Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:42

Morrie schreef:
Iemand heeft mij ooit geleerd dat je nooit iets moet invoeren dat je niet kan handhaven, dus dat vuurwerkverbod is ook weer slappe hap.

Dat is niet altijd een realistisch uitgangspunt... dan kun je sommige dingen nooit veranderen.
Bovendien kan er op z'n minst gedeeltelijk gehandhaafd worden (wat hier namelijk al jaren gebeurt, en niet perfect is maar wel uitmaakt.) EN het maakt de verkoop van vuurwerk onmogelijk, en dat scheelt gewoon een hoeveelheid aan explosieven in de maatschappij. Ja, er zijn alternatieven en die zullen helaas ook wel opgezocht worden, maar het maakt wel uit.

Ik ben dan ook blij met het verbod, en ben ervan overtuigd dat het uitmaakt tov geen verbod. Alleen denk ik niet dat het genoeg is om ernstige problemen te voorkomen.

(Ik ben niet blij met de manier waarop de regering dit eindeloos voor zich uit heeft geschoven, de VVD het van moment 1 ondergraaft, er gewacht is tot de ondernemers hun voorraden al hebben aangelegd, en het wordt voorgesteld als alleen maar een verbod, ipv als iets wat ook logisch is vanuit samenwerking en gedeelde belangen en elkaars veiligheid.)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:43

Ik zit dus enorm te twijfelen of ik dit jaar voor de hond iets moet halen tegen vuurwerk of niet. Had hoop dat het niet hoeft, maar twijfel wel.

2de moeder is vandaag weer op de IC opgenomen en ligt weer aan de beademing. -O- Zo bij haar man langs om te kijken hoe en wat, ze moesten voor gesprek naar de arts.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:46

Ach neonlight , wat sneu.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:48

Sterkte neonlight

Mvdende, ik denk dat het wel meevalt met hoeveel jeugd nu illegale troep gaat halen. Er zijn meer illegaal vuurwerk zijn dan andere jaren, maar ik verwacht niet meer vuurwerk dan andere jaren. En ik denk al helemaal niet dat het drukker zal zijn op de SEH.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:53

secricible schreef:
Sterkte neonlight

Mvdende, ik denk dat het wel meevalt met hoeveel jeugd nu illegale troep gaat halen. Er zijn meer illegaal vuurwerk zijn dan andere jaren, maar ik verwacht niet meer vuurwerk dan andere jaren. En ik denk al helemaal niet dat het drukker zal zijn op de SEH.

Toch denk in dat het in de grens regio’s niet te handhaven is en dat daar het probleem wel groter is dan normaal.
Hier is nu al beduidend meer vuurwerk dan vorig jaar. Ze geven ook aan het mag straks ook niet dus doen we het nu ook wel. Het is nu al niet te handhaven.
Grenzen sluiten voor 3 dagen is dan de enige optie. Maar ik heb dan liever het legale Duitse spul dan het illegale spul wat ze nu afsteken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:54

Jeetje Neon dat is echt k.t

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:56

secricible schreef:

Waarom verwacht je dat de problemen niet groter zullen zijn dan andere jaren? (Het is overigens zeker niet alleen 'jeugd'.)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:06

secricible schreef:
Sterkte neonlight

Zeer waarschijnlijk inderdaad niet méér vuurwerk in totaal dan andere jaren. Maar wél veel meer illegaal vuurwerk dan "normaal"

En juist dit illegale vuurwerk geeft grotere explosies = méér overlast per knal én meer kans op verwondingen per knal.

Zoals sommige zeggen: ploft er een rotje in je handen dan heb je brandwonden, ploft er een COBRA6 in je handen dan beland je op de IC.

Met rotjes blaas je geen prullenbak op (als tiener wel eens een rotje in een prullenbak gegooid. Ook in waterafvoer putten trouwens. Dat gaf hoogstens wat blubber) en al helemaal geen bushokjes enz.

Met dat illegale spul blaas je wel van alles op.

Ik heb sowieso al een hekel aan die knallen. (Rotjes gaan wel)

Dus misschien wel minder mensen op de SEH, maar de mensen die er belanden hebben waarschijnlijk wel ernstiger letsel.

Edit: de SEH gevallen van vreugdevuren/ alcohol/ rellen dan niet meegerekend.

Ik verwacht eigenlijk niet dat iedereen nu braaf thuis binnen op de bank blijft zitten.......
Laatst bijgewerkt door mvdende op 15-11-20 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:06

Heftig nieuws neonlight. Sterkte en moed houden!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:15

De meerderheid van de mensen die vuurwerk afsteken kopen het gewoon netjes legaal in Nederland en gaan nu met een verbod niet opeens illegaal vuurwerk kopen. De mensen die nu illegaal vuurwerk gaan afsteken, die kochten toch al dat illegale vuurwerk. Het gevolg, er wordt veel minder vuurwerk afgestoken dan normaal. Hetzelfde geldt voor rellen, mensen die nooit rellen, die gaan nu niet opeens rellen vanwege een vuurwerkverbod. De mensen die wel gaan rellen, die zouden dat sowieso wel gaan doen. Het resultaat, er zal echt niet opeens veel meer gereld gaan worden.

En dan het idee om militairen in te zetten om de orde te handhaven. Militairen zijn wel in het geweldsspectrum opgeleid, maar niet om orde te handhaven. Het leger gebruiken om rellen te voorkomen is dan ook de equivalent van benzine gebruiken om een brand te blussen. Leuk voor mensen die een voorstander zijn van hard tegen hard, voor de rest van de wereld een dom idee dat we vooral snel moeten vergeten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:19

Nou dat ben ik niet met je eens. Hier komt echt wel een heel groot gedeelte uit Duitsland. En ik noem dat ook geen illegaal vuurwerk. Scheelt wel een hoop geld.
Verder zie ik het gewoon in de klas, kinderen die eerder geen illegaal vuurwerk bestelde dat nu wel doen. Heeft ook mee te maken dat, dat veel en veel makkelijker is geworden.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/761646/V ... -handhaven

Gok dat die zorgen er in Drenthe ook zijn. Als ik vraag aan mijn leerlingen waar ze hun vuurwerk kopen gaan ze normaal gezien met papa vuurwerk kopen in Duitsland. Ook onder collega’s is dat zo.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-11-20 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:21

Sowieso mag het leger in principe niet tegen eigen volk worden ingezet volgens mij

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:22

Karl66 schreef:
De meerderheid van de mensen die vuurwerk afsteken kopen het gewoon netjes legaal in Nederland en gaan nu met een verbod niet opeens illegaal vuurwerk kopen. De mensen die nu illegaal vuurwerk gaan afsteken, die kochten toch al dat illegale vuurwerk. Het gevolg, er wordt veel minder vuurwerk afgestoken dan normaal. Hetzelfde geldt voor rellen, mensen die nooit rellen, die gaan nu niet opeens rellen vanwege een vuurwerkverbod. De mensen die wel gaan rellen, die zouden dat sowieso wel gaan doen. Het resultaat, er zal echt niet opeens veel meer gereld gaan worden.

Ik verwacht in mijn dorp dus helaas nog steeds veel vuurwerk en rellen. Het is bizar in de jaren dat ik hier kom en woon hoe zo'n klein dorp steeds in het nieuws kan zijn vanwege rellen. Wij hebben jaren gehad dat de ME al klaarstond in zijstraatjes. Ze hebben zelfs een keer geprobeerd om een aantal bekende namen oudjaarsdag op te pakken en de jaarwisseling vast te houden. Maakte geen tot weinig verschil.

Knallen zijn hier alweer weken/maanden bezig. Ik verwacht hier dus evenveel knallen, alleen minder siervuurwerk. Maar die groepen gaan alsnog met elkaar oud en nieuw vieren in de zuipketen.

Maar goed, hier blijven ook groepen gewoon bij elkaar komen. Ze nemen het allemaal niet zo nauw met wetten, regels en richtlijnen :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:24

@lenaatje, alleen is jouw situatie als grensbewoner niet één op één toepasbaar op de rest van Nederland. Hier wordt ook veel over de grens gehaald en toch denk ik dat dat dit jaar ook een stuk minder zal zijn. Ik ging elk jaar met mijn zoons ook even de grens over voor vuurwerk en dit jaar niet. De overgrote meerderheid van de Nederlanders, inclusief de grensstreekbewoners, zijn gewoon zelf nadenkende mensen, die best snappen dat het een goed idee is om een jaar geen vuurwerk af te steken vanwege een epidemie. Sterker nog het gros van de Nederlanders is sowieso al voor een volledig vuurwerkverbod tijdens oud en nieuw.

@MyWishMax, voor jouw dorp maakt het vuurwerkverbod dus niks uit, er wordt toch wel gereld. Ze hebben alleen maar een extra reden om te doen wat ze altijd al deden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:27

Karl66 schreef:
En dan het idee om militairen in te zetten om de orde te handhaven. Militairen zijn wel in het geweldsspectrum opgeleid, maar niet om orde te handhaven. Het leger gebruiken om rellen te voorkomen is dan ook de equivalent van benzine gebruiken om een brand te blussen. Leuk voor mensen die een voorstander zijn van hard tegen hard, voor de rest van de wereld een dom idee dat we vooral snel moeten vergeten.

Sprong naar conclusie én een misvatting Carl.
Het moderne leger is ook opgeleid om een geweldsspriraal te voorkomen.

Het leger inzetten is hier in Spanje in maart en april heel anders gegaan dan hard tegen hard.
Ongewapende soldaten waren extra handen onder gezag/leiding van agenten.
Verder werden humanitaire hulpeenheden van het leger en bb ingezet wat politie vrijmaakte voor ordehandhaving.

Ik persoonlijk ben tégen hard tegen hard. Doch bescherming van eigendommen/veiligheid van staat en burger vind ik wel een fundamenteel burgerrecht.
Belangrijker dan bekeuringen voor scheef oversteken of verkeerd parkeren.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-11-20 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:27

Karl66 schreef:
@lenaatje, alleen is jouw situatie als grensbewoner niet één op één toepasbaar op de rest van Nederland. Hier wordt ook veel over de grens gehaald en toch denk ik dat dat dit jaar ook een stuk minder zal zijn. Ik ging elk jaar met mijn zoons ook even de grens over voor vuurwerk en dit jaar niet. De overgrote meerderheid van de Nederlanders, inclusief de grensstreekbewoners, zijn gewoon zelf nadenkende mensen, die best snappen dat het een goed idee is om een jaar geen vuurwerk af te steken vanwege een epidemie. Sterker nog het gros van de Nederlanders is sowieso al voor een volledig vuurwerkverbod tijdens oud en nieuw.

@MyWishMax, voor jouw dorp maakt het vuurwerkverbod dus niks uit, er wordt toch wel gereld. Ze hebben alleen maar een extra reden om te doen wat ze altijd al deden.

Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen. Ik zeg nergens dat iedereen net zo hard de grens over gaat. Het gaat alleen wel gebeuren en met veel minder toezicht.
Dacht je dat ouders van kinderen die wij momenteel betrappen met vuurwerk op de hoogte zijn? Nee maar toch gebeurd het.
Er is gewoon onvoldoende nagedacht over de handhaving.

En mijn reactie was gericht op jou opmerking dat de meeste Nederlanders vuurwerk kopen in Nederland en dat is in grensregio’s normaal gewoon niet zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:30

Ja precies. Ik ben voor het vuurwerkverbod hoor. 100%. Alleen zie ik niet hoe dat hier gehandhaafd kan worden omdat het een grote groep is die zich er niet aan houdt en niet bang zijn voor de consequenties.

Nu moet ik zeggen dat de politie het voor oud en nieuw ook gewoon niet probeert. Ondanks vele klachten en meldingen komen ze niet langs en rijden ze de rondes niet hier langs.

Het enige voordeel? Is dat het niet zo vaak fout gaat qua gewonden. Vooral niet nu het vuur niet doorgaat. Dat is altijd op dorpsplein maar dan wordt er wel flink vuurwerk afgestoken tussen de mensen. Dus de rellen vallen misschien mee, want geen georganiseerde dingen dus zitten ze meer in de polder ipv het dorp. :+ Dat scheelt dan hopelijk wel voor de seh

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:33

Degenen die over de grens vuurwerk halen (of het nu het legale of het illegale is) hebben dit allang gehaald. Die knul in het nieuws ook die al voor 4000 euro aan vuurwerk had, moet allemaal in het buitenland al gekocht zijn. Zo ken ik er ook die al lang en breed hebben geshopped in Polen. Al met al denk ik dat er wel minder vuurwerk zal ik zijn, genoeg mensen die het niet doen omdat het niet mag en genoeg mensen die niet de moeite gaan doen om het in het buitenland te halen (ook hier in de grensstreek niet).

2de moeder heeft een nieuwe longontsteking, omdat haar slikfunctie door de lange tijd beademing niet goed werkt. Is wel iemand vanaf de IC naar een ander zkh overgeplaatst om weer plaats te maken voor haar. Blij dat zij niet naar een ander zkh hoeft, want ze is nu al zoveel weken onder dezelfde artsen, beter om dat niet meer te wisselen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:09

Nou ja zeg! Sportvissers zagen gisteravond om 20.00 uur een illegaal feest beginnen vlakbij waar zij 's nachts vissen en dan komt het niet in ze op de politie te bellen? Het feest werd pas op zondagochtend opgebroken: https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a9c02675/ (in incognitovenster openen)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:10

Sterkte Neonlicht. Hopelijk komt ze er bovenop.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:24

Jeetje Neonlight, sterkte :(:)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:26

Sterkte Neonlight!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:15

Nou, als ik dit zo lees kunnen ze twee dingen doen.
Of alle corona regels afschaffen of het leger inzetten en keihard op tredend.
Want het huidige gedoog beleid zorgt alleen maar meer voor dat mensen zich niet meer aan de regels gaan houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:43

Blussem schreef:

Ja, jij hebt speciale .... euhmmm... ´gaves´ wat dat betreft ;)

Maar, geef je met je slotzin gelijk. Niet handhaven van regels is defacto het ongewenste gedrag stimuleren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:51

Huertecilla schreef:
Blussem schreef:

Ja, jij hebt speciale .... euhmmm... ´gaves´ wat dat betreft ;)

Maar, geef je met je slotzin gelijk. Niet handhaven van regels is defacto het ongewenste gedrag stimuleren.

Zoals het nu gaat, gaat het niet goed. Het lijkt mij nu niet de tijd om continu demonstraties toe te staan als burgemeester en er dan vervolgens achter te komen dat er toch meer mensen op af komen.
Zelf denk ik dat ze het vuurwerkverbod niet hard kunnen maken op de manier zoals het nu gaat.
En door de onvrede die er heerst onder een deel van de mensen in Nederland vrees ik ook dat er juist een hoop illegaal spul de lucht in gaat.
Geen idee wat er dan voor mogelijkheden zijn om dit dan wel te kunnen handhaven. Zelf denk ik dan wel weer aan het leger inzetten. Maar lees net dat dat niet toegestaan is op eigen burgers.
Ik voorzie helaas wel de nodige ellende richting oud en nieuw helaas.