Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:57

Ik begrijp dat het zinloos is om de situatie van Zuid-Europa en de werking van de Europese unie nog verder aan de orde te stellen, Penotti. Ik snap dat je je zorgen maakt over wat de crisis in Nederland gaat doen, maar we staan hier samen in als één Europa. Nederland trekt ook heel veel voordeel uit Europa, maar zolang je daar blind voor wilt blijven, is het inderdaad beter de discussie te sluiten.

Terug naar corona en Spanje. In onze regio hebben we héél weinig corona gekend, maar gaat het nu helemaal los door een groep Zuid-Amerikanen die blijft feesten en uitgaan blijkbaar. Tweederde van de positieve gevallen (dik 100 nu) in onze provincie is Zuid-Amerikaans. En bedankt. Twee grote brandhaarden in discotheken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:10

MoniqueT schreef:
Terug naar corona en Spanje. In onze regio hebben we héél weinig corona gekend, maar gaat het nu helemaal los door een groep Zuid-Amerikanen die blijft feesten en uitgaan blijkbaar. Tweederde van de positieve gevallen (dik 100 nu) in onze provincie is Zuid-Amerikaans. En bedankt. Twee grote brandhaarden in discotheken.

Triest dit weer.
Alles in ene opengooien met die 1e juli in zicht, was wel een bijzonder slecht idee. :7
Ik hoop dat de beleidsmakers ervan leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:23

sureido schreef:
Ggd heeft de capaciteit gewoon niet. Super dom als je het me vraagt.

Hoe kom je daar bij? Ik las juist dat er een heleboel ongebruikte tests liggen te verstoffen.

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:24

Gebrek aan mankracht denk ik.
Misschien kunnen ze luchtvaart personeel omscholen en dat zij kunnen helpen met het afnemen van testen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:25

Misschien is er wel genoeg testmateriaal, maar niet mensen die de tests afnemen en verwerken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:26

pien_2010 schreef:
tienus63 schreef:
Regio IJsselland, kop van Overijssel, gaat komend weekend strenger handhaven in en rond horeca.
Neem aan dat meer veiligheidsregio’s dat gaan doen.

Las ergens dat frankrijk vrijdag besluit of zij grenzen weer gaan sluiten.

Zal eens zoeken naar dat bericht.

https://www.spanjevandaag.com/22/07/202 ... dsgrenzen/

Las het vanochtend ergens anders trouwens.

Hier word ik erg verdrietig van. Met Catalonië dat is hier bekend dat daar over gesproken wordt. Maar als het ook met België gaat gebeuren dan kan ik mijn tent wel sluiten en ik krijg daar nu al een enorme brok van in mijn strot |( .
Ik duim zelf zo dat alles open blijft tot en met augustus.

Maar ik kan al die mensen wel slaan die niet eens meer afstand houden en stomme feestjes gaan houden :x

Ik merk dat ik pijn in mijn buik krijg van dit bericht.

Dat kan ik me goed voorstellen, rot voor je :(:) . Ik begrijp niet dat mensen zich niet gewoon een beetje kunnen gedragen. Ik duim voor je.

Hier in Amsterdam vind ik het zo frustrerend om te zien dat de hordes (jonge) toeristen zich zo asociaal gedragen, alsof er helemaal niet zo iets als corona bestaat. In groepen over de hele breedte van stoep lopen en nauwelijks opzij gaan, geen afstand houden van anderen.
De Nederlandse aso's zitten in Knokke en in Spanje en Portugal, en wij hebben die van hun :\ .

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:28

Marie_Anne schreef:
sureido schreef:
Ggd heeft de capaciteit gewoon niet. Super dom als je het me vraagt.

Hoe kom je daar bij? Ik las juist dat er een heleboel ongebruikte tests liggen te verstoffen.

Er zijn plekken waar je gewoon super lang niet terecht kan. Dan heb je misschien wel genoeg tests maar niet genoeg capaciteit om ze uit te voeren. Dat mag echt wel beter.

https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/d ... ~aa4449b9/

Volgens GGD-directeur Sjaak de Gouw neemt ook ‘de gemiddelde tijd’ van een telefoontje iets toe. ,,Omdat het soms meer tijd kost om de testlocatie te vinden waar iemand snel terechtkan.’’ De wachttijden voor afspraken liepen ook op; zo konden mensen die vandaag belden bijvoorbeeld pas zaterdag terecht

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:29

Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:51

MoniqueT schreef:
Ik begrijp dat het zinloos is om de situatie van Zuid-Europa en de werking van de Europese unie nog verder aan de orde te stellen, Penotti. Ik snap dat je je zorgen maakt over wat de crisis in Nederland gaat doen, maar we staan hier samen in als één Europa. Nederland trekt ook heel veel voordeel uit Europa, maar zolang je daar blind voor wilt blijven, is het inderdaad beter de discussie te sluiten.

Zuid Amerikanen die in Spanje wonen, of laten hun al vluchten toe?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:57

Er werken toch veel Zuid-Amerikanen in Spanje?
En wellicht zijn er ook de nodige met een dubbele nationaliteit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:26

Spanje had vandaag inderdaad ontzettend veel besmettingen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:53

sureido schreef:
Marie_Anne schreef:

Er zijn plekken waar je gewoon super lang niet terecht kan. Dan heb je misschien wel genoeg tests maar niet genoeg capaciteit om ze uit te voeren. Dat mag echt wel beter.

https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/d ... ~aa4449b9/

Volgens GGD-directeur Sjaak de Gouw neemt ook ‘de gemiddelde tijd’ van een telefoontje iets toe. ,,Omdat het soms meer tijd kost om de testlocatie te vinden waar iemand snel terechtkan.’’ De wachttijden voor afspraken liepen ook op; zo konden mensen die vandaag belden bijvoorbeeld pas zaterdag terecht

Dank je, ik lees het net inderdaad ook bij de NOS ja, dat het in Brabant, Zeeland en Zuid-Holland heel erg druk is nu waardoor mensen niet snel terecht kunnen. Hopelijk kunnen ze snel opschalen....

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:03

Nog nooit mee gemaakt zo druk hier in Friesland. Zelfs op ons zandpad waar circa 20 auto’s en trekkers voorbij komen is het even opletten. En het frustreert dan wel dat bulten Duitsers in het nabijgelegen dorp volledig vrij en blij in de supermarkt ronddollen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 21:16

Coby schreef:
Nog nooit mee gemaakt zo druk hier in Friesland. Zelfs op ons zandpad waar circa 20 auto’s en trekkers voorbij komen is het even opletten. En het frustreert dan wel dat bulten Duitsers in het nabijgelegen dorp volledig vrij en blij in de supermarkt ronddollen.

Hier ook. De stad is gewoon klein Duitsland geworden :')
Vriendin in de winkel hoort ook gewoon meerdere keren op een dag dat ze zo blij zijn geen mondkapje op te hoeven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:32

tienus63 schreef:

Klopt. Vanwege de historische banden met Spanje hebben Zuid-Amerikanen heel soepele visum voorwaarden. Er wonen er heel veel in Spanje en als Spaans resident mocht je altijd terug, ook wij.

@Pien: SpanjeVandaag is een slechte bron hoor.
Plaatsen alles zonder hun bronnen te checken en modereren ook de reacties niet. De beste bron voor betrouwbaar nieuws uit Spanje is de Facebookpagina van de NL ambassadeur. Als je die wilt lezen zonder Facebook-account, wil ik ze je wil door appen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:49

MoniqueT schreef:
tienus63 schreef:

Klopt. Vanwege de historische banden met Spanje hebben Zuid-Amerikanen heel soepele visum voorwaarden. Er wonen er heel veel in Spanje en als Spaans resident mocht je altijd terug, ook wij.

@Pien: SpanjeVandaag is een slechte bron hoor.
Plaatsen alles zonder hun bronnen te checken en modereren ook de reacties niet. De beste bron voor betrouwbaar nieuws uit Spanje is de Facebookpagina van de NL ambassadeur. Als je die wilt lezen zonder Facebook-account, wil ik ze je wil door appen.

Graag!

Ik heb in het Nederlandse en Frans op google gezocht maar ook op Franse sites komt er niets omhoog over sluiten grenzen. Dus hopelijk mogen we Augustus nog verhuren. Iedereen moet Anders zoveel geld terugstorten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:41

In het artikel wordt gesproken over de Frans-Spaanse grens.
Spanje is het er niet mee eens dat Frankrijk daarboven nadenkt.

En ze houden er rekening mee dat Frankrijk ook de grens met België wil sluiten

Ze zullen vandaag wel wat bekend maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:48

Als Frankrijk de grenzen met België sluit, ligt toerisme op campingen, gîtes etc volledig op zijn gat. Veel Nederlanders en Belgen vieren vakantie in Frankrijk en dat stopt dan. Ik heb vooral Nederlanders dit jaar met een enkele Belg, dus als grens met België dicht gaat is het einde verhaal vakantie voor Nederlanders in Frankrijk en dus voor toeristen uitbaters een enorme strop. Ik zal dan (en met mij velen) een bedrag betaald terug moeten betalen aan de gasten die niet mogen komen en heb dus 20 uur per week gewerkt voor Jan zijn ........
Dat is vergelijkbaar met mensen die dus vanaf januari tot nu hun uren gedaan hebben, eindelijk wat geld krijgen, en dan moet je dat dus terug betalen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 07:55

Belgie wil de grenzen met nederland niet meer dichtdoen. Hopelijk mogen we nog wel door Belgie heen rijden. Zijn nu in Frankrijk. Zouden wij dan ook een formulier in moeten vullen als we terug gaan? We zijn met camper op pad weten nog niet wanneer we teruggaan en misschien ook nog paar dagen Belgie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:17

Volgens mij geldt het alleen voor Belgen. Of België de grenzen met NL niet meer wil dichtdoen, dat weet ik niet. Er is in ieder geval een stevig gesprek geweest waarna ze hebben aangegeven het niet meer te zullen doen in de toekomst. Maar 100% vertrouwen zou ik dat ook niet helemaal doen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:23

veerledec schreef:
Volgens mij geldt het alleen voor Belgen. Of België de grenzen met NL niet meer wil dichtdoen, dat weet ik niet. Er is in ieder geval een stevig gesprek geweest waarna ze hebben aangegeven het niet meer te zullen doen in de toekomst. Maar 100% vertrouwen zou ik dat ook niet helemaal doen.

Nederland had de grens al nooit gesloten dus dan zou er niks anders zijn dan in het voorjaar.
Het lijkt mij heel bijzonder dat er dan geen Nederlanders de grens over mogen. Dan is je grens dus gewoon gesloten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:28

Snap eerlijk gezegd niet hoe stom men kan zijn in Spanje überhaupt discotheken open te laten zijn in deze tijd. Europa is toch 1?? nou laten ze dan ook overal dezelfde regels hanteren!
Dat hele vakantie gebeuren had lekker een jaartje op slot moeten blijven! Ik vind het echt achterlijk dat mensen nu overal maar naartoe kunnen vliegen. Of er niks an de hand is. En ja, jammer dan dat er een hoop omvalt omdat ze het niet gaan redden daarna. Nu gaat het allemaal extra lang duren. Of dat zoden aan de dijk zet!?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:36

Hier in Belgie gaat het ook compleet de verkeerde kant op.
We zitten al terug bijna aan het aantal nieuwe besmettingen per dag als net voor de lockdown in maart :7

Mijn gevoel zegt dat deze klap dubbel zo erg gaat zijn als de vorige...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:38

lenaa_tje schreef:
veerledec schreef:

Nederland had de grens al nooit gesloten dus dan zou er niks anders zijn dan in het voorjaar.
Het lijkt mij heel bijzonder dat er dan geen Nederlanders de grens over mogen. Dan is je grens dus gewoon gesloten.

Ik bedoelde dat de registratieplicht alleen voor Belgen gold hé, ik weet niet of dat er duidelijk genoeg stond.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:40

Alle binnen activiteiten moeten per direct weer gestopt worden.
Geen feestjes met x aantal mensen toestaan, geen kroeg open waar binnen gezeten kan worden. Geen binnen sporten.

En grenzen weer dicht alleen open voor noodzakelijk vervoer, jammer maar helaas dit jaar geen vakanties.
Want op vakantie is iedereen losser en zijn regels ineens niet meer.
Daarnaast zijn er veel dingen alsnog binnen zoals buffets.