Cer schreef:ik hoop dat de tandarts en de fysio weer mogen gaan werken ... maar dát zal vast niet
Tandarts ligt heel erg aan de praktijk. Bij mij in het dorp werkt gewoon en mag je komen als je geen klachten hebt.
Scum schreef:Ik denk dat ze de scholen open gaan gooien.
In de persconferentie van vanavond? Dat geloof ik niet 2 dagen voor de meivakantie en zonder uitslag van onderzoek RIVM.
Coby schreef:Scholen open zal na de meivakantie komen denk ik zo. En dan nog is dat maar de vraag schat ik zo in.
Onderzoek is nog niet afgerond. En veel oudere leerkrachten in het onderwijs.
Ik zit in het voortgezet. Mijn school heeft al besloten dat 1,5 meter ook op school verplicht blijft dat wij geen onderwijs gaan geven op school.
Morrie schreef:over het open gooien van de scholen heeft de AOB (vakbond) een enquete gehouden vorige week:
https://www.aob.nl/nieuws/aob-bezorgd-o ... g-scholen/
Ik geef dan geen les, maar werk wel op een ROC waar zo'n slordige 5000 studenten rondlopen plus docenten en ander personeel. Ik moet er niet aan denken om in die krioelende massa rond te moeten lopen. Ik vond het normaal al een crime!
1.5 m afstand houden is gewoonweg niet mogelijk, ik ben benieuwd wat ze gaan bedenken om dit werkbaar en zo veilig mogelijk te maken!
Als uit het RIVM onderzoek blijkt dat kinderen minder besmettelijk zijn en scholen open kunnen zal dit waarschijnlijk voor het basisonderwijs tot 12 jaar gaan gelden. Daarna zijn het geen kinderen meer.
Joltsje schreef:jaa pff ben ook wel wat klaar met die scholen en leraren.
ja ze werken keihard. ja ze zitten nu ook in een bizarre situatie.
ja misschien verdienen ze ook wel te weinig en is de werkdruk veel te hoog.
maar er zijn veel meer mensen die nu even moeten roeien met de riemen die ze hebben.
respect heb ik voor de zorg die innd wat er ook gebeurd doorgaat.
daar is ook mega bezuinigd en hoor je ze daar over. tuurlijk! maar op een andere toon.
nu al gaan roepen dat het "niet gaat lukken" vind ik zo'n dooddoener.
iedereen snapt dat het lastig is met kleine kids 1,5 meter afstand te houden en we willen niet dat je "zomaar" het gevaar opzoekt. er loopt nu toch een onderzoek wat moet aantonen hoe besmettelijk kinderen zijn. nou stel dat de besmettelijkheid meevalt, is er alweer een minder groot probleem.
dan de ouders de auto maar niet uit of niet op het schoolplein. etc etc.
om de dag naar school, noem het allemaal maar op.
edit. ik ben er voor basisscholen weer rustig op te bouwen.
ook voor de opvang voor de ouders die moeten werken
voortgezet, mbo, hbo etc is innd niet te doen
Het gaat niet lukken is geen dooddoener als er echt 1,5 meter gehandhaafd moet worden. Dan kun je maximaal 7 kinderen in een lokaal, mag je niet aan tafel helpen en mogen ze niet bij elkaar komen... Ga der maar aan staan.
Mocht uit het onderzoek blijken dat kinderen tot 12 jaar veel minder besmettelijk zijn dan is de 1,5 meter al minder belangrijk en zijn er veel meer kansen.
Yvank_ schreef:lenaa_tje schreef:Waarom hebben ze dan scholen in eerste instantie gesloten hè?
Ik snap wel dat mensen bang zijn. Zeker als ze zelf in het onderwijs zitten en een partner in de zorg bijv. Iedereen wil dat dit soort dingen opengaan als het weer kan.
Onder druk van de samenleving niet omdat dat nodig was volgens de adviezen van deskundigen.
Dat heeft Rutte vorige week nogmaals herhaald.
Precies zoals jij dat zegt. En het LIA (Leraren In Actie) heeft er ook een groot aandeel in gehad. Nu vind ik dat als docent zijnde echte oproerkraaiers. Alles wat niet gaat zoals zij willen daar walsen ze overheen. Nu ook weer natuurlijk over het terug naar school en een paar weken terug ook over de kwaliteit van thuisonderwijs.. koekoek.
Sheran schreef:Het online onderwijs is net een beetje op gang gekomen. Ik snap heel erg goed dat leraren zich zorgen maken. Want je loopt onnodig extra risico. Niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor de omgeving. Een school is normaal gesproken al een broeihaard van bacterien en virussen en we weten inmiddels dat kinderen zeker wel Corona kunnen krijgen. Ik voel er ook niet veel voor om als experiment gebruikt te worden.
Ik zou liever zien dat ze inventariseren wat nu de problemen zijn van het thuisonderwijs en daar een oplossing voor proberen te vinden. Ik vermoed dat het probleem vooral speelt bij basisscholen en opvang (kinderen die zichzelf niet kunnen vermaken/zorg nodig hebben) en misschien bij de 'lagere' middelbare scholen: meer kinderen met problemen thuis. Zoek daar dan iets voor.
Want aan de andere kant: stel dat die scholen weer open gaan. 1,5 meter kan niet altijd gewaarborgd worden. En wie gaat de hele tijd de lokalen poetsen? En in het basisonderwijs: wie gaat kinderen helpen die in hun broek hebben geplast, hun jas dicht moeten doen etc? En in het middelbaar onderwijs heb je er nog steeds niet veel aan: je mag niet met een leerling meekijken, je kan niet door de klas lopen...
Het wordt een waardeloze poging denk ik. Het online lesgeven gaat ook echt al niet meer zoals het moet en hoe beter het weer wordt hoe moeilijker ze op afstand te motiveren zijn.
Ik denk ook zeker dat ze hier eindeloos over aan het nadenken zijn in Den Haag.