Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:14

denisesilver schreef:
Daarnaast is dat bij 40 jaar bejaard zijn ook kul. Afgeleid van de gemiddelde leeftijd. En gezien mensen door ziekte of ongeval eerder overleden, kelderde dat getal naar beneden. 60 jaar was een redelijk normale leeftijd.

Dit ja! Zoveel mensen weten dit niet, maar je werd echt niet als bejaarde beschouwd als je de 30 had bereikt in de middeleeuwen. Zelfde als met jong trouwen/kinderen krijgen/uitgehuwelijkt worden, dat dat de normaal was en iedereen dat deed. Veel wat er toen werd geschreven ging nou eenmaal over de rich and famous, over het gewone volk (het veel grotere deel van de bevolking) werd niet zo veel vastgelegd. En juist in die hoge kringen werd van alles gearrangeerd om bloedlijnen te behouden en politieke spelletjes te spelen. Van wat we wel weten was het bij de ‘gewone’ mens van toen ook heel waarschijnlijk dat er werd getrouwd/kinderen krijgen op leeftijden die we vandaag de dag ook normaal vinden en niet als net vruchtbare tiener zo snel mogelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:27

Bij 60 ging men algemeen dood ja.
Gemiddelde was stuk lager door kindersterfte. Maar ouder dan 60 was ook niet de tendens.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:06

DuoPenotti schreef:
In de middeleeuwen 12/13?
Is dat zo?
Ik dacht dat men toen later een eerste menstruatie had dan nu.
Pas rond de 18.
Maar dan was het ook trouwen en kindjes maken.
Begin 1900 rond de 16. En dan was langer wachten ook vaak geen optie.
En idd men werd niet oud.
Veel vrouwen stierven al in het kraambed. En anders wel aan een akelige ziekte. Zowel man als vrouw.

Nee dat is zeker niet zo, je hebt gelijk :)

Er werd in welvarende families vroeg op papier getrouwd vanwege connecties maar papieren tekenen kwamen geen kinderen van uiteraard ;) Sterfte in het kraambed was erg genoeg bij volgroeide vrouwen, bij tienermoeders lag het nog veel malen hoger en men wist het toen ook al. Niemand had er baat bij als alle meiden op hun 16de in het kraambed zouden sterven. Misschien op de achterlijke inteeltadel en verborgen pedofielen na.

Eerste menstruatie en vruchtbaarheid begonnen vanwege ondervoeding (zelf onder de rijkere bevolking was ondervoeding doodnormaal) over het algemeen veel later dan nu, rond 16e/17e. Als je naar de kerkboeken uit begin 19de eeuw kijkt werd er toen ook niet zo spannend vroeg getrouwd, rond 22e ofzo.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 00:38

DuoPenotti schreef:
Bij 60 ging men algemeen dood ja.
Gemiddelde was stuk lager door kindersterfte. Maar ouder dan 60 was ook niet de tendens.

Maar dat betekend ook niet dat iemand van 60 gezien werd als bejaard op de manier dat wij mensen van 80 nu als bejaard beschouwen. Hun leeftijd werd ouder maar hun lichaam verouderde op hetzelfde tempo als dat van de hedendaagse mens. Daar gelaten dat mensen die tijd wellicht lichamelijk soms wel erg versleten waren door het zware werk dat ze deden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 01:05

En slecht onderhoud ook. Met medische zorg flink anders dan nu. Denk alleen al aan verzorging van tanden enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 01:17

Sanet schreef:
En slecht onderhoud ook. Met medische zorg flink anders dan nu. Denk alleen al aan verzorging van tanden enzo.
Mensen in de middeleeuwen hadden alleen een stuk beter (verzorgde) tanden dan mensen in latere eeuwen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:52

UO: Een hond moet je niet alleen houden als je zelf niet elke dag thuis bent. Als ik zie hoe veel mijn honden aan elkaar hebben, en dan gaan ze ook nog eens mee naar mijn werk, krijg ik het niet meer over mijn hart om een hond alleen te houden.

Honden zijn sociale dieren en het is hun geluk dat ze zich zo goed kunnen aanpassen maar het lijkt me ontzettend eenzaam om als hond alleen te zitten tussen mensen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:13

Dat is ook echt per hond verschillend. Mijne interesseerde het niks dat de andere hond doodging en is het liefste het middelpunt van alle aandacht.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 00:54

De border collie van mijn grootouders reageert niet eens op andere honden. Het hondje van mijn oma vliegt andere honden in de haren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 02:50

Schuur_ schreef:
UO: Een hond moet je niet alleen houden als je zelf niet elke dag thuis bent. Als ik zie hoe veel mijn honden aan elkaar hebben, en dan gaan ze ook nog eens mee naar mijn werk, krijg ik het niet meer over mijn hart om een hond alleen te houden.

Honden zijn sociale dieren en het is hun geluk dat ze zich zo goed kunnen aanpassen maar het lijkt me ontzettend eenzaam om als hond alleen te zitten tussen mensen.

Oh deze deel ik echt geheel niet.

Ik heb twee honden en houd van al mijn (honden)kinderen evenveel.

Maar de ene wil alleen maar knuffels van mensen. Het liefst de hele dag en altijd. Volgt me werkelijk bij iedere stap die ik zet. Hij kwam uit een roedel van zeven honden en mijn huishouden (zonder andere honden) leek echt een verademing voor hem (daarom is ‘ie ook gebleven, want ik paste structureel op hem en hij wilde niet meer terug ). Ook als ie weer terug is in zn oude roedel zoekt hij totaal geen contact met andere honden, alleen met mensen. In de hoop kroeltjes te krijgen over zijn billen die beter zijn dan die ooit van menig ander hond zal krijgen. Hoe meer kroeltjes hij moet delen, hoe minder content Hoppa is.

Wel een tweede genomen (met het idee dat hij 1 zusje wel zou kunnen waarderen misschien := ) en die vindt andere honden wel leuk. Maar niemand vindt haar leuk….. Loopt de hele dag alleen maar met der nekharen overeind stennis te schoppen in een groep en is verder neurotisch bezig om alle botjes, speeltjes en andere dingen af te pakken. Ze valt niet aan maar ze is naar honden toe een pestkop. Naar mensen toe (die ze kent) is ze goud waard. Achteraf gezien een hond die écht 1 op 1 aandacht nodig heeft. We moeten haar ook apart uitlaten en dan ook echt volledig met haar bezig zijn omdat ze anders iedere ruimte die ze krijgt pakt om “uit te vallen” (lees: ze is niet agressief ofzo maar ze gilt als een speenvarken, doet het hele nest. Is niet fantastisch uitgepakt. Nestherherhaling is ontraden :') ). Oftewel; ik laat zes keer per dag de hond uit. En de liefde onderling gaat ook echt niet verder dan elkaar tolereren := .

Ik begin echt nooit meer aan twee honden. Ze luisteren ook een stuk minder goed als ze samen zijn en bovendien vind ik dat juist teveel mensen een tweede hond kopen, om hun eerste hond bezig te houden terwijl het vaak genoeg gebeurt dat er geen of een matige klik is, of dat bestaand probleemgedrag versterkt.

Ik denk wel dat het sterk per hond verschilt hoe gelukkig ze ervan worden en dat het voor sommigen wel echt een verrijking is :D

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 04:22

Uo: dieren horen sws niet in een huis thuis :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 06:03

Smallheal schreef:

Daar zijn mijn katten het niet mee eens.

Ik deel wel je mening wat betreft spinnen en vliegen enzo.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:56

Captain schreef:
Ik deel wel je mening wat betreft spinnen en vliegen enzo.

Ja, en de jaarlijkse trek van de gnoes. Hoe graag je ook wil, het gaat gewoon niet helemaal lekker met de gemiddelde woonkamer. Om nog maar te zwijgen van hoe ze de trap af komen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 09:58

Muizen ook graag vertrekken uit mijn huis (en stal!).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:14

Smallheal schreef:

Dan wens ik je succes om al die 10.000 opportunistische "huisdieren" uit je huis te verbannen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:38

In principe ben ik het ermee eens dat een hond niet alleen hoort. Ja, je hebt uitzonderingen, net als bij paarden, maar algemeen gezien en dus vooral als je veel van huis bent is een hond alleen niet ideaal. Alleen de meeste standaard eigenaren/gezinnen zijn niet geschikt voor meerdere honden.

Ik heb nooit last gehad dat ze met meerdere slecht luisteren, ze hebben alsnog wel individuele training nodig. Maar met 3 was niet ongehoorzamer als met 1. Ook ongewenst gedrag werd niet overgenomen van elkaar. Gewenst gedrag ook niet perse, iig niet zonder training :')
Mijn huidige is ondertussen ook alleen, zou er wel een 2e bij willen maar niet haalbaar voor mij nu. Maar het was met 3 en later 2 wel heel leuk qua gezelschap en spelen, wat ze allemaal niet met vreemden honden deden en doen (wat ook weer heel normaal is, in tegenstelling tot wat mensen graag willen)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 10:52

https://nos.nl/artikel/2464381-boeken-r ... aalgebruik

Boeken Roald Dahl aangepast om 'beledigend' taalgebruik

De Engelse uitgeverij Puffin en de Roald Dahl Story Company hebben delen van de kinderboeken van Roald Dahl laten herschrijven, meldt de Daily Telegraph. De wijzigingen gaan vooral over de beschrijvingen van personages uit de kinderboeken.

Zo zijn de woorden "dik" en "lelijk" weggelaten in de omschrijvingen van Caspar Slok uit Sjakie en de chocoladefabriek en mevrouw Griezel. Ook zijn sommige typeringen genderneutraal gemaakt. De Oempa Loempa's worden nu "kleine mensen" genoemd in plaats van "kleine mannetjes".

De uitgeverij doet dit om ervoor te zorgen dat de boeken ook "vandaag de dag door iedereen kunnen worden gelezen". Er zijn volgens Britse media enkele honderden aanpassingen gemaakt.

Absurd! Maar ik ben wel benieuwd hoe de ‘opgeschoonde’ bijbel eruit gaat zien…..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:02

Cowboy55 schreef:

De Engelse uitgeverij Puffin en de Roald Dahl Story Company hebben delen van de kinderboeken van Roald Dahl laten herschrijven, meldt de Daily Telegraph. De wijzigingen gaan vooral over de beschrijvingen van personages uit de kinderboeken.

Zo zijn de woorden "dik" en "lelijk" weggelaten in de omschrijvingen van Caspar Slok uit Sjakie en de chocoladefabriek en mevrouw Griezel. Ook zijn sommige typeringen genderneutraal gemaakt. De Oempa Loempa's worden nu "kleine mensen" genoemd in plaats van "kleine mannetjes".

De uitgeverij doet dit om ervoor te zorgen dat de boeken ook "vandaag de dag door iedereen kunnen worden gelezen". Er zijn volgens Britse media enkele honderden aanpassingen gemaakt.

Absurd! Maar ik ben wel benieuwd hoe de ‘opgeschoonde’ bijbel eruit gaat zien…..

echt waanzin.
Ben al dat woke geneuzel dat je niks bij de naam mag noemen sowieso wel beu.
Het is wat het is.
En ja ook als het is dat iemand dik is, iemand mager is, iemand zwart of geel of wit is, of als criminaliteitscijfers een bepaalde doelgroep hoger laten zien.
Het is wat het is. Is dat niet leuk, dat kan, maar dat maakt een ander woord of het maar niet benoemen niet anders.
Natuurlijk kun je het wel in een nette zin verpakken, het hoeft niet meteen grof geschreven te worden.

Betreft de honden, wij hebben er ook altijd 2 of meer gehad.
En ik heb ze allemaal met elkaar op zien trekken. Op 1 totaal verwaarloosd hondje na, die tot ze bij ons kwam als geschatte 7 jarige nog nooit bij andere honden was geweest.
Maar dat is dan ook verpest door de mens.
Ze trekken allemaal op hun eigen manier met elkaar op, maar er is zeker interactie met elkaar.
En binnen is heerlijk <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:05

Cowboy55 schreef:

Maar echt, waarom.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:12

Verhalen worden voortdurend aangepast aan de tijdgeest. We zijn dus allemaal een beetje woke dat dergelijke zaken nu pas ophef veroorzaken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:17

Cowboy55 schreef:

Ah laatst nog een een hele uiteenzetting gelezen over Roald Dahl. Hij heeft ook behoorlijk wat antisemitische opmerkingen gemaakt en vermoeden bestaat dat een aantal karikaturen gebaseerd zijn op joodse mannen. Zeer excentrieke man. Heeft mijn blik en mening over hem wel goed bijgesteld, als kind was zijn boek de Minpins mijn absolute favoriet. Ergens snap ik dat ze aanpassingen hebben gemaakt. Deze man had echt een bijzondere kijk op de wereld en bijpassende uitspraken. Deze woorden losstaand zijn wat intens in een kinderboek maar gezien we weten wat de schrijver wel eens zei wordt de context nu wel wat anders.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:21

Gini schreef:
Verhalen worden voortdurend aangepast aan de tijdgeest. We zijn dus allemaal een beetje woke dat dergelijke zaken nu pas ophef veroorzaken.

Vertel. Wat is wanneer hoe aangepast?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:28

Sprookjes. Bijbelverhalen. Kinderboeken met het woord 'neger' in.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:45

Cowboy55 schreef:

Die zou ik best willen lezen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:53

Gini schreef:
Hoe is dat woke? :')

Raineri schreef:
Cowboy55 schreef:

Ah laatst nog een een hele uiteenzetting gelezen over Roald Dahl. Hij heeft ook behoorlijk wat antisemitische opmerkingen gemaakt en vermoeden bestaat dat een aantal karikaturen gebaseerd zijn op joodse mannen. Zeer excentrieke man. Heeft mijn blik en mening over hem wel goed bijgesteld, als kind was zijn boek de Minpins mijn absolute favoriet. Ergens snap ik dat ze aanpassingen hebben gemaakt. Deze man had echt een bijzondere kijk op de wereld en bijpassende uitspraken. Deze woorden losstaand zijn wat intens in een kinderboek maar gezien we weten wat de schrijver wel eens zei wordt de context nu wel wat anders.
Maar zoals iemand op Twitter ook terecht opmerkte: als we al dat soort dingen censureren in zijn boeken, kun je ook het gesprek er niet over aangaan met je kinderen. Het is niet alsof ze dat soort woorden nooit tegen gaan komen in hun leven. :=

Wat betreft het antisemitisme: Dahl heeft gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog, en heeft daarna gezien hoe Israël veranderde van 'slachtoffer' naar 'agressor.' Dat dat wringt als jijzelf je leven in de waagschaal hebt gelegd om de mensen te beschermen die nu anderen onderdrukken, aanvallen en uitmoorden, kan ik me eigenlijk wel heel goed voorstellen. :o Betekent niet dat ik achter zijn uitspraken sta of er hetzelfde in sta, maar zijn sentiment kan ik wel begrijpen. Ik vind ook dat we ervoor moeten waken om auteurs, kunstenaars etc. niet te beoordelen volgens onze huidige morele standaard en niet zonder meer hun werken moeten afschrijven omdat we het niet eens zijn met hun denkwijze. Dat geldt voor mij des te meer voor werken die langere tijd geleden geschreven zijn.

Gini schreef:
Sprookjes. Bijbelverhalen. Kinderboeken met het woord 'neger' in.
De bijbelverhalen en sprookjes zijn niet aangepast, de vertálingen zijn aangepast of ze zijn herverteld, dat is iets anders dan dingen aanpassen en claimen dat het nog steeds het werk is zoals geschreven door Dahl. Daarnaast vind ik het woord 'neger' ook van heel andere orde dan 'mannetjes' of 'lelijk.' Dat eerste is in alle gevallen een scheldwoord, van die laatste twee is er door een klein, maar heel vocaal groepje besloten dat het niet meer kan, terwijl het gros van de samenleving er geen aanstoot aan neemt.

Telpeva schreef:
Cowboy55 schreef:

Die zou ik best willen lezen _O-
Sla de kinderbijbel open, zou ik zeggen. :)) :D