Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:26

Wat verschrikkelijk zo'n regeling.
Maken de ouders een puinzooi en mag je voor ze dokken.
Betaalde al kostgeld aan mijn moeder met mijn 16 omdat zij roken en onzinnige dingen belangrijker vond en klaagde niet rond te komen.
Echt als ik die nu zou betalen weet ik niet wat die allemaal voor onzin koopt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:26

Napie schreef:
Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.

Dat ligt eraan wat je onder ‘zorgen’ verstaat.

Ik zal mijn ouders niet in huis nemen, ik ga niet elke dag naar ze toe om ze te wassen en aankleden.
Maar ik zal wel zorgen dat het ze aan niks ontbreekt en zorgen dat ze de juiste hulp krijgen en op tijd boodschappen in huis krijgen, mee naar artsen etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:27

verootjoo schreef:
Ik zal mijn ouders niet in huis nemen, ik ga niet elke dag naar ze toe om ze te wassen en aankleden.
Maar ik zal wel zorgen dat het ze aan niks ontbreekt en zorgen dat ze de juiste hulp krijgen en op tijd boodschappen in huis krijgen, mee naar artsen etc.

Dit kost echter wel tijd... zou je dan bijv minder gaan werken?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:27

Verplicht, niet perse. Maar ik voel me wel verplicht en ga het ook zeker doen. Mijn ouders staan al heel mijn leven voor mij klaar, niets is te gek. Ze laten altijd alles uit hun handen vallen voor hun kinderen. En dan zou ik op 't laatst zeggen, stik er maar in? Ik kan dan eindelijk wat terug doen. Zal 't zwaar, rot en klote zijn. Ja. Aanpassen zijn. Ja. Maar ik wil er wel voor ze zijn.

Ik heb zwaar respect voor m'n moeder die haar moeder tot de laatste zucht heeft verzorgd. Wat vond ik echt heel mooi en sterk. Heeft ze ook de laatste weken bij een goede vriendin van haar gedaan. Ik hoop dat ik dat ook zo sterk mag zijn als het zo ver is, weet niet of ik het kan.

Werk opzeggen? Ik zie tegen die tijd wel of er zorgverlof is bij m'n dan baan. Mijn huidige baan heeft dat volgens mij wel prima geregeld.

Overigens woon ik (nu nog) heel dichtbij m'n ouders, dat zou wel helpen. M'n zussen en broer wat verder.

Ik realiseer me overigens wel dat niet iedereen zulke liefdevolle ouders heeft. Dan zal het toch wel andets zijn....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:28

Cer schreef:
verootjoo schreef:

Dit kost echter wel tijd... zou je dan bijv minder gaan werken?

Ik werk al niet fulltime en mijn man ook niet dus mijn inschatting is dat dit wel te regelen zou zijn.
Maar het is ook maar net hoe hulpbehoevend ze worden natuurlijk.
Dat zie ik dan wel.
Ik heb trouwens ook nog 3 zussen dus ga er wel vanuit dat ik er niet alleen voor zal staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:35

Ik merk dat ik het het lastigst vind als ik niet kan helpen.. dan voel je je echt wel hulpeloos.. Mijn ouders zijn altijd goed voor me geweest, ik ga ze niet aan hun lot overlaten. En ook die kleine dingen kosten veel tijd, vooral als enig kind..
Enfin.. weer on topic..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:39

Cer schreef:
Ik merk dat ik het het lastigst vind als ik niet kan helpen.. dan voel je je echt wel hulpeloos.. Mijn ouders zijn altijd goed voor me geweest, ik ga ze niet aan hun lot overlaten. En ook die kleine dingen kosten veel tijd, vooral als enig kind..
Enfin.. weer on topic..

Dat snap ik wel, ja. Mijn ouders hadden een rot 2022 medisch gezien. Normaal fit zat en helpen zij mij juist aan alle kanten. Nu konden ze weinig, allebei geopereerd en dan ga je toch helpen. Goede band, wonen dicht bij elkaar. Ze wilden het alleen zelf niet haha, want voor mij te zwaar. Dat vond ik toch wel heel lastig, want ik wilde het wel heel graag en maakte me meteen zorgen iver later.

Maar verplichten? Nee, dat niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:41

Er bestaat ook zorgverlof hè voor zorgsituaties. Het lijkt me idd heel pittig als enig kind als de zorg voor je ouders erbij komt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:27

Ik kreeg commentaar op het feit dat ik niet vaak mijn ouders kan helpen. Mijn ouders wonen bijna op drie uur rijden. Schoonmoeder wel in de buurt. Ze hebben altijd goed voor me gezorgd maar ik woon al meer als 25 jaar niet in hun buurt. Ik voel mij schuldig hierdoor maar aan de andere kant weet ik ook niet hoe ik naast mijn full time baan zorg zou kunnen combineren

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:28

tja dan zou ik me ook niet schuldig voelen, daar kan jij ook niet aan doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:31

Nja, je hoeft je daar niet schuldig over te voelen, je kunt er verder niks aan doen.
Ik zou ooit wellicht naar de andere kant van het land verhuizen, en heb dat toen niet gedaan met het oog op eventueel later.. (wat dus nu is). Ik zou echt niet weten hoe ik het had moeten doen als ik wel verhuist was..

UO: mensen zo lang mogelijk thuis laten wonen omdat ze dat zelf perse zouden willen, is gewoon niet altijd waar (en handig en veilig etc.. )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:35

Cer schreef:
Nja, je hoeft je daar niet schuldig over te voelen, je kunt er verder niks aan doen.
Ik zou ooit wellicht naar de andere kant van het land verhuizen, en heb dat toen niet gedaan met het oog op eventueel later.. (wat dus nu is). Ik zou echt niet weten hoe ik het had moeten doen als ik wel verhuist was..

UO: mensen zo lang mogelijk thuis laten wonen omdat ze dat zelf perse zouden willen, is gewoon niet altijd waar (en handig en veilig etc.. )

Dat is denk ik niet UO hoor. Dat weet iedereen maar al die mensen in een zorginstelling laten wonen zoals eerder is niet meer te betalen.

De zorg gaat rap achteruit, ik werk in de zorgsector en maak me ernstig zorgen.

Eind dit jaar verwachten veel ziekenhuizen rode cijfers, de langdurige zorginstellingen en met name de GRZ kampen al jaren met slechte cijfers en dat wordt dit jaar nog erger en de revalidatiecentra luiden ook al de noodklok.
De GGZ is al bijna ten onder.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-01-23 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:36

verootjoo schreef:
Er bestaat ook zorgverlof hè voor zorgsituaties. Het lijkt me idd heel pittig als enig kind als de zorg voor je ouders erbij komt.

Als je in loondienst bent bij een redelijk groot bedrijf werkt dat misschien. Niet als je zelfstandig ondernemer bent, of bij een klein bedrijf werkt, bijvoorbeeld met maar 3 mensen in dienst. Dan wordt de belasting voor de overige werknemers onevenredig zwaar.
Het is gewoon niet altijd te combineren. En je moet het ook maar willen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:39

Ik denk dat 'niet willen' misschien het makkelijkst is? Want dan maakt het niet zoveel uit of het goedgaat of niet.
Als je wel wil, maar niet kunt, of niet genoeg kunt, dat is denk het meest frustrerende?

Citaat:
Eind dit jaar verwachten veel ziekenhuizen rode cijfers, de langdurige zorginstellingen en met name de GRZ kampen al jaren met slechte cijfers en dat wordt dit jaar nog erger en de revalidatiecentra luiden ook al de noodklok.
Dat is inderdaad zorgwekkend -O-
Er is ook geen plek.. alleen met hoge indicatie en dan op een wachtlijst van jaren..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:42

BaileyMix schreef:
Roodvos schreef:
Nee. Het zou een enorme beperking betekenen voor het kind/de kinderen. Het betekent dat o.a. dat er niemand meer kan/mag emigreren of naar naar het buitenland verhuizen.
En wat als je een partner krijgt die aan de andere kant van het land woont of in het buitenland. En je bent ook verplicht om voor die ouders te zorgen die daar in de buurt wonen? Welke ouder(s) hebben er dan voorrang? Moet er dan gescheiden (geleefd) worden? Ga je alles afwentelen op een kind die (toevallig) wel in de buurt is blijven wonen. Hoe wil je dat oplossen?

In België geldt er een financiële verplichting om voor je ouders te zorgen/ voor hun zorg te betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, er kunnen vast uitzonderingen gemaakt worden. Maar volgens mij hebben meer landen dat.

Tenzij je bij een notaris laat opstellen dat je jezelf laat onterven. Dan vervalt die verplichting. Die verplichting geldt nl ook voor de uitvaartkosten. Als je jezelf laat onterven/laat opstellen dat je niks van je ouders wil hebben dan wordt hetgeen dat ze in hun bezit hebben (als er iets is) verkocht en/of gebruikt voor de zorg en/of uitvaart.

En om de vraag te beantwoorden. Neen. :) Ik ben niet van plan om grote zorgen op mij te nemen voor mijn ouders. Uitbesteden eventueel wel.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:58

verootjoo schreef:
Dat is denk ik niet UO hoor. Dat weet iedereen maar al die mensen in een zorginstelling laten wonen zoals eerder is niet meer te betalen.

Ik kan me daar ook echt over opwinden als er weer domme dingen naar voren komen als "iedereen moet meer gaan werken!". Per se willen dat iedereen fulltime of meer werkt, maar ondertussen ook de zorg zo ten gronde richten dat iedereen moet gaan mantelzorgen en niemand meer zorg kan krijgen. Hoe dan?? Fulltime werken om de economie te stimuleren, maar nergens met je burn-out terecht kunnen en ondertussen ook nog mantelzorger zijn voor je ouders; en ondertussen wordt het ook nog allemaal even gauw in de schoenen van vrouwen geschoven.

Maar goed, dat is een rant apart :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:15

Ik ben van het „wie dan leeft, wie dan zorgt“.
Net zo goed parkeer ik mezelf tegen een boom voordat 1 van de ouders hulpbehoevend worden. Kun je allemaal niets over voorspellen of plannen.

Alle mannen uit mijn vaders „lijntje“ zijn tot nu toe gewoon ineens patsboem dood neergevallen, misschien gebeurd hem dat ook wel. Dan valt er niets te „zorgen“. Worden ze dement dan is het een ander verhaal. We zien wel (en nee zo jong zijn ze niet meer).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:35

Tancreda4 schreef:
Verplicht, niet perse. Maar ik voel me wel verplicht en ga het ook zeker doen. Mijn ouders staan al heel mijn leven voor mij klaar, niets is te gek. Ze laten altijd alles uit hun handen vallen voor hun kinderen. En dan zou ik op 't laatst zeggen, stik er maar in? Ik kan dan eindelijk wat terug doen. Zal 't zwaar, rot en klote zijn. Ja. Aanpassen zijn. Ja. Maar ik wil er wel voor ze zijn.

Dit precies. Maar de band met mijn ouders (en mijn zussen) is ook goed. Pa die klust wel eens bij mij thuis, ik hielp mijn moeder weer toen zij geopereerd was aan haar knie en pa met het bladruimen in de tuin (en toen kon ik bij hun thuiswerken). Ik woon 10-15 minuten rijden bij mijn ouders vandaan dus even helpen kan ook gemakkelijk.

Ze zullen mij niet verplichten te helpen, maar ze waarderen het wel.
Andere familiemomenten - bij elkaar komen op nieuwsjaarsdag bijvoorbeeld - zijn dan wel weer heel belangrijk voor de ouders :))

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:18

BaileyMix schreef:
verootjoo schreef:

Ik kan me daar ook echt over opwinden als er weer domme dingen naar voren komen als "iedereen moet meer gaan werken!". Per se willen dat iedereen fulltime of meer werkt, maar ondertussen ook de zorg zo ten gronde richten dat iedereen moet gaan mantelzorgen en niemand meer zorg kan krijgen. Hoe dan?? Fulltime werken om de economie te stimuleren, maar nergens met je burn-out terecht kunnen en ondertussen ook nog mantelzorger zijn voor je ouders; en ondertussen wordt het ook nog allemaal even gauw in de schoenen van vrouwen geschoven.

Maar goed, dat is een rant apart :')

Kan ik heel goed een uo aan hangen: een 40-urige werkweek is niet meer van deze tijd, met name omdat meermaals is aangetoond dat met 4 dagen werken men veel productiever is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:22

32uur voor hetzelfde loon.. ik ben voor :j (scheelt met mantelzorg ook een slok op een borrel idd :) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:32

Cer schreef:
32uur voor hetzelfde loon.. ik ben voor :j (scheelt met mantelzorg ook een slok op een borrel idd :) )

Mijn idee!

Of het echt productiever is zal ook afhangen van waar je naar kijkt. Vooralsnog denk ik dat een efficiëntie-slag bij veel bedrijven meer oplevert.....

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:47

Napie schreef:
Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.

absoluut niet! Mijn vader was een klootzak eerste klas, daar had ik al tijden geen contact meer mee voor hij overleed
Ik hou heel veel van mijn moeder maar wij botsen enorm en bovendien, ik woon niet eens meer in Nederland, mijn kinderen zijn hier opgegroeid en die ga ik echt niet allemaal terug naar Nederland halen als er voor mijn moeder gezorgd moet worden.
Ik zou dat ook nooit van mijn kinderen verwachten trouwens.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:32

ikke schreef:
Cer schreef:

Mijn idee!

Of het echt productiever is zal ook afhangen van waar je naar kijkt. Vooralsnog denk ik dat een efficiëntie-slag bij veel bedrijven meer oplevert.....

Beetje van beide gok ik. Nu met de btw-maand is een werkweek van vier dagen gewoon niet haalbaar, eerder een van zes dagen :')

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:55

ikke schreef:
Cer schreef:

Mijn idee!

Nou inderdaad. Al denk ik dan vooral aan de overheid := Aan mijn zwager (was net begonnen als ambtenaar) werd gevraagd of hij niet wat minder snel kon werken, want anders moesten zijn collega's dat straks ook doen van de baas :+

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:13

Picopico schreef:
Nou inderdaad. Al denk ik dan vooral aan de overheid := Aan mijn zwager (was net begonnen als ambtenaar) werd gevraagd of hij niet wat minder snel kon werken, want anders moesten zijn collega's dat straks ook doen van de baas :+

Dat is mij ook een keer gebeurd bij een nieuwe baan, ik was te snel en moest langzamer werken, kon ik niet wat vaker koffie halen ofzo? Was niet als ambtenaar trouwens.