Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:04

Relaxed schreef:
Ah hugo de jonge zegt nu dat er geen code zwart is en ook niet bijna.. Met zulke stuurlui gaan we het dus echt niet winnen ;(

Nee, voor ernstig zieke coronapatienten misschien niet, die worden wel geholpen, de kanker of hartpatient die weer afebeld word zal wel niet onder code zwart vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:12

bigone schreef:
Relaxed schreef:
Ah hugo de jonge zegt nu dat er geen code zwart is en ook niet bijna.. Met zulke stuurlui gaan we het dus echt niet winnen ;(

Nee, voor ernstig zieke coronapatienten misschien niet, die worden wel geholpen, de kanker of hartpatient die weer afebeld word zal wel niet onder code zwart vallen.

Idd en hij heeft het ook alleen over ic, terwijl de hele zorg drama is.. Ongelooflijk

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:14

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:
Voor degenen die NRC lezen: er staat een interview in met de directeur van het Zuyderland. Echt aangrijpend om te lezen en weer iets dat zorgt dat mijn begrip voor de niet-vaxxer daalt (dat het nog mogelijk is, is een wonder).

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/19/de ... n-a4066181

Dank voor het opzoeken!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:19

Citaat:
Volgens demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) „zitten we nog heel ver af” van code zwart in ziekenhuizen. Dat is de uiterste noodsituatie met betrekking tot de coronacrisis, waarin de intensive cares in Nederland overbelast zijn en artsen moeten kiezen welke patiënt er wel en niet een plek op de IC krijgt. Na de ministerraad van vrijdag zei De Jonge tegen de verzamelde pers dat „de draaiboeken voor die fase natuurlijk wel klaarliggen”.

Momenteel liggen er 428 coronapatiënten op de IC’s. „We kunnen de IC-capaciteit nog opschalen van 1.000 tot 1.350 bedden”, zei De Jonge. Het is wel zo dat ziekenhuizen bepaalde planbare zorg al aan het afschalen zijn, zoals heup- en knieoperaties. Volgens De Jonge is er al ook een aantal ziekenhuizen dat kritieke zorg moet afschalen. Dat gaat om operaties die eigenlijk binnen zes weken moeten plaatsvinden.

De minister riep ziekenhuizen op om goed samen te werken. „Zorg dat je binnen de regio samen optrekt en patiënten verdeelt als dat nodig is, zodat niet het ene ziekenhuis nog wel bepaalde operaties doet en het andere ziekenhuis niet meer.” Aan alle Nederlanders vroeg De Jonge om zich goed aan de basisregels te houden. „We zitten in een situatie waarin het virus zich flink aan het verspreiden is, dus we moeten extra voorzichtig zijn.”

Uit berichtgeving van het AD blijkt vrijdag dat in ieder geval de zeven ziekenhuizen in en rond Den Haag patiënten moeten afbellen voor wie een operatie binnen zes weken noodzakelijk is. Het gaat daarbij onder meer om darmkankeroperaties. „Het HMC en het HagaZiekenhuis in Den Haag, het LangeLand in Zoetermeer, Reinier de Graaf in Delft, LUMC in Leiden, Alrijne in Alphen en het Groene Hart in Gouda zijn nu bezig gemiddeld 40 procent van hun zorg af te schalen”, aldus de woordvoerder van het ziekenhuizenverbond ROAZ-west.

Ik zie niets verkeerds gezegd

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:20

Alle ziekenhuizen in mijn omgeving dus :=

Alleen, ja we hebben zoveel bedden, maar het personeel is nu toch een probleem? Waardoor je niet al die bedden kan gebruiken?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:33

Ik geloof Hugo niet meer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:35

Zuid-Oost Brabant en Limburg ook al afgeschaald, dus dat artikel is niet eens volledig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:43

Hij heeft het alleen over de zorg voor covid patiënten en daar gaat hij gruwelijk de mist in.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:47

Maar het is nog geen code zwart
Er wordt nog niet gekozen wie wel en wie niet op de ic

Dat het bizar is momenteel ja
Maar code zwart gelukkig nog niet..

En laten we nou toch proberen dat met zijn allen te voorkomen..
Geen dingen doen die kans op covid geven...

Voor mij mag ook momenteel het reisverkeer weer aan banden worden gelegd

Teveel besmettingen

En trouwens komende week.ook black friday
Vraag mij af hoe dat gaat gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:53

Echwel schreef:
Maar het is nog geen code zwart
Er wordt nog niet gekozen wie wel en wie niet op de ic

Dat het bizar is momenteel ja
Maar code zwart gelukkig nog niet..

En laten we nou toch proberen dat met zijn allen te voorkomen..
Geen dingen doen die kans op covid geven...

Voor mij mag ook momenteel het reisverkeer weer aan banden worden gelegd

Teveel besmettingen

En trouwens komende week.ook black friday
Vraag mij af hoe dat gaat gebeuren

Maar dat voorkomen wordt lastig als onze minister een bijna code zwart ontkent :n

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:55

Maar zover is het gewoon nog niet..
En laten we nou gewoon weer massaal aan wat regels houden en hopen dat het ook niet gaat komen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:59

Code zwart is simpelweg de definitie dat de IC overspoeld is met acute zorg die eigenlijk niet geweigerd kan worden: corona, beroertes, hersenbloedingen.
En daar zitten we (gelukkig!) Nog een eind vanaf.
Dat zegt niks over dat de zorg het zwaar heeft, dat er planbare zorg afgeschaald wordt of dat vpk zich scheel lopen. Dat is wat anders dan code zwart

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:03

Net in de supermarkt toch best wat mensen gezien zonder mondkapje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:04

Zit hij nou feitelijk verkeerd, of zijn sommige mensen hier gewoon teleurgesteld dat het nog niet zo erg is dat er flinke maatregelen genomen kunnen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:05

Echwel schreef:
En laten we nou gewoon weer massaal aan wat regels houden en hopen dat het ook niet gaat komen

Waarom roepen artsen het dan wel? Waarom trekken zij al weken aan de bel? Het is gewoon eem feit dat het niet helpt dat onze minister het niet serieus lijkt te nemen.. Want dan ineens geloven wappies dat wel :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:06

enzino schreef:
Zit hij nou feitelijk verkeerd, of zijn sommige mensen hier gewoon teleurgesteld dat het nog niet zo erg is dat er flinke maatregelen genomen kunnen worden?

Zeker want iedereen staat natuurlijk te springen om flinke maatregelen :roll:

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:06

Het is kritiek en er wordt inderdaad zorg uitgesteld
Maar niet code zwart dat gekeken wordt wie wel en wie niet op ic..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:07

Relaxed schreef:
Echwel schreef:

Waarom roepen artsen het dan wel? Waarom trekken zij al weken aan de bel? Het is gewoon eem feit dat het niet helpt dat onze minister het niet serieus lijkt te nemen.. Want dan ineens geloven wappies dat wel :n

Hij neemt het wel serieus, denk ik.
Maar hij houdt rekening met andere zaken, zoals het draagvlak en de economie.
Ik verwacht een avondklok i.v.m. de rellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:09

enzino schreef:

Nee, hij zit niet verkeerd, maar het klinkt op deze manier voor veel mensen alsof hij doet alsof er niks aan de hand is.
Een beetje als zeggen dat iemand niet failliet gaat en dat nog lang niet is niks zegt over het feit dat iemand wel in financiele flinke problemen kan zitten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:09

Echwel schreef:

Volgens mij houdt het overgrote deel van ons land zich al anderhalf jaar aan de regels maar zijn er gewoon een stelletje pannenkoeken die dit vertikken.
En wordt de hand boven de anti vaxxers gehouden.
Maar er moet wel degelijk een keuze gemaakt worden tussen wie je wel of niet helpt. In alle facetten van de zorg.
Ik wilde het eerst ook niet zo zien maar nu wel.
Dus code zwart is wel degelijk aanwezig

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:24

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Spuit 11, maar dit is overigens debunked, advertenties worden niet op basis van afluisteren gedaan. De systemen zijn simpelweg heel goed in inspelen op wat jouw interesses zijn.

Dit is niet debunked. De artikelen die ik heb gelezen hierover beschreven dat het niet zou moeten gebeuren, en vervolgens met als uitgangspunt dat het niet gebeurt, wat een alternatieve verklaring zou kunnen zijn. Maar dat is geredeneerd, niet bewezen, en we hebben geen inzicht hebben in hoe de algoritmes exact werken of welke data er verstuurd wordt. Dus we kunnen niet met zekerheid zeggen hoe het echt werkt. En duidelijke onderzoeksopzetten om dit te meten zijn er ook niet gedaan. (Omdat dat nog best een grootschalig onderzoek zou zijn.)
Er is voor zover ik weet ook geen proactieve toezichthouder die dit kan controleren, dus ik denk dat het antwoord moet zijn dat we niet precies weten of dit wel of niet gebeurt.

En er is ook niet bewezen dat het wél zo is. Zelfs ondanks alle klokkenluiders die vanuit de social media platformen zijn gekomen. Bijvoorbeeld Facebook weet echt ontzettend veel van je (en of dat ethisch is kunnen we nog een heel gesprek over houden). De wet overtreden, zoveel meer opslagruimte nodig hebben (want die audiofiles zal je ergens moeten bewaren) en je zomaar afluisteren om juiste advertenties te kunnen tonen hebben ze écht niet nodig en levert enkel veel meer risico op dan het ze in voordelen oplevert.

Bovendien, zeker als je een iPhone hebt lijkt het me zeer sterk. Apple wil zich júist onderscheiden op basis van privacy. Die gooit haar betrouwbaarheid volledig uit het raam als zoiets ooit uit zou komen.

Door jouw reactie maak je mensen onnodig bang. Als ooit anders bewezen wordt dan schaaf ik met alle liefde mijn mening bij, maar vooralsnog blijft het gewoon een hardnekkig fabeltje zonder enige basis in bewijs (sterker nog, bewijs wat er is wijst de andere kant op, ondanks dat het zoals jij zegt nog niet grootschalig is onderzocht).

https://www.thebestsocial.media/nl/tech ... foons/amp/

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/4 ... -luisteren

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:29

karuna schreef:
Kinderen tot 4 jaar
Wel in quarantaine
Kinderen tot 4 jaar moeten thuisblijven wanneer zij klachten als koorts of benauwdheid hebben of veel moeten hoesten. Het is belangrijk om dan bij de GGD een afspraak te maken voor een coronatest.

Niet in quarantaine
Bij verkoudheidsklachten (zoals een loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) of bij bekende chronische luchtwegklachten, astma of hooikoorts (zonder koorts of benauwdheid) hoeven kinderen tot 4 jaar niet thuis te blijven.

Na contact met besmet persoon
In afwachting van een coronatest is thuisblijven nodig. Kinderen onder de 4 jaar hoeven niet in quarantaine wanneer er nauw contact is geweest met iemand met corona, tenzij ze klachten ervaren. Zonder klachten is het van belang dat het kind tot tien dagen na contact met de besmette persoon contact met kwetsbare personen zoveel mogelijk vermijdt.

Kinderen van 4 tot en met 12 jaar
Wel in quarantaine
Kinderen van 4 tot en met 12 jaar moeten thuisblijven wanneer zij klachten als koorts of benauwdheid hebben of veel moeten hoesten. Het is belangrijk om dan bij de GGD een afspraak te maken voor een coronatest.

Niet in quarantaine
Bij verkoudheidsklachten (zoals een loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) of bij bekende chronische luchtwegklachten, astma of hooikoorts (zonder koorts of benauwdheid) hoeven kinderen van 4 tot en met 12 jaar niet thuis te blijven.

Na contact met besmet persoon
In afwachting van een coronatest is thuisblijven nodig. Kinderen van 4 tot en met 12 jaar moeten in quarantaine wanneer er nauw contact geweest is met iemand met corona. Ze hoeven niet thuis te blijven als ze enkel in de groep zaten bij de besmette persoon, tenzij het kind zelf ook klachten heeft. Uitzondering geldt voor kinderen die minder dan zes maanden geleden positief zijn getest op corona: na nauw contact met een besmet persoon hoeft het kind niet in quarantaine.

Toch vind ik dit wel typisch hoor, op zo'n moment als nu, met een dreigende code zwart.... is het toch wel lekker als je ook snotterend klein grut thuis houdt.... zéker als ze niet getest zijn.

hier heeft man zich gisteren laten testen. Snotterig, af en toe een nies en kuch, hoofdpijn.
Test negatief gelukkig dus gewoon een ordinaire verkoudheid :)

Maar die kleine begon ook wat te sniffen en snotteren vanochtend.
Ik heb reservering voor leuk zwembad afgezegd, ook al baalden we daar wel van....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:39

purny schreef:

Nee, code zwart is niet aanwezig. Of code zwart aanwezig is is geen mening, het is feitelijk code zwart of het is het niet. De minister van Volksgezondheid bepaald dat, niet jij. En wees blij dat er geen code zwart is, want de IC plaatsen zullen dan verdeeld worden op basis van overlevingskansen waarbij mogelijk iemand die ouder is of overgewicht heeft minder kans op een plek heeft dan een jong iemand zonder vaccinaties.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:41

Een avondklok? :') laten we iedereen straffen (lees 17.5 miljoen mensen) voor 1000 relschoppers. Tuurlijk niet :P

Zitten nog zoveel maatregelen tussen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 15:45

enzino schreef:
purny schreef:

Nee, code zwart is niet aanwezig. Of code zwart aanwezig is is geen mening, het is feitelijk code zwart of het is het niet. De minister van Volksgezondheid bepaald dat, niet jij. En wees blij dat er geen code zwart is, want de IC plaatsen zullen dan verdeeld worden op basis van overlevingskansen waarbij mogelijk iemand die ouder is of overgewicht heeft minder kans op een plek heeft dan een jong iemand zonder vaccinaties.

Fijn jij je zin... donker grijs dan.
Feit blijft dat er nu ook keuzes gemaakt moeten worden.
En ik begin me steeds meer af te vragen of Hugo wel echt weet hoe het eraan toe gaat. Heeft hij wel eens een dienst meegelopen op de ic?
Laatst bijgewerkt door purny op 21-11-21 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt