Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:47

tja, ik heb 30 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, meestal bij bedrijven waar het flink aanpoten was. Sinds eind 2020 ben ik ambtenaar (bij een kleine gemeente) en ik kan je zeggen, we werken ons de pleuris. Het voordeel is dat het een hele sociale werkgever is en dat thuiswerken sinds corona heel normaal is en we zelf mogen bepalen wanneer we naar kantoor gaan (en we mogen zelf onze uren indelen). Maar minder snel werken...dat is totaal niet van toepassing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:18

Kinke schreef:
tja, ik heb 30 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, meestal bij bedrijven waar het flink aanpoten was. Sinds eind 2020 ben ik ambtenaar (bij een kleine gemeente) en ik kan je zeggen, we werken ons de pleuris. Het voordeel is dat het een hele sociale werkgever is en dat thuiswerken sinds corona heel normaal is en we zelf mogen bepalen wanneer we naar kantoor gaan (en we mogen zelf onze uren indelen). Maar minder snel werken...dat is totaal niet van toepassing.

Maar kun je je werk ook efficiënt doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:59

Napie schreef:
Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.

Ik zou het doen.
Mijn ouders verdienen dat.
( even ongeacht hoe ik woon/wat de regering besluit/hoeveel geld ik ervoor beschikbaar heb)
Nee, geen twijfel.
Ik heb hele fijne ouders <3

Heb gezien hoe ouderen aftakelden in een bejaardentehuis. Dat nooit voor hen.
Tenzij die tak weer gezond wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:06

Over dat onterven van Ayasha ben ik niet op de hoogte, maar het zou kunnen kloppen.

Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat er inderdaad onderhoudsplicht is in België, van kind naar ouders. Dit gaat op basis van het inkomen van ieder kind. Het kan dus zijn dat 1 kind veel minder moet bijdragen dan het andere. Of zelfs niets als het inkomen te laag is. Er zit wel per schijf een limiet aan.
De onderhoudsplicht kan geweigerd worden op basis van gegronde reden. Dat is dan bij mishandeling, misbruik, jarenlang geen contact etc.

-kruipt weer weg-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:10

ikke schreef:

helaas lang niet altijd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:14

Kinke schreef:
ikke schreef:

helaas lang niet altijd

Daar is dus nog wat te winnen.

Het zal vast ook niet populair zijn maar die hele klimaatflauwekul loopt ook vast op de bureaucratie waar we in NL zo goed in zijn.
Mensen en materiaal is niet altijd simpel maar de procedures vreten ook tijd......

Kun je als overheid vanalles willen (hoor het net op het nieuws) maar als je niks doet met alle voorwaarden waaraan voldaan moet worden en vooral hoeveel tijd en mensen dat kost, zal het niet opschieten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:16

in iedere organisatie is wel wat te winnen denk ik. Maar het ging niet over efficiënt werken maar over de opmerking dat men denkt aan ambtenaren bij niet werken/relaxt/lui werken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:20

Kinke schreef:
in iedere organisatie is wel wat te winnen denk ik. Maar het ging niet over efficiënt werken maar over de opmerking dat men denkt aan ambtenaren bij niet werken/relaxt/lui werken

Of dat werk altijd iets toevoegt, kun je je wel afvragen. Dat is dan misschien niet lui in de letterlijke zin; het is wel het typische "eigen eilandje" waar ambtelijk NL erg goed in is.

Zorg dat je belangrijk bent anders komt je baantje in gevaar. Dat was en is op veel plekken nog altijd het devies!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:37

daar kan ik gelukkig niet over meepraten. Blij dat dit niet de opvatting is in onze organisatie. Verandering van werkwijze welke verbeteringen oplevert wordt ook zeker aangemoedigd.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:01

Het zal vast niet bij elk overheidsorgaan zo zijn en er zijn vast gemeenten waar er wél snel en efficiënt gewerkt wordt. Maar ik ken meerdere mensen die bij de overheid werken of hebben gewerkt die allemaal deze ervaring hebben als ook mensen die vanuit het bedrijfsleven veel met (semi)overheidsinstanties werken en steeds laaaaang op antwoord ed moeten wachten en heb ook van bedrijven gehoord die liever geen ex-ambtenaren aannemen omdat die te traag zouden zijn. Het imago komt ergens vandaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:18

Terugkomend op dat stukje aanpakken klimaatdoelen. Je wilt niet weten hoe moeilijk de overheid (staat, provincie, gemeentes, etc.) het maakt om een sociaal en ecologisch verantwoorde wat-het-ook-is uit te voeren. Alles en iedereen moet er een plasje over plegen en er moet zoveel mogelijk leges opgestreken worden alvorens er iets kan worden aangevangen. Ik zie dat dus niet alleen privé, maar ook bij de boeren om me heen. Zowel akkerbouw als veeteelt loopt enorm tegen de bureaucratie op, en dat zijn dan mensen die willen verduurzamen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:45

Picopico schreef:
Het zal vast niet bij elk overheidsorgaan zo zijn en er zijn vast gemeenten waar er wél snel en efficiënt gewerkt wordt. Maar ik ken meerdere mensen die bij de overheid werken of hebben gewerkt die allemaal deze ervaring hebben als ook mensen die vanuit het bedrijfsleven veel met (semi)overheidsinstanties werken en steeds laaaaang op antwoord ed moeten wachten en heb ook van bedrijven gehoord die liever geen ex-ambtenaren aannemen omdat die te traag zouden zijn. Het imago komt ergens vandaan.

er is een groot tekort aan personeel bij gemeenten helaas.
Onze afdeling is gelukkig inmiddels goed bezet, maar er zijn afdelingen waar echt een tekort is. En ja, dat ga je merken in de dienstverlening. Betekent niet dat de mensen van die afdeling lui of traag zijn.
Als een bedrijf iemand niet wil aannemen omdat deze persoon ambtenaar is geweest, dan is dat gewoon dom :D

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:08

Ik denk dat als iets meer mensen ietsjes harder zouden werken een deel van dat personeelstekort al opgelost zou zijn. Ik geloof best dat er bij sommige gemeenten en andere overheidsinstanties hard gewerkt wordt en het personeelstekort echt een probleem is. Maar ik ken ook ambtenaren die zitten te gamen onder werktijd en collega's van een vriendin gingen rustig de hele dag het archief stofzuigen (er zijn daar ook gewoon schoonmakers) ipv de telefoon beantwoorden, wat hun taak was. En dan hebben we het nog niet over die 10 weken vakantie per jaar. En dan vraag je je af waarom alles zo lang duurt :+

Edit: tijd voor een nieuwe UO: de muziek van Billie Eilish is echt slaapverwekkend saai :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:13

welke werkgever betaalt z'n personeel om de hele dag het archief te stofzuigen of te gamen??
Waar komen die 10 weken vakantie vandaan? No way dat ik zoveel dagen heb.
Ambtenaren lui noemen is net zo goed onderbouwd als boeren dom noemen, om vrouwen niet aannemen omdat ze kinderen willen etc.etc.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:34

Ik weet wel uit eerste hand dat een collega van mij op maandag in zijn postvakje kreeg wat zijn taken waren die week, welke vervolgens op dinsdag allemaal al af waren. En van een kennis die zag dat mensen om half tien eens aan kwamen kakken en om half vier alweer aftaaiden, overigens gewoon mensen die fulltime te boek stonden en die 's avonds niet nog dingen oppakten.

Ik weet dat in onze vorige gemeente wel een bepaald cultuurtje heerste waar je niet zomaar tussen kwam.

Ik ga niet alle mensen die bij de gemeente werken over een kam scheren. Je verdient er wel lekker. En mooie secundaire arbeidsvoorwaarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:45

denisesilver schreef:
Terugkomend op dat stukje aanpakken klimaatdoelen. Je wilt niet weten hoe moeilijk de overheid (staat, provincie, gemeentes, etc.) het maakt om een sociaal en ecologisch verantwoorde wat-het-ook-is uit te voeren. Alles en iedereen moet er een plasje over plegen en er moet zoveel mogelijk leges opgestreken worden alvorens er iets kan worden aangevangen. Ik zie dat dus niet alleen privé, maar ook bij de boeren om me heen. Zowel akkerbouw als veeteelt loopt enorm tegen de bureaucratie op, en dat zijn dan mensen die willen verduurzamen.

En dan bèn je een organisatie die wettelijk aan alle kanten ingedekt is, loop je nog steeds vast op de bureaucratie en als die niet dwars ligt, komt er wel een of andere milieuterrorist de hoek om zeilen met z'n "not in my backyard" mentaliteit.....

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:54

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:11

Hou er juist van, dat langzame. Alles beter dan Coldplay :x

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:31

@ Kinke, je kunt me niet geloven, maar ik ken deze mensen toch echt inclusief aardig wat van dit soort verhalen, bij verschillende instanties. En nee, geen enkele wergever betaalt daarvoor, maar als er geen leidinggevende is om het te zien... Er zijn echt wel werknemers die doen of ze ergens een hele dag mee bezig zijn terwijl een ander die taak makkelijk in 3 uur af heeft.
Die 10 weken vakantie krijg je door elke week 40 uur te werken ipv 36. 36 weken werken levert dan 4 weken extra week vakantie op, bovenop de 6 die je al had.

Marocje schreef:
Picopico schreef:
Edit: tijd voor een nieuwe UO: de muziek van Billie Eilish is echt slaapverwekkend saai :o

Bad guy
https://open.spotify.com/track/2Fxmhks0 ... uCbuhW5SQg

Vind dit een heerlijk nummer van haar, maar de rest is ook niet mijn ding.

Dit is precies wat ik met slaapverwekkend saai bedoelde :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:06

ok...dat gebeurt bij ons dus niet, vandaar.
Maar ook in het bedrijfsleven heb je luilakken en mensen die er de kantjes vanaf lopen. Alleen krijgen die niet de naam dat ze luiwammesen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:24

Ik denk dat het luie beeld voornamelijk ontstaat doordat de processen zo grandioos traag zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:27

ook
Maar heb ook een kennisje gehad die voor de gemeente werkte.
Oh het gaat dadelijk sneeuwen, dan ga ik om 1 uur naar huis voordat het sneeuwt.
Oh haal je dat dan je vrije dag in of snipperdag? Oh nee, is niet nodig.
Werd gewoon door betaald.
En dat was vaker zo met dingen.
Ik heb vaak gedacht, nooit werk gehad waar ik eerder kon gaan laat staan de uren schrijven

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:30

nu kun je gewoon thuis (verder) werken, ideaal

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 20:31

Ja nu wel, dat was jaar of 3 schat ik, voor corona.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:26

Kinke schreef:
ok...dat gebeurt bij ons dus niet, vandaar.
Maar ook in het bedrijfsleven heb je luilakken en mensen die er de kantjes vanaf lopen. Alleen krijgen die niet de naam dat ze luiwammesen zijn.

Tuurlijk heb je die overal.

De mensen die ik ken die bij beide hebben gewerkt moesten in het bedrijfsleven wel harder werken dan bij de overheid. Vriendin van mij werkte eerst bij een rechtbank en daarna bij een advocatenkantoor. Verschil qua werkdruk kan niet groter.
En ook qua hoe snel dingen gerepareerd worden enzo. Bij de rechtbank kon het gerust de hele dag duren voor de pc gemaakt werd als die een storing had (en dan kon ze letterlijk niets doen) terwijl dat bij dat kantoor echt DIRECT gebeurde.