Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:26

Mijn werkgever verplicht op dit moment ook nog maskers om personeeluitval ietwat te remmen/spreiden. Daar is echt niets verwarrend aan.

Of het zinvol is, is weer een andere vraag aangezien ze/we na het werk vaak samen wat gaan drinken en vrij veel collegas een behoorlijk vol sociaal leven hebben. Maar verwarrend? Nee dat niet.
Dat is net zo min verwarrend dat je soms wel of niet je schoenen ergens uit moet doen op verzoek.

Ik neem aan dat ziekenhuizen je gewoon een schoon masker geven bij binnenkomst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:38

Sizzle schreef:
Ik neem aan dat ziekenhuizen je gewoon een schoon masker geven bij binnenkomst.

_O- _O-

Zou imo ook een goede zaak zijn. Wás ook zo herfst 2020. Nu écht niet hier. De zin van de ??? maskertjes is dus nu vooral symbolisch zoethoudertje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:50

In een ziekenhuis geen vers masker geven bij binnenkomst staat voor mij bijna gelijk aan iemand met een biologisch wapen naar binnen laten :+
Je wilt echt niet weten wat zich daar allemaal aan verzameld. Het zou me oprecht niets verbazen als sommige mensen zelfs hun handen eraan afvegen na het toilet. (Denkt aan zwaar vervuilde pinda‘s in de bar)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:50

Huertecilla schreef:
@Imandra imo is wat jij beleeft een omgekeerde wereld waarin de samenleving de zorg moet onlasten. In de míjne is de zorg is er om .... zorg te verlenen aan de samenleving.
Het is nu niet bepaald dat onze überbetuttelde samenleving risiconemend is.
We hebben het over een voorjaars-griepgolfje. Als dáár al voor gewaarschuwd moet worden zijn we vér afgegleden naar pandemie-neurose vind ik.
Op naar de verplichte griep-covid prik. Om de zorg te ontlasten >;)

Om zorg te verlenen aan de samenleving is capaciteit nodig. Laat het nou nét daaraan schorten.

Zoals ik al zei gaat het helemaal niet om de risico's van griep. Het gaat helemaal niet om dat we griep met man en macht moeten voorkomen. Men is niet nerveus voor de griepgolf zelf. Die hebben we al jaren op een rij. Dus de term "betuttelende samenleving" is nergens voor nodig.

Men maakt zich zorgen om de benodigde capaciteit om de zorg te kunnen leveren aan diegenen in de samenleving die hard door griep geraakt worden. Men maakt zich zorgen dat de zorg die benodigde capaciteit niet heeft vanwege alle druk van de afgelopen 2 jaar (én de opeenstapeling van zieken door covid én griep samen) en dus geen goede zorg kan blijven leveren. Wéér allerlei behandelingen die moeten worden uitgesteld, met alle gevolgen van dien. Nog méér zorgmedewerkers die de druk niet meer aankunnen en switchen of burned-out raken, als we daar als samenleving geen rekening mee proberen te houden.

Er is dan ook geen angst voor de grieppandemie zelf, en dús geen pandemie-neurose. Wel voor de verminderde capaciteit van de zorg en dus de verdere impact van die griepgolf op de capaciteit van de zorg.

Echt, hoeveel moeite is het nou voor de gemiddelde Nederlander om een mondkapje te dragen. Meer thuis te werken bij de gemiddelde kantoorbaan. Thuis te blijven als jij je niet goed voelt. Zo veel maatregelen zijn het niet waar ze om vragen. Om de besmettingen in te perken zodat de zorg ondanks die griepgolf er weer, beetje bij beetje, bovenop kan komen. Zodat we die maatregelen volgend jaar hopelijk niet meer nodig hebben omdat de zorgcapaciteit weer op niveau is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:54

Maar nu de verpliching tot thuisblijven en testen bij klachten wegvalt. Vrees ik dat er aardig wat gewoon niezend hoestend en ziek gaan rondlopen overal en wordt het er niet veiliger op. Er wordt al gezegd dat het ziekenhuis het zwaarder gaat krijgen vanwege de toename van covid besmetten. En dan gewoon alles loslaten.

Dus de risicogroepen hebben geen andere keus dan overal wegblijven voorlopig -O- zeker nu de griep er ook al weer is. Doordat mensen met klachten gaan werken of winkelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:58

karuna schreef:
Maar nu de verpliching tot thuisblijven en testen bij klachten wegvalt. Vrees ik dat er aardig wat gewoon niezend hoestend en ziek gaan rondlopen overal en wordt het er niet veiliger op. Er wordt al gezegd dat het ziekenhuis het zwaarder gaat krijgen vanwege de toename van covid besmetten. En dan gewoon alles loslaten.

Dus de risicogroepen hebben geen andere keus dan overal wegblijven voorlopig -O- zeker nu de griep er ook al weer is. Doordat mensen met klachten gaan werken of winkelen.

There we go....

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 18:59

Hoezo there we go. Het dringende advies aan risicogroepen is wegblijven waar kan omdat het linker wordt nu de maatregelen er af gaan, en de gemiddelde nederlander en werkgever kennende is het zoals vroeger al was, we zijn stoer we gaan werken ook al zijn we ziek.

Omt adviseerde niet voor niets nog het een en ander. Maar dat is opzij geschoven

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:08

Maar je weet dat mensen het meest besmettelijk zijn zonder klachten? Die mensen lopen vaak ook gewoon nog buiten en in winkels maar ze kunnen jou ook besmetten maar zelf hebben ze het nog niet door.

Niet dat ik het eens ben dat de kwetsbaren eigenlijk te horen krijgen zoek het maar uit.

Ik zit nu ook met klachten op de bank netjes thuis , maar de afgelopen dagen heb ik wel veel mensen gezien en dus ook besmet mocht het corona zijn. Pas vannacht merkte ik dat mijn keel toch wel wat raar voelde.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:12

karuna schreef:
Hoezo there we go. Het dringende advies aan risicogroepen is wegblijven waar kan omdat het linker wordt nu de maatregelen er af gaan, en de gemiddelde nederlander en werkgever kennende is het zoals vroeger al was, we zijn stoer we gaan werken ook al zijn we ziek.

Omt adviseerde niet voor niets nog het een en ander. Maar dat is opzij geschoven

Omdat het allerlaatste is afgeschaft. Verplicht mondkapje in ov.
Als je jezelf wil beschermen dan moet je zelf er een op je snufferd zetten.
En ik zie nou niet bepaald een kwetsbare los gaan op mysterie land ofzo...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:16

Maar hoe kwetsbaar zijn die kwetsbaren nu eigenlijk? Want volgens mij valt het best mee met de omikron. De opa van mijn kinderen van half de 80 en tevens hartpatiënt was slechts verkouden. Mijn oom die midden in een zwaar behandeltraject zit tegen kanker en al verzwakt was heeft nu corona. Hij is echt wel ziek, maar kan wel thuis uitzieken.

Individueel kun je kwetsbaren beschermen. Ik
zal niet naar mijn oom gaan als hij verkouden is. Maar je kunt niet een complete maatschappij opleggen dat zij zich aan maatregelen moet blijven houden. We testen ook niet op griep of noro bijv.
Gewoon terug naar normaal. Kwetsbaren kunnen weer een booster halen. En ze kunnen zelf een mondmasker dragen als ze willen. Ben je echt ziek dan blijf je thuis. Maar als je wat verkouden bent moet je gewoon echt wel boodschappen kunnen doen en je dagelijkse dingetjes.

Ik heb intensief lichamelijk werk en ben nog wat kortademig en hoest nog door de corona. Aan de ene kant willen ze je zsm aan het werk hebben, maar wel met mondkapje op. Dat doe ik niet. Ze verplichten het hier als je binnen de 1,5 m komt en daarbuiten is het een dringende vraag. Ik houd wel wat afstand. In een ziekenhuis wil ik best even een mondkapje op zolang ik er geen last van heb, maar met werken niet meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:29

Sizzle schreef:
In een ziekenhuis geen vers masker geven bij binnenkomst staat voor mij bijna gelijk aan iemand met een biologisch wapen naar binnen laten :+
Je wilt echt niet weten wat zich daar allemaal aan verzameld. Het zou me oprecht niets verbazen als sommige mensen zelfs hun handen eraan afvegen na het toilet. (Denkt aan zwaar vervuilde pinda‘s in de bar)

Totaal mee eens. Als het zo nodig gevonden wordt, geef dan schóne.

Ook eens met Purny.
Imo HÓÓG tijd om de paaltjes weer recht te zetten conform de normale prioriteiten; als je kwetsbaar bent moet je jezélf wat meer/beter beschermen; doe je zélf maar een masker op; Tuff-Titmouse.

Maar Vayo; het gaat nu al om gríep! Masker op en afstand houden om de zorg/kwetsbaren te ontlasten voor gríep!!
En niet naar opoe in het verpleegtehuis gaan met een snotneus was vóór Covid al gezond verstand.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:56

Nogmaals: het gaat niet om de ernst van griep bij individuen. Maar het gebrek aan capaciteit in de zorg en hoe een griepgolf daar invloed op heeft. Dat gaat ook niet over het beschermen van kwetsbaren van griep. Het gaat om het beperken van besmettingen en dáármee ziekenhuisopnames. Je zei toch dat ziekenhuis zorg moest dragen voor de samenleving? Dat kan alleen met voldoende capaciteit.

Of moeten we de zorg maar lekker op z'n gat laten gaan? Want de wachttijden die er nu zijn, zijn nog niet lang genoeg zeker :roll:

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 19:59

Maar we zijn ook gevaccineerd tegen de griep he ;-)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:01

Popstra schreef:
Maar we zijn ook gevaccineerd tegen de griep he ;-)

Dus? Zoals ik al zei, het gaat helemaal niet om de ernst van griep. Het gaat om de -verwachte, dus met vaccinaties ingecalculeerde- druk die het op de huidige al overbelaste zorg zet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:03

Maar dan kom je weer op de discussie van voor corona, ook toen kon de zorg de grieppatiënten niet aan, dus toen was er al wat mis.
En nu 2 jaar later hoor je niet dat ze daarin wakker geworden zijn.

DuoPenotti schreef:
om toch nog een paar links te geven dat we al lange tijd op het randje zitten van te weinig bedden.
Maar daar niets aan willen doen.
Op dat moment is alles van kortere duur, maar geeft toch echt wel signalen.
Dat met vergrijzing en bevolkingsgroei. Expres berichten van meerdere provincies genomen.

15 JanuariI 2015
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/793 ... ekenhuizen
uitgestelde operaties in Zeeland

19 februari 2015
https://www.1limburg.nl/uitgestelde-ope ... door-griep
Uitgestelde operaties in Limburgse ziekenhuizen door griep

03-02-2016
Door de griepgolf is het iets drukker in ziekenhuizen dan gebruikelijk. En dat geeft al grote problemen.
In het Erasmus MC in Rotterdam zijn deze week dan ook enkele operaties uitgesteld, omdat de capaciteit op de ic beperkt was.
https://nos.nl/artikel/2084678-ziekenhu ... ppatienten

2018 wat begint met opnamestops tot uitgestelde operaties

21 februari 2018
Griepepidemie zorgt voor bomvolle ziekenhuizen en tekort aan bedden, dagelijks zijn er opnamestops
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/265 ... pnamestops

9 maart 2018
'Situatie in Brabantse ziekenhuizen ernstig', honderden behandelingen uitgesteld door griepgolf
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/266 ... -griepgolf

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:10

Je vergeet erbij te zeggen dat dit korte periodes zijn steeds. Nu is het én al flink onder druk qua inhaal zorg door 2 jaar COVID, én komt er een griepgolf aan die bovengenoemde effecten kan hebben.

Dubbelop. Dat is het probleem. Het gaat nu niet om de normale capaciteit (die normaal gesproken in een normale situatie nog wel rekbaar is qua personeelsinzet). De rek is er nu vóóraf aan de griepgolf al uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:14

IMANDRA schreef:
Je vergeet erbij te zeggen dat dit korte periodes zijn steeds. Nu is het én al flink onder druk qua inhaal zorg door 2 jaar COVID, én komt er een griepgolf aan die bovengenoemde effecten kan hebben.

Dubbelop. Dat is het probleem. Het gaat nu niet om de normale capaciteit (die normaal gesproken in een normale situatie nog wel rekbaar is qua personeelsinzet). De rek is er nu vóóraf aan de griepgolf al uit.

Citaat:
Op dat moment is alles van kortere duur, maar geeft toch echt wel signalen.

Dat vergat ik dus niet

Kun je nagaan, korte periodes zorgden al voor een korte periode van opnamestop mag ik zeggen dat dat schandalig is? Dan al problemen. Terwijl het dan om gewone griep gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:15

IMANDRA schreef:
Dat kan alleen met voldoende capaciteit.

Tatáááá :)*

Hoeveel decennia niet goed managen nu op de samenleving afwentelen? Duh...

Gebrek aan voldoende capaciteit ´oplossen´ door de samenleving de zorg te laten ontlasten: Omgekeerde wereld zei ik al.

Maar goed, omdat het de gevestigde orde financiert ga ik ervan uit dat we komt herfst verplicht worden tot combi-prik.
Tant pis; laat ik dan weer gewoon doen en verder met zo zorgeloos mogelijk *\%/* *\%/* maar ik laat het me niet verkopen als zijnde goed of terecht.

Nú regent het hier modder trouwens. Sahara stofwolk, vanmiddag regelrechte zandstorm. Is echt bar. Alles is rood als het droog is, bruin nat. De hele dag schemerig oranje licht. Wel sfeervol.
Alsof je in een steengroeve leeft.
We worden aangeraden binnen te blijven en buiten bril/mondmasker te dragen. Voor de verandering :=
Nóg twee positieve kant; het is én water én natuurlijke bemesting want vruchtbare neerslag.
Jullie krijgen een sterk verdunde versie donderdagmorgen denk ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:19

Daar zit ik dus ook mee. De zorg is nog niet op adem gekomen. Er wordt doodleuk gemeld ja het gaat toenemen in het ziekenhuis maar ze kunnen het aan hoor. >;) O ja? En er wordt gemeld de hoeveelheid 50 plus besmettingen neemt toe maar dat nemen we wel voor lief.

Dergelijke meldingen, samen met een omt advies dat wordt genegeert, in combinatie met steeds meer mensen die besmet worden op plekken waar ze niet meer weten waar. En mensen die er toch aardig beroerd van worden.

Dat is gewoon niet tof. Want jezelf beschermen betekend nu, niet naar de winkel of daar waar mensen samenkomen. Gewoon basisdingen dus. Ook een apotheek of ziekenhuis kan een risico vormen,

En ja als "kwetsbare" moet je daar zelf voor zorgen maar de stille hoop wie weet zal er iets veranderen omdat er zoveel ophef is geweest over buitensluiten en zo. Maar dat is al lang weer vergeten door de meesten en is het weer terug bij af. Alleen met nu een naarder virus dan griep er nog extra bij. Want ja als stoere nederlander ga je werken als je ziek bent. En winkelen zonder rekening te houden met. Daar mag ik dacht ik gewoon flink van balen. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:27

In ziekenhuizen worden nog steeds mondkapjes gedragen naar mijn idee. In apotheken volgens mij ook.

Maar dan kan jij toch een kapje opzetten?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:29

Ik heb ook niks gezegd of wel of niet opschalen in normale situaties nodig is/was.

De feiten zijn dat er nu te weinig capaciteit is, waarin 2 jaar COVID een groot aandeel heeft. Ongeacht of die capaciteit wel of niet afdoende was vóór COVID. Door de dubbele druk van huidige COVID besmettingen, al op zijn tanden lopende zorg en de aankomende griepgolf roepen experts op om nog maatregelen aan te houden. Lijkt me een slim plan, of hebben jullie andere ideeën om de zorg enigszins draaiende te houden?

Die capaciteit heb je niet 1-2-3 opgelost nu. En daar gaat het om: de korte termijn. Maar als jullie een blik zorgmedewerkers ergens hebben staan, inclusief de bekostiging voor meer bedden en said personeel, dan horen we het graag hoor. Of moeten we het al duurder wordende leven door de energiecrisis nóg ff wat duurder maken door voor iedereen ook de zorgkosten omhoog te gooien?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 15-03-22 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:29

Joh Karuna maak toch eens niet zo een drama!!
Meeste ,,kwetsbare,, zal het werkelijk een worst wezen momenteel! Die leven ook hun leven en ja, sommigen met mondkap en dat is toch prima!?
Stop toch eens met alles zo een probleem te maken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:35

Mijn vader durft weer mensen te ontmoeten en zelfs uit eten te gaan, ik viel bijna van mijn stoel van verbazing. Die heeft zich echt 2 jaar opgesloten. Ik had niet verwacht dat hij daar nog gewoon weer uit zou stappen. Het helpt denk ik dat mijn moeder het inmiddels gewoon gehad heeft (eigen risico patient maar zelf ontkennend)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:46

Nee de capaciteit is niet ineens opgelost, ook dat zeg ik niet.
En nee je zegt niet van voor Corona, maar juist daar zou heel vee over gezegd moeten worden.

En of het daardoor duurder moet worden?? ik denk dat we vooral eens moeten kijken waar het allemaal blijft. De zorgverzekeringen eens hun macht ontnemen als eerste.
En ja ook durven snijden bij de hoge koppen die zich nu uit de wind houden.

En ja ook heel grof gezegd eens kijken wie we laten wonen in Nederland.
Ander landen hebben een puntensysteem met bijvoorbeeld beroepen die nodig zijn.
Haal je de punten niet krijg je ook geen tijdelijke verblijfsvergunning.
Laat staan 1 voor altijd zonder punten... willen we dit zorgstelsel aankunnen moet er heel drastisch wat veranderen maar Nederland kent alleen maar de optie meer betalen.

IMANDRA schreef:
Ik heb ook niks gezegd of wel of niet opschalen in normale situaties nodig is/was.

De feiten zijn dat er nu te weinig capaciteit is, waarin 2 jaar COVID een groot aandeel heeft. Ongeacht of die capaciteit wel of niet afdoende was vóór COVID. Door de dubbele druk van huidige COVID besmettingen, al op zijn tanden lopende zorg en de aankomende griepgolf roepen experts op om nog maatregelen aan te houden. Lijkt me een slim plan, of hebben jullie andere ideeën om de zorg enigszins draaiende te houden?

Die capaciteit heb je niet 1-2-3 opgelost nu. En daar gaat het om: de korte termijn. Maar als jullie een blik zorgmedewerkers ergens hebben staan, inclusief de bekostiging voor meer bedden en said personeel, dan horen we het graag hoor. Of moeten we het al duurder wordende leven door de energiecrisis nóg ff wat duurder maken door voor iedereen ook de zorgkosten omhoog te gooien?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 21:21

Geen mondkapje of eigen mondkapje in het ziekenhuis zou ik niet als het grootste gevaar zien. Mrsa, of zoals ik, in het ziekenhuis een sepsis door streptokokken A oplopen. Dat is imo een groter risico als mensen met een vies mondkapje binnen laten. En helaas heel realistisch. Terwijl beter poetsen in het ziekenhuis al heel veel van dergelijke problemen zou kunnen voorkomen.