Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:21

Beseft u dat dit voor anderen kwestie van leven of dood is?’: kankerpatiënt Chris Van den Abeele schrijft vaccinweigeraars een brief.

https://www.demorgen.be/nieuws/beseft-u ... ~b4a1921b/

Veel zorg van kankerpatiënten wordt uitgesteld omdat er plaats moet worden vrijgehouden voor ongevaccineerde coronapatiënten. Walgelijk, ze zouden zich moeten doodschamen.

Hopelijk komt er snel een verplichte vaccinatie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:22

Volgens mij wisselt dat ook per ziekenhuis. Die spoedgevallen komen hier niet bij de hap. En op de spoed kom je niet als je zelf komt, dan word je gewoon naar de hap gestuurd. Bij de hap hier gaan ze echt gewoon op afspraak, dus dan komt dat griep geval wel voor iemand die iets gebroken heeft of iets anders ernstigers.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:26

DuoPenotti schreef:
Was als aanvulling bedoeld, waarom wachten soms ook hier gebeurt :)

Ok dan snap ik het weer :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:30

Toen ik met mijn schouder uit de kom naar de Hap ging had ik geen afspraak.
Dit gebeurde op mijn werk 2 km van het ziekenhuis vandaan. 40 km van "mijn hap" vandaan. In de avond.
Maar binnen 5 minuten was ik al uit de wachtkamer. En die zat behoorlijk vol.
Daarna heb ik nog een behoorlijke tijd zitten wachten tot een arts hem op de plek zette. Ja, er zullen vast ernstigere dingen zijn dan die schouder uit de kom. Maar ben dus niet eerst gezien door een huisarts.

En dit heb ik toch ook wel gezien toen ik nog in het ziekenhuis werkte, ook de afspraken bij de hap werden gefilterd. Als de assistente zag dat het niet goed ging ging iemand echt voor.
Mensen die al door waren gestuurd van de HAP naar de SEH ook die gaan niet op volgorde van binnenkomst geholpen worden.
Sommige komen niet meer terug in de wachtkamer, andere wel.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-11-21 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:32

Schemerdier schreef:
Beseft u dat dit voor anderen kwestie van leven of dood is?’: kankerpatiënt Chris Van den Abeele schrijft vaccinweigeraars een brief.

Veel zorg van kankerpatiënten wordt uitgesteld omdat er plaats moet worden vrijgehouden voor ongevaccineerde coronapatiënten. Walgelijk, ze zouden zich moeten doodschamen.

Waarom gaan die Corona patiënten voor?

Schemerdier

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:36

In België moeten ziekenhuizen een bepaald aantal bedden vrijhouden voor coronapatiënten (gaat in fasen, afhankelijk van hoeveel besmettingen er zijn enz).
De ziekenhuizen lijken dit zelf wel minder en minder te volgen (vind ik ook logisch, ik vind dit echt niet te verantwoorden nu er gewoon een oplossing, namelijk een vaccin is)
Maar het tweede probleem is, dat ernstig zieke covidpatiënten accuter zorg nodig hebben dan een kankerpatiënt die geopereerd moet worden... Mensen met ademhalingsproblemen moet je nú behandelen, waardoor mensen met kanker moeten wachten tot er een bed vrij is voor na hun operatie... Vreselijk. Aangezien de helft van de ingenomen bedden die van coronapatiënten zijn die NIET gevaccineerd zijn, en dat dus eigenlijk lege bedden hadden kunnen zijn voor andere mensen die dringende operaties nodig hebben voor ziekten die niet vermijdbaar zijn met een simpele inenting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:37

purny schreef:
Mag je die ook in het vliegtuig op

In het vliegtuig kan het ze niets schelen wat je draagt, al heb je bij wijze van spreke zelf iets gemaakt van een oude sok.
Het gaat er eigenlijk ook niet om wat het personeel vind, het gaat erom of jij hebt idee hebt dat je daarmee geen onveilig gevoel hebt.
Voor vluchten naar de USA en Australie is het wellicht anders maar dat staat dan uiteraard gewoon bij je vluchtinformatie.

Die rechthoekige wegwerp dingen met CE + nummer ongeacht welke kleur zijn de chirurgische maskers. Die zouden beter moeten zijn dan zelf gemaakte, maar in de praktijk is gebleken dat veel leveranciers het niet zo nauw nemen met de voorgeschreven filter dichtheid. Nog ervan afgezien dat ze eigenlijk zouden moeten aansluiten voor goede filtratie wat ze eigenlijk nooit doen. Deze remmen dus voornamelijk druppels.

De voorgevormde maskers waar FFP2 of KN95 op staat zijn de maskers waarmee je ook jezelf tot een bepaalde hoogte kan beschermen indien gewenst. Uiteraard moeten ze daarvoor ook zeer goed aansluiten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-11-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:42

@purny ik zou in het vliegtuig inderdaad wat sizzle al zegt een FFP2 masker dragen. Dan bescherm je jezelf toch het meeste.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:42

Ik ging met mijn hevig bloedende gebroken neus afgelopen juni ook direct naar de spoed. Kreeg ook te horen ik eerst naar de huisartsten post had moeten gaan.
Ik wist dat echt niet op dat moment. Werd gewoon netjes geholpen verder.

Nu weet ik hoe ik moet handelen maar wanneer kom je daar nu ook?? Tis niet zo je er de deur plat loopt. Ik niet tenminste.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:43

Sunnda schreef:
karrij schreef:

Dat ligt imo aan de overheid die al anderhalf jaar totaal faalt. Nu ook weer: zijn ze soms blind dat het helemaal misgaat en we naar code zwart gaan? :z
Maar ze wilen de gevaccineerden niet lastig vallen en op die manier toegeven dat de prik niet werkt zoals beloofd dus blijven we lekker doormodderen. Tot het over een maand echt vastzit en we gewoon weer met z'n allen in een zware lockdown gaan. Dan gaan ze weer wat roepen over ongevaccineren en krijgen die dit wandbeleid weer op hun bord.

Zo voorspelbaar en zo fout. We moeten nu, vandaag nog iets doen.

Kom dan als niet gevaccineerde uit je slachtoffer rol! Doe dan zelf ook iets, afgeven op dit waardeloze kabinet heeft geen zin! Alleen met protesten komen we deze crisis niet uit!

Zeg dan , wat jij vindt wat er vandaag nog gedaan moet worden om deze K crisis onder controle te krijgen?! Kom met ideeen!!! Concrete ideeen, dat dit kabinet gefaald heeft , op meerdere fronten, dat weten we nu wel. Maar kom jij dan met een oplossing voor deze oliebol!!!!

Ik ben gevacineerd, danku!

En het enige wat je nu nog rest is testen, testen, testen..voor iedereen. Horeca in? Testen.feesten? testen..gevaccineerd en ongevaccineerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:44

friezenfan2 schreef:
@purny ik zou in het vliegtuig inderdaad wat sizzle al zegt een FFP2 masker dragen. Dan bescherm je jezelf toch het meeste.

Als je van plan bent om te slapen is het echter weer niet zo handig. Ademen met deze maskers is een stuk inspannender en worden daarom voor sommige doelgroepen (hoogzwangere bijv) zelfs afgeraden.

Het is allemaal kans berekening en een beetje pech of geluk. Zit je naast een superspreader dan is de kans groter dat zelfs het beste masker je niet gaat helpen.
Kijk gewoon wat je zelf prettig vind, vooral op lange afstanden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-11-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:49

Popstra schreef:
Ik ging met mijn hevig bloedende gebroken neus afgelopen juni ook direct naar de spoed. Kreeg ook te horen ik eerst naar de huisartsten post had moeten gaan.
Ik wist dat echt niet op dat moment. Werd gewoon netjes geholpen verder.

Nu weet ik hoe ik moet handelen maar wanneer kom je daar nu ook?? Tis niet zo je er de deur plat loopt. Ik niet tenminste.

Gelukkig niet zeg :D

Tegenwoordig zit het voortaan wel vaak naast elkaar.
En kom je zodoende automatisch bij de hap terecht. Waarvan de assistente zelf ook al mag bepalen of ze je meteen bij de Hap of spoed indeelt.
Zoals dat bij mij toen ook ging.

Maar op de plaatsen waar het nog apart is zou je idd officieel volgens de regels naar de HAP moeten.
Maar ze doen meestal niet moeilijk als het erg duidelijk is. Vervelend bijvoorbeeld wel bij iets gebroken wat minder duidelijk is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:52

sureido schreef:
Schemerdier schreef:

Omdat die zorg acuter is dan de behandeling van kanker. Een coronapatient die geen zorg krijgt sterft, een kankerpatiënt die geen zorg krijgt gaat achteruit en heeft minder kwaliteit van leven maar gaat niet meteen dood.
Idem voor een heup- of knieprothese bijvoorbeeld.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:53

sureido schreef:
Schemerdier schreef:

Wat ik laatst ergens gehoord heb bleek dit puur om geld te gaan. Een ziekenhuis krijgt geld om corona patiënten op te vangen. Alleen of dit echt 100% waar is geen idee. Mijn vader had een klant in de winkel die in het ziekenhuis bleek te werken. Erg dom van die medewerker omdat überhaupt zo tegen een random verkoper te zeggen. Maar goed het zou ergens wel logisch zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:56

Als ze je wel behandelen terwijl het door de HAP had kunnen gebeuren mag je de rekening zelf betalen en gaat dit niet via de zorgverzekeraar.
Hier zit overigens ook een HAP in het ziekenhuis, alleen is die niet 24/7 open. Ik werk zelf naast het ziekenhuis en ben BHV-er, vanuit mijn werk sturen we ze regelmatig naar de HAP in het ziekenhuis (veel werknemers wonen >100 km verderop, die ga je niet naar de eigen HA sturen).

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:00

De school is anderhalve week gesloten ivm de vele besmettingen. Heel verklaarbaar op deze manier -O-

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:03

Needje schreef:
CharleyT schreef:
[
+:)+

Geen idee verder.
Ik word overal al gevolgd :')
Zelfs als ik thuis met vrienden het ergens over gehad heb krijg ik daar nog advertenties van zodra ik online ben. 8-) /]

Joh, hoe werkt dat: we hebben hier weleens om te testen een hele avond steeds weer over nieuwe Samsung TV en mobieltjes gehad.(borreltje teveel denk ik) maar echt: nul noppes nada advertenties.
Best teleurgesteld, we telden niet mee zeker.

Ik denk het. Komt vast door je filosofie.
Die van mij is schijnbaar nogal anders als die van jou.
}:0

Spuit 11, maar dit is overigens debunked, advertenties worden niet op basis van afluisteren gedaan. De systemen zijn simpelweg heel goed in inspelen op wat jouw interesses zijn. Bovendien speelt psychologie ook mee: je hebt hier bijv. 2x herkent wat er is gezegd, maar die andere 98x dat de advertentie het fout had blijven niet hangen omdat dat minder opvalt (eigenlijk alleen als ze het zo fout hebben dat je denkt ‘huh wtf’).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:05

MarlindeRooz schreef:
Maar na nauw contact met vaccin kan je ook gewoon besmet zijn. Ook zonder klachten. Net zoals diegene die ik besprak hier. Ik zou dus thuis blijven tot dag 5 en testen. Al zou het niet hoeven van de regels, gezond verstand is soms ook goed.

Mijn gezond verstand zou me dat ook zeggen ja.
Maar werkgevers bepalen soms anders.

Mijn man mocht toch mooi gaan werken tijdens/na testen, na contact met een aantal besmette mensen op de groepen en collega's. Is daar standaard protokoll voor nu.
Een van de positief getestte collega's ligt nu nb op de IC aan de beademing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:09

Zebrastreep schreef:
sureido schreef:

Wat ik laatst ergens gehoord heb bleek dit puur om geld te gaan. Een ziekenhuis krijgt geld om corona patiënten op te vangen. Alleen of dit echt 100% waar is geen idee. Mijn vader had een klant in de winkel die in het ziekenhuis bleek te werken. Erg dom van die medewerker omdat überhaupt zo tegen een random verkoper te zeggen. Maar goed het zou ergens wel logisch zijn

Nee joh, corona patiënt gaat voor omdat deze meestal accuut hulp nodig heeft, deze ligt dan letterlijk te stikken en is op dat moment in levensgevaar.. Iemand die wacht op een operatie is vaak niet accuut in levensgevaar. Dat is de afweging die artsen voortdurend moeten maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:14

Neonlight schreef:
Als ze je wel behandelen terwijl het door de HAP had kunnen gebeuren mag je de rekening zelf betalen en gaat dit niet via de zorgverzekeraar.
Hier zit overigens ook een HAP in het ziekenhuis, alleen is die niet 24/7 open. Ik werk zelf naast het ziekenhuis en ben BHV-er, vanuit mijn werk sturen we ze regelmatig naar de HAP in het ziekenhuis (veel werknemers wonen >100 km verderop, die ga je niet naar de eigen HA sturen).

Zo ver ik weet is dit broodje aap.

Wel gaat je eigen risico er meteen aan.
HAP is geen eigen risico , SEH wel.
Daar komt het broodje aap vandaan.
Daarnaast denk ik niet eens dat de SEH je behandeld als het door de Hap ook kan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:22

Ik ben in Nederland ook wel eens direct naar de SEH gegaan (jaar of 5 terug). Het was niet druk, dat hielp misschien wel met de keuze (1 persoon voor mij), maar ik twijfelde of mijn duim gebroken was en wilde graag een foto. Bij mijn vorige huisarts hadden ze geen röntgenapparaat en werd je alsnog doorgestuurd naar de SEH (weet ik van mijn broertjes), maar zelf was ik wegens omstandigheden een keer gewisseld naar een huisarts in Wageningen, ik had er echter nooit gebruik van gemaakt in al die jaren en had geen idee meer wie mijn huisarts was. Dus ben ik naar de eerste hulp gegaan, zeker omdat ik toch die foto wilde.

Er werd wel wat op gemopperd dat ik eigenlijk langs de huisarts had moeten gaan, maar ben gewoon geholpen. Er bleek uiteindelijk geen breuk te zitten, dus toch gewoon zwaar gekneusd. Maar nu wist ik het tenminste zeker. Ik had van een eerdere handblessure nog maanden last gehad en met mijn (rechter)duim wilde ik het risico op restschade zo klein mogelijk hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:34

Voor degenen die NRC lezen: er staat een interview in met de directeur van het Zuyderland. Echt aangrijpend om te lezen en weer iets dat zorgt dat mijn begrip voor de niet-vaxxer daalt (dat het nog mogelijk is, is een wonder).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:50

Tiggs schreef:
Voor degenen die NRC lezen: er staat een interview in met de directeur van het Zuyderland. Echt aangrijpend om te lezen en weer iets dat zorgt dat mijn begrip voor de niet-vaxxer daalt (dat het nog mogelijk is, is een wonder).

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/19/de ... n-a4066181

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 13:50

IMANDRA schreef:
Spuit 11, maar dit is overigens debunked, advertenties worden niet op basis van afluisteren gedaan. De systemen zijn simpelweg heel goed in inspelen op wat jouw interesses zijn.

Dit is niet debunked. De artikelen die ik heb gelezen hierover beschreven dat het niet zou moeten gebeuren, en vervolgens met als uitgangspunt dat het niet gebeurt, wat een alternatieve verklaring zou kunnen zijn. Maar dat is geredeneerd, niet bewezen, en we hebben geen inzicht hebben in hoe de algoritmes exact werken of welke data er verstuurd wordt. Dus we kunnen niet met zekerheid zeggen hoe het echt werkt. En duidelijke onderzoeksopzetten om dit te meten zijn er ook niet gedaan. (Omdat dat nog best een grootschalig onderzoek zou zijn.)
Er is voor zover ik weet ook geen proactieve toezichthouder die dit kan controleren, dus ik denk dat het antwoord moet zijn dat we niet precies weten of dit wel of niet gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:00

Ah hugo de jonge zegt nu dat er geen code zwart is en ook niet bijna.. Met zulke stuurlui gaan we het dus echt niet winnen ;(