Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Napie schreef:Kort gezegd: nee.Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.
Cer schreef:Dat zie ik dan wel, want het hangt er ook vanaf wat er niet meer lukt. Is het fysiek, dan is er weinig wat ik kan doen, maar ik kan ze natuurlijk wel helpen met bankzaken, verzekeringen, zorg regelen etc.Totdat je ouders 'ouder' worden en dingen niet meer lukken.. Mijn ouders wilden ook niet dat ik voor hun zou zorgen.. maar goed, nu zijn ze ouder en is de maatschappij zo ingericht dat ze niet alles meer zelf kunnen.. dus ja... laat je ze dan zitten?
Hoe doen jullie dat dan?
Napie schreef:Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.
Cer schreef:Maar zelfs dan zou ik niet 10-20 jaar van m'n leven opgeven om voor m'n ouders te zorgen.Nou ja, als ze vermogend zijn, dan is er wel een mouw aan te passen, dan kan je particuliere zorg inkopen..
Voor mensen bij wie dat niet gaat..die zijn dan echt aan hun lot overgelaten..
Er zou beter zorg voor ouderen geregeld moeten worden, maar dat is geen UO. Alles hangt een beetje aan elkaar van mantelzorgers, buddy's, maatjes etc...
Roodvos schreef:Nee. Het zou een enorme beperking betekenen voor het kind/de kinderen. Het betekent dat o.a. dat er niemand meer kan/mag emigreren of naar naar het buitenland verhuizen.
En wat als je een partner krijgt die aan de andere kant van het land woont of in het buitenland. En je bent ook verplicht om voor die ouders te zorgen die daar in de buurt wonen? Welke ouder(s) hebben er dan voorrang? Moet er dan gescheiden (geleefd) worden? Ga je alles afwentelen op een kind die (toevallig) wel in de buurt is blijven wonen. Hoe wil je dat oplossen?
Napie schreef:Wat vinden jullie van het volgende: ben je als kind verplicht om voor je ouders te zorgen wanneer deze ouder worden? ( in het kader dat hun ook voor jou gezorgd hebben maar ik niet de keuze heb gemaakt om geboren te worden) Ik ben benieuwd.
Cer schreef:Zou ik in Nederland wonen, dan zou dat uiteraard ook geen probleem zijn, maar dat woon ik niet en ben ik ook niet van plan, dus dat maakt het wel wat gecompliceerder.BegrijpelijkIs ook lastig.. (ik had ook nooit gedacht dat ik dus beperkt zou worden in 'het leven' doordat ik voor een ouder zorg. En die zorg is niet eens superintensief.. adminstratie, een boodschapje, mee naar een arts, kleding regelen, online bestellingen, zorg aanvragen, meeluisteren met afspraken, aanwezig zijn bij gemeentedingen etc.. Naast een 40urige werkweek blijft er niet veel tijd over)
Je baan opgeven wordt niemand beter van, maar je hebt ook nog uren dat je niet werk.. en de overheid vind dat je daar best wel wat mee kan..![]()
(en inhoudelijk erop ingaan is erg offtopic, excuus)
Cer schreef:Totdat je ouders 'ouder' worden en dingen niet meer lukken.. Mijn ouders wilden ook niet dat ik voor hun zou zorgen.. maar goed, nu zijn ze ouder en is de maatschappij zo ingericht dat ze niet alles meer zelf kunnen.. dus ja... laat je ze dan zitten?
Hoe doen jullie dat dan?
Cer schreef:@mkango: maar wat doe je dan? Laat je je moeder of je vader dan op een bank in de woonkamer zitten weg vegeteren?
Ik zou t ook niet willen, maar het is nu zo, en je moet toch wat.. Ik kan t niet over mn hart verkrijgen om mn ouders aan hun lot over te laten...
BaileyMix schreef:Roodvos schreef:Nee. Het zou een enorme beperking betekenen voor het kind/de kinderen. Het betekent dat o.a. dat er niemand meer kan/mag emigreren of naar naar het buitenland verhuizen.
En wat als je een partner krijgt die aan de andere kant van het land woont of in het buitenland. En je bent ook verplicht om voor die ouders te zorgen die daar in de buurt wonen? Welke ouder(s) hebben er dan voorrang? Moet er dan gescheiden (geleefd) worden? Ga je alles afwentelen op een kind die (toevallig) wel in de buurt is blijven wonen. Hoe wil je dat oplossen?
In België geldt er een financiële verplichting om voor je ouders te zorgen/ voor hun zorg te betalen. Hoe het precies zit weet ik niet, er kunnen vast uitzonderingen gemaakt worden. Maar volgens mij hebben meer landen dat.
MarlindeRooz schreef:Mijn ouders kunnen dan zelf zorg inkopen gelukkig. Wel zou ik ze graag helpen met dingen. Maar dat ligt er aan hoe dichtbij je woont. Woon je op 500km afstand dan is af en toe voor ze koken of schoonmaken niet zo makkelijk.
Maar als je dat betaalt, wordt er dan wel voor hun gezorgd? Of is het alleen voor de boodschappen oid?Citaat:wordt je als volwassen kind verplicht gesteld om alimentatie tbv hun levensonderhoud te betalen
Fly_high schreef:Yup in Polen is het ook zo. Als je ouders financieel niet rondkomen en vanwege leeftijd of ziekte niet voor zichzelf kunnen zorgen, wordt je als volwassen kind verplicht gesteld om alimentatie tbv hun levensonderhoud te betalen
Blijft mijn deep dark fear dat mijn moeder straks zoiets flikt, ik heb haar nooit officieel aangeklaagd toen ze niets aan mij bijdroeg, dus in omgekeerde situatie heb ik geen poot om op te staan vrees ik. Verder geen moeite om haar waar dan ook te laten creperen