Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Napie schreef:Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.
verootjoo schreef:Ik zal mijn ouders niet in huis nemen, ik ga niet elke dag naar ze toe om ze te wassen en aankleden.
Maar ik zal wel zorgen dat het ze aan niks ontbreekt en zorgen dat ze de juiste hulp krijgen en op tijd boodschappen in huis krijgen, mee naar artsen etc.
Cer schreef:verootjoo schreef:Ik zal mijn ouders niet in huis nemen, ik ga niet elke dag naar ze toe om ze te wassen en aankleden.
Maar ik zal wel zorgen dat het ze aan niks ontbreekt en zorgen dat ze de juiste hulp krijgen en op tijd boodschappen in huis krijgen, mee naar artsen etc.
Dit kost echter wel tijd... zou je dan bijv minder gaan werken?
Cer schreef:Ik merk dat ik het het lastigst vind als ik niet kan helpen.. dan voel je je echt wel hulpeloos.. Mijn ouders zijn altijd goed voor me geweest, ik ga ze niet aan hun lot overlaten. En ook die kleine dingen kosten veel tijd, vooral als enig kind..
Enfin.. weer on topic..
Cer schreef:Nja, je hoeft je daar niet schuldig over te voelen, je kunt er verder niks aan doen.
Ik zou ooit wellicht naar de andere kant van het land verhuizen, en heb dat toen niet gedaan met het oog op eventueel later.. (wat dus nu is). Ik zou echt niet weten hoe ik het had moeten doen als ik wel verhuist was..
UO: mensen zo lang mogelijk thuis laten wonen omdat ze dat zelf perse zouden willen, is gewoon niet altijd waar (en handig en veilig etc.. )
verootjoo schreef:Er bestaat ook zorgverlof hè voor zorgsituaties. Het lijkt me idd heel pittig als enig kind als de zorg voor je ouders erbij komt.
Dat is inderdaad zorgwekkendCitaat:Eind dit jaar verwachten veel ziekenhuizen rode cijfers, de langdurige zorginstellingen en met name de GRZ kampen al jaren met slechte cijfers en dat wordt dit jaar nog erger en de revalidatiecentra luiden ook al de noodklok.
De GGZ is al bijna ten onder.
BaileyMix schreef:Roodvos schreef:Nee. Het zou een enorme beperking betekenen voor het kind/de kinderen. Het betekent dat o.a. dat er niemand meer kan/mag emigreren of naar naar het buitenland verhuizen.
En wat als je een partner krijgt die aan de andere kant van het land woont of in het buitenland. En je bent ook verplicht om voor die ouders te zorgen die daar in de buurt wonen? Welke ouder(s) hebben er dan voorrang? Moet er dan gescheiden (geleefd) worden? Ga je alles afwentelen op een kind die (toevallig) wel in de buurt is blijven wonen. Hoe wil je dat oplossen?
In België geldt er een financiële verplichting om voor je ouders te zorgen/ voor hun zorg te betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, er kunnen vast uitzonderingen gemaakt worden. Maar volgens mij hebben meer landen dat.
verootjoo schreef:Dat is denk ik niet UO hoor. Dat weet iedereen maar al die mensen in een zorginstelling laten wonen zoals eerder is niet meer te betalen.
De zorg gaat rap achteruit, ik werk in de zorgsector en maak me ernstig zorgen.
Eind dit jaar verwachten veel ziekenhuizen rode cijfers, de langdurige zorginstellingen en met name de GRZ kampen al jaren met slechte cijfers en dat wordt dit jaar nog erger en de revalidatiecentra luiden ook al de noodklok.
Tancreda4 schreef:Verplicht, niet perse. Maar ik voel me wel verplicht en ga het ook zeker doen. Mijn ouders staan al heel mijn leven voor mij klaar, niets is te gek. Ze laten altijd alles uit hun handen vallen voor hun kinderen. En dan zou ik op 't laatst zeggen, stik er maar in? Ik kan dan eindelijk wat terug doen. Zal 't zwaar, rot en klote zijn. Ja. Aanpassen zijn. Ja. Maar ik wil er wel voor ze zijn.
BaileyMix schreef:verootjoo schreef:Dat is denk ik niet UO hoor. Dat weet iedereen maar al die mensen in een zorginstelling laten wonen zoals eerder is niet meer te betalen.
De zorg gaat rap achteruit, ik werk in de zorgsector en maak me ernstig zorgen.
Eind dit jaar verwachten veel ziekenhuizen rode cijfers, de langdurige zorginstellingen en met name de GRZ kampen al jaren met slechte cijfers en dat wordt dit jaar nog erger en de revalidatiecentra luiden ook al de noodklok.
Ik kan me daar ook echt over opwinden als er weer domme dingen naar voren komen als "iedereen moet meer gaan werken!". Per se willen dat iedereen fulltime of meer werkt, maar ondertussen ook de zorg zo ten gronde richten dat iedereen moet gaan mantelzorgen en niemand meer zorg kan krijgen. Hoe dan?? Fulltime werken om de economie te stimuleren, maar nergens met je burn-out terecht kunnen en ondertussen ook nog mantelzorger zijn voor je ouders; en ondertussen wordt het ook nog allemaal even gauw in de schoenen van vrouwen geschoven.
Maar goed, dat is een rant apart
Napie schreef:Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.
ikke schreef:Cer schreef:32uur voor hetzelfde loon.. ik ben voor(scheelt met mantelzorg ook een slok op een borrel idd
)
Mijn idee!
Of het echt productiever is zal ook afhangen van waar je naar kijkt. Vooralsnog denk ik dat een efficiëntie-slag bij veel bedrijven meer oplevert.....
ikke schreef:Cer schreef:32uur voor hetzelfde loon.. ik ben voor(scheelt met mantelzorg ook een slok op een borrel idd
)
Mijn idee!
Of het echt productiever is zal ook afhangen van waar je naar kijkt. Vooralsnog denk ik dat een efficiëntie-slag bij veel bedrijven meer oplevert.....
Picopico schreef:Nou inderdaad. Al denk ik dan vooral aan de overheidAan mijn zwager (was net begonnen als ambtenaar) werd gevraagd of hij niet wat minder snel kon werken, want anders moesten zijn collega's dat straks ook doen van de baas