Schuur_ schreef:UO: Een hond moet je niet alleen houden als je zelf niet elke dag thuis bent. Als ik zie hoe veel mijn honden aan elkaar hebben, en dan gaan ze ook nog eens mee naar mijn werk, krijg ik het niet meer over mijn hart om een hond alleen te houden.
Honden zijn sociale dieren en het is hun geluk dat ze zich zo goed kunnen aanpassen maar het lijkt me ontzettend eenzaam om als hond alleen te zitten tussen mensen.
Oh deze deel ik echt geheel niet.
Ik heb twee honden en houd van al mijn (honden)kinderen evenveel.
Maar de ene wil alleen maar knuffels van mensen. Het liefst de hele dag en altijd. Volgt me werkelijk bij iedere stap die ik zet. Hij kwam uit een roedel van zeven honden en mijn huishouden (zonder andere honden) leek echt een verademing voor hem (daarom is ‘ie ook gebleven, want ik paste structureel op hem en hij wilde niet meer terug ). Ook als ie weer terug is in zn oude roedel zoekt hij totaal geen contact met andere honden, alleen met mensen. In de hoop kroeltjes te krijgen over zijn billen die beter zijn dan die ooit van menig ander hond zal krijgen. Hoe meer kroeltjes hij moet delen, hoe minder content Hoppa is.
Wel een tweede genomen (met het idee dat hij 1 zusje wel zou kunnen waarderen misschien
) en die vindt andere honden wel leuk. Maar niemand vindt haar leuk….. Loopt de hele dag alleen maar met der nekharen overeind stennis te schoppen in een groep en is verder neurotisch bezig om alle botjes, speeltjes en andere dingen af te pakken. Ze valt niet aan maar ze is naar honden toe een pestkop. Naar mensen toe (die ze kent) is ze goud waard. Achteraf gezien een hond die écht 1 op 1 aandacht nodig heeft. We moeten haar ook apart uitlaten en dan ook echt volledig met haar bezig zijn omdat ze anders iedere ruimte die ze krijgt pakt om “uit te vallen” (lees: ze is niet agressief ofzo maar ze gilt als een speenvarken, doet het hele nest. Is niet fantastisch uitgepakt. Nestherherhaling is ontraden
). Oftewel; ik laat zes keer per dag de hond uit. En de liefde onderling gaat ook echt niet verder dan elkaar tolereren
.
Ik begin echt nooit meer aan twee honden. Ze luisteren ook een stuk minder goed als ze samen zijn en bovendien vind ik dat juist teveel mensen een tweede hond kopen, om hun eerste hond bezig te houden terwijl het vaak genoeg gebeurt dat er geen of een matige klik is, of dat bestaand probleemgedrag versterkt.
Ik denk wel dat het sterk per hond verschilt hoe gelukkig ze ervan worden en dat het voor sommigen wel echt een verrijking is