ik ken voornamelijk mensen uit de landmacht en maar weinig van korps mariniers. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:10

Neonlight schreef:
Ten eerste gaat het niet alleen om beheersing van rellen maar handhaven van de maatregelen, wat vaker niet met rellen gepaard gaat dan wel.
Ten tweede, wat denk je wat de krijgsmacht onder andere op de internationale missies doet? Inzetten van militairen voor de klas is een vergelijking die nergens op gaat.

Alleen was dat niet de insteek van deze discussie. Het verhaal aan het begin van de discussie was: "Er is een vuurwerkverbod, dus komen er extra rellen en dan moeten we het leger maar inzetten om die rellen te beteugelen." En militairen zijn voor heel veel dingen opgeleid en kunnen voor heel veel dingen ingezet worden, maar ze zijn niet opgeleid voor ME-taken en het beheersen van rellen. Dat daar nu van gemaakt wordt dat we ze prima voor allerlei andere zaken kunnen inzetten, ja dat klopt, maar dat verandert er niks aan dat ze niet opgeleid zijn voor het beheersen van rellen, wat een behoorlijk specifieke vorm van ordehandhaving is.

Maar goed, volgens mij was dit het corona topic en kunnen we hier nog heel lang over van mening verschillen, het is op zijn hoogst zijdelings corona gerelateerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:14

Maar we hebben toch ook nog de ME? Die heb ik in Den Haag toen wel voorbij zien komen in filmpjes tijdens uit de hand gelopen protesten. En die kunnen wat mij betreft ook nog wel een beetje harder optreden als het nodig is. Het watercanon erop bijvoorbeeld. Ik heb wel het idee dat ze in NL zoveel mogelijk proberen te sussen en hard optreden liever uit de weg gaat. En dat is heel goed natuurlijk, maar soms moet je ook wel stap B durven zetten. Nu weten de relschoppers ook dat ze behoorlijk ver kunnen gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:31

Klopt helemaal Jessix
In ons land word nooit leger in gezet om orde te handhaven. Wel als er rampen gebeurt zijn. Voor de orde hebben we idd de ME

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:40

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:

Je schrijft nu wat ik eerder schijf behalve dat jij geen eenheden achter de hand wil houden voor het geval dat en ik wel.

Ach, wij hoeven niets achter de hand te houden. Gelukkig gaan wij er niet over.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:48

Karl, insteek van de discussie was zowel handhaven en rellen. Als je op tijd begint met handhaven komen die rellen er niet eens.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:49

Neonlight schreef:
Karl, insteek van de discussie was zowel handhaven en rellen. Als je op tijd begint met handhaven komen die rellen er niet eens.

Voor handhaven zit natuurlijk ook nog een belangrijke stap om rellen te voorkomen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:27

En jullie denken dat we niet genoeg politie hebben om te handhaven? Normaal gesproken zetten we toch helemaal geen militairen in om te handhaven? Waarom zouden we dat nu opeens wel moeten als we op tijd gaan beginnen met handhaven? Ik kan me niet echt aan de indruk onttrekken, dat nu vooral redenen worden gezocht om te verantwoorden waarom het een goed idee zou zijn om militairen in te zetten. Het verhaal was dat er heel veel rellen gaan komen (wat al nergens op gebaseerd is) en dat we dan het leger kunnen gebruiken om die rellen te beteugelen. Maar daar is het leger niet voor opgeleid en dat moet je echt niet willen. Dat het leger los daarvan in heel veel situaties een prima ondersteuning kan zijn, daar ben ik het helemaal mee eens, alleen niet in dit geval. En als er extreme vuurwerkrellen de op oudejaarsavond komen, dan is het leuk dat we ze in allerlei andere functies wel kunnen gebruiken, alleen heb je er dan niet zoveel aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:31

Er is al jaren te weinig politie om die reden worden nu op de arrestantenwachten steeds meer beveiligers ingezet ter ondersteuning van de politie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:31

Hebben we dan wel genoeg politie? Die is ook overal grof wegbezuinigd. Vroeger hadden we hier in elke dorpskern een eigen politiebureau en wijkagenten. Inmiddels heeft de hele gemeente van 5 dorpskernen niet eens meer een eigen politiebureau terwijl de bevolkingsaantallen zijn opgelopen in de afgelopen 40 jaar.