Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:22

PSvanLot schreef:
Morrie schreef:
het online onderwijs is net goed op de rit, kwetsbare studenten komen naar school 5 dagen per week, daar is een team op gezet om ze te begeleiden en hulp te zoeken met hun problemen, studenten die dreigen af te haken, zijn in beeld. De leerplichtambtenaren gaan ons helpen om met deze studenten in contact te komen.
Alle protocollen zijn voorzien van addenda, tegen de tijd dat dat allemaal rond is en de raad van bestuur er een kusje op gegeven heeft, is de school weer open.
Fijne generale repetitie voor de komende lockdowns in de toekomst.
niet meer voor mij, ik haak af, ik ga met pensioen

Dan werk jij vast niet uit een achterstandsbuurt met grote gezinnen...?

Op tv zie je ook enkel bovenbouw havo/vwo kids die kei hard werken. Ik nodig ze van harte uit bij mijn ploeterende leerlingen die met 6 kinderen op een drie kamer flat wonen en laptops moeten lenen van elkaar en waar kleintjes hard rondgillen.
Of waar papa de hele dag in zijn nest ligt en niets anders doet dan ruzie maken...

Lijkt me heel zwaar voor die kinderen.. die zien school natuurlijk als een manier om toch even uit die thuis situatie te zijn en nu zitten ze constant in dat soort ellende.

Maar lijkt me ook zwaar voor jou als onderwijzer, weten dag die kinderen nu er zo bij zitten en dat je er niets aan kan doen :(:)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:23

Sheran schreef:
Hoe zie je dat voor je?

Als ik 15 leerlingen heb. Kunnen die prima gespreid worden. Geef de leerlingen een vaste plek en laat docenten wisselen. Probeer wisselingen op een dag te voorkomen dus waar mogelijk contactmomenten met 1 docent.
Werk maken ze digitaal en kan de docent dan ook (zoveel mogelijk) digitaal bekijken.
Net als nu kan je alleen niet vast houden aan de situatie in februari.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:24

djinnie schreef:
Ik werk nog steeds en anderhalve meter afstand houden lukt echt niet (kinderopvang). Sterker nog, wij vangen nu 24/7 kinderen op van ouders uit de zorg, die we niet eens kennen, want zij zijn geen klant van ons.

Dat zijn er dan weliswaar geen 30, maar de 8 peuters die ik vanochtend had, zitten wel veel 'in je aura' of moet je overnemen van ouders.

Ik begrijp de zorgen van leerkrachten absoluut, maar als ik hier dan lees: wie gaat die kleuter helpen die in zijn broek plast? Nou, degene die dat anders ook doet... ik moet kinderen ook een schone luier geven en troosten bij pijn of verdriet.

Als (en das een grote als) de scholen weer open gaan, bevinden de leerkrachten zich in de 2e vuurlinie. Net als pedagogisch medewerkers, supermarktmedewerkers en nog vele anderen.

De 1e linie wordt gevormd door doktoren, verpleegkundigen, de ouderen- en gehandicaptenzorg en thuiszorg. (En ik vergeet er vast nog zat).

Welkom bij de club.

Maar wel 8....

Dat is dus wat veel docenten zeggen. Prima weer op locatie aan het werk (want we werken nu ook ) maar met minder leerlingen in 1 ruimte. Daar ging het hele onderzoek ook over. Er is nergens gesteld dat ze niet willen werken...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:26

djinnie schreef:
Ik werk nog steeds en anderhalve meter afstand houden lukt echt niet (kinderopvang). Sterker nog, wij vangen nu 24/7 kinderen op van ouders uit de zorg, die we niet eens kennen, want zij zijn geen klant van ons.

Dat zijn er dan weliswaar geen 30, maar de 8 peuters die ik vanochtend had, zitten wel veel 'in je aura' of moet je overnemen van ouders.

Ik begrijp de zorgen van leerkrachten absoluut, maar als ik hier dan lees: wie gaat die kleuter helpen die in zijn broek plast? Nou, degene die dat anders ook doet... ik moet kinderen ook een schone luier geven en troosten bij pijn of verdriet.

Als (en das een grote als) de scholen weer open gaan, bevinden de leerkrachten zich in de 2e vuurlinie. Net als pedagogisch medewerkers, supermarktmedewerkers en nog vele anderen.

De 1e linie wordt gevormd door doktoren, verpleegkundigen, de ouderen- en gehandicaptenzorg en thuiszorg. (En ik vergeet er vast nog zat).

Welkom bij de club.

Het was mijn opmerking, maar dit bedoel ik dus exact. Je moet wel. Je kunt gewoon geen 1,5 meter afstand houden. En ik vind dat dergelijke situaties zoveel mogelijk beperkt moeten worden.

@Lena: In onze lokalen passen met 1,5 meter afstand 7 leerlingen. Ik heb klassen van 30. Als ze allemaal naar school zouden moeten, zou je met 1 klas al 4x zo lang bezig zijn. Dat is niet haalbaar. Ze kunnen prima veel thuis doen en digitaal inleveren, maar dan hou je helemaal geen zicht op ze. Als er maar een deel naar school gaat, hoe bepaal je dan wie wel en niet komen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:27

Sheran schreef:
djinnie schreef:

Welkom bij de club.

Het was mijn opmerking, maar dit bedoel ik dus exact. Je moet wel. Je kunt gewoon geen 1,5 meter afstand houden. En ik vind dat dergelijke situaties zoveel mogelijk beperkt moeten worden.

@Lena: In onze lokalen passen met 1,5 meter afstand 7 leerlingen. Ik heb klassen van 30. Als ze allemaal naar school zouden moeten, zou je met 1 klas al 4x zo lang bezig zijn. Dat is niet haalbaar. Ze kunnen prima veel thuis doen en digitaal inleveren, maar dan hou je helemaal geen zicht op ze. Als er maar een deel naar school gaat, hoe bepaal je dan wie wel en niet komen?

Daarom dus minder contact momenten :)

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:28

Als je 4x zo weinig contactmomenten geeft zie je sommige leerlingen maar eens in de 2/4 weken. Dan lijkt het me persoonlijk zinniger om juist online de contactmomenten te houden, zodat je ze tenminste nog 1/2x in de week in je vizier hebt :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:29

MarcoBorsato schreef:
elnienjo schreef:
Als zwaar overprikkelde autist leef ik al 51 jaar in een maatschappij die ik slecht trek. Nu mensen een keer een poosje in een maatschappij moeten leven die dicht bij mijn comfort zone aansluit dan denk ik suck it up, voor jullie is het tijdelijk ongemak, voor mij komt het ongemak weer terug zodra de maatschappij weer uit lockdown gaat. Laat nu mij maar ns even aan m'n trekken komen met deze stilte.

Ga lekker in een hutje op de hei wonen dan.

...en dát is dan ook weet een lekkere reactie!
Kom op jongens, een beetje compassie is toch niet teveel gevraagd? Voor beide kanten?

Natuurlijk zet je je even heen over een half uurtje paasei voor een gehandicapt kind! Beschouw het maar als jóuw mooie daad, zoals er momenteel al zoveel mooie initiatieven plaatsvinden.

Maar iemand die nu merkt dat dit toch wel een prettig, rustige tijd is, mag dat toch ook gewoon zeggen?
Ik hoop dat die mensen n.a.v. die wetenschap ook verder kunnen en iets kunnen zoeken/ oplossen voor als alles weer normaal wordt. En ook op een beetje begrip mogen rekenen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:30

Sheran schreef:
Als je 4x zo weinig contactmomenten geeft zie je sommige leerlingen maar eens in de 2/4 weken. Dan lijkt het me persoonlijk zinniger om juist online de contactmomenten te houden, zodat je ze tenminste nog 1/2x in de week in je vizier hebt :)

Maar jij hebt contact met veel van jou leerlingen.
Ik werk met een hele andere doelgroep en die leerlingen zakken dus af.

Heel stom voor mijn vwo 4 maar zij kunnen zonder mij werken. Ze vinden zich zelf wel heel zielig trouwens en ze willen graag naar school. Dat kan mijn basis 3 niet en mijn mavo 3 kan de helft het redelijk volhouden.

Maar ik ben blij dat anderen deze besluiten voor ons nemen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-04-20 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:32

Ja, ik hoop dat er dus voor dat soort doelgroepen oplossingen kunnen worden gezocht. Ik heb een redelijk bevoorrechte/elitaire positie qua school. Er zijn maar een paar die echt buiten beeld zijn en op straat komen.
Hebben jullie ook een online rooster met aanwezigheidsplicht?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:34

Wat dat betreft heb ik wel medelijden met sommige scholen. Niet elke school is hetzelfde qua samenstelling. Er zijn bijvoorbeeld basischolen met 135 leerlingen en 5 lokalen (en een lerarenkamer en misschien een gemeenschappelijke ruimte). Waarvan dan 1 klas 38 leerlingen heeft (samengestelde groep). Met 5 leerkrachten in totaal. Ik vraag me af hoe je dan die spreiding gaat doen. Die leerkrachten werken zich nu al een slag in de rondte.
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-04-20 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:35

Sheran schreef:
Ja, ik hoop dat er dus voor dat soort doelgroepen oplossingen kunnen worden gezocht. Ik heb een redelijk bevoorrechte/elitaire positie qua school. Er zijn maar een paar die echt buiten beeld zijn en op straat komen.
Hebben jullie ook een online rooster met aanwezigheidsplicht?

Ja en dit wordt ook geregistreerd. Ouders worden ook opgebeld bij afwezigheid net als normaal maar je krijgt niet met alle ouders/kinderen contact. Ook leerplicht gaat op huisbezoek.

In mijn vmbo K3 heb ik er 4 die gewoon niet zijn en niks doen. Met 2 daarvan is contact maar niks is anders geworden. In mijn B3 zijn het er al 6. En in mijn mavo 3 8 ...
Dat tikt best aan hoor.

En ze zijn niet allemaal buiten beeld maar sommige komen niet aan het werk. Het lukt ze niet
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-04-20 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:37

Ja, dat zijn er echt veel. Bij ons houden de mentoren hun eigen klas een beetje bij. Ik heb een fijne klas, ik heb er maar 2 die echt moeite hebben met aan de gang komen (maar daar zat al begeleiding op). Ik ben benieuwd hoe ze het allemaal gaan regelen met de overgang.
Maar mijn school heeft ook een beetje de instelling: het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat het goed gaat met de kinderen. Leren is daaraan ondergeschikt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:41

Sheran schreef:
Ja, dat zijn er echt veel. Bij ons houden de mentoren hun eigen klas een beetje bij. Ik heb een fijne klas, ik heb er maar 2 die echt moeite hebben met aan de gang komen (maar daar zat al begeleiding op). Ik ben benieuwd hoe ze het allemaal gaan regelen met de overgang.
Maar mijn school heeft ook een beetje de instelling: het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat het goed gaat met de kinderen. Leren is daaraan ondergeschikt.

Bij ons ook maar in mijn mentorklas heb ik 1 die is weg gelopen. Zit natuurlijk politie en zorg op maar ja vermist. Ik heb dan soms nog whatsapp contact.

2 die een hele rommelige situatie hebben met verslaving.

1 extreme autist waarvan ouders het niet weten en daarnaast nog leerlingen die met veel te veel in een kleinere ruimte wonen.

Ook heb ik dan ‘normale’ leerlingen die deze situatie lastig vinden zoals wij dat ook vinden.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-04-20 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:41

Sizzle schreef:
Ik ben ook benieuwd of onze ziektekostenverzekering stijgt. We zitten (Zwitserland) nu op 320 per volwassene per maand (kind 80) met 1500 eigen risico + 20% eigen bijdrage voor de volwassenen.

Jeetje *-:)
En dan klagen we in Nederland over de kosten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:42

Wat heftig Lena. Is dat zoveel minder als ze wel naar school mogen komen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:42

LadyMadonna schreef:
Sizzle schreef:
Ik ben ook benieuwd of onze ziektekostenverzekering stijgt. We zitten (Zwitserland) nu op 320 per volwassene per maand (kind 80) met 1500 eigen risico + 20% eigen bijdrage voor de volwassenen.

Even een googletje :
"Het netto-inkomen van de Zwitsers behoort met 6.300 dollar per maand (5.823 euro) tot de hoogste ter wereld." :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:44

Je kan systemen van landen niet vergelijken op basis van één bedrag. Het gaat om het complex. Wij hebben ook zoiets als Zorgverzekeringswet-bijdrage, dus je betaalt een stuk meer dan hetgeen je rechtstreeks overmaakt aan de zorgverzekering.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:45

Daar krijg ik, als ZZP-er, mooi ieder jaar een aanslag voor. Met mijn IB. MOet ik nog zelf uitrekenen en aangeven ook _-:(

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:47

djinnie schreef:

Welkom bij de club.

Dit dus.

En veel respect voor leraren. We weten nu allemaal dat het niet makkelijk is. Respect ja, medelijden nee.

Ik denk ook dat op scholen 1,5 meter afstand niet mogelijk is. Dus voorgezet wordt erg lastig.

Wij zitten op een basisschool met in totaal 125 kids of zo. Volgens mij moet daar iets op bedacht kunnen worden

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:49

Sheran schreef:
Wat heftig Lena. Is dat zoveel minder als ze wel naar school mogen komen?

Ja school is een veilige plek dan. Zijn ze er dan allemaal en altijd. Nee maar van de 4 dan maar 1 niet en 1 die wat moeite heeft met maandag ochtend. :')

En even nergens in welke onderzoeken van de aob wordt gesproken over medelijden..... dat vraagt toch niemand. Ook niet eerder bij de stakingen :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:49

rien10 schreef:
Daar krijg ik, als ZZP-er, mooi ieder jaar een aanslag voor. Met mijn IB. MOet ik nog zelf uitrekenen en aangeven ook _-:(

Dat doet het aangifteprogramma voor je als het goed is :P. Maar dat klopt, als je geen arbeidsloon hebt, betaal je dat via je aangifte inkomstenbelasting.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:52

Ja, uiteraard doet het programma dat.
De tijd dat we een blauw formulier met een rekenmachine er naast zaten in te vullen is al lang voorbij.

Ik doe heel veel IB's per jaar. Ik weet hoe het spelletje werkt.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:59

Er stonden toen ik net thuis kwam 3 mensen dicht bij elkaar in de straat, met notitieblokken/schrijfbordjes.
Ik zei : ik hoop dat jullie familie zijn want dat is geen anderhalve meter. Ik kreeg commetaar terug.
Jammer genoeg toen ik binnen mijn handen had gewassen stapte ze alle drie in andere auto's.
Ik kan heel slecht tegen mensen die zich niet aan de regels houden. Heel slecht.
Is die klik-app er echt en hoe heet die dan?

Ook stapte de buurvrouw 2 deuren verder ietsjes later uit de auto van haar zus (denk ik) waar ze niet mee samen woont. En ik hou mezelf maar aan al die regels en waarom? Als we het niet samen doen. Of moet ik accepteren dat mensen zich er niet aan houden?
Want ook dat lijkt me niet te kloppen of wel?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:00

LadyMadonna schreef:
Sizzle schreef:

Dat bedoel ik dus

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:01

Je moet het allemaal wel in verhouding zien. Hoeveel je moet afdragen, hoe hoog de huren zijn etc etc etc.