Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:59

Ik las het ook op nos. Testen bij klachten en in isolatie gaan als je positief bent wordt (blijft? … nu is het verplicht toch al wordt er niks gecontroleerd) een advies.

“De basisadviezen blijven dus wel van kracht, maar dat zijn geen verplichtingen. Zo geldt nog steeds het advies om bij klachten te testen. Wie positief is, wordt geacht thuis te blijven in isolatie. Maar ook dat is een advies, net als het advies om in sommige gevallen in quarantaine te gaan als iemand in de directe omgeving corona heeft.“

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:02

Ik dacht dat die quarantaine met contacten er toch sowieso al niet was? Ingeval ik mocht gewoon werken terwijl m’n vriend thuis Corona had

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:02

21 maart heb ik een concert :') Nou ja heb liever daarvoor nog wel even 1G vindt het testen ook niet zo erg. Alleen wel een hoop gedoe! Eerst maar testen dan nog werken en dan door naar Amsterdam.....

Ach voor de volgende dit jaar hoeft het dan niet meer dat concert is ook buiten overigens. Valt mij op dat ook meer concerten naar het Gelredome gaan.

Op naar een hopelijke zorgeloze zomer.

Mijn vader heeft de regels al laten gaan .... die denkt dat er al versoepelingen zijn of hij maakt ze in ieder geval. Wil nu ook niks meer van hem horen dat hij klaagt dat mensen zich niet aan de regels houden want hij doet het zelf ook niet :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:43

lenaa_tje schreef:
Ik dacht dat die quarantaine met contacten er toch sowieso al niet was? Ingeval ik mocht gewoon werken terwijl m’n vriend thuis Corona had

Kinderen hoeven nooit meer in quarantaine en als je een booster hebt ook niet. Dus het is nu enkel nog voor mensen zonder booster die nauw contact waren.

Zebrastreepje, ik snap dat wel en longen dat zelf ook. De besmettingen hebben nauwelijks invloed op de ziekenhuisopnames. Over een week wordt er versoepeld. Dan zie ik het nut niet zo van die laatste week. Al moet ik zeggen dat er sowieso weinig regels zijn. Ik probeer me zoveel als mogelijk aan de isolatie regels te houden, maar ik kan denk ik vol 10 dagen in isolatie. Er moeten toch ook boodschappen gedaan worden, de hond moet uit.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:50

Maar de hond zou door iemand anders uitgelaten kunnen worden en boodschappen kunnen voor de deur gezet worden. Toen jullie de vorige keer in quarantaine zaten en je bijna door je boodschappen heen was was ik bijna van plan om ze te halen voor je hé. Waar een wil is een weg. Mocht je de wil hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:52

Hoe de hond uitlaten door een derde veiliger is dan zelf een rondje buiten doen is me nog steeds een raadsel

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:54

Vayo schreef:
lenaa_tje schreef:

Kinderen hoeven nooit meer in quarantaine en als je een booster hebt ook niet. Dus het is nu enkel nog voor mensen zonder booster die nauw contact waren.

Zebrastreepje, ik snap dat wel en longen dat zelf ook. De besmettingen hebben nauwelijks invloed op de ziekenhuisopnames. Over een week wordt er versoepeld. Dan zie ik het nut niet zo van die laatste week. Al moet ik zeggen dat er sowieso weinig regels zijn. Ik probeer me zoveel als mogelijk aan de isolatie regels te houden, maar ik kan denk ik vol 10 dagen in isolatie. Er moeten toch ook boodschappen gedaan worden, de hond moet uit.

Tja maar die regels gelden nu nog gewoon. Mijn vader heeft super veel mensen besmet wat niet nodig is geweest. Mijn vader vindt zijn werk belangrijker dan alles in de wereld ( hij durft geen nee te zeggen) en werkt liever terwijl hij zich niet lekker voelt en dus besmettelijk is. En nee het is niet eens zijn winkel :') Maar goed daar irriteren mijn moeder en ik ons al veel langer aan het is altijd weer hetzelfde liedje.

Ik hoefde dan weer niet thuis te blijven dus zoals de hond uitlaten deed ik . Mijn moeder had daar ook geen puf voor. Ik heb nu ook gekookt en schoongemaakt en boodschapjes opgehaald als dat nodig was. De hond nam ik mee naar de paardjes kon ze mooi flink stuk lopen. Sinds een paar dagen loopt mijn moeder weer zelf met de hond maar ze komt nog niet heel ver helaas.

Alleen hadden ze de deur niet uit gehoeven omdat ik dus veel voor ze had kunnen doen. Ik heb de booster en geen klachten en negatieve zelftesten.
Laatst bijgewerkt door Zebrastreep op 10-03-22 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:55

Ik kan me over een rondje buiten niet echt druk maken. Maar in de supermarkt lopen vind ik wel anders, en dat is ook wel op te lossen voor 2 weekjes.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:59

Shadow0 schreef:
Ik kan me over een rondje buiten niet echt druk maken. Maar in de supermarkt lopen vind ik wel anders, en dat is ook wel op te lossen voor 2 weekjes.

Zo liep mijn vader dus vandaag ook nog vol met klachten in de supermarkt ' ja maar wel met mondkapje want dat vond ik wat netter'

Terwijl dat helemaal niet had gehoeven. Ik ben nog steeds klachtenvrij en heb geen positieve test dus ik had het ook kunnen doen.

En dan was ik ook nog eens vrij vandaag :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:03

Ach mijn vader heeft het ook gedaan onder het mom van iedereen doet het. Ik denk dat je de mensen die dit doen niet de kost wil geven. En wat is het risico daar? Je hebt vluchtig contact, afstand houden is prima mogelijk en de ventilatie is vaak prima op orde in de supermarkt. Ik vond het in het begin van de pandemie echt onverantwoord, maar ik maak me er nu niet druk meer om.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:30

friezenfan2 schreef:
Maar de hond zou door iemand anders uitgelaten kunnen worden en boodschappen kunnen voor de deur gezet worden. Toen jullie de vorige keer in quarantaine zaten en je bijna door je boodschappen heen was was ik bijna van plan om ze te halen voor je hé. Waar een wil is een weg. Mocht je de wil hebben.

Dat weet ik en dat is heel lief, maar soms is ineens iets op en heb je het nodig. En sowieso vind ik het vervelend om anderen te moeten vragen. Ik ga dan niet zelf maar rijd wel zelf met de auto. Één van de kinderen loopt dan naar binnen om de boodschappen.
Na mijn operatie al weken afhankelijk geweest. En nu zit mijn hele vriendengroep in isolatie. We hebben allemaal corona, al dan niet met klachten.

Voor de hond heb ik niemand die hem 3x per dag uit wil laten. En ik vind dat het prima kan om dit zelf te doen. Je bent in de buitenlucht en je komt dan niet echt in de buurt van mensen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:43

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:51

996981 schreef:
Hoe de hond uitlaten door een derde veiliger is dan zelf een rondje buiten doen is me nog steeds een raadsel

Nou eens, je kunt prima met Corona een blokje om.

Verder die quarantaine was voor essentiële beroepen ook al aangepast. Als je niet gemist kon worden mocht je ook zonder booster (en geen klachten werken)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:55

Dat laatste is eigenlijk vrij bizar.
Dan heb je mensen als Morrie die ontzettend oppassen en bang zijn om covid te krijgen.
Moeten vervolgens voor een suffe test naar het ziekenhuis waar een covid positieve verpleger in je gezicht staat te ademen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:00

Sizzle schreef:
Dan heb je mensen als Morrie die ontzettend oppassen en bang zijn om covid te krijgen.
Moeten vervolgens voor een suffe test naar het ziekenhuis waar een covid positieve verpleger in je gezicht staat te ademen.

Nee er staat zonder klachten :+ en dus ook een ingeval negatieve zelftest.

Dat iemand in je huishouden Corona heeft (of een ander nauw contact) betekent niet dat iemand ook Corona heeft.
Komt genoeg voor dat maar 1 in een huis Corona heeft.

Dat het nu in bepaalde ziekenhuizen in het zuiden anders aan toe gaat heeft niks met aangepaste regels te maken wel met bizarre tekorten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:07

Aha sorry verkeerd begrepen. Echter hoef je dus niet te testen toch? Bij ons in iedergeval niet meer zolang je geen klachten hebt. Met booster mag je zeker gewoon zonder test komen werken, al zijn al je 6 kinderen thuis ziek. Dus dan heb je een 50/50 kans zeg maar. Of je bent echt niet besmet of je bent symptoomloos besmet(telijk).
Maar met de huidige 5 dagen isolatie ben je meestal ook gewoon nog besmettelijk, ook zonder symptomen. Wetenschap heeft laten zien dan de meeste mensen na 10 dagen geen virus meer doorgeven.
Die laatste restjes regels zijn voor mij eerder een verkeerd gevoel van veiligheid in iedergeval.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:14

Klopt, maar onderwijs kent nog steeds die zelftesten hier. We krijgen nog steeds twee per week. Dus dat was bij ons wel de vereiste. Ook geboosterd.
Dat wat jij zegt is hier ook, testen is altijd advies. Je kunt namelijk nooit iemand dwingen naar de ggd te gaan.
Ik was 3 week na m’n vriend als nog besmet, dus toen zaten we weer. Konden we weer apart slapen :+

En eens het is wat halfbakken momenteel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:27

Dat apart slapen doe ik niet aan. We zijn beide gevaccineerd en beide in principe gezonde mensen. Dat risico neem ik dan maar gewoon eerlijk gezegd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:30

Sizzle schreef:
Dat apart slapen doe ik niet aan. We zijn beide gevaccineerd en beide in principe gezonde mensen. Dat risico neem ik dan maar gewoon eerlijk gezegd.

Snap ik! En als je thuis werkt ook zeker.
Gezien m’n werk (ons eigenlijk, beide onderwijs) en andere contacten vond ik dat, dat gewoon niet kon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:07

Sizzle schreef:

Volgens mij is een mondkapje in het ziekenhuis nog steeds verplicht.
Ook bij de huisarts bij mij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:10

Een mondkapje is ook maar 1 van die vele niet ideale oplossingen die slechts een remmende factor is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:26

purny schreef:
Sizzle schreef:

Volgens mij is een mondkapje in het ziekenhuis nog steeds verplicht.
Ook bij de huisarts bij mij

Volgens mij verschilt dit per plek, een plek kan het verplicht stellen. Hier bij de huisarts niet verplicht maar bij de fysiotherapeut wel bijvoorbeeld.

Gister moest ik mijn huur auto inleveren en daar was het bij het inleverpunt verplicht terwijl de plek waar ik heen gebracht werd en de auto ophaalde niet. En dat is dan zelfs het zelfde bedrijf maar andere locatie. Dat vond ik ook wel ingewikkeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:32

De verplichting komt nu idd uit de instellingen zelf.
Al blijven ze dat tot 2080 houden mogen ze dat. Je bent daar toch een gast. Ook al heb je hulp nodig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:35

DuoPenotti schreef:
De verplichting komt nu idd uit de instellingen zelf.
Al blijven ze dat tot 2080 houden mogen ze dat. Je bent daar toch een gast. Ook al heb je hulp nodig.

Maar een beetje helpen of in een huurovereenkomst aangeven wat de regels zijn zou praktisch zijn als ze verder niet verplicht zijn :+

Midden op een industrieterrein terwijl m’n auto was afgesleept (waar de mondkapjes lagen) kon ik echt niet aan een mondkapje komen.
Met pijn en moeite kreeg ik van het bedrijf een mondkapje :')

Dan is in ziekenhuizen praktischer daar moest je, je eigen mondkapje sowieso al af doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:59

Ik was vandaag in een algemeen ziekenhuis en daar was mondkapjesplicht.
Alle koffieapparaten in de wachtruimtes waren ook weg.
Mijn werkgever in de ggz verplicht het ook nog steeds.