Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:01

996981 schreef:
De gemiddelde mens bestaat uiteraard niet, maar ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de meesten werken/naar school gaan, boodschappen doen, naar sportverenigingen gaan etc.

De meeste mensen hebben contact met familie, vrienden, kennissen, collega’s/medestudenten en ook vreemden. De kans dat je dan in aanraking komt is reëel.

Jouw bubbel kan er anders uit zien, maar ik denk dat mijn schets aardig gemiddeld is.

Je doet nu twee aannames. Je doet de aanname dat mijn bubbel niet strookt met die je beschrijft voor de gemiddelde mens (niet waar) en je doet de aanname dat 'in aanraking komen met' gelijk staat aan 'besmet raken'.

Ik ben het met je eens dat de kans dat je in aanraking komt reëel is. Maar is het óók reëel dat je daaruit concludeert dat dús iedereen besmet moet zijn geraakt, symptomen of niet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:15

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
De gemiddelde mens bestaat uiteraard niet, maar ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de meesten werken/naar school gaan, boodschappen doen, naar sportverenigingen gaan etc.

De meeste mensen hebben contact met familie, vrienden, kennissen, collega’s/medestudenten en ook vreemden. De kans dat je dan in aanraking komt is reëel.

Jouw bubbel kan er anders uit zien, maar ik denk dat mijn schets aardig gemiddeld is.

Je doet nu twee aannames. Je doet de aanname dat mijn bubbel niet strookt met die je beschrijft voor de gemiddelde mens (niet waar) en je doet de aanname dat 'in aanraking komen met' gelijk staat aan 'besmet raken'.

Ik ben het met je eens dat de kans dat je in aanraking komt reëel is. Maar is het óók reëel dat je daaruit concludeert dat dús iedereen besmet moet zijn geraakt, symptomen of niet?

Je moet me even uitleggen waar ik die aannames doe.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:20

996981 schreef:

De discussie gaat over (symptoomloze) besmetting, jij haalt er 'in aanraking komen' bij en discussieert daarmee. Dat komt op mij over als die twee gelijk trekken.
En jij zegt 'jouw bubbel kan er anders uitzien (dan de gemiddelde bubbel die jij net beschreef)'.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:22

IMANDRA schreef:
Maar HC acht het waarschijnlijk gezien hij (heel) dicht contact heeft gehad met bewezen besmette mensen. Ik acht het onwaarschijnlijk omdat ik dat totaal niet heb gehad. Prima toch?

Het verschil is dat ik het niet waarschijnlijk maar wel voor mogelijk hou dat jij niet met het virus in contact ben geweest en jij het onzin noemt dat ik ermee in contact geweest; de definitie van besmet, BÉN.
Ik heb het virus meermalen doelbewust letterlijk gesnoven gezogen, gedronken, gegeten! Niet positief getest dús ben ik niet besmet volgens jou.

Nieuwsflits: Er zijn légio mensen die na besmetting negatief blijven.

Met alle andere dingen benader je het ook zo.
Ziek na vaccinatie telt voor jou niet als het niet door onderzoek op díe persoon bewezen is dat het door vaccinate komt.
Geen covid krijgen na vaccinatie is voor jou wel bewijs dat vaccinatie werkt.

Nieuwsflits: Heel wel mogelijk dat jij ook besmet bent en toch negatief test. Dat is waarschijnlijker dan dat je niet met het virus in contact bent geweest O:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:31

Nee. Ik zeg alleen dat je niet zeker weet dat je besmet bent geweest. Net als ik niet zeker weet dat ik wél besmet ben geweest. En dat zo'n opmerking dus eigenlijk ook niet zo veel inhoudt. En je het zeer zeker niet door kan trekken op de volledige bevolking ('iedereen is besmet geweest').

En andere dingen benader ik niet zo. Ziek na vaccinatie telt zeker wel, maar jij hebt nu al zo vaak geroepen dat je hand door de booster komt, dat ik wel benieuwd ben of je dat hebt laten bevestigen. Je hebt immers last van je hand, maar komt dat door de booster (en dus de vloeistof) of door verkeerd prikken (en dus niet door de booster zelf maar door onkunde/fout van de prikker)? Of heeft het tóch een andere oorzaak? Jij legt het verband meteen en gebruikt dat als negatief aspect van de booster, maar dat is zo lang het niet bewezen is dus ook niet terecht.

Dat vaccinaties werken is allang wetenschappelijk bewezen. Ook is het bewezen dat je covid kan krijgen na vaccinatie (maar milder). Dus mits dat bewijs met de juiste methode is verzameld (wat ook zo is). Daar zit toch een behoorlijk groot verschil in.

Dus nee, het is niet waarschijnlijker dat ik eerder besmet ben geweest dan niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:32

IMANDRA schreef:
De gemiddelde mens Maar is het óók reëel dat je daaruit concludeert dat dús iedereen besmet moet zijn geraakt, symptomen of niet?

Volgens de minister van gezondheid in Andalucia was half februari meer dan 85% van de bevolking met het virus in contact geweest. Volgens hem ´besmet´.
Inmiddels alles versoepeld. Is het dan raar om aan te nemen dat het nu een aanmerkeijk hoger % is?
Enneh, Fernando Simón zegt het ook. Ik geloof die man.

Ok, in Nederland is alles anders en duurt dat een paar maanden langer, doch ik dénk dat het daar net zó is, al was het maar door het goedkoper winkelen/tanken in Duitsland/België en op vakantie gaan hier ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:35

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

De discussie gaat over (symptoomloze) besmetting, jij haalt er 'in aanraking komen' bij en discussieert daarmee. Dat komt op mij over als die twee gelijk trekken.
En jij zegt 'jouw bubbel kan er anders uitzien (dan de gemiddelde bubbel die jij net beschreef)'.

Nee hoor, daar ging het vanaf het begin al over.

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Oké, dan heb ik het nog niet merkbaar gehad. Ook geen direct (lichaams)contact gehad met besmette mensen. Dus ik acht het níét onwaarschijnlijk dat ik nog niet in aanraking ben geweest met het 'natuurlijke' virus.

Geen contact met mensen die zich op dat moment of later bewust waren van een besmetting. Ook mensen in je omgeving kunnen symptoomloos besmet zijn

En inderdaad. Ik zeg kan. Dat betekent dat het een mogelijkheid is. Hoe dat een aanname is zie ik niet.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:28

Je weet pas zeker als je het hebt gehad met een positieve test.

Anders is het gewoon een aanname kan dan ook een ander virusje zijn.

Ik denk dat ik het heb gehad , maar nog geen positieve test dus zeker is het nooit.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:13

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:52

Zebrastreep schreef:

Ik denk dat ik het heb gehad , maar nog geen positieve test dus zeker is het nooit.

Of een antilichamen test.

Hier nu besmet, door mijn (3x gevaccineerde) man. Hij kreeg op vrijdagavond klachten, ik op maandagavond. Hij had maandagavond een positieve zelftest en wij beiden een positieve PCR test op dinsdag. Zijn klachten waren op woensdag voorbij, ik (niet gevaccineerd) voel me vandaag wel weer 95% ok. Niet verkouden geweest, niet gehoest, alleen één dag hoofdpijn en één dag wat grieperig. Wel gewoon door kunnen werken, ik werk toch nog steeds thuis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:29

Hoe gevaarlijk het nou eigenlijk is, is de mensheid het nog niet echt eens geloof ik.
Op de site van een van onze academische kinderziekenhuizen staat letterlijk dat het voor kinderen, zelfs met een medische voorgeschiedenis, nauwelijks een risico is terwijl je in Canada al met 1 been in het graf staat.

Wij leven er zeker niet wild op los (zit nog altijd volledig in home office) maar ik ben ook op geen enkele manier bang ervoor. Het komt zoals het komt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:49

veerledec schreef:
Zebrastreep schreef:

Of een antilichamen test.

Hier nu besmet, door mijn (3x gevaccineerde) man. Hij kreeg op vrijdagavond klachten, ik op maandagavond. Hij had maandagavond een positieve zelftest en wij beiden een positieve PCR test op dinsdag. Zijn klachten waren op woensdag voorbij, ik (niet gevaccineerd) voel me vandaag wel weer 95% ok. Niet verkouden geweest, niet gehoest, alleen één dag hoofdpijn en één dag wat grieperig. Wel gewoon door kunnen werken, ik werk toch nog steeds thuis.

Heb ik over nagedacht om te doen, maar vond het best prijzig helemaal met de benzinekosten van tegenwoordig vindt ik het niet waard om het te laten testen op antilichamen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:13

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:16

Ik heb het laten testen, mijn man ook, we hadden beiden hetzelfde “getal” aan antistoffen. Volgens een familielid die er verstand van heeft, was dit ruim voldoende.
Mijn man heeft vandaag zijn tweede boosterprik gehad dus zijn antistoffen zijn weer opgekrikt.
Ik lig volgens mijn huisarts in mijn graf als ik corona krijg, dus ik loop met ffp2 zodra de voordeur op een kiertje open gaat.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:20

-O- na 2 jaar voorzichtig doen, nu dan ook positief getest -O-

Niet gevaccineerd..

Maar heb wel "apparte" symptomen.
- echt korts misselijk kan geen slok water binnen houden.
- hoofdpijn
- koorts
- spierpijn

Maar de rest allemaal niet.

Hebben meer gehoord over misselijkheid

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:20

Wat heb jij dan Morrie? Dat jou HA daar zo stellig over is.
Aangezien ik mensen ken waar ze dat op voorhand ook wel van hadden verwacht en deze mensen zijn wel wat ziek geweest maar verder niet. En dat was nog Delta.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:26

Ik vind dat nogal een heftige uitspraak van een huisarts... Zo maak je iemand misschien onnodig doodsbang.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:27

LuckyLuna schreef:
-O- na 2 jaar voorzichtig doen, nu dan ook positief getest -O-

Niet gevaccineerd..

Maar heb wel "apparte" symptomen.
- echt korts misselijk kan geen slok water binnen houden.
- hoofdpijn
- koorts
- spierpijn

Maar de rest allemaal niet.

Hebben meer gehoord over misselijkheid

Er waren mensen met buikgriep verschijnselen die corona hebben.
Beterschap

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:27

Morrie schreef:
Ik heb het laten testen, mijn man ook, we hadden beiden hetzelfde “getal” aan antistoffen. Volgens een familielid die er verstand van heeft, was dit ruim voldoende.
Mijn man heeft vandaag zijn tweede boosterprik gehad dus zijn antistoffen zijn weer opgekrikt.
Ik lig volgens mijn huisarts in mijn graf als ik corona krijg, dus ik loop met ffp2 zodra de voordeur op een kiertje open gaat.

Wait whut?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:32

Morrie ik vind dat nogal een voorbarige en zelfs beetje schandalige uitspraak van je huisarts.

Hier een vriend die plots een heftige auto immuun ziekte gekregen heeft. Die is grotendeels verlamd, trachystoma, kan niet zelf eten en al 2 keer kantje boord gelegen vanwege longontsteking.
Bij hem waren de artsen ook stellig dat corona zijn dood zou betekenen. In de tijd van de Delta heeft hij dus corona opgelopen en hij was slechts verkouden!!! Dit was zelfs nog voor de vaccinaties.

Natuurlijk kun je stellen dat iemand wat meer risico loopt, maar stellen dat het iemands dood wordt vind ik enorm voorbarig en misplaatst omdat je juist vaak het tegendeel ziet. En dan heb je nu ook nog eens de vaccinaties. Ik wil niet zeggen dat je er maar op los moet gaan leven, maar mij lijkt het zo zonde om in die angst te blijven leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:32

sureido schreef:
Ik vind dat nogal een heftige uitspraak van een huisarts... Zo maak je iemand misschien onnodig doodsbang.

Wat is diens naam hier op Bokt?

:+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:34

Moet wel zeggen heel veel mensen waarvan ik het vermoeden had dat corona zeer lastig ging verlopen vanwege de risico zijn nu allemaal vrij licht ziek.

Lijkt eerder dat mensen zonder onderliggend lijden er zieker van zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:57

Zebrastreep schreef:
Moet wel zeggen heel veel mensen waarvan ik het vermoeden had dat corona zeer lastig ging verlopen vanwege de risico zijn nu allemaal vrij licht ziek.

Lijkt eerder dat mensen zonder onderliggend lijden er zieker van zijn.

Hier in Spanje; even makkelijke rekenen met afgeronde cijfers omdat het over de órde van grootte gaat:

50 miljoen inwoners waarvan volgens de mensen die het zouden moeten weten vrijwel idereen met het virus in contact is geweest.
100.000 doden mét Covid, minder dan de helft áán Covid dus dat komt mooi uit tov 50 miljoen; maar er 50.000 van.

Dat is over de twee jaar dat het virus bij ons is een mortaliteit van pakweg 1 promiel en dát betrof hoofdzakelijk héél ouderen, heel overgewichtigen of anderszins kwetsbaren.

Verder is de huidige variant milder dan die van de eerste 20 maanden van de twee jaar waar we het over hebben.

Zet daar een streep onder en tel het zelf maar op tot wat je zelf vind.

Ok, ik ga nu dode ratten opruimen.
We hadden een plaag en ik heb héél ingwikkeld, vallen met gif zó gemaakt dat geen ander dier het gif noch de dode ratten kon eten.
Nu alles doorzoeken, opruimen, schoonmaken zonder zelf wat op te lopen :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:21

Oei dode ratten :=

Ik ben eruit qua booster. Juist als je corona hebt gehad schijnt het enorm goed te zijn om ook de booster te nemen omdat je dan veel langer je anti stoffen op peil houdt. Sanquin heeft daar onderzoek naar gedaan.

Dat artikel over de cijfers uit oa Canada vind ik wel stemmingmakerij. Sowieso is de toegang tot zorg in die landen heel anders als hier. Zeker in de VS waar veel mensen niet verzekerd zijn.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:51

Yes! Per 23 maart ook mondkapjes in het OV en 1G voor evenementen er af.