Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:51

Ik denk het haast wel. Ik zie als ik eerlijk moet zijn in de huidige maatschappij ook niet zo in waarom het leren cursief/aan elkaar schrijven nog enorm relevant is. Er is zo veel gedigitaliseerd. Blokletters zijn i.m.o. prima. Ik ben ook gelijk na de basisschool gestopt met cursief schrijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:06

In groep 3 leren ze het schrijven. Dan zijn ze een jaar of 6-7.
Onze jongen had de pech op zijn eerste school aan elkaar te moeten schrijven in groep 3.
Hij was daar knap geïrriteerd door, vond het zó stom :=

Kwam die mopperend uit school:
"Heb je ooit wel eens een boek gezien met zulke letters?? Nee toch, waarom moet ik dat dan leren! Ik vind het maar stom! :x "

Ik vond dat hij eigenlijk wel een punt had, maargoed...ik kan me ook wel voorstellen dat het wel weer nuttig kan zijn voor je schrijf motoriek ofzo. En wel nuttig als je het kan lezen voor het geval dat iemand anders zo schrijft. Maar eigenlijk slaat het in de tegenwoordige tijd natuurlijk nergens op :=

Begin groep 4 van school veranderd. Samen met 5 anderen uit zijn klas hier naar het dorpsschooltje gegaan ipv. de Daltonschool waar ze eerst op zaten. Zij kregen dan als groepje extra les om het aan elkaar schrijven weer af te leren want op deze school doen ze er niet aan. Het is dus per school verschillend blijkbaar, welke schrijfmethode ze volgen :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-03-25 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:08

Ik heb mezelf tijdens de basisschool nog afgeleerd aan elkaar te schrijven.
Ik vond blokletters veel leuker, dus niet de losse letters maar echt blokletters zoals hier op bokt.
Ik zou nu ook echt niet meer aan elkaar kunnen schrijven

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:09

Ik vind vooral sommige letters zo raar afwijkend bij het aan elkaar schrijven. Ik was er zelf ook geen fan van :=

Maar het kan best zijn dat een 9-jarige nog slordig en groot schrijft.
Ook al is het kind heel slim :j Het is dan meer een motoriek / concentratie dingetje.

Vaak kunnen ze het dan op school wel netjes maar kost dat wel veel inspanning.
Als ze dan buiten school gewoon uit de losse pols snel iets schrijven wordt het lomper en schever.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:17

Ik heb ChatGPT er even op los gelaten, omdat ik het ook wel interessant vond :D

Afbeelding

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:26

Ik vind ChatGPT hier nou niet echt een betrouwbare bron voor, eerlijk gezegd :o enige waar ik me in kan vinden is de motorische ontwikkeling, maar die kun je i.m.o. ook stimuleren met andere (creatieve) activiteiten. Sneller schrijven deed ik er niet van, eerder langzamer :D onderste punt gaat over het überhaupt schrijven met de hand, niet alleen cursief/aan elkaar en dat derde punt vind ik ook te betwisten omdat er in geen enkele literatuur tegenwoordig nog met cursief schrift gewerkt wordt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:30

Ik heb altijd gehoord dat dit vanwege snelheid was omdat je je pen minder van het papier hoeft te halen.

Maar ik ben er ook snel mee gestopt, het werd bij mij onleesbaar als ik het snel probeerde :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 14:46

Britta31 schreef:
Een bericht in de krant van een kind van 9 die een brief had geschreven op lijnpapier,het leek nergens op,scheef en blokletters.De moeder had het nog nagekeken.Maar,het kan natuurlijk zijn dat het kind een leerachterstand heeft.Denk het niet.

Ik ken eerlijk gezegd geen 9-jarigen die netjes en helemaal foutloos kunnen schrijven op papier. Helemaal tegenwoordig niet met computers, tablets en smartphones.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:01

Tegenwoordig wordt er op veel basisscholen in de bovenbouw überhaupt geen schrijfonderwijs meer gegeven.. dat is ook geen verplicht curriculum meer

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:26

Regelrechte verloedering! :)) :)) Ja maar wel echt hoor. Ik weet niet waarom ik het zo belangrijk vind, maar ik vind het zo vervelend dat taal en schrijven worden opgeofferd voor het 'gemak'. Niet alles hoeft makkelijk te zijn!

Ik heb me er even wat in verdiept en wat rondgevraagd en het is inderdaad erg schoolafhankelijk. Cursief schrijven is goed voor de motoriek, en je leert de letters op één manier schrijven (bij een blokletter F kun je bijvoorbeeld ook onderaan beginnen) en dat is ook weer goed voor de efficiëntie. Ook zie je beter de verschillen tussen de woorden en is het bevorderlijk voor je woordbeeld. Ook voor dyslexie kan het handig zijn dat een b en een d echt geenszins op elkaar lijken. De verbindingen, die soms onlogisch lijken, worden wel weer als lastig ervaren.

Blijkbaar mag een school zelf weten wat ze aanbieden en mag je op de meeste scholen zelfs al in groep 7 en 8 je eigen handschrift ontwikkelen. Nu vind ik het niet gek meer dat ik (docent op het VO) echt van die uiterst onleesbare belabberde handschriften tegenkom. Echt heel erg veel. Woorden die niet worden gescheiden, gewoon echt onleesbaarheid. Sommigen kan het niets schelen en anderen kunnen het gewoon niet.

LEER DIE VAARDIGHEID NOU GEWOON OP DE BASISSCHOOL AAN. OOK AL IS HET MOEILIJK. AAAARGGGHHH.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:27

Nou die van ons had juist behoorlijk moeite met de b en de d uit elkaar houden.
En die is super "talig" (zit altijd helemaal bovenaan het lijntje) en verder geen tekenen van dyslexie ofzo.
Maar verschil zal er altijd wel zijn :)

Ik vind wel dat ik thuis veel zit te zeuren tegen hem (nu groep 6) dat hij duidelijker moet schrijven :=
Inderdaad duidelijker een opening tussen verschillende woorden houden.

En het afbreken doen ze op deze leeftijd blijkbaar nog op onhandige plekken (als ze op de volgende regel verder gaan) want dat zie ik bij klasgenootjes ook dat dat nu pas een beetje beter begint te worden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 17:10

Op mijn werk, basisschool dus, leren we ook alleen nog blokschrift aan. Dat start in groep 3, tussen de (hulp)lijnen. Die hulplijnen worden vanaf half groep 5 afgebouwd, dat betekent niet dat ze dan direct goed kunnen doseren. Ook dat is een kwestie van oefenen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:48

Omdat hier antwoord op bijna alle vragen komt...

Iemand die ik ken kreeg via ali niet het bestelde product geleverd, maar iets anders.

En niemand lijkt te weten wat dit geleverde nou precies moet voorstellen.
Is niet per se superbelangrijk,
Maar veel mensen zijn heel nieuwsgierig.
Deze vraag speelt al ongeveer een jaar binnen vrienden en kennissenkring.

Dus bokt, help

Wat ís dit:

Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:53

Wat is de afmeting?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:05

lijken wel haar elastiekjes, maar dat kwastje er dan bij?

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:07

Volgens google lens zijn die rechts dingen haar elastiekjes.
Waarom de borstel erbij zit....geen idee

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 14:19

Die borstel is volgens mij vooral voor elektrische apparaten. Zoals je toetsenbord.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:10

Het lijkt er op dat mijn appelboom lijd aan vruchtboomkanker.

Is er iemand met verstand van appelbomen die dit kan bevestigen en kan zeggen of en wat je er (in deze tijd van het jaar) aan zou kunnen doen?

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 15:31

Ja, dat lijkt vruchtboomkanker. Enige dat je kunt doen is de aangetaste takken weghalen.

Het is besmettelijk, dus kijk alle takken en bomen goed na.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 16:01

Hmm. Spijtig.

En kan ik in deze tijd van het jaar nog wel takken weghalen of is het al te warm (iets met sap stromen ofzo)?

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:16

Femke_Tweety schreef:
Omdat hier antwoord op bijna alle vragen komt...

Iemand die ik ken kreeg via ali niet het bestelde product geleverd, maar iets anders.

En niemand lijkt te weten wat dit geleverde nou precies moet voorstellen.
Is niet per se superbelangrijk,
Maar veel mensen zijn heel nieuwsgierig.
Deze vraag speelt al ongeveer een jaar binnen vrienden en kennissenkring.

Dus bokt, help

Wat ís dit:

[ Afbeelding ]

Google Lens stuurde mij naar deze Japanse site met advertentie voor een '16-delige make-up speelset' voor kinderen [linkje]. En daar lijkt het toch wel op een make-up borstel en twee haarelastiekjes. Maar waarom ze dat als setje, los van de rest zouden hebben... :o?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:36

Dank u dank u!! :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:35

Hoe snel neemt een paard magnesium daadwerkelijk in de spieren / botten op? Is dat de 2 uur die ik online vind of duurt dat dagen/weken?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:23

billy3105 schreef:
Hoe snel neemt een paard magnesium daadwerkelijk in de spieren / botten op? Is dat de 2 uur die ik online vind of duurt dat dagen/weken?

Heeft ook te maken met de manier van toediening. Oraal, zalfje?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:38

Het ligt ook aan welke soort magnesium je voert en hoe de rest van het dieet er uit ziet. Mineralen worden opgenomen in de dunne darm, maar als je bijv veel ruwvoer voert, dan 'reist' het voer langzamer door het gehele systeem in dan wanneer je krachtvoer / supplementen op een lege maag voert. Magnesium sulfaat, citraat en chloride worden binnen een paar uur opgenomen en werkzaam. Magnesium oxide en carbonaat hebben meer tijd nodig en worden ook beter regelmatig gegeven over een langere periode voor het beste effect, dat is omdat deze twee uberhaupt een erg lage absorptie hebben