Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:50

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tip: koop een geluidsdichte koptelefoon. Maakt voor mij supermarkten een stuk leuker.

I rest my case: er is géén spoortje empathie te bekennen voor overprikkelden in deze maatschappij.

En een noisecanceler gebruik ik idd in wachtkamers.

Wel voor overprikkelden maar jij reageert altijd zo vanuit jezelf en zo onaardig op anderen dat nee, het interesseert me inderdaad niet dat jij je niet thuis voelt in de maatschappij.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:11

nieuwe cijfers zien er goed uit tot nu toe, uiteraard een correctie van de Pasen betreffende de overledenen.
Maar het ziet er naar uit dat er steeds minder mensen opgenomen hoeven te worden in het ziekenhuis.

Positief geteste personen 28.153 (+734)
Ziekenhuisopnames 9.127 (+188)
Overleden personen 3.134 (+189)

bron

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:12

Morrie schreef:
Vorige week speelde mijn man even piano zonder koptelefoon, dit doet hij zelden, maar we kregen meteen een appje van de buren of hij dat vaker wil doen, en dan met de balkondeur open.

Wel heel leuk, zo'n reactie!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:12

ik zag de cijfers ook. hopelijk nu de grootste correctei gehad m.b.t. pasen
in nu hopen dat we nog meer gaan dalen

Rennie89

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:17

Ik verwacht juist eerder strengere maatregelen, die piek van dat mooie strandweekend moet nog komen :oo

Ik kan de uitzending niet kijken, lig al te pitten denk ik :7

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:19

lifaya schreef:
Ik verwacht juist eerder strengere maatregelen, die piek van dat mooie strandweekend moet nog komen :oo

Ik kan de uitzending niet kijken, lig al te pitten denk ik :7

Ik denk dat ze niet versoepelen maar dat we het gewoon met dit moeten doen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:23

Ik ga uit van een statusupdate betreffende de cijfers...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:24

ik hoop dat de tandarts en de fysio weer mogen gaan werken ... maar dát zal vast niet :\

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:26

Ik denk dat ze de scholen open gaan gooien.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:27

Scum schreef:
Ik denk dat ze de scholen open gaan gooien.

Zal dat niet pas na de meivakantie dan worden...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:31

Scholen open zal na de meivakantie komen denk ik zo. En dan nog is dat maar de vraag schat ik zo in.
Onderzoek is nog niet afgerond. En veel oudere leerkrachten in het onderwijs.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:39

ik denk dat ze weinig gaan vertellen.
nogmaal benadrukken dat we ons aan de regels moeten houden ook al lijkt het goed te gaan.
of de regels van 28 april over de meivakantie heen halen kan ook nog

of het gebeuren met de zendmasten slopen dacht ik. dat ze daar wat over zeggen, dat er geen 5g nog is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:41

Ik vind dat best een dooddoener eerlijk gezegd wat betreft dat onderwijs :o in de zorg kan ik ook geen 1,5 meter afstand houden. En ook ik heb veel collega's die wat ouder zijn. Wij kunnen de tent ook niet sluiten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:43

over het open gooien van de scholen heeft de AOB (vakbond) een enquete gehouden vorige week:
https://www.aob.nl/nieuws/aob-bezorgd-o ... g-scholen/

Ik geef dan geen les, maar werk wel op een ROC waar zo'n slordige 5000 studenten rondlopen plus docenten en ander personeel. Ik moet er niet aan denken om in die krioelende massa rond te moeten lopen. Ik vond het normaal al een crime!
1.5 m afstand houden is gewoonweg niet mogelijk, ik ben benieuwd wat ze gaan bedenken om dit werkbaar en zo veilig mogelijk te maken!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:45

SusanH schreef:
Ik vind dat best een dooddoener eerlijk gezegd wat betreft dat onderwijs :o in de zorg kan ik ook geen 1,5 meter afstand houden. En ook ik heb veel collega's die wat ouder zijn. Wij kunnen de tent ook niet sluiten.

Waarom hebben ze dan scholen in eerste instantie gesloten hè?

Ik snap wel dat mensen bang zijn. Zeker als ze zelf in het onderwijs zitten en een partner in de zorg bijv. Iedereen wil dat dit soort dingen opengaan als het weer kan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:46

jaa pff ben ook wel wat klaar met die scholen en leraren.

ja ze werken keihard. ja ze zitten nu ook in een bizarre situatie.
ja misschien verdienen ze ook wel te weinig en is de werkdruk veel te hoog.
maar er zijn veel meer mensen die nu even moeten roeien met de riemen die ze hebben.

respect heb ik voor de zorg die innd wat er ook gebeurd doorgaat.
daar is ook mega bezuinigd en hoor je ze daar over. tuurlijk! maar op een andere toon.

nu al gaan roepen dat het "niet gaat lukken" vind ik zo'n dooddoener.
iedereen snapt dat het lastig is met kleine kids 1,5 meter afstand te houden en we willen niet dat je "zomaar" het gevaar opzoekt. er loopt nu toch een onderzoek wat moet aantonen hoe besmettelijk kinderen zijn. nou stel dat de besmettelijkheid meevalt, is er alweer een minder groot probleem.
dan de ouders de auto maar niet uit of niet op het schoolplein. etc etc.
om de dag naar school, noem het allemaal maar op.

edit. ik ben er voor basisscholen weer rustig op te bouwen.
ook voor de opvang voor de ouders die moeten werken
voortgezet, mbo, hbo etc is innd niet te doen
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 15-04-20 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:47

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:

Ik snap wel dat mensen bang zijn. Zeker als ze zelf in het onderwijs zitten en een partner in de zorg bijv. Iedereen wil dat dit soort dingen opengaan als het weer kan.

Onder druk van de samenleving niet omdat dat nodig was volgens de adviezen van deskundigen.

Dat heeft Rutte vorige week nogmaals herhaald.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:50

Joltsje schreef:
jaa pff ben ook wel wat klaar met die scholen en leraren.

ja ze werken keihard. ja ze zitten nu ook in een bizarre situatie.
ja misschien verdienen ze ook wel te weinig en is de werkdruk veel te hoog.
maar er zijn veel meer mensen die nu even moeten roeien met de riemen die ze hebben.

respect heb ik voor de zorg die innd wat er ook gebeurd doorgaat.
daar is ook mega bezuinigd en hoor je ze daar over. tuurlijk! maar op een andere toon.

nu al gaan roepen dat het "niet gaat lukken" vind ik zo'n dooddoener.
iedereen snapt dat het lastig is met kleine kids 1,5 meter afstand te houden en we willen niet dat je "zomaar" het gevaar opzoekt. er loopt nu toch een onderzoek wat moet aantonen hoe besmettelijk kinderen zijn. nou stel dat de besmettelijkheid meevalt, is er alweer een minder groot probleem.
dan de ouders de auto maar niet uit of niet op het schoolplein. etc etc.
om de dag naar school, noem het allemaal maar op.

Pardon ... daar gaan die onderzoeken van het aob niet over. Het is een feit dat 32 kinderen in een lokaal in een normale situatie al vrij bijzonder is. Veel scholen niet echt een lekker luchttoevoer systeem etc hebben en dat, dat op 1,5 meter afstand wel een uitdaging wordt. Moeten we de muren door breken?

Ik ken geen collega die niet wil lesgeven maar als je aan de 1,5 meter eis moet voldoen is dat niet zomaar geregeld.

Ik ga voor nu uit van na de meivakantie.

Hier kregen we zelfs op onze kop(waarschuwing) toen mijn teamleider 1 examenleerling naar school had gehaald om toetsen in te halen. Dingen moeten haalbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-04-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:51

Het online onderwijs is net een beetje op gang gekomen. Ik snap heel erg goed dat leraren zich zorgen maken. Want je loopt onnodig extra risico. Niet alleen voor jezelf, maar zeker ook voor de omgeving. Een school is normaal gesproken al een broeihaard van bacterien en virussen en we weten inmiddels dat kinderen zeker wel Corona kunnen krijgen. Ik voel er ook niet veel voor om als experiment gebruikt te worden.

Ik zou liever zien dat ze inventariseren wat nu de problemen zijn van het thuisonderwijs en daar een oplossing voor proberen te vinden. Ik vermoed dat het probleem vooral speelt bij basisscholen en opvang (kinderen die zichzelf niet kunnen vermaken/zorg nodig hebben) en misschien bij de 'lagere' middelbare scholen: meer kinderen met problemen thuis. Zoek daar dan iets voor.

Want aan de andere kant: stel dat die scholen weer open gaan. 1,5 meter kan niet altijd gewaarborgd worden. En wie gaat de hele tijd de lokalen poetsen? En in het basisonderwijs: wie gaat kinderen helpen die in hun broek hebben geplast, hun jas dicht moeten doen etc? En in het middelbaar onderwijs heb je er nog steeds niet veel aan: je mag niet met een leerling meekijken, je kan niet door de klas lopen...

PSvanLot

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:

Van RIVM en de regering hoefde het niet. Na al die stakingen ben ik wel een beetje klaar met de houding van de onderwijs bond. Ja ik snap dat het heel spannend is. Maar dat is het voor iedereen. Ik krijg de indruk dat er nu vooral vanuit problemen gedacht wordt. En dat vind ik jammer.

Accepteer net als wij in de gehandicapten zorg dat die 1,5 meter niet altijd haalbaar is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:53

het online onderwijs is net goed op de rit, kwetsbare studenten komen naar school 5 dagen per week, daar is een team op gezet om ze te begeleiden en hulp te zoeken met hun problemen, studenten die dreigen af te haken, zijn in beeld. De leerplichtambtenaren gaan ons helpen om met deze studenten in contact te komen.
Alle protocollen zijn voorzien van addenda, tegen de tijd dat dat allemaal rond is en de raad van bestuur er een kusje op gegeven heeft, is de school weer open.
Fijne generale repetitie voor de komende lockdowns in de toekomst.
niet meer voor mij, ik haak af, ik ga met pensioen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:54

Scholen open voor de kwetsbare leerlingen die met taxi’s gebracht worden gaat ook een hele uitdaging worden. Leerlingen met gedragsproblemen en grensoverschrijdend gedrag zien hier ook mogelijkheden ben ik bang.
Het komt voor en nu na een poos thuis zitten en weer wennen helemaal dat leerlingen fysiek verplaatst moeten worden. Ben heel benieuwd hoe dat dan in zijn werk zou moeten gaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:55

Maar eigenlijk zeg je nu dat ik niet wil werken wat onzin is. Maar de moeilijkheden mogen ook moet niet benoemd worden?

Ik zie in een week 330 kinderen in mijn lokaal. Ik wissel ook weer van lokaal, die leerlingen zitten soms in andere groepen en die hebben ook veel verschillende vakken.
Daarbij staan al mijn collega’s te popelen om te beginnen maar als jou man net een hersenbloeding heeft gehad of je vrouw is net bevallen snap ik wel dat je nerveus wordt.

Daarbij zaten wij als school helemaal niet te wachten op een sluiting...
en een heel aantal die nu roepen scholen weer open, docenten niet klagen, riepen wel het hardst om een sluiting.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 15-04-20 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:57

Ik denk dat ze de boel eerst nog dicht houden, misschien alleen meer open in de nederlandse provincies. Als het goed gaat dan moet je het niet te snel willen veranderen vind ik.