Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:41

@veerledec dat had ik inderdaad niet begrepen. Maar die registratie kan de Belgische regering daar überhaupt dan wat mee... nu gaat het volgen van de besmettingen al niet echt soepel.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:45

Nee, daar kunnen ze niks mee. Dan zouden ze op zijn minst weer grenscontroles moeten invoeren en heldere wetgeving moeten maken. Maar ze kunnen ook niks met die ongecontroleerde bubbels van 15 personen, waardoor feitelijk alles al lang is losgelaten in België. En die mondkapjes-plicht waardoor iedereen steeds aan zijn gezicht zit, helpt ook niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:46

:') Sorry ik ben echt voor controle enzo maar het is wel wat lachwekkend.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:06

Popstra schreef:
Snap eerlijk gezegd niet hoe stom men kan zijn in Spanje überhaupt discotheken open te laten zijn in deze tijd. Europa is toch 1?? nou laten ze dan ook overal dezelfde regels hanteren!
Dat hele vakantie gebeuren had lekker een jaartje op slot moeten blijven! Ik vind het echt achterlijk dat mensen nu overal maar naartoe kunnen vliegen. Of er niks an de hand is. En ja, jammer dan dat er een hoop omvalt omdat ze het niet gaan redden daarna. Nu gaat het allemaal extra lang duren. Of dat zoden aan de dijk zet!?

Er zijn meer landen die de discotheken wel open hebben dan niet hoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:13

lenaa_tje schreef:
@veerledec dat had ik inderdaad niet begrepen. Maar die registratie kan de Belgische regering daar überhaupt dan wat mee... nu gaat het volgen van de besmettingen al niet echt soepel.

Hoezo niet echt soepel ?? >;)

:')
Er komt beterschap aan. De burgemeesters nemen het heft in eigen handen en gaan het lokaal doen :Y)

Die registratieplicht voor belgische vakantiegangers staat ook nog niet helemaal op punt :+
Als je bijv uit een hoogrisico-gebied via Spanje of Portugal de Schengen-zone weer binnenkomt, moet je geen test en geen quarantaine want het vliegtuig waarmee je landt in Brussel komt van binnen de Schengen-zone.
Volg je nog ? :=

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:16

Van mij hadden ze die discotheken dicht mogen laten. Maar het is ook weer zo dat toeristen én Spanjaaarden toch weer andere plekken gaan zoeken om samen te komen. Het was sowieso al verplicht ook in discotheken maskers te dragen, afstand te houden en er mocht niet gedanst worden binnen. Het enige wat volgens mij helpt, is geen alcohol schenken, maar ja, dan zoeken ze de ´ontspanning´ wel weer in een pilletje. Mensen zijn gewoon stom!

We zijn gisteren uit eten geweest met de buren, allebei al oud. Maar ook zij willen graag weer eens weg. Ik had een tafel geregeld waar we echt de 1,5 meter met hen konden aanhouden, ondanks dat zij behoorlijk doof is. Tafel stond ver van anderen vandaan, bij de open deur, had ik ook gevraagd. Zit er achter ons een groep (gelukkig op afstand) met 12 mensen van allemaal rond de 60. Druk te praten, te zingen voor een verjaardag ... vrouw liep met de ´60´-button op. En gewoon allemaal dicht bij elkaar. In Nederland is het dus ook een wassen neus inmiddels, die 1,5 meter.

Als niemand bezwaar maakt, zal ik de updates van Ambassadeur Jan Versteeg in Spanje voorlopig even hier plaatsen. Voor Pien, maar ook voor anderen die in een van de zuidelijke landen zitten en met grenssluitingen te maken kunnen krijgen. Ook hij heeft het over grensarbeiders met Frankrijk, niet over toeristen.

Deze man en zijn vervanger, zijn echt onze rots in de branding geweest tijdens de hele lockdown. Met dagelijkse updates tot ver in juni en nu wekelijks of als er echt nieuws is.

Citaat:
- , :
Het is nu ruim een maand geleden dat de ‘Estado de Alarma’ in Spanje werd opgeheven. Zo ongeveer dezelfde dag gingen wij terug naar één update per week. Op dit moment is er (helaas) erg veel nieuws. We kijken we het nog even aan, maar het is mogelijk dat we de komende periode iets vaker ‘op het net komen’. We zullen in ieder geval proberen de informatie bovenaan de Facebookpagina ‘Nederlandse Ambassade in Madrid’ steeds ‘up to date’ te houden. Daar vindt u ook links naar handige Facebookgroepen en sites van regionale overheden.
Ik denk nog geregeld terug aan wat een Spaanse staatssecretaris tegen me zei toen ik bij het begin van de afbouw van de lockdown vroeg of hij niet bang was dat de besmettingen vanaf dat moment weer toe zouden gaan nemen. Hij zei toen: ‘Ja, dat is bijna zeker. Want wat we nu doen is met het virus leven en proberen het onder controle te houden, niet het totaal uit te roeien’. Voor totaal uitroeien – als het al zou kunnen – zouden mensen namelijk nog veel langer ‘opgesloten’ moeten worden en zou de economie totaal onderuitgaan. Hij zei ook dat de verantwoordelijkheid steeds meer bij de mensen zelf zou komen te liggen: minder strenge regels betekent immers meer eigen verantwoordelijkheid.
Persoonlijk hoop ik dat wat we nu zien onderdeel is van het ‘met het virus leren leven’. Het was te verwachten dat mensen hun vrijheid zouden terugpakken en daarbij soms over de grens van het veilige heen zouden gaan. Daardoor leeft het virus nu op allerlei plekken op. Hopelijk blijft het redelijk beperkt, en leren we ervan dat we toch nog wat voorzichtiger moeten blijven totdat er een medische oplossing is.
In Spanje is het aantal mensen dat positief getest wordt per dag weer op hetzelfde niveau als in de eerste weken van mei en dus duidelijk hoger dan in juni en de eerste helft van juli. Toch zijn we nog niet zomaar terug in de crisissituatie van dit voorjaar. Ten eerste worden er veel meer mensen getest, bijvoorbeeld alle mensen rondom iemand waarbij de ziekte is vastgesteld. Maar ook verpleegkundig personeel, bejaardenverzorgers en topsporters, om maar wat te noemen. Het grootste deel van de mensen dat nu positief getest wordt, heeft geen ziekteverschijnselen. Het aantal ziekenhuisopnames, IC-opnames en sterfgevallen is nog laag – al moeten we natuurlijk afwachten hoe dat over een paar weken is – en de zorg is beter voorbereid.
Er zijn grote verschillen tussen de Spaanse regio’s en de situatie wisselt met de dag. De meest serieuze problemen doen zich op dit moment voor in bepaalde delen van Catalonië en Aragón. Het betreft dan in Catalonië vooral de stad Barcelona met voorsteden, het district Segriá (Lleida en omgeving) en de gemeente Figueras. In Aragón gaat het over de hoofdstad Zaragoza, en vier Oostelijke districten, die tot hetzelfde tuinbouwgebied als Segriá behoren. In het reisadvies van Buitenlandse Zaken staat nu alleen Segriá op ‘Oranje’, want alleen daar is er een juridische maatregel door de lokale autoriteiten genomen die de bewegingsvrijheid beperkt (u mag het gebied niet in of uit, tenzij u over de snelweg op doorreis bent). In alle andere gebieden die hierboven genoemd zijn, is er sprake van een ‘aanbeveling’ aan de bevolking om thuis te blijven en zijn er beperkingen voor bijvoorbeeld de horeca en sociale bijeenkomsten. Kortom: het ligt bepaald niet voor de hand om nu een toeristisch bezoek aan bijvoorbeeld Barcelona te brengen, maar er is op dit moment geen juridisch afdwingbaar verbod. Meer informatie vindt u bovenaan de Facebookpagina van de ambassade. Ik raad u ook aan het eerdergenoemde reisadvies in de gaten te houden, want de situatie is onrustig.
We kregen ook veel vragen nadat de Franse premier had gezinspeeld op het sluiten van de grenzen met Catalonië en Aragón, waar ook veel landgenoten die verderop aan de Middellandse Zee vakantie willen gaan houden, last van zouden kunnen krijgen. Op dit moment zijn de grenzen gewoon open. De Franse zorgen zouden vooral te maken hebben met grenswerkers: de grote aantallen mensen die dagelijks voor werk tussen beide landen heen en weer reizen. Aanstaande vrijdag zou de Franse ministerraad daar weer over spreken. Het lijkt er nu niet op dat de grenzen dicht gaan voor toeristen op weg naar Spanje, of naar huis. Niettemin is het verstandig om het nieuws in de gaten te houden.
De flinke uitbraak in het Noorden van Galicië lijkt onder controle, per a.s. donderdag wordt de beperking van de bewegingsvrijheid in de laatste gemeente (Burela) opgeheven.
In de rest van Spanje wordt regelmatig een uitbraak (‘brote’) ontdekt, maar er is op dit moment geen sprake van een ongecontroleerde verspreiding van het Coronavirus. Via deze kaart https://elpais.com/…/el-mapa-de-todos-los-brotes-de-coronav…, kunt u zien waar uitbraken zijn vastgesteld. Wat de kaart vooral aangeeft is dat het virus op allerlei plekken actief is. Daarom blijft ons advies om bij een bezoek aan Spanje goed de leefregels te volgen: drukke plaatsen vermijden, anderhalve meter afstand houden, mondkapje gebruiken, handen regelmatig wassen etc. De mondkapjes zijn per deze week overigens in heel Spanje, behalve Madrid en de Canarische eilanden, verplicht in de openbare ruimte. Er zijn uitzonderingen voor bijvoorbeeld mensen met ademhalingsproblemen, bij het sporten en bij het zonnebaden. Ons advies: zorg dat u altijd een mondkapje bij u heeft, en stel u op de hoogte van de plaatselijke regels en gebruiken. Een voorbeeld: in Madrid is er geen verplichting als er anderhalve meter afstand kan worden gehouden, maar toch draagt bijna iedereen op straat een mondkapje.
Deze week was er veel ophef over voetballers en personeelsleden van profclub Fuenlabrada (Madrid) die naar Galicië waren gereisd om tegen Deportivo La Coruña te spelen. Vlak voor de wedstrijd bleken 6 mensen van Fuenlabrada positief te zijn. De wedstrijd werd afgelast, met als extra triest gevolg dat Deportivo, een oude club die landskampioen was en mooie resultaten in Europa behaalde, nu degradeert. Maar dat is niet de reden dat ik het hier vermeld. Het opvallende van deze geschiedenis is dat ze laat zien dat het virus zich sluipend verspreid. Er waren vorige week vier mensen bij Fuenlabrada positief getest. Daarom had men het zekere voor het onzekere genomen en alle mensen die op reis gingen drie keer laten testen. Daar zat geen enkele positief getest persoon bij en iedereen voelde zich topfit. Op de ochtend van vertrek werd er nog een test afgenomen en daar kwamen toen (anderhalve dag later) toch 6 besmettingen uit. Alle reden dus om enorm voorzichtig te blijven.
Het grootste deel van de besmettingen blijkt zich nu voor te doen bij familiebijeenkomsten, op de werkvloer en in het nachtleven. Er zijn meerdere verhalen over uitbundige feesten die in een klap leidden tot 50 of meer besmettingen. Dat betreft vooral relatief jonge mensen, die natuurlijk op hun beurt wel weer kwetsbaardere ouderen kunnen aansteken. De nationale en regionale autoriteiten maken zich veel zorgen over de losse omgang met de leefregels.
Op de Canarische Eilanden heeft men voor de confronterende aanpak gekozen. De overheid daar heeft een reclamespot gemaakt met de titel (vrij vertaald) ‘Op een simpele verjaardag kun je 40 dagen coma kado krijgen … of zelfs de dood’. De beelden (https://youtu.be/fwkk9UHR0ro) spreken voor zich. Een beetje hard, maar misschien wel effectief om duidelijk te maken dat die leefregels voor jongeren en ouderen belangrijk zijn.
De aanleiding zal zijn geweest dat er ook op de Canarische eilanden er een zekere stijging is geweest, en dat men de eilanden echt veilig wil houden. Het gaat daar nog steeds om kleine aantallen: in totaal zijn er op de Canarische Eilanden op dit moment ongeveer 150 mensen die volgens de PCR-testen het virus bij zich dragen, waarvan er slechts 4 in het ziekenhuis liggen (1 op de IC). De Canarische eilanden hebben nu binnen Spanje relatief de grootste capaciteit om te testen en contactonderzoek te doen.
Overigens las ik dat er een belangrijke prijs voor de toeristenbranche dit jaar naar Hotel H10 Costa Adeje op Tenerife is gegaan. Herinnert u zich dat nog: het was begin dit jaar zo ongeveer de eerste plek in Spanje waar Corona echt toesloeg. Als ambassade waren we betrokken bij het wel en wee van de Nederlandse gasten en dachten we dat we een flinke crisis bij de hand hadden. We wisten toen niet dat het nog honderden malen erger zou worden. Ik ben blij dat grote crisis nu achter ons lijkt te liggen, en hoop van harte dat we door met elkaar voorzichtig te zijn een herhaling kunnen voorkomen. Ik wens u een zomer zonder grote zorgen,
Jan Versteeg

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:40

Mondkapjes in discotheken... die dus steeds op en af gaan als je een slok neemt...dat kan dan ook niks goeds brengen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:50

veerledec schreef:
Mondkapjes in discotheken... die dus steeds op en af gaan als je een slok neemt...dat kan dan ook niks goeds brengen.

Rietje door de zijkant van je mondkapje :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:54

veerledec schreef:

Maar dat vind ik restaurants ook dubieus. Hij moet op bij rondlopen maar af aan tafel terwijl je hartstikke dicht op elkaar zit. (Duitsland)

Maar ik ga trouwens in Nederland ook niet binnen in een restaurant zitten :')
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 24-07-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:55

verootjoo schreef:
veerledec schreef:

Rietje door de zijkant van je mondkapje :')

Ook mijn gedachte _O- Dan kun je gewoon door blijven drinken en heb je ook nog minder alcohol nodig voor je dronken bent ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:08

_Penotti schreef:
Alle binnen activiteiten moeten per direct weer gestopt worden.
Geen feestjes met x aantal mensen toestaan, geen kroeg open waar binnen gezeten kan worden. Geen binnen sporten.

En grenzen weer dicht alleen open voor noodzakelijk vervoer, jammer maar helaas dit jaar geen vakanties.
Want op vakantie is iedereen losser en zijn regels ineens niet meer.
Daarnaast zijn er veel dingen alsnog binnen zoals buffets.

En dan alle sportscholen failliet?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:11

Ik vond die sportscholen buiten zo gek nog niet

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:16

Nee ok, maar dan moet de sportschool daar wel de ruimte voor hebben. En voor fitness is het ook lastig.

Ik ben toevallig net terug, en in de fitness waren 6 mensen...
Gewoon de looproutes volgen, en afstand houden. Ik denk dat daar nog steeds de sleutel ligt, maar mensen dien het niet...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:17

was heerlijk, buiten sporten. Wel bloedheet als er geen bewolking was.
Afgelopen zondag hebben we weer buiten gesport, iedereen vond dat een goed idee :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:19

LadyMadonna schreef:
_Penotti schreef:
Alle binnen activiteiten moeten per direct weer gestopt worden.
Geen feestjes met x aantal mensen toestaan, geen kroeg open waar binnen gezeten kan worden. Geen binnen sporten.

En grenzen weer dicht alleen open voor noodzakelijk vervoer, jammer maar helaas dit jaar geen vakanties.
Want op vakantie is iedereen losser en zijn regels ineens niet meer.
Daarnaast zijn er veel dingen alsnog binnen zoals buffets.

En dan alle sportscholen failliet?

Er gaat wel meer failliet... alle mensen weer ziek? Dat de oplossing?

Verzin er maar buiten wat op, mensen die niet meer binnen kunnen trainen en wel fit willen blijven willen ook wel meedenken aan buiten sport.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:22

Mensen moeten gewoon weer de 1,5 meter in acht nemen. En daar gaan mondkapjes echt niet bij helpen. Toen we net begonnen met social distancing waren er veel minder besmettingen dan nu.
Ik ben juist bang dat wanneer we met mondkapjes op gaan lopen niemand meer echt afstand gaat houden

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:24

Maar we weten helemaal niet of binnen die 1,5 meter wel werkt.
Steeds meer berichten dat dit niet zo is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:26

_Penotti schreef:

Het zal ingeval wel wat effect moeten hebben anders vraag ik mij helemaal af waarom sommige gebieden in Europa nauwelijks geraakt worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:28

Is daar binnen alles weer open dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:28

_Penotti schreef:
Er gaat wel meer failliet... alle mensen weer ziek? Dat de oplossing?

Verzin er maar buiten wat op, mensen die niet meer binnen kunnen trainen en wel fit willen blijven willen ook wel meedenken aan buiten sport.

Het is niet zwart of wit.... "we" doen het zelf he, door de nog steeds geldende maatregelen en adviezen zo te laten versloffen. Ik probeer me nog steeds aan de 1,5 meter te houden, maar het wordt me door anderen gewoon onmogelijk gemaakt.
Mijn man werkt al weken weer op de zaak, terwijl het advies nog steeds is, werk zoveel mogelijk thuis... Maar zijn baas vind het onzin...
We moeten een middenweg zien te vinden tussen zo min mogelijk besmettingen en een draaiende economie...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:30

_Penotti schreef:
Is daar binnen alles weer open dan?

Ik heb het over gebieden in Nederland maar ook Duitsland en Frankrijk. En vast nog wel meer gebieden die nauwelijks besmettingen kennen of hebben gekend. Ook nu (nog en ik hoop dat, dat blijft) met verplaatsingen en dingen open niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:34

Wat ik schrijf is juist niet zwart wit, verzin wat op binnensporten naar buiten te halen.
Heel grijs hoor.

Ik hou me ook aan de 1,5 meter, toch heb ik er vraagtekens bij als het binnen is.
Maar inderdaad beter dan elkaar in het gezicht hijgen, dat is zo.
Ik denk zelf namelijk dat 1,5 niet voldoende is binnen, dat het daar veel langer in de lucht blijft hangen.

@lena, als er geen besmettingen zijn kun je natuurlijk elke regel los laten, dan gaat er ook niets gebeuren. nooit.
Maar er hoeft maar 1 besmet persoon te komen is het daar ook anders.
Voordeel, die gebieden zijn vaker niet al te dicht bevolkt dus zullen de besmettingen ook minder snel oplopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:36

_Penotti schreef:

Hoe kan het dan zo zijn dat toen de 1,5 meter strikter werd nageleefd er een hoop minder besmettingen waren?

lenaa_tje

Dan helpt afstand dus wel. Je kan niet stellen dat die 1,5 meter gewoon niks doet. Dat zal zeker helpen.

_Penotti

purny schreef:
_Penotti schreef:

Hoe kan het dan zo zijn dat toen de 1,5 meter strikter werd nageleefd er een hoop minder besmettingen waren?

Omdat toen de binnen activiteiten ook niet mochten.
Nu dat veel losser is zie je ook de stijging.