Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:00

Cowboy55 schreef:
Nou, dat was lachen…..

Is lachen ook een UN -O-
:')
Ah,
Nou deed ik t toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:12

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:27

Kwam er afgelopen weer toch weer een paar tegen, na wat meer tijd op Social Media. Ben ook wel benieuwd hoe de wat gemiddelde mens erover denkt. Altijd een beetje een delicaat onderwerp dit, dus hopelijk niet verzanden in de eeuwige discussie...

- ik vind het bizar hoe grote gezinnen worden verheerlijkt, al dan niet met tienermoeders. Al die mensen die langskomen met 5 kinderen of nog veel meer (10,14...)... Ik ga dan uiteraard in de comments kijken en af en toe een kritische noot daar, maar dat mag uiteraard niet. Prima, hun filmpje natuurlijk, maar vind het raar. Vind het niet raar als er een beetje op hun verantwoordelijkheid voor de mensheid gewezen wordt... Iig is dat idealiseren niet nodig.

- ik vind het ook vreemd hoe tienermoeders worden genormaliseerd... Trots langskomen met dat je je eerste kind op je 14e had en je 2e op je 16e en je 3e op je 17e... Naar mijn mening niet echt iets om trots op te zijn.

Ik moet van SM af :')

tones

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:33

Je kunt straks de cigo nog proberen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:44

Wat is cigo?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:52

Sheran schreef:
Kwam er afgelopen weer toch weer een paar tegen, na wat meer tijd op Social Media. Ben ook wel benieuwd hoe de wat gemiddelde mens erover denkt. Altijd een beetje een delicaat onderwerp dit, dus hopelijk niet verzanden in de eeuwige discussie...

- ik vind het bizar hoe grote gezinnen worden verheerlijkt, al dan niet met tienermoeders. Al die mensen die langskomen met 5 kinderen of nog veel meer (10,14...)... Ik ga dan uiteraard in de comments kijken en af en toe een kritische noot daar, maar dat mag uiteraard niet. Prima, hun filmpje natuurlijk, maar vind het raar. Vind het niet raar als er een beetje op hun verantwoordelijkheid voor de mensheid gewezen wordt... Iig is dat idealiseren niet nodig.

- ik vind het ook vreemd hoe tienermoeders worden genormaliseerd... Trots langskomen met dat je je eerste kind op je 14e had en je 2e op je 16e en je 3e op je 17e... Naar mijn mening niet echt iets om trots op te zijn.

ik deel al je UN's dus aan mij heb je ook niks :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:58

Sanet schreef:
Wat is cigo?

Verkeerde topic.
Sorry.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:04

Sheran schreef:

Mijn eerste tegenvraag is dan: uit welke landen komen die mensen waar je nu tegen ageert?

Het gaat mij niet om wel of geen gelijk maar de kritische noot dat je moet oppassen om de rest van de wereld niet af te meten aan jouw maatlat; die wellicht niet die van hun is.

Biologisch gezien zou Moeder Natuur het liefste zien dat je ergens rond je 16 -18 je eerste kind krijgt; dan nog een paar er achteraan, ze een beetje opvoeden en hup, door naar de volgende generatie.
Helemaal raar is het dus niet, ook al zien wij dat intussen anders.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:08

Dus mensen uit andere landen hoeven niet na te denken over een wereld die verkloot word door het overmatige fok gedrag van ons soort?

En dan heb ik het niet over mensen in een derde wereld land. Maar daar zal sm het niet over hebben schat ik zo in.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:11

Altijd lastig om te zien waar die mensen vandaan komen, maar voornamelijk Amerika. Ik weet het niet van iedereen zeker uiteraard.

Je hebt uiteraard gelijk met de maatlatten. De vrijheid van de een houdt echter op wat die van de ander begint en dat vind ik bij dit soort zaken nog wel een issue. Een lastig issue uiteraard en ze maken maar lekker hun keuzes, maar persoonlijk vind ik dat verheerlijken een beetje onethisch.
Wij zijn als mensheid toch wel zo uit de hand gelopen dat we niet meer helemaal ons natuurlijk gedrag kunnen vertonen om de wereld een beetje leefbaar te houden (helaas).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:13

ikke schreef:
Sheran schreef:

Mijn eerste tegenvraag is dan: uit welke landen komen die mensen waar je nu tegen ageert?

Het gaat mij niet om wel of geen gelijk maar de kritische noot dat je moet oppassen om de rest van de wereld niet af te meten aan jouw maatlat; die wellicht niet die van hun is.

Biologisch gezien zou Moeder Natuur het liefste zien dat je ergens rond je 16 -18 je eerste kind krijgt; dan nog een paar er achteraan, ze een beetje opvoeden en hup, door naar de volgende generatie.
Helemaal raar is het dus niet, ook al zien wij dat intussen anders.

Puur biologisch vanuit moeder natuur gezien, zouden heel veel mensen niet eens (meer) leven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:17

Sheran schreef:
Altijd lastig om te zien waar die mensen vandaan komen, maar voornamelijk Amerika. Ik weet het niet van iedereen zeker uiteraard.

Je hebt uiteraard gelijk met de maatlatten. De vrijheid van de een houdt echter op wat die van de ander begint en dat vind ik bij dit soort zaken nog wel een issue. Een lastig issue uiteraard en ze maken maar lekker hun keuzes, maar persoonlijk vind ik dat verheerlijken een beetje onethisch.
Wij zijn als mensheid toch wel zo uit de hand gelopen dat we niet meer helemaal ons natuurlijk gedrag kunnen vertonen om de wereld een beetje leefbaar te houden (helaas).

Als je in een gebied woont waar je, letterlijk, een kanon kunt afvuren zonder je buurman te raken, dan is overbevolking een ver van je bed show.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar er zijn nogal wat plekken op de wereld waar men vrij primair denkt als in: kinderen zijn goedkope werkkrachten. Zoals dat tot voor een kleine 100 jaar geleden hier ook de normaalste zaak van de wereld was.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:33

Haha tussen de 16 en 18? Dikke kul. Een an sich is dan nog niet eens volwassen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:36

denisesilver schreef:

Dat vinden wij. Het voortplantingsstelsel dat we hebben vindt van wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:37

denisesilver schreef:

Daar kijkt de natuur niet naar. Dat is een door ons verzonnen getal.

Ikke heeft daar naar mijn idee gelijk.
Maar heb je meer verstand dan een poffertje en gewoon toegang tot het wereldnieuws en internet is zoveel kinderen niet meer van deze tijd. En weet je dat ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:42

denisesilver schreef:

Volgens de natuur wel. Gemiddeld is een vrouwelijk persoon vanaf een jaar of 13 vruchtbaar. Dat wij vinden dat iemand vanaf 18 volwassen is en verstandige keuzes kan maken, staat daar los van.

We krijgen steeds later kinderen omdat we steeds ouder worden.
Nog niet zo heel lang geleden was het de normaalste zaak van de wereld om rond je 18e aan een gezin te beginnen.
Tegenwoordig willen we eerst een opleiding, werk, een stabiele relatie, een huis.
De natuur heeft daar geen boodschap aan, die wil juist dat allemaal niet stabiel voor een goede genenmix.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:44

denisesilver schreef:

Zeker niet. In de middeleeuwen was 12 of 13 al een vrij normale leeftijd om te trouwen en daarna kinderen te krijgen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:44

JudithGigi schreef:
denisesilver schreef:

Dat vinden wij. Het voortplantingsstelsel dat we hebben vindt van wel.

Nou, volgens mij vindt ons voorplantingsstelsel dat 16 tot 18 regelmatig al oud is om te beginnen. Ik ken toch een hoop vrouwen die een stuk eerder er 'al' klaar voor waren. Ik geloof dat de eerste menstruatie tussen de 10 en 15 is voor de meeste.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:45

Welvaart is ook niet goed voor het geboortecijfer :)).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:47

_San87_ schreef:
denisesilver schreef:

Zeker niet. In de middeleeuwen was 12 of 13 al een vrij normale leeftijd om te trouwen en daarna kinderen te krijgen.

En was je op je 40e ook bejaard dus dat moest ook wel :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:49

Ik had het toch fijn gevonden als mijn lijf met de tijd meegegaan was en later ongesteld zou zijn geworden :')

Hoewel ik dankzij de jonge leeftijd wel gestopt ben met groeien en dus niet de lengte heb gekregen waar ze bang voor waren. (Testen gehad en de schatting was 15 tot 20 cm groter als ik ben haha)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:50

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

En was je op je 40e ook bejaard dus dat moest ook wel :=

Als je die leeftijd al haalde :P.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:52

Dat ook ja :=
en je moest toen ook wel veel kinderen krijgen om de kans te verhogen dat er een volwassen werd.

Ben toch blij dat ik in deze tijd leef.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:56

In de middeleeuwen 12/13?
Is dat zo?
Ik dacht dat men toen later een eerste menstruatie had dan nu.
Pas rond de 18.
Maar dan was het ook trouwen en kindjes maken.
Begin 1900 rond de 16. En dan was langer wachten ook vaak geen optie.
En idd men werd niet oud.
Veel vrouwen stierven al in het kraambed. En anders wel aan een akelige ziekte. Zowel man als vrouw.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:31

Dat je vruchtbaar bent betekend niet meteen dat het voor het lichaam het perfecte moment is om je voort te planten. Ook niet in de middeleeuwen, toen was het ook eerder vanzelf sprekend dat men wachtte tot rond de 20 jaar.

Dat kindjes maken op je 13de in de middeleeuwen werd a) heel scheef naar gekeken, en b) is een serieuze dog whistle van pedofielen (daarmee zeg ik niet dat jij dat bent, heel veel mensen hebben dat ooit als waarheid over genomen). Edit: overigens werd 13 wel gedoogd om te trouwen, maar werd het stel vaak niet in een kamer alleen gelaten tot dat ze beide de 18 waren gepasseerd.

Daarnaast is dat bij 40 jaar bejaard zijn ook kul. Afgeleid van de gemiddelde leeftijd. En gezien mensen door ziekte of ongeval eerder overleden, kelderde dat getal naar beneden. 60 jaar was een redelijk normale leeftijd.