Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:45

996981 schreef:
Maar dan helpt de booster waarvoor? Uitstellen? :o?

Ik geloof oprecht dat als meer mensen gevaccineerd en geboosterd geweest waren dat we niet tot zo’n enorme uitbraak hadden hoeven komen :)

Maar daarbij geloof ik ook dat er een heleboel mensen nu ook gewoon een stuk minder ziek zijn. Dus ook ik laat mij gewoon weer vaccineren mocht dat nodig zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:54

De uitval is gewoon super vervelend! Ik kan nu bijvoorbeeld ook niet naar bepaalde cliënten toe omdat die juist nu heel voorzichtig moeten zijn. Maar daardoor komen er ook roosters eigenlijk niet goed rond en komt het weer aan op eigen familie. Op mijn andere werk is daardoor iedereen ( op mij na) besmet geraakt want vervangend personeel krijgen is er gewoon simpelweg niet.

Risico is wel dat je dan wel mensen krijgt die ernstig ziek kunnen worden. Helemaal met kwetsbaren die moeten zich nu enorm aanpassen aan de mensen die minder tot geen risico lopen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:06

Ik heb het nu ook (2 vaccinaties, geen booster). 2 vriendinnen hebben het ook (wel de booster). Alledrie hebben we ongeveer dezelfde klachten; beetje grieperig maar vooral snotverkouden. Ik ben ergens blij dat ik de booster nog niet had genomen; kan mijn eigen immuun systeem i.c.m. de vaccinatie aan de slag.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:40

996981 schreef:
Maar dan helpt de booster waarvoor? Uitstellen? :o?

Nouja in scenario "we zien wel hoe het loopt" wel. Maar wat Lena volgens mij bedoelt te zeggen, is dat het erop lijkt dat geboosterde mensen pas bij een hogere infectiedruk (massaal) besmet raken. Op het moment dat je er als populatie dus voor kan zorgen dat de infectiedruk niet zo achterlijk hoog is als "40% van de leerlingen besmet", zou een booster dus de kans op besmetting kunnen verkleinen.

Als je een virus gewoon laat verspreiden - los van of dat wel/niet een goed idee is - betekent het dus inderdaad uitstellen van besmetting tot een later moment in de verspreiding (bij meer cases). Het voordeel daarvan is minder besmettingen tegelijk, + de kans is een stuk groter dat je pas voldoende virusload hebt om positief te testen op een moment dat dat geen heftiger gevolgen heeft dan influenza (uitzieken maar geen quarantaine). Dat lijkt me best een voordeel.

Zelfs als je de infectiedruk d.m.v. maatregelen voor altijd laag weet te houden, levert een booster uiteindelijk alleen uitstel op natuurlijk, want aangezien dit een endemische aandoening gaat worden zullen de meeste jonge mensen ergens in de komende decennia natuurlijk wel een keer besmet raken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:20

Dit hierboven bedoel ik inderdaad, mooi uitgelegd dankjewel.
Ik zeg ook nergens dat ik tegen besmettingen ben maar gezien m’n werk en verantwoordelijkheid richting zwakkere familieleden vind ik vaccineren dus belangrijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:42

lenaa_tje schreef:
Ik geloof oprecht dat als meer mensen gevaccineerd en geboosterd geweest waren dat we niet tot zo’n enorme uitbraak hadden hoeven komen :)

Even opfrissen:

De pandemie was een noodtoestand maar/april 2020.
Daarna is de ´uitbraak´ tot controleerbare omvange gereduceerd door gedragsregels.
Pas rond de jaarwisseling naar 2021 is vaccineren op gang gekomen.

Waar héb je het over?????

C_estmoi schreef:
Zelfs als je de infectiedruk d.m.v. maatregelen voor altijd laag weet te houden, levert een booster uiteindelijk alleen uitstel op natuurlijk, want aangezien dit een endemische aandoening gaat worden zullen de meeste jonge mensen ergens in de komende decennia natuurlijk wel een keer besmet raken.

Dat zíjn ze al.....

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:04

Huertecilla schreef:
lenaa_tje schreef:

Even opfrissen:

De pandemie was een noodtoestand maar/april 2020.
Daarna is de ´uitbraak´ tot controleerbare omvange gereduceerd door gedragsregels.
Pas rond de jaarwisseling naar 2021 is vaccineren op gang gekomen.

Waar héb je het over?????

C_estmoi schreef:

Dat zíjn ze al.....

Kan ik inkomen. Ik ben het met je eens dat het overgrote deel van de bevolking inmiddels (via vaccin of besmettelijk contact) waarschijnlijk wel in aanraking is geweest met COVID-19. Wat ik bedoel is: in de komende decennia zullen alle levende mensen minstens 1x een zo hoge virusload hebben dat deze met een pcr/antigeentest op te sporen is. Dus niet alleen in aanraking komen met, maar ook daadwerkelijke vermenigvuldiging van virusdeeltjes in de gastheer. Dit hoeft overigens niet tot ziekteverschijnselen te leiden ( *\o/* voor endemische fase, iets minder voor fase maart 2020)

Daarnaast denk ik dat Lena het wanneer ze spreekt over "enorme uitbraak" heeft over de piek in de ziekenhuis- en IC opnames in NL in december 2021. Ik weet niet voldoende over de situatie in Spanje om daar wat zinnigs over te zeggen, maar in Nederland was dat inderdaad behoorlijk heftig voor bijvoorbeeld het ziekenhuispersoneel en alle ernstig zieken en hun families.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 07:16

Dat inderdaad. Ik maak mij nu geen zorgen en ben ook de gehele Corona crisis altijd wat minder van de maatregelen geweest dat anderen hier. Een school sluiting is volgens mij namelijk nooit goed geweest omdat het effect voor heel veel leerlingen voor mij erger is geweest. Dit op sociaal emotioneel vlak, niet op leerachterstand. Ook die sluiting in december was niet goed. Ook al was het ‘kort’
Maar die druk op de zorg en ziekenhuizen was verschrikkelijk en dat kon gewoon niet dus er moest iets gebeuren en die is piek is naar mijn idee uiteindelijk weer ontstaan door te laten boosteren en te veel mensen die zich niet hadden laten vaccineren. Er is te veel ruimte geweest voor een piek. Hier(mijn werk) is die piek eerder nooit zo groot geweest namelijk.

De cognitieve dissonantie waar een heel aantal Corona ontkenners en mensen die niet willen vaccineren over praten op fb, passen ze natuurlijk net zo goed zelf toe. Zelf vinden ze vooral van niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:33

C_estmoi schreef:
Ik ben het met je eens dat het overgrote deel van de bevolking inmiddels (via vaccin of besmettelijk contact) waarschijnlijk wel in aanraking is geweest met COVID-19.

DÚS zoals Fernando Simón zegt geen reden meer voor massale ´verplichte´ booster van de booster.

Belast de samenleving er niet meer mee. Ontlast de druk op het geestelijk welzijn. De paniektopics hier op Bokt over een positieve zelftest zijn imo |( Ik vind die angst héél erg, zo zielig voor de mensen. Hou op met de bangmakerij met bv mógelijke toekomstge mutatie die zoúden kunnen etcetera. Doe dat toch je omgeving niet aan. We zíjn allemaal al besmet geweest; óók ´De Ongevaccineerden´ en daardoor tegen mutaties gewapend.

Laat je vaccineren als je dat nodig vindt en verder klaar ermee.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:42

Zebrastreep schreef:
Ik zou zo weer een booster nemen hoor! Mijn moeder heeft liever corona dan een vaccin.

Ik liever een vaccin ben ik nog geen 24 uur beetje min van corona ben je toch minimaal weer 5 dagen verder

Of gewoon beide niet ;-)

Niet gevaccineerd, dus niet ziek geweest van de prik, en 0 klachten gehad na besmetting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:52

Matheno schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik zou zo weer een booster nemen hoor! Mijn moeder heeft liever corona dan een vaccin.

Ik liever een vaccin ben ik nog geen 24 uur beetje min van corona ben je toch minimaal weer 5 dagen verder

Of gewoon beide niet ;-)

Niet gevaccineerd, dus niet ziek geweest van de prik, en 0 klachten gehad na besmetting.

Attagirl _/-\o_

Ik beiden en alles maar niets _O-
Voor vaccins besmet, na vaccinatie besmet.
Wát ik ook doe, test NIET positief.
Concreet; vriendin met lichte klachten test positief op stokje door de neus. Nog twee stokjes door de neus en zuig erop; niet positief. En nog meer, maar dat is de versie die door de censuur komt O:)

Veel plezier +:)+

@all muzieksuggesties voor vandaag; ´don´t worry, be happy´, ´always look at the bright side of life´ en Izzy´s versie van ´over the rainbow´.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-03-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:59

Zebrastreep schreef:
En bij sommigen werkt de booster zo goed dat ze niet besmet raken :D

Na 22 mensen is het mij nog steeds niet gelukt :') ook nu mijn ouders het hebben niet. Al hou ik wel meer afstand voor nu is niet werken nog steeds geen inkomen.

Vanaf april gelukkig een stuk anders dus dan zou ik het ook weer iets minder erg vinden als ik besmet raak.

Ik zie wel veel verschil tussen de mensen met en zonder booster. Mijn moeder heeft geen booster en is na 8 dagen nog altijd niet fit. Mijn vader heeft wel de booster en een lichte verkoudheid maar zoveel minder klachten als mijn moeder.

Als er wel een vermoeden is dat ik het heb gehad dan had ik echt de lichtste klachten ooit maar op de een of andere manier krijg ik de zelftesten wel positief maar de ggd testen niet. Ik heb alleen niemand besmet dat zou wel een beetje vreemd zijn.

Ik weet een hoop mensen met booster en behoorlijk ziek

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:00

Oh, wij zijn ook (weer?) aan de beurt.
Mijn man (3x geprikt) had milde klachten gekregen nadat we op vakantie waren met een ander gezin waarvan het kind op dag 1 ineens heel erg verkouden was (met flink hoesten) en bleef. Aangezien dat kind al 2 of 3x positief geweest was waarvan de laatste keer korter dan 8 weken geleden had ze niet getest. Mijn eigen kind heeft het niet opgepikt afgezien van 1 nachtje verstopte neus (niet ingeent) en ik ook niet (2x geprikt) dus ook verder niets achter gezocht.
Echter werkt hij met een collega waarvan de partner hoog risico loopt, dus toch maar getest en jawel, bingo. Ik heb in iedergeval op dit moment niets.
Ach ja, wel gezellig om beide weer thuis te werken +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:23

tokedri schreef:
Ik weet een hoop mensen met booster en behoorlijk ziek

Mijn linkerhand (links geprikt) is nog steeds niet als voordien. Denk dat het lang-booster is. Serieus; is door de booster en nog steeds niet over. Niet levensbedreigend, wel oncomfortabel.
Maar goed; het was voor een goed doel; om de zorg en de kkkwetsbaren met hoog BMI te beschermen; om in ieder geval zelfs symbolisch geen rotsmoes voor het prikken van kinderen te zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:27

Ben je met die hand überhaupt langs de huisarts gegaan om te kijken wat de daadwerkelijke oorzaak is (bijv. pees/zenuw geraakt met prikken of zo), of heb je gewoon besloten dat het door de booster komt en doe je er verder niks aan..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:48

IMANDRA schreef:
wat de daadwerkelijke oorzaak is

_O- _O- _O- typerend provaxer.

Wat ik al schreef. Alleen provax anekdotisch telt.

Heb ook drie dagen >40 graden koorts gehad per de avond na de vaccinatie maar ja, wat de wérkelijke oorzaak was is niet getest :=

Idem ´besmet´. Ik test telkens negatief dús ben niet besmet.

Puur religie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:51

Hoezo typerend? Als je last hebt van iets dan ga je toch na wat de oorzaak is en hoe je die oorzaak kan verhelpen. Waarom moet het weer op provax en anekdotes gegooid worden.

Jij bent geen medicus, dus je zal iemand met verstand van zaken moeten aanspreken wil je die klachten laten verhelpen. Dat is het enige wat ik zeg. Want zelfs al komt het door de booster: komt het door het spul wat ze inspuiten, of onkunde met prikken en dus iets verkeerds geraakt?

Overigens, ik heb nog geen COVID gehad, nog nooit niet. Dus niet iedereen is besmet geweest. Ik ben uiteraard wel beschermd door vaccinatie + booster.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:56

Je kan niet zeggen of je het al gehad hebt tenzij je een antilichaamtest gedaan hebt uiteraard.
Immers is 50% symptoomloos.
Ik heb het officieel ook nog niet gehad maar dat is zeer onwaarschijnlijk met direct lichaamscontact met besmette mensen. Ik heb nog geen symptomen gehad, dat inderdaad niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:57

Sizzle schreef:
Je kan niet zeggen of je het al gehad hebt.
Ik heb het officieel ook nog niet gehad maar dat is zeer onwaarschijnlijk me direct lichaamscontact met besmette mensen. Ik heb nog geen symptomen gehad, dat inderdaad niet.

Oké, dan heb ik het nog niet merkbaar gehad. Ook geen direct (lichaams)contact gehad met besmette mensen. Dus ik acht het níét onwaarschijnlijk dat ik nog niet in aanraking ben geweest met het 'natuurlijke' virus.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:04

IMANDRA schreef:
Sizzle schreef:
Je kan niet zeggen of je het al gehad hebt.
Ik heb het officieel ook nog niet gehad maar dat is zeer onwaarschijnlijk me direct lichaamscontact met besmette mensen. Ik heb nog geen symptomen gehad, dat inderdaad niet.

Oké, dan heb ik het nog niet merkbaar gehad. Ook geen direct (lichaams)contact gehad met besmette mensen. Dus ik acht het níét onwaarschijnlijk dat ik nog niet in aanraking ben geweest met het 'natuurlijke' virus.

Geen contact met mensen die zich op dat moment of later bewust waren van een besmetting. Ook mensen in je omgeving kunnen symptoomloos besmet zijn

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:07

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Geen contact met mensen die zich op dat moment of later bewust waren van een besmetting. Ook mensen in je omgeving kunnen symptoomloos besmet zijn

Kan, maar gezien symptoomloos ook betekent dat ze minder 'uitstoten' wbt. virusdeeltjes, acht ik het alsnog zeer onwaarschijnlijk dat ik symptoomloos besmet ben geweest.

Ik sluit niks uit. Maar HC acht het waarschijnlijk gezien hij (heel) dicht contact heeft gehad met bewezen besmette mensen. Ik acht het onwaarschijnlijk omdat ik dat totaal niet heb gehad. Prima toch?

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:34

Jazeker is dat prima :j
Het is ook niet bepaald een prestatie om het gehad te hebben of zo. Gewoon gezond is altijd beter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:38

Je zult voor jezelf prima die inschatting kunnen maken. Voor de gemiddelde mens is de kans groter dat ze wel, dan niet in aanraking zijn geweest

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:41

996981 schreef:
Je zult voor jezelf prima die inschatting kunnen maken. Voor de gemiddelde mens is de kans groter dat ze wel, dan niet in aanraking zijn geweest

Mwah is dat zo? Is heel erg afhankelijk van de bubbel waar de gemiddelde mens inzit. Ik vind niet dat je dat zo kan stellen.

Sizzle schreef:
Jazeker is dat prima :j
Het is ook niet bepaald een prestatie om het gehad te hebben of zo. Gewoon gezond is altijd beter.

Precies. En daarom vind ik het zo'n onzin om rond te blijven spuien dat je wel besmet bent geweest maar oh nee die testen wijzen het niet aan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:53

De gemiddelde mens bestaat uiteraard niet, maar ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de meesten werken/naar school gaan, boodschappen doen, naar sportverenigingen gaan etc.

De meeste mensen hebben contact met familie, vrienden, kennissen, collega’s/medestudenten en ook vreemden. De kans dat je dan in aanraking komt is reëel.

Jouw bubbel kan er anders uit zien, maar ik denk dat mijn schets aardig gemiddeld is.