Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:30

Hier van de week een middagje naar intratuin geweest, naar de kerstshow. Het viel me op dat best een aantal mensen geen mondkapje dragen. Ook in andere winkels valt me dat op. Naar mijn idee is die groep een stuk groter dan bij de mondkapjesplicht hiervoor.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:32

Ik heb alweer een paar keer de kinkapjes gezien, zo'n plastic schermpje dat je op je kin bevestigd en tot net aan je neus komt en als je dan gaat praten onder je neus, alsof zoiets zin heeft :n Doe dan niks op

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:37

Die dingen lijken me idd erg nutteloos. Ik denk dat de kans dat je er op gecontroleerd wordt en een boete krijgt enorm klein is. En mensen zonder mondkapje worden op de plekken waar ik was niet aangesproken door persoon van de betreffende winkel, al snap ik dat heel goed. Het begrip is soms ver te zoeken en naast een grote mond komt agressie helaas ook regelmatig voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:56

Wat betreft het testen en quarantaine bij geent. Het is inderdaad flink aangepast alleen de site is nog steeds niet bijgewerkt. -O- Je moet op de dag dat je hoort dat je in contact bent geweest testen bij de ggd en in quarantaine. Op dag 5 test je weer.

Ik ga kijken of ik het op tekst kan vinden weer,

Ik heb alvast een klein regeltje gevonden,

Citaat:
Als een huisgenoot besmet is dan gaat die in isolatie. Alle andere (gevaccineerde en ongevaccineerde) huisgenoten moeten in quarantaine.
stukje verderop staat huisgenoot maar ook nauw risico contact.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-11-21 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:58

Vandeweek nog in de bus. Groepje jongeren zonder kapje.
Ik heb nu die zwarte gehaald. Volgens de verkoper waren dat medische kapjes. Waren 50 voor 5 euro

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:59

karuna schreef:
Wat betreft het testen en quarantaine bij geent. Het is inderdaad flink aangepast alleen de site is nog steeds niet bijgewerkt. -O- Je moet op de dag dat je hoort dat je in contact bent geweest testen bij de ggd en in quarantaine. Op dag 5 test je weer.

Dat is voor huisgenoot met corona dacht ik.

Niet voor "een" nauw contact

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:01

Maar na nauw contact met vaccin kan je ook gewoon besmet zijn. Ook zonder klachten. Net zoals diegene die ik besprak hier. Ik zou dus thuis blijven tot dag 5 en testen. Al zou het niet hoeven van de regels, gezond verstand is soms ook goed.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:02

LuckyLuna schreef:
karuna schreef:

Dat is voor huisgenoot met corona dacht ik.

Niet voor "een" nauw contact

Dat en als je de deur niet uitkomt boodschappen thuis laat bezorgen enz hoef je dat toch helemaal niet te doen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:07

Nauw contact is helaas wel het geval ook. Dit betekent 15 minuten binnen 1,5 meter. Omdat je dan domweg groot risico loopt besmet te raken. Dit is ook uitdrukkelijk gezegd door de ggd na contact onderzoek. En gemeld door de Jonge ook. Het is een kleine moeite je eraan te houden, dat voorkomt gewoon besmettingen die voorkomen kunnen worden door niet te blijven rondlopen overal.
Dit komt uit open bron rijksoverheid
Citaat:
En wat ik ook nog een keer wil zeggen: de basismaatregelen gelden echt overal en die gelden voor iedereen. Dus ook als je gevaccineerd bent. Thuis blijven bij klachten, zo snel mogelijk testen en wachten op de uitslag. Nog een keer: ook als je gevaccineerd bent. En na een positieve test ga je dus in quarantaine, met je huisgenoten, zo lang als de GGD adviseert. En natuurlijk: handen wassen en geen handen schudden. Hoesten en niezen in de elleboog en papieren zakdoekjes gebruiken. En zorgen voor genoeg frisse lucht, ook nu het buiten kouder wordt.

Ik heb alvast een groter stuk met de nieuwe regels.
https://www.parool.nl/nederland/dit-zij ... ogle.nl%2F

Citaat:
De gezinsleden of huisgenoten
Iedereen gaat in quarantaine en laat zich testen, ook wanneer er (nog) geen coronaklachten zijn. Vanaf het moment dat het laatste contact is geweest moeten gezinsleden of huisgenoten in principe tien dagen in quarantaine.

Iemand die volledig gevaccineerd of genezen is, kan zich na vijf dagen laten testen bij de GGD. Als de uitslag negatief is, mag de persoon weer het huis uit. Iemand die niet beschermd is, wordt geadviseerd direct een test te doen en op de vijfde dag een tweede test. Als de uitslag negatief is, eindigt de quarantaine.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-11-21 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:08

Popstra schreef:
Hier een stukje geschreven door iemand die corona door gemaakt heeft en niet gevaccineerd was.

https://www.facebook.com/1191727779/pos ... 054850804/

Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Wat een nare ervaring.
Ik ben er trots op gevaccineerd te zijn en wie niet wil , zoek het lekker uit!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:10

Dat is mooi enige langer dan 15minin mijn 1.5 meter is mijn vechtgenoot voor de rest hoeft niemand..

Dat is het mooie van met zijn 2en of alleen wonen je kunt afstand houden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:11

Citaat:
Personen vanaf 13 jaar
Wel in quarantaine
Personen vanaf 13 jaar wordt geadviseerd om thuis te blijven bij coronaklachten en zich direct te laten testen op corona.

Na contact met besmet persoon
Na contact met een besmet persoon is het van belang om thuis te blijven en direct een coronatest te doen.

En het stukje over contact met een besmet persoon

Ook weer uit het stuk van de Parool

Citaat:
De quarantaineregels verschillen per leeftijdscategorie: kinderen tot 4 jaar, kinderen van 4 tot en met 12 jaar en de groep vanaf 13 jaar. Ook gelden er regels op het moment dat een persoon in huis besmet is met corona. Belangrijkste verschil met eerder is dat huisgenoten van besmette personen uit voorzorg thuis moeten blijven, óók als ze gevaccineerd zijn of hersteld zijn van een eerdere besmetting.

Als iemand in huis corona heeft
De persoon die corona heeft
De besmette persoon gaat in thuisisolatie. Belangrijk is om op de eigen kamer te blijven en afstand te houden van huisgenoten.

De gezinsleden of huisgenoten
Iedereen gaat in quarantaine en laat zich testen, ook wanneer er (nog) geen coronaklachten zijn. Vanaf het moment dat het laatste contact is geweest moeten gezinsleden of huisgenoten in principe tien dagen in quarantaine.

Iemand die volledig gevaccineerd of genezen is, kan zich na vijf dagen laten testen bij de GGD. Als de uitslag negatief is, mag de persoon weer het huis uit. Iemand die niet beschermd is, wordt geadviseerd direct een test te doen en op de vijfde dag een tweede test. Als de uitslag negatief is, eindigt de quarantaine.

Kinderen tot 4 jaar
Wel in quarantaine
Kinderen tot 4 jaar moeten thuisblijven wanneer zij klachten als koorts of benauwdheid hebben of veel moeten hoesten. Het is belangrijk om dan bij de GGD een afspraak te maken voor een coronatest.

Niet in quarantaine
Bij verkoudheidsklachten (zoals een loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) of bij bekende chronische luchtwegklachten, astma of hooikoorts (zonder koorts of benauwdheid) hoeven kinderen tot 4 jaar niet thuis te blijven.

In afwachting van een coronatest is thuisblijven nodig. Kinderen onder de 4 jaar hoeven niet in quarantaine wanneer er nauw contact is geweest met iemand met corona, tenzij ze klachten ervaren. Zonder klachten is het van belang dat het kind tot tien dagen na contact met de besmette persoon contact met kwetsbare personen zoveel mogelijk vermijdt.

Kinderen van 4 tot en met 12 jaar
Wel in quarantaine
Kinderen van 4 tot en met 12 jaar moeten thuisblijven wanneer zij klachten als koorts of benauwdheid hebben of veel moeten hoesten. Het is belangrijk om dan bij de GGD een afspraak te maken voor een coronatest.

Niet in quarantaine
Bij verkoudheidsklachten (zoals een loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) of bij bekende chronische luchtwegklachten, astma of hooikoorts (zonder koorts of benauwdheid) hoeven kinderen van 4 tot en met 12 jaar niet thuis te blijven.

In afwachting van een coronatest is thuisblijven nodig. Kinderen van 4 tot en met 12 jaar moeten in quarantaine wanneer er nauw contact geweest is met iemand met corona. Ze hoeven niet thuis te blijven als ze enkel in de groep zaten bij de besmette persoon, tenzij het kind zelf ook klachten heeft. Uitzondering geldt voor kinderen die minder dan zes maanden geleden positief zijn getest op corona: na nauw contact met een besmet persoon hoeft het kind niet in quarantaine.

Personen vanaf 13 jaar
Wel in quarantaine
Personen vanaf 13 jaar wordt geadviseerd om thuis te blijven bij coronaklachten en zich direct te laten testen op corona.

Na contact met een besmet persoon is het van belang om thuis te blijven en direct een coronatest te doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:25

De ggd moet dat dan echt snel en goed aan gaan passen. Al verschillende mensen gehoord deze week die in contact geweest zijn met iemand met corona maar niet in quarantaine moesten vanwege een vaccinatie.

Wel is het zo dat deze personen vrij kort geleden zijn gevaccineerd. Eentje had het in ieder geval niet gekregen.

Maar goed andere kant denk ik we moeten het toch een keer proberen. Mondkapjes zie ik ook vaak onder de neus maar dan denk ik tja jou verantwoordelijkheid. De kans dat iemand van mij ziek wordt is groter dan ik van hun omdat ik langer geleden ben gevaccineerd. Maar die eigenwijze mensen moeten het maar zelf weten ik maak mij daar niet meer zo druk om.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:26

Hartstikke leuk dat het parool dit schrijft, maar daar kan ik dus niks mee als bron. Juist nu iedereen maar wat roept moet het RIVM (of VWS) zorgen dat hun site op orde is. En de GGD ook.
Dit is toch belachelijk?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:34

Waarom heb ik de indruk dat ze zich overal aan 't vastrijden zijn met al die verschillende regeltjes van als, dan, indien...
Daar vindt een kat haar jongen toch echt niet meer in terug :')

Ik heb geen slimme telefoon, dus of ik al ooit een risicocontact ben tegengekomen, ik zou het echt niet weten.

Hier al verschillende stakingsaanzeggingen gedaan door de vakbonden ivm de verplichte vaccinatie in de zorg.
Ik krijg het gevoel dat die verplichting het toch niet gaat worden. Geen idee waarom... :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:38

Ik lees eigenlijk juist dat als je gevaccineerd bent moet testen maar niet thuis blijven, alleen bij een huisgenoot wel.

Maar vind huisgenoot ook ruim genomen, ik ken verschillende studentenhuizen met 1 besmetting, maar die hebben soms elkaar helemaal niet eens gezien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:39

Ik heb nu een medische mondkapje op. Vind deze voor mijn gevoel niet zo goed beschermen. Hij zit namelijk te los.
Dus gauw maar weer een blauwe op straks

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:51

Pandora2 schreef:
Artsen op de spoed geraken ook enorm gefrustreerd van mensen die komen met dingen die gemakkelijk tot maandag kunnen wachten, dus ik begrijp het wel dat ze op het einde van de rit afgedraaid zijn :x

In Belgie ja, mijn man heeft daar met een enkel aan gruselementen (15 losse botfragmentjes, chirurch heeft echt moeten puzzelen met schroefjes, draad en co om dat nog aan elkaar te krijgen) ruim 4 uur in de avond zitten wachten op de EH, toen moest om 22u in de avond nog met spoed de orthopeed opgeroepen worden, man lag om 22.30u op de operatietafel.
Terwijl daar idd mensen met een griepje in de wachtzaal zaten en voorgingen :(
Orthopeed was witheet over de gang van zaken.

In NL zal je dat niet lukken, moet je toch echt eerst voorbij de huisarts /assistente ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:55

En dan nog zat vriendin van mijn dochter donderdag nadat ze met paard en al gevallen was en echt in de kreukels ruim 4 uur te wachten..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 11:59

2 keer in corona tijd op de spoed geweest.
Maar wel eerst contact gehad met hap en chirurg

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:00

purny schreef:
Ik heb nu een medische mondkapje op. Vind deze voor mijn gevoel niet zo goed beschermen. Hij zit namelijk te los.

Er zijn veel verschillende gradaties van 'medisch'. De 'standaard' medische zijn gewoon die dunne blauwe, die beschermen jezelf ook nauwelijks. Als je jezelf echt wil beschermen moet je voor een FFP2 gaan :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:02

Sheran schreef:
purny schreef:

Er zijn veel verschillende gradaties van 'medisch'. De 'standaard' medische zijn gewoon die dunne blauwe, die beschermen jezelf ook nauwelijks. Als je jezelf echt wil beschermen moet je voor een FFP2 gaan :)

Mag je die ook in het vliegtuig op

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:11

Echwel schreef:
En dan nog zat vriendin van mijn dochter donderdag nadat ze met paard en al gevallen was en echt in de kreukels ruim 4 uur te wachten..

Dat kan en is heel rot. Echt niet fijn.
Maar als er ondertussen een paar nog ernstigere gevallen binnenkomen schuif je naar achter.

Mensen zien niet dat er ondertussen bijvoorbeeld 5 ambulances binnen zijn gekomen.
Ja maar ik heb toch een afspraak of ja ik zit hier al zo lang.
Idd u zit nog, of ondanks uw pijn is het niet levensbedreigend en dat is het wel van die mensen die nu binnen zijn gekomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:17

Ho ho nergens klaag ik he het was antwoord op een post boven mij over België.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:20

Was als aanvulling bedoeld, waarom wachten soms ook hier gebeurt :)