Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:01

Even inhakend op de vragen: mijn dochter is 10 en zit in groep 6

Ik zeg nergens dat ik de angsten niet snap, sterker nog ik geef aan dat het he normaal is dat leerkrachten het spannend vinden. Maar dat geldt voor iedereen die nu werkt.

In het voortgezet onderwijs en hoger kun je bij uitstek afstand houden afgezien van praktijk vakken. Wij hadden vroeger ook leraren die altijd achter hun bureau bleven zitten. Die kwamen echt de klas niet in hoor. Als je daarna als docent pas de gangen op gaat als de leerlingen weg zijn hoef je niet dichtbij te komen. Basisonderwijs is idd lastiger, maar ik denk dat we daar gewoon moeten accepteren dat die 1,5 meter niet altijd haalbaar is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:02

Cer schreef:
[
Sizzle schreef:
Ik ben ook benieuwd of onze ziektekostenverzekering stijgt. We zitten (Zwitserland) nu op 320 per volwassene per maand (kind 80) met 1500 eigen risico + 20% eigen bijdrage voor de volwassenen.

Jeetje *-:)
En dan klagen we in Nederland over de kosten

Even een googletje :
"Het netto-inkomen van de Zwitsers behoort met 6.300 dollar per maand (5.823 euro) tot de hoogste ter wereld." :+[/quote]
Dat is dus niet echt de realiteit
Veel leven ver inder deze grens
Hebben maandlasten an 4500 frank en houden niks over
Boodschappen zijn onbetaalbaar

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:04

lenaa_tje schreef:
PSvanLot schreef:

Hier hetzelfde verhaal. Als het mag dan begin ik morgen weer maar zie ruim 400 kids per week, geef veel praktijkles en heb een redelijk beperkt lokaal.

Dan werk jij fulltime of heb jij een 1 uurs vak of niet?

Ruim fulltime en mentor. Heb 28 uur per week.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:05

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:
Een docent op mijn school ziet op een dag zo'n 200 verschillende leerlingen. Al die leerlingen hebben denk ik gemiddeld thuis een gezin van 4 (dan heb je al 800 mensen) en misschien nog contact met 1 of 2 mensen erbuiten, en dan ook nog de supermarkt enzo. Het gaat echt wel om een groot risico. En lesgeven met 1,5m afstand is ook niet echt goed lesgeven.

Ik denk trouwens dat, dat best nog haalbaar moet zijn als je de groepen kleiner maakt en een combinatie maakt met dat wat we nu digitaal doen.

Dan moet iedere docent 2 fulltime banen hebben?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:06

friezenfan2 schreef:
Ook stapte de buurvrouw 2 deuren verder ietsjes later uit de auto van haar zus (denk ik) waar ze niet mee samen woont. En ik hou mezelf maar aan al die regels en waarom? Als we het niet samen doen. Of moet ik accepteren dat mensen zich er niet aan houden?
Want ook dat lijkt me niet te kloppen of wel?

Je houdt je aan de regels omdat jij dat belangrijk vindt en dat doet voor jezelf en je naasten.
Ik ben gestopt met mij eraan te willen irriteren (doe het wel) en trek gewoon mijn eigen plan of beter gezegd het plan van de overheid/RIVM.
Het is moeilijk, want ik loop met regelmaat nog te vloeken als er mensen nu zo samenkluiten, waar wij altijd met de hond lopen. Het wordt ons soms erg moeilijk gemaakt om het beestje haar benodigde wandelingen te geven.

Normaliter doen wij elke dag boodschappen en het liefst samen, nu proberen we 1 keer in de week en gaan we alleen. We komen niet meer buiten dan noodzakelijk, dus alleen met hond uitlaten, boodschappen doen en naar werk.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:11

@olle

Hoe kom je op dat punt? Want dat klinkt wel fijn.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:15

friezenfan2 schreef:
@olle

Hoe kom je op dat punt? Want dat klinkt wel fijn.

Zoveel mogelijk binnen blijven :Y)
En de momenten uitkiezen waarop ik wel naar buiten ga, zodat ik zo min mogelijk mensen kan tegen komen. En eerlijkheid dient mij ook te zeggen dat ik een lieve man heb die mij ook binnenhoudt op het moment dat hij ziet dat ik me er teveel aan irriteer (ik kan namelijk intens verdrietig worden van het feit dat mensen zo'n schijt hebben aan de wereld of andere mensen -O- )

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:19

Ik ben wel benieuwd wat Nou het hoofddoel is van onderwijs weer open.
Is dat zodat ouders aan het werk kunnen, er minimale leerachterstanden komen, jeugd niet op straat gaat hangen, zicht blijft op kwetsbare kinderen en jongeren?

Hier begint het thuisonderwijs te wennen, man heeft cruciaal beroep en ik werk fulltime thuis. Zoon zit in groep 7 en heeft zo’n 3 uur werk per dag. Kost mij ook 3 uur om te begeleiden. Hij speelt nog met 2 buurkinderen. Oudste is 18 en doet volledig digitaal HBO.
Ik kan gelukkig mijn kinderen samen thuislaten als ik weer naar kantoor moet. Ideaal is het allemaal niet. Ben blij dat ik beslissing niet hoef te nemen. Voor ieder standpunt valt wel iets te zeggen en niemand weet hoe lang dit nog gaat duren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:19

Wellicht gaat het over dat de vakkenvullers een extra gaan krijgen. Ze hadden het over 500pp
Dit omdat zij ook best wat te verduren hebben nu in de supermarkten. Dit was vanmorgen op de radio...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:21

Dat wil de CNV inderdaad, dat de medewerkers delen in de grotere winst die de supermarkten nu draaien. Zou wel heel netjes zijn.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:23

Neonlight schreef:
Dat wil de CNV inderdaad, dat de medewerkers delen in de grotere winst die de supermarkten nu draaien. Zou wel heel netjes zijn.

Niet meer dan terecht, evenals de zorg mag van mij een megabonus krijgen :j
En eigenlijk al die helden waar men het steeds over heeft..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:25

En dan ook verlaging van de inkomstenbelasting. Je zal maar niet met bonus boven een bepaalde schaal uitkomen.... zuur!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:25

Ik kwam vanmiddag terug gefietst van de winkel en toen stond er met stoepkrijt op het fietspad: blijf tuis!
Vond het wel schattig ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:30

Weer een daling van de IC patiënten.. we gaan de goede kant op

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:34

Afbeelding
Ik zit te werken (kantoor aan huis) roept mijn zoon "Ik ga NU snacks halen. Behoefte aan."
Nu werk ik zo (en ik Bok)

Na Corona weeg ik 126 KG, let maar op.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:36

LadyMadonna schreef:
Ik kwam vanmiddag terug gefietst van de winkel en toen stond er met stoepkrijt op het fietspad: blijf tuis!
Vond het wel schattig ;)

awww :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:36

Geniet ervan Rien

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:38

Geniet ervan Rien10, jezelf in de watten leggen maakt deze rare periode wat draaglijker :D

Hier hebben mensen ook ludieke dingen in de straat gehangen en gedaan. Bij onze onderburen hangt een meetlint in het raam, met tekst erbij: "dit is 1,5m!!" :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:46

Hier in Frankrijk gaan de scholen open vooral om sociaal economische redenen.
Er zijn veel 'zones blanches' in Frankrijk, dat wil zeggen dat je daar van een internetverbinding alleen maar kan dromen, werkende gsm verbinding ook. In die zones is thuisonderwijs dus simpelweg niet mogelijk, of loop je op z'n minst een flinke achterstand op met leerstof te pakken krijgen.
En dan heb je inderdaad ook de problematiek van gezinnen met thuisproblemen. Sinds de lockdown is er een stijging van 30% van huiselijk geweld, dat is niet niets.

Om de sociale ongelijkheid niet nog groter te laten worden gaan de scholen weer open.

En ook om de ouders de mogelijkheid te geven weer te gaan werken (indien thuiswerken onmogelijk is).

Gezondheidstechnisch gezien is het inderdaad niet handig en er is ook best wel kritiek op. Maar er zijn andere maatschappelijke problemen die ook doorwegen.
Enkel basisonderwijs gaat terug open, gefaseerd.
Hoger onderwijs blijft dicht tot september.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:47

Ik lees de laatste pagina's over het onderwijs en hoe we dat zouden moeten/kunnen doen of niet. Weet iemand hoe het in de landen wordt opgepakt waar het onderwijs weer is begonnen? Moeten zij ook die afstand houden van 1,5 meter?

Heb nu ook zin in Ben & Jerry's!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:52

rien10 schreef:
[ [url=m/WauYgj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zit te werken (kantoor aan huis) roept mijn zoon "Ik ga NU snacks halen. Behoefte aan."
Nu werk ik zo (en ik Bok)

Na Corona weeg ik 126 KG, let maar op.

Rien, wat is dit? Ziet er lekker uit.

Ik doe eigenlijk hetzelfde hier. Was totaal gestopt met alcohol dit jaar en dat beviel goed(geen grote drinker), en nu pak ik toch regelmatig als we genieten van het buiten zitten een speciaal biertje erbij :9 .
Ik probeer heel lief voor mezelf te zijn en ik geniet er dan ook heel bewust van. Want alleen maar boos zijn of verdrietig dat ons paardje Chico er niet meer is, onlangs aan koliek overleden(en dat gevoel is er veel), schiet ook niet op.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-04-20 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:53

Ja ik wil ook ijs. Ik heb alleen waterijsjes liggen -O-

Ik let echt nog wel op de lijn nu. 2 jaar terug 20 kg er af, en dat wil ik wel zo houden. Lukt gelukkig goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:58

Wat het is Pien? Miere-knetter zoet. Echt, tranentrekkend zoet. Maar wel lekker voor een keer.
Ben en Jerry Buttery Brouw Suger Ice Cream with pink slated caramel cups, a cookie swirl, a pink topping & chunks. Ik schat zo'n 10.000 Kcal.

Knap! SusanH. Dat moet er bij mij ook af.

Zo, nu naar beneden, een wijntje in de tuin in de zon. Kom maar op met die klerebeesten (Kcal dus).
Laatst bijgewerkt door rien10 op 15-04-20 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:58

Ziet er goed uit Rien. :)) En herkenbaar, het meer ongezond eten met het thuis werken.
Wij gaan dadelijk ook ongezond doen. Een restaurantje waar we regelmatig afhaalde is weer open gegaan, wij gaan zo weer bestellen. *\o/* Hamburgers en frieten, beregezond. :')
Nu maar hopen dat het afhalen goed gaat, ik weet dat zij ook nu ze open zijn heel veel klandizie mislopen (vanuit het werk werd er veel daar gegeten, nu werken er veel vanuit thuis en degenen die nog op het bedrijf werken hebben niet meer de mogelijkheid om af te halen of buiten de deur te gaan eten vanwege de corona maatregelen), en wil ze graag steunen, het zijn ook leuke hardwerkende mensen, maar als het niet goed geregeld is met afhalen is dat 1 keer en niet weer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:02

Jessix schreef:
Ik lees de laatste pagina's over het onderwijs en hoe we dat zouden moeten/kunnen doen of niet. Weet iemand hoe het in de landen wordt opgepakt waar het onderwijs weer is begonnen? Moeten zij ook die afstand houden van 1,5 meter?

In Denemarken wel. Ik zag op het nieuws dat ze er blokhutten en partytenten gebruiken om ze te kunnen spreiden. Alleen de basisschoolleeftijd moet naar school, hogere klassen kunnen zonder oppas thuis blijven als de ouders moeten gaan werken en er is simpelweg geen plaats meer voor door de kleinere groepjes per ruimte.