Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:01

Cer schreef:
ik hoop dat de tandarts en de fysio weer mogen gaan werken ... maar dát zal vast niet :

Tandarts ligt heel erg aan de praktijk. Bij mij in het dorp werkt gewoon en mag je komen als je geen klachten hebt.

Scum schreef:
Ik denk dat ze de scholen open gaan gooien.

In de persconferentie van vanavond? Dat geloof ik niet 2 dagen voor de meivakantie en zonder uitslag van onderzoek RIVM.

Coby schreef:
Scholen open zal na de meivakantie komen denk ik zo. En dan nog is dat maar de vraag schat ik zo in.
Onderzoek is nog niet afgerond. En veel oudere leerkrachten in het onderwijs.

Ik zit in het voortgezet. Mijn school heeft al besloten dat 1,5 meter ook op school verplicht blijft dat wij geen onderwijs gaan geven op school.

Morrie schreef:
over het open gooien van de scholen heeft de AOB (vakbond) een enquete gehouden vorige week:
https://www.aob.nl/nieuws/aob-bezorgd-o ... g-scholen/

Ik geef dan geen les, maar werk wel op een ROC waar zo'n slordige 5000 studenten rondlopen plus docenten en ander personeel. Ik moet er niet aan denken om in die krioelende massa rond te moeten lopen. Ik vond het normaal al een crime!
1.5 m afstand houden is gewoonweg niet mogelijk, ik ben benieuwd wat ze gaan bedenken om dit werkbaar en zo veilig mogelijk te maken!

Als uit het RIVM onderzoek blijkt dat kinderen minder besmettelijk zijn en scholen open kunnen zal dit waarschijnlijk voor het basisonderwijs tot 12 jaar gaan gelden. Daarna zijn het geen kinderen meer.

Joltsje schreef:
jaa pff ben ook wel wat klaar met die scholen en leraren.

ja ze werken keihard. ja ze zitten nu ook in een bizarre situatie.
ja misschien verdienen ze ook wel te weinig en is de werkdruk veel te hoog.
maar er zijn veel meer mensen die nu even moeten roeien met de riemen die ze hebben.

respect heb ik voor de zorg die innd wat er ook gebeurd doorgaat.
daar is ook mega bezuinigd en hoor je ze daar over. tuurlijk! maar op een andere toon.

nu al gaan roepen dat het "niet gaat lukken" vind ik zo'n dooddoener.
iedereen snapt dat het lastig is met kleine kids 1,5 meter afstand te houden en we willen niet dat je "zomaar" het gevaar opzoekt. er loopt nu toch een onderzoek wat moet aantonen hoe besmettelijk kinderen zijn. nou stel dat de besmettelijkheid meevalt, is er alweer een minder groot probleem.
dan de ouders de auto maar niet uit of niet op het schoolplein. etc etc.
om de dag naar school, noem het allemaal maar op.

edit. ik ben er voor basisscholen weer rustig op te bouwen.
ook voor de opvang voor de ouders die moeten werken
voortgezet, mbo, hbo etc is innd niet te doen

Het gaat niet lukken is geen dooddoener als er echt 1,5 meter gehandhaafd moet worden. Dan kun je maximaal 7 kinderen in een lokaal, mag je niet aan tafel helpen en mogen ze niet bij elkaar komen... Ga der maar aan staan.
Mocht uit het onderzoek blijken dat kinderen tot 12 jaar veel minder besmettelijk zijn dan is de 1,5 meter al minder belangrijk en zijn er veel meer kansen.

Yvank_ schreef:
lenaa_tje schreef:
Waarom hebben ze dan scholen in eerste instantie gesloten hè?

Ik snap wel dat mensen bang zijn. Zeker als ze zelf in het onderwijs zitten en een partner in de zorg bijv. Iedereen wil dat dit soort dingen opengaan als het weer kan.

Onder druk van de samenleving niet omdat dat nodig was volgens de adviezen van deskundigen.

Dat heeft Rutte vorige week nogmaals herhaald.

Precies zoals jij dat zegt. En het LIA (Leraren In Actie) heeft er ook een groot aandeel in gehad. Nu vind ik dat als docent zijnde echte oproerkraaiers. Alles wat niet gaat zoals zij willen daar walsen ze overheen. Nu ook weer natuurlijk over het terug naar school en een paar weken terug ook over de kwaliteit van thuisonderwijs.. koekoek.

Sheran schreef:
Het online onderwijs is net een beetje op gang gekomen. Ik snap heel erg goed dat leraren zich zorgen maken. Want je loopt onnodig extra risico. Niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor de omgeving. Een school is normaal gesproken al een broeihaard van bacterien en virussen en we weten inmiddels dat kinderen zeker wel Corona kunnen krijgen. Ik voel er ook niet veel voor om als experiment gebruikt te worden.

Ik zou liever zien dat ze inventariseren wat nu de problemen zijn van het thuisonderwijs en daar een oplossing voor proberen te vinden. Ik vermoed dat het probleem vooral speelt bij basisscholen en opvang (kinderen die zichzelf niet kunnen vermaken/zorg nodig hebben) en misschien bij de 'lagere' middelbare scholen: meer kinderen met problemen thuis. Zoek daar dan iets voor.

Want aan de andere kant: stel dat die scholen weer open gaan. 1,5 meter kan niet altijd gewaarborgd worden. En wie gaat de hele tijd de lokalen poetsen? En in het basisonderwijs: wie gaat kinderen helpen die in hun broek hebben geplast, hun jas dicht moeten doen etc? En in het middelbaar onderwijs heb je er nog steeds niet veel aan: je mag niet met een leerling meekijken, je kan niet door de klas lopen...

Het wordt een waardeloze poging denk ik. Het online lesgeven gaat ook echt al niet meer zoals het moet en hoe beter het weer wordt hoe moeilijker ze op afstand te motiveren zijn.
Ik denk ook zeker dat ze hier eindeloos over aan het nadenken zijn in Den Haag.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:01

In Denemarken is alleen lager onderwijs (tot groep 5 of zo) opengegaan en de kinderopvang. Wellicht dat we hier ook zo'n stap gaan krijgen. Maar dan wel pas na 28 april vermoed ik. Het onderzoek omtrent de besmettelijkheid van kinderen zullen ze wel willen afwachten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:03

Morrie schreef:
het online onderwijs is net goed op de rit, kwetsbare studenten komen naar school 5 dagen per week, daar is een team op gezet om ze te begeleiden en hulp te zoeken met hun problemen, studenten die dreigen af te haken, zijn in beeld. De leerplichtambtenaren gaan ons helpen om met deze studenten in contact te komen.
Alle protocollen zijn voorzien van addenda, tegen de tijd dat dat allemaal rond is en de raad van bestuur er een kusje op gegeven heeft, is de school weer open.
Fijne generale repetitie voor de komende lockdowns in de toekomst.
niet meer voor mij, ik haak af, ik ga met pensioen

Dan werk jij vast niet uit een achterstandsbuurt met grote gezinnen...?

Op tv zie je ook enkel bovenbouw havo/vwo kids die kei hard werken. Ik nodig ze van harte uit bij mijn ploeterende leerlingen die met 6 kinderen op een drie kamer flat wonen en laptops moeten lenen van elkaar en waar kleintjes hard rondgillen.
Of waar papa de hele dag in zijn nest ligt en niets anders doet dan ruzie maken...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:03

Ik heb nergens geroepen om een sluiting hoor. Niemand die zegt dat leraren niet willen werken. Maar ik kan niet zoveel hebben na al die stakingen. Als ik dan nu hoor wat er allemaal niet kan en dat het zo spannend is dan denk ik, dat geldt voor iedereen die nu doorwerkt ook. Tuurlijk is het spannend. Dat is normaal. Maar kinderen nog langer thuis onderwijs laten volgen is niet goed imo. Niet alle kinderen kunnen goed om gaan met onderwijs op afstand.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:04

PSvanLot

lenaa_tje schreef:
Maar eigenlijk zeg je nu dat ik niet wil werken wat onzin is. Maar de moeilijkheden mogen ook moet niet benoemd worden?

Ik zie in een week 330 kinderen in mijn lokaal. Ik wissel ook weer van lokaal, die leerlingen zitten soms in andere groepen en die hebben ook veel verschillende vakken.
Daarbij staan al mijn collega’s te popelen om te beginnen maar als jou man net een hersenbloeding heeft gehad of je vrouw is net bevallen snap ik wel dat je nerveus wordt.

Daarbij zaten wij als school helemaal niet te wachten op een sluiting...
en een heel aantal die nu roepen scholen weer open, docenten niet klagen, riepen wel het hardst om een sluiting.

Hier hetzelfde verhaal. Als het mag dan begin ik morgen weer maar zie ruim 400 kids per week, geef veel praktijkles en heb een redelijk beperkt lokaal.

PSvanLot

veerledec schreef:
In Denemarken is alleen lager onderwijs (tot groep 5 of zo) opengegaan en de kinderopvang. Wellicht dat we hier ook zo'n stap gaan krijgen. Maar dan wel pas na 28 april vermoed ik. Het onderzoek omtrent de besmettelijkheid van kinderen zullen ze wel willen afwachten.

Ik hoop op mogelijkheden vanaf 4 mei. Al zie ik het VO en verder dit jaar niet meer naar school komen.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 15-04-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:05

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:05

SusanH schreef:
Ik heb nergens geroepen om een sluiting hoor. Niemand die zegt dat leraren niet willen werken. Maar ik kan niet zoveel hebben na al die stakingen. Als ik dan nu hoor wat er allemaal niet kan en dat het zo spannend is dan denk ik, dat geldt voor iedereen die nu doorwerkt ook. Tuurlijk is het spannend. Dat is normaal. Maar kinderen nog langer thuis onderwijs laten volgen is niet goed imo. Niet alle kinderen kunnen goed om gaan met onderwijs op afstand.

Een heel ander soort vraag: hoe erg is dat? Hoe erg is het nou daadwerkelijk als ze even wat minder leren? Persoonlijke problemen staan buiten kijf inderdaad, en iedereen moet veilig kunnen werken. Maar verder...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:06

Sheran schreef:
SusanH schreef:

Een heel ander soort vraag: hoe erg is dat? Hoe erg is het nou daadwerkelijk als ze even wat minder leren? Persoonlijke problemen staan buiten kijf inderdaad, en iedereen moet veilig kunnen werken. Maar verder...

De generatie kinderen van nu wordt 100 jaar oud ongeveer. Die kunnen echt wel een jaar missen hoor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:07

Maar om nou te stellen dat de onderwijsbonden zeurt vind ik wel heel bijzonder. Het onderzoek ging heel specifiek over de 1,5 meter waarborgen. Dat is op een school met veel leerlingen gewoon niet te doen. In een zorgcentrum bijv. Heb je niet zoveel wisselende contacten als op een school.
Verder hoop ik dus dat mijn kwetsbare leerlingen maar ook leerlingen die het niet lukt om thuis te werken naar school mogen straks.

Ik kan alleen maar respect hebben voor mijn mentorleerling die momenteel een SE wiskunde maakt terwijl ze 5 jongere broertjes en zusjes heeft en in een klein appartement woont. Ook respect voor de ouders die er alles aan gedaan hebben haar een rustige plek te bieden. Zover dat kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:09

Het gaat niet alleen om het leren. Ook en vooral het gemis aan sociaal contact. En ja dat is heel naar als je dat weken aan 1 stuk moet missen. Gelukkig kan onze dochter nog minstens 1 keer per week paardrijden. En videobellen met een vriendin. Anders zou het nog minder goed met haar gaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:09

PSvanLot schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar eigenlijk zeg je nu dat ik niet wil werken wat onzin is. Maar de moeilijkheden mogen ook moet niet benoemd worden?

Ik zie in een week 330 kinderen in mijn lokaal. Ik wissel ook weer van lokaal, die leerlingen zitten soms in andere groepen en die hebben ook veel verschillende vakken.
Daarbij staan al mijn collega’s te popelen om te beginnen maar als jou man net een hersenbloeding heeft gehad of je vrouw is net bevallen snap ik wel dat je nerveus wordt.

Daarbij zaten wij als school helemaal niet te wachten op een sluiting...
en een heel aantal die nu roepen scholen weer open, docenten niet klagen, riepen wel het hardst om een sluiting.

Hier hetzelfde verhaal. Als het mag dan begin ik morgen weer maar zie ruim 400 kids per week, geef veel praktijkles en heb een redelijk beperkt lokaal.

Dan werk jij fulltime of heb jij een 1 uurs vak of niet?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:10

Het werk dat ik (persoonlijk dus) doe voor die school, kan ik volledig online doen. Ik sta niet trappelen om te beginnen, ik zit 3 dubbel in de risicogroep en kom al weken nergens meer. Als ik het oploop, ben ik kansloos en d ik wil die 40 dienstjaren die ik in augustus hoop te behalen nog wel even meepakken!
De "kinderen"in het MBO zijn minstens 16 jaar oud, de oudste student bij ons is ouder dan ik: halverwege de 60!

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:11

Hoe oud is je dochter Susan?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:12

SusanH schreef:
Het gaat niet alleen om het leren. Ook en vooral het gemis aan sociaal contact. En ja dat is heel naar als je dat weken aan 1 stuk moet missen. Gelukkig kan onze dochter nog minstens 1 keer per week paardrijden. En videobellen met een vriendin. Anders zou het nog minder goed met haar gaan.

Maar je kan niet stellen dat docenten en in jou geval voor jou dochter juffen en meesters die zorgen niet hebben.
Maar je kan de zorgen van (sommige) docenten niet zo weg wuiven.
Jou cliënten mogen niet naar buiten nu en geen visite (verschrikkelijk en in hoop eigen dat,dat weer sneller kan) maar mijn leerlingen hebben thuis ook weer wisselende contacten. Gaan naar de winkel of in mijn geval vaak werken. Dat bereik is veel groter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:13

Cer schreef:
ik hoop dat de tandarts en de fysio weer mogen gaan werken ... maar dát zal vast niet :

Dat zullen we over 6 dagen pas horen zelfde als mijn werk... hoop dat ik na de 28e weer aan de slag mag... thuis zitten begint voor mij nu een beetje m'n handjes op te houden voor m'n geld.. niet meer zoveel zin in

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:14

Een docent op mijn school ziet op een dag zo'n 200 verschillende leerlingen. Al die leerlingen hebben denk ik gemiddeld thuis een gezin van 4 (dan heb je al 800 mensen) en misschien nog contact met 1 of 2 mensen erbuiten, en dan ook nog de supermarkt enzo. Het gaat echt wel om een groot risico. En lesgeven met 1,5m afstand is ook niet echt goed lesgeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:15

Mijn tandarts is wel gewoon open maar de grens is dicht en de tandarts zit over de grens :+
Goed dat het ter sprake komt, ik moet mijn afspraak nog maar weer een maand naar voren zetten.

Ik ben ook benieuwd of onze ziektekostenverzekering stijgt. We zitten (Zwitserland) nu op 320 per volwassene per maand (kind 80) met 1500 eigen risico + 20% eigen bijdrage voor de volwassenen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 15-04-20 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:16

Sheran schreef:
Een docent op mijn school ziet op een dag zo'n 200 verschillende leerlingen. Al die leerlingen hebben denk ik gemiddeld thuis een gezin van 4 (dan heb je al 800 mensen) en misschien nog contact met 1 of 2 mensen erbuiten, en dan ook nog de supermarkt enzo. Het gaat echt wel om een groot risico. En lesgeven met 1,5m afstand is ook niet echt goed lesgeven.

Ik denk trouwens dat, dat best nog haalbaar moet zijn als je de groepen kleiner maakt en een combinatie maakt met dat wat we nu digitaal doen.

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:17

Hoe zie je dat voor je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:18

purny schreef:
Cer schreef:

Dat zullen we over 6 dagen pas horen zelfde als mijn werk... hoop dat ik na de 28e weer aan de slag mag... thuis zitten begint voor mij nu een beetje m'n handjes op te houden voor m'n geld.. niet meer zoveel zin in

Ik heb geen last van enorme ernstige dingen, maar mn tanden gaat een beetje zeer doen, en ik heb dringende behoefte aan een fysio want ik weet thuis niet meer hoe ik moet zitten en paracetamol helpt niet :') gelukkig woon ik alleen, want het gevloek is niet van de lucht :')
uiteraard zijn er anderen dingen die voorrang hebben :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:21

Citaat:
, en ik heb dringende behoefte aan een fysio want ik weet thuis niet meer hoe ik moet zitten en paracetamol helpt niet :') gelukkig woon ik alleen, want het gevloek is niet van de lucht :')
uiteraard zijn er anderen dingen die voorrang hebben :j

Heb zelf gelukkig wat tramadol codeine en oxycodon maar het blijft effe doorbijten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:22

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Echwel op 15-04-20 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:22

Ik werk nog steeds en anderhalve meter afstand houden lukt echt niet (kinderopvang). Sterker nog, wij vangen nu 24/7 kinderen op van ouders uit de zorg, die we niet eens kennen, want zij zijn geen klant van ons.

Dat zijn er dan weliswaar geen 30, maar de 8 peuters die ik vanochtend had, zitten wel veel 'in je aura' of moet je overnemen van ouders.

Ik begrijp de zorgen van leerkrachten absoluut, maar als ik hier dan lees: wie gaat die kleuter helpen die in zijn broek plast? Nou, degene die dat anders ook doet... ik moet kinderen ook een schone luier geven en troosten bij pijn of verdriet.

Als (en das een grote als) de scholen weer open gaan, bevinden de leerkrachten zich in de 2e vuurlinie. Net als pedagogisch medewerkers, supermarktmedewerkers en nog vele anderen.

De 1e linie wordt gevormd door doktoren, verpleegkundigen, de ouderen- en gehandicaptenzorg en thuiszorg. (En ik vergeet er vast nog zat).

Welkom bij de club.