Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:46

Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:47

zeker niet verplicht, ik ga dat ook alleen doen voor ouders die mij goed behandeld hebben en die een beetje meewerken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:48

Nee. :) Precies om die reden, kinderen krijgen is egoïstisch en het kind heeft er niet om gevraagd.
Als je om wat voor reden dan ook niet voor je ouders wil (of kan!!) zorgen zou dit nooit een verplichting moeten worden. Er zijn tal van ouders die nooit goed voor hun kinderen hebben gezorgd, wat verwachten ze dan terug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:50

Napie schreef:
Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.
Kort gezegd: nee.

Meer genuanceerd (en er even vanuit gaande dat je een - redelijk - goede band hebt met je ouders): ik vind het niet meer dan normaal dat je een oogje in het zeil houdt als je ouders ouder worden, maar ik zou niet mijn hele leven erom laten draaien of alles uit m'n handen laten vallen, en mijn ouders zouden dat ook niet willen. Zo woon ik in het buitenland, en hoewel ik nu nog redelijk dichtbij woon, sluit ik niet uit dat ik ooit verder weg ga wonen. Moet ik dan mijn hele hebben en houden opgeven om voor m'n ouders te zorgen tot ze komen te overlijden, wat misschien ook nog wel 20 jaar kan duren? Lijkt me niet.

Maar verplicht, nee, dat vind ik niet inderdaad om de reden die jij en Captain al aanhalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:54

Nee

En als kind en ouders een goede band hebben zal dat wel sneller gebeuren.
Ook niet elke ouder heeft ook echt voor een kind gezorgd dus dan is verplicht terug moeten doen nogal wat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:55

Totdat je ouders 'ouder' worden en dingen niet meer lukken.. Mijn ouders wilden ook niet dat ik voor hun zou zorgen.. maar goed, nu zijn ze ouder en is de maatschappij zo ingericht dat ze niet alles meer zelf kunnen.. dus ja... laat je ze dan zitten?
Hoe doen jullie dat dan?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:56

Nee, niet verplicht. Maar bij een goede band wel 'normaal' en ik moet zeggen dat ik er ook wel wat van vind als kinderen niet meer naar hun ouders omkijken als deze wel altijd goed (!) voor hen zijn geweest.

Merk zelf ook wel dat de behoefte toeneemt om dichter bij ouders (voornamelijk moeder) te gaan wonen naarmate ze een dagje ouder worden, al zijn mijn ouders nog relatief jong en gezond nu. Denk dat toch veel kinderen dat wel voelen, dus niet vanuit verplichting maar vanuit een wens de laatste jaren nog veel met die ouders door te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:57

Cer schreef:
Totdat je ouders 'ouder' worden en dingen niet meer lukken.. Mijn ouders wilden ook niet dat ik voor hun zou zorgen.. maar goed, nu zijn ze ouder en is de maatschappij zo ingericht dat ze niet alles meer zelf kunnen.. dus ja... laat je ze dan zitten?
Hoe doen jullie dat dan?
Dat zie ik dan wel, want het hangt er ook vanaf wat er niet meer lukt. Is het fysiek, dan is er weinig wat ik kan doen, maar ik kan ze natuurlijk wel helpen met bankzaken, verzekeringen, zorg regelen etc.

Maar ik moet er ook wel bij zeggen dat het in mijn familie wat gebruikelijker is dan gemiddeld dat er mensen ver weg of in het buitenland wonen, dus het is iets wat we aan mijn moeders kant allemaal een soort-van gewend zijn. :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-23 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:59

Nou ja, als ze vermogend zijn, dan is er wel een mouw aan te passen, dan kan je particuliere zorg inkopen..
Voor mensen bij wie dat niet gaat..die zijn dan echt aan hun lot overgelaten..

Er zou beter zorg voor ouderen geregeld moeten worden, maar dat is geen UO. Alles hangt een beetje aan elkaar van mantelzorgers, buddy's, maatjes etc...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:00

Napie schreef:

Nee. Het zou een enorme beperking betekenen voor het kind/de kinderen. Het betekent dat o.a. dat er niemand meer kan/mag emigreren of naar naar het buitenland verhuizen.
En wat als je een partner krijgt die aan de andere kant van het land woont of in het buitenland. En je bent ook verplicht om voor die ouders te zorgen die daar in de buurt wonen? Welke ouder(s) hebben er dan voorrang? Moet er dan gescheiden (geleefd) worden? Ga je alles afwentelen op een kind die (toevallig) wel in de buurt is blijven wonen. Hoe wil je dat oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:01

Cer schreef:
Nou ja, als ze vermogend zijn, dan is er wel een mouw aan te passen, dan kan je particuliere zorg inkopen..
Voor mensen bij wie dat niet gaat..die zijn dan echt aan hun lot overgelaten..

Er zou beter zorg voor ouderen geregeld moeten worden, maar dat is geen UO. Alles hangt een beetje aan elkaar van mantelzorgers, buddy's, maatjes etc...
Maar zelfs dan zou ik niet 10-20 jaar van m'n leven opgeven om voor m'n ouders te zorgen. :o Een paar maanden moet nog wel lukken, maar jaren aan jaren? Nee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:02

@mkango: maar wat doe je dan? Laat je je moeder of je vader dan op een bank in de woonkamer zitten weg vegeteren?

Ik zou t ook niet willen, maar het is nu zo, en je moet toch wat.. Ik kan t niet over mn hart verkrijgen om mn ouders aan hun lot over te laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:05

Daar kan ik zo echt niks over zeggen, dat hangt van zoveel meer factoren af. :) Er is in mijn familie nog nooit iemand aan z'n lot overgelaten - ook de mensen zonder kinderen niet -, maar de familie heeft ook hun leven niet hoeven opgeven om de zorg te dragen. Daarvan wordt immers niemand beter - stel je zegt op je 40ste je baan op om voor je ouders te zorgen, wat ga je dan de rest van je leven doen als ze 10-20 jaar later komen te overlijden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-23 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:08

Ik vind het lastig hoor, en heel afhankelijk van wat men onder zorg verstaat. Is het allerlei zaken voor je ouders regelen, inclusief zorg in een instelling, of daadwerkelijk dag in dag uit bezig zijn met helpen aankleden en inco verwisselen enz?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:09

Roodvos schreef:
Nee. Het zou een enorme beperking betekenen voor het kind/de kinderen. Het betekent dat o.a. dat er niemand meer kan/mag emigreren of naar naar het buitenland verhuizen.
En wat als je een partner krijgt die aan de andere kant van het land woont of in het buitenland. En je bent ook verplicht om voor die ouders te zorgen die daar in de buurt wonen? Welke ouder(s) hebben er dan voorrang? Moet er dan gescheiden (geleefd) worden? Ga je alles afwentelen op een kind die (toevallig) wel in de buurt is blijven wonen. Hoe wil je dat oplossen?

In België geldt er een financiële verplichting om voor je ouders te zorgen/ voor hun zorg te betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, er kunnen vast uitzonderingen gemaakt worden. Maar volgens mij hebben meer landen dat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:10

Begrijpelijk :j Is ook lastig.. (ik had ook nooit gedacht dat ik dus beperkt zou worden in 'het leven' doordat ik voor een ouder zorg. En die zorg is niet eens superintensief.. adminstratie, een boodschapje, mee naar een arts, kleding regelen, online bestellingen, zorg aanvragen, meeluisteren met afspraken, aanwezig zijn bij gemeentedingen etc.. Naast een 40urige werkweek blijft er niet veel tijd over)

Je baan opgeven wordt niemand beter van, maar je hebt ook nog uren dat je niet werk.. en de overheid vind dat je daar best wel wat mee kan.. :j

(en inhoudelijk erop ingaan is erg offtopic, excuus)
Laatst bijgewerkt door Cer op 25-01-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:10

Mijn ouders kunnen dan zelf zorg inkopen gelukkig. Wel zou ik ze graag helpen met dingen. Maar dat ligt er aan hoe dichtbij je woont. Woon je op 500km afstand dan is af en toe voor ze koken of schoonmaken niet zo makkelijk.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:14

Napie schreef:

Voor mijzelf een hele makkelijke vraag met een moeilijke achtergrond. Er is zoveel gebeurd hierzo dat mijn ouders geen contact meer hebben met hun kinderen. Sterker nog: ze weten niet dat ik zwanger ben.

Ze kunnen niet voor een veilige omgeving zorgen (zowel mentaal als fysiek) en hebben heel hard psychische hulp nodig. Ik heb jarenlang geprobeerd om ze uit te oliebol te helpen, maar ze staan veel liever te verdrinken in de oliebol zodat ze kunnen mopperen over hoe poedersuiker alles is en elkaar letterlijk met de dood kunnen bedreigen.

Er moet een wonder gebeuren wil ik voor die mensen gaan zorgen als ze 'oud en zielig' zijn. :) Voor zulke gevallen hoop ik dat die wet in België een uitzondering heeft, want ik ben niet bereid om die mensen te helpen.

Ik kan me wel voorstellen dat het voor sommige andere mensen heel anders kan voelen, vooral als ze een hele goede band hebben met hun ouders. Dat gun ik iedereen. <3 toch vind ik dat die hulp vrijwillig moet zijn en niet afgedwongen, maar misschien wordt mijn mening wel heel erg beïnvloed door mijn situatie.

M'n schoonmoeder daarentegen zou ik zo in huis nemen trouwens, dus zo naar ben ik zelf ook weer niet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:14

Cer schreef:
Begrijpelijk :j Is ook lastig.. (ik had ook nooit gedacht dat ik dus beperkt zou worden in 'het leven' doordat ik voor een ouder zorg. En die zorg is niet eens superintensief.. adminstratie, een boodschapje, mee naar een arts, kleding regelen, online bestellingen, zorg aanvragen, meeluisteren met afspraken, aanwezig zijn bij gemeentedingen etc.. Naast een 40urige werkweek blijft er niet veel tijd over)

Je baan opgeven wordt niemand beter van, maar je hebt ook nog uren dat je niet werk.. en de overheid vind dat je daar best wel wat mee kan.. :j

(en inhoudelijk erop ingaan is erg offtopic, excuus)
Zou ik in Nederland wonen, dan zou dat uiteraard ook geen probleem zijn, maar dat woon ik niet en ben ik ook niet van plan, dus dat maakt het wel wat gecompliceerder. :P Daarom zeg ik: administratie, bankzaken, zorg regelen etc. wil ik met alle liefde bij helpen, maar fysiek boodschappen doen of een lamp wisselen o.i.d. wordt toch wat lastiger. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:16

Cer schreef:
Hoe doen jullie dat dan?

met tegenzin
ja sorry maar zo is het wel...

Ik kan mijn moeder niet laten zitten. Dus doe er zeker dingen voor.
Mijn broers verschuilen zich achter het werk (had ik eerst ook maar parttime moest ik het toch maar doen) en aan mijn energie level word niet gedacht.

Maar als het enigszins kan stuur ik wel aan op met een taxi naar het ziekenhuis of huishoudelijk hulp enz.
Dus alleen maar helpen als het echt niet anders kan.
Ja klinkt gemeen maar het is niet anders.
En ja gelukkig kan ze nog veel zelf.
En ik zie ook erg op als dingen slechter gaan...wat dan?
Ja haar laten stikken kan ik ook niet, maar alles doen kan en wil ik niet.
Ze is er voor mij (ons) ook nooit geweest.

Maar mijn broers doen het wel beter wat dat betreft...die zeggen gewoon niet mijn verantwoordelijkheid.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:17

Cer schreef:
@mkango: maar wat doe je dan? Laat je je moeder of je vader dan op een bank in de woonkamer zitten weg vegeteren?

Ik zou t ook niet willen, maar het is nu zo, en je moet toch wat.. Ik kan t niet over mn hart verkrijgen om mn ouders aan hun lot over te laten...

Maar hier moet je wel onderscheid maken tussen (een soort van) vrijwillig en verplicht.

Napie gebruikt in de vraagstelling "verplicht". Ik lees dat als een wet die zegt "gij zult voor uw ouder(s) zorgen".
En dat zou ik onmogelijk beperkend vinden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:19

BaileyMix schreef:
Roodvos schreef:

In België geldt er een financiële verplichting om voor je ouders te zorgen/ voor hun zorg te betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, er kunnen vast uitzonderingen gemaakt worden. Maar volgens mij hebben meer landen dat.

Yup in Polen is het ook zo. Als je ouders financieel niet rondkomen en vanwege leeftijd of ziekte niet voor zichzelf kunnen zorgen, wordt je als volwassen kind verplicht gesteld om alimentatie tbv hun levensonderhoud te betalen :j

Blijft mijn deep dark fear dat mijn moeder straks zoiets flikt, ik heb haar nooit officieel aangeklaagd toen ze niets aan mij bijdroeg, dus in omgekeerde situatie heb ik geen poot om op te staan vrees ik. Verder geen moeite om haar waar dan ook te laten creperen :evaw:

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:23

MarlindeRooz schreef:
Mijn ouders kunnen dan zelf zorg inkopen gelukkig. Wel zou ik ze graag helpen met dingen. Maar dat ligt er aan hoe dichtbij je woont. Woon je op 500km afstand dan is af en toe voor ze koken of schoonmaken niet zo makkelijk.

Ik woon nog niet eens op 500 m afstand van mijn vader. Maar ik ga daar ook niet koken of schoonmaken. Ik werk fulltime, kook om de dag voor mijzelf* en koop zelf huishoudelijke hulp in. Als ik zelf al mijn eigen huis niet ga stoffen en zuigen, dan ga ik dat ook niet bij mijn vader doen.
En mijn broer ook niet, want die is 50% afgekeurd na een vechtscheiding en burnout en heeft zijn 2 kinderen in huis. Die is al blij als hij zijn eigen huishouding op orde heeft.

*Nadat ik na mijn werk eerst mijn paard heb getraind, het is niet ongewoon dat pas om 21.30 uur mijn warm eten op tafel staat.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 25-01-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Het staat inderdaad (gelukkig) niet in de wet en daar zou ik ook zeker tegen zijn.
Maar 'een soort van vrijwillig' vind ik het ook niet :o Ja, in zoverre vrijwillig dat je ze aan hun lot kunt overlaten... dat kan :) Ik vraag me af hoe erg het dan mis moet gaan voor iemand anders iets doet. Dat zijn denk de nieuwsberichten over oudere mensen die kwijt zijn, oudere verwarde mensen op straat etc..

Ik had het echt, en ik vind het naar het te zeggen, liever ook niet gedaan.. En dan is het niet eens veel, maar het is wel een impact op je prive leven..

Citaat:
wordt je als volwassen kind verplicht gesteld om alimentatie tbv hun levensonderhoud te betalen
Maar als je dat betaalt, wordt er dan wel voor hun gezorgd? Of is het alleen voor de boodschappen oid?

BaileyMix

Fly_high schreef:
Yup in Polen is het ook zo. Als je ouders financieel niet rondkomen en vanwege leeftijd of ziekte niet voor zichzelf kunnen zorgen, wordt je als volwassen kind verplicht gesteld om alimentatie tbv hun levensonderhoud te betalen :j

Blijft mijn deep dark fear dat mijn moeder straks zoiets flikt, ik heb haar nooit officieel aangeklaagd toen ze niets aan mij bijdroeg, dus in omgekeerde situatie heb ik geen poot om op te staan vrees ik. Verder geen moeite om haar waar dan ook te laten creperen :evaw:

Ja, begrijpelijk die angst! Lijkt me heel naar. Wat gebeurt er als jij, hier in Nederland, weigert te betalen? Kunnen ze je dan iets maken zolang jij niet in Polen bent?