Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:28

Vind het ook erg dat er een boete uitgedeeld wordt omdat men probeerde een gehandicapte jongen op te beuren.
Iedereen zit nu binnen op z'n tanden te bijten en iedereen probeert toch érgens opluchting te vinden.

Op paaszondag hadden de buren hier de héle dag luide muziek en het was duidelijk feest. Tegen middernacht besloten ze het dan eindelijk naar binnen te verhuizen.
Ja op zich vond ik het enigszins ergerlijk maar vermoed dat het de verjaardag was van 1 van hun kinderen en dat ze dat met het gezin uitgebreid gevierd hebben.
Diezelfde kinderen houden het al weken vol om braaf stilletjes op hun schommel od te spelen in de tuin.
Wie ben ik dan om die ene dag pret ergerlijk te vinden?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:29

knollentuin schreef:
Ontzettend leuk vind ik dat! De saamhorigheid en het initiatief om iets voor de medemens te doen helemaal warm word ik ervan. Bij m'n ouders in de buurt ook, woont een leerkracht in de straat die doet elke middag voor de kids in de straat op z'n gitaar spelen en voor de kids, iedereen in z'n eigen vakje op een stoel meedoen met zingen en spelletjes. Deze crisis brengt ook mooie dingen voort hoor :j

Mee eens, geweldig vind ik dit soort dingen!

Electra63 schreef:
Door een hersenbloeding kan ik niet zo goed meer tegen bepaalde geluiden en raak ik daar overprikkeld door en enorm vermoeid.
Maar dat heeft niets te maken met empathie. Jouw berichten zijn gewoon egoïstisch en je gebruikt daarvoor onnodig een excuus. Ik vind het super hoeveel initiatieven er genomen worden om ouderen, zieken of eenzamen een hart onder de riem te steken. Dat maakt de maatschappij een stukje mooier.

Ik herken het, mijn man heeft een ook een hersenaandoening en kan prima functioneren in één op één gesprekken of in een klein groepje in een rustige ruimte. Maar zodra we in een druk restaurant gaan eten mét muziek op de achtergrond of naar een verjaardag moeten waar door elkaar gekletst wordt, gaat het fout.

Dus vermijden we verjaardagen, festivals, drukke bijeenkomsten en zoeken we naar rustiger restaurants en vragen sowieso om een tafel in een hoek zodat het geluid voor hem maar van één kant komt. Helaas zitten daar meestal ook de geluidsboxen, maar vaak mag die muziek in elk geval wel een stuk zachter als je het vraagt.

Ik had het nog niet bedacht, maar die 1,5 meter-maatschappij zal voor hem wel eens heel gunstig kunnen werken. En indirect dan voor mij, want ik mis ook best wel bepaalde dingen doordat ik voor hem ook thuis blijf.

Maar terug naar het optreden voor dat kind: mijn man zou als eerste staan juichen voor zo'n initiatief.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:31

Robijntjah schreef:
Dan hoeft dat nog niet perse een stoornis (autisme of niet) te zijn.
Is nogal een uitspraak.

De betreffende gebruiker heeft zelf gezegd dat er sprake is van autisme.

bigone schreef:
Die zendmasten zijn helemaal niet in gebruik voor 5G , zijn er enkele in Nederland die er geschikt voor worden gemaakt maar dit zijn de normale die dus voor het huidige telefoonverkeer zijn. En dus van groot belang voor hulpdiensten enz. Dus die achterlijke gladiolen die ze in de fik steken moeten zo snel mogelijk opgepakt worden.

In Duitsland worden ze ook in brand gestoken. Volgens mij hebben die mensen niet door dat de meeste masten compleet los staan van 5G.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:32

Niet. Dat regelt zichzelf dan wel bij ons met familie.

De zendmasten mogen van mij spreekwoordelijk wel in de fik :o maar dat is omdat ik tegen 5G ben en überhaupt tegen zendmasten in de buurt van mensen. Hier staat er ook eentje. Wij pakken ons hele huis in aan de binnenkant om de straling zoveel mogelijk tegen te houden. De wettelijke toegestane hoeveelheid ligt hier in NL echt vele malen hoger dan in andere landen. Mij lijkt het ongezond. Wij zetten snachts ook altijd de WiFi uit (sowieso veel stroom groepen doen wij snachts uit) zodat je lichaam dan wel kan herstellen zoals nodig is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:34

elnienjo schreef:
Cer schreef:
Eens, een draaiorgel, of metal muziek, of idd de Snollebollekes (of dat genre) trek ik ook niet.. maar als mijn gehandicapte buurtje blij wordt van een half uurtje een draaiorgel voor de deur, dan gun ik m dat met alle plezier :j
Dus nee, dat maakt mij echt niet uit.. Wat is een half uurtje op een mensenleven.. ?

Ik heb een buurvrouw (althans, ik denk een buurvrouw) die denkt dat ze kan zingen, of ze zit op zangles of weet ik veel, maar die doet een soort toonladders gedurende de hele dag, op een hele verschrikkelijke manier... alsof er een kat vermoord wordt.. Maar ergens moet k daar eigenlijk alleen maar heel hard om lachen :') Wij schieten soms echt proestend in de lach :=

Het schept een precedent. Zometeen staat er om de haverklap zo'n lawaaimaker op de stoep om de ene na de andere buurtbewoner te verrassen.

Godzijdank woon ik buiten de bebouwde kom en ondanks dat het er nu goed weer voor is de hogedrukspuit weer uit de schuur te halen, lijkt dat men hier collectief van deze unieke stilte aan 't genieten is en deze nog niet te verstoren met functioneel lawaai, laat staan met onnodig buurtoverlast zoals harde muziek.

Ben blij dat ik niet naast jou woon buiten de bebouwde kom. Wij leven nl wel en de buren om ons heen ook. We gebruiken allemaal onze hogedrukspuit en onze bladblazer en tractor en zo nu en dan roepen we onze honden en onze paarden whatever. Schaterlachen we als we buiten zitten en we hebben hier ook buitenspelend kinderen., het zwembad komt weer op te staan enz enz. En daarmee zou ik dan in jouw visie achterlijk zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:36

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Tip: koop een geluidsdichte koptelefoon. Maakt voor mij supermarkten een stuk leuker.

I rest my case: er is géén spoortje empathie te bekennen voor overprikkelden in deze maatschappij.

En een noisecanceler gebruik ik idd in wachtkamers.

Jawel hoor, dat is er wel. Dat maak ik zelf mee. Maar zoals jij al zelf zegt; het moet van twee kanten komen.
Ik (en velen met mij) vinden het heel rot dat jij snel overprikkeld raakt, en dat je daar erg last van hebt. Maar ik (en velen met mij) kunnen niet de treinen verbieden te rijden, de vliegtuigen uit de lucht houden, het rammelen van supermarkt karretjes tegengaan, heistellingen geluidloos maken. Het is rot, echt, dat meen ik uit de grond van mijn hart, maar het is niet anders.
Het is net zoiets als het hebben van maar één been. Als je maar één been hebt, zou je willen dat je kon hardlopen. Maar dat kan niet. Het is rot, maar het is niet anders.
Anderen kunnen zich echt wel indenken dat het voor jou nu heerlijk is. Maar ze kunnen er niets aan veranderen. En ja, ik vind het (als snel overprikkelde) not done om na 5 minuten orgel muziek daar iets van te zeggen.
Sterkte met alles.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:36

opisop_shop schreef:

De zendmasten mogen van mij spreekwoordelijk wel in de fik :o maar dat is omdat ik tegen 5G ben en überhaupt tegen zendmasten in de buurt van mensen. Hier staat er ook eentje. Wij pakken ons hele huis in aan de binnenkant om de straling zoveel mogelijk tegen te houden. De wettelijke toegestane hoeveelheid ligt hier in NL echt vele malen hoger dan in andere landen. Mij lijkt het ongezond. Wij zetten snachts ook altijd de WiFi uit (sowieso veel stroom groepen doen wij snachts uit) zodat je lichaam dan wel kan herstellen zoals nodig is.

Door die zendmasten zijn hulpdiensten bereikbaar.....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:37

opisop_shop schreef:

OMG. Nu hebben we communicatie harder nodig dan ooit! Wat nou als jij 112 moet bellen?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:39

opisop_shop schreef:

Maar hoe wil je dan internet hebben? Of kunnen bellen? Of radio/tv kunnen ontvangen?

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:40

Internet kan nog bedraad, daar heb je geen GSM mast voor nodig. Maar als je in een natuurgebied van je paard af klettert, zou ik toch wel 112 willen kunnen bellen. Daar heb ik wel een GSM mast voor nodig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:55

Oh jeetje, een boete om een zwaar gehandicapt iemand op te beuren... Dat vind ik wel echt triest. Het jongetje is waarschijnlijk volledig uit zijn ritme gerukt en dit is even iets leuks om zijn aandacht te kunnen verzetten en dan klagende mensen. Bah. Er wordt elkaar ook niets meer gegund. De blokker die er ook echt niet mee kan omgaan snap ik ook niet echt... Hele uren, of tig keer per week snap ik wel. Dat kan super tergend zijn. Maar zoiets voor even en een speciale gelegenheid zou ik mijzelf overheen kunnen zetten. Dan neem ik wel ff pauze en doe ik een rondje buiten ofzo.

En ja. Ik kan echt super onrustig en gefrustreerd worden door herrie en muziek van anderen. Ik doe het beste op stilte en vind de rust van nu best fijn

@ Tienus, geen fijne update om te lezen... Duimen draaien heel hard dat het toch weer de goede kant op mag uitgaan.... Heel veel sterkte.....

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:58

Cer schreef:
:') Sorry..
maar ik denk dat een aantal dingen bij een maatschappij horen.. Zoals geluid.
Prima dat je nu fijn kan genieten van de extra stilte, en het is ook goed dat mensen rekening met elkaar houden, maar een aantal dingen zijn niet te voorkomen..
We kunnen ook niet bijv. een uur per avond/acht straatlantaars uitzetten omdat iemand daar fobisch voor is.

Ik snap dat het lastig is om snel overprikkeld te zijn, en een anti-empathische stoornis erbij maakt het allemaal niet eenvoudiger.. voor sommigen is het gewoon lastiger om zich te verplaatsen in een ander, ik snap dat wel :j

Anti-empathische stoornis is feitelijk onjuist. Empathie bestaat uit meerdere dingen, autisme zorgt ervoor dat je mogelijk minder cognitieve empathie hebt. (Dus: niet goed begrijpen wat iemand anders op een moment voelt. In een ander zijn schoenen staan). Maar er zijn nog andere vormen van empathie, waarvan wij autisten soms zelfs meer hebben dan de niet-autisten :D.

Al vind ik dat je inderdaad, voor zo'n jongen als het een half uur duurt, dat gun je elkaar natuurlijk! Deze tijden zijn al naar genoeg en dan zijn dit soort dingen toch lichtpuntjes die ons er door helpt.

Als autist vind ik het vooral lastig dat de structuur helemaal wegvalt. Godzijdank heb ik nog werk. Vandaag voor het eerst een online hoorcollege gehad via teams en ik vond het heerlijk.

Merk alleen wel heel erg de afgelopen week dat mensen minder strikt de regels naleven, de anderhalf meter regel dan. Dat vind ik erg jammer, en ik ben een beetje bang dat het ervoor gaat zorgen dat er over twee weken weer een lichte stijging te zien zal zijn in het aantal mensen die opgenomen worden. Weet iemand of dit een reëel idee is van mij? Aan de andere kant.. misschien leren mensen er dan wel van

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:03

Thioro schreef:
Vind het ook erg dat er een boete uitgedeeld wordt omdat men probeerde een gehandicapte jongen op te beuren.
Iedereen zit nu binnen op z'n tanden te bijten en iedereen probeert toch érgens opluchting te vinden.

Op paaszondag hadden de buren hier de héle dag luide muziek en het was duidelijk feest. Tegen middernacht besloten ze het dan eindelijk naar binnen te verhuizen.
Ja op zich vond ik het enigszins ergerlijk maar vermoed dat het de verjaardag was van 1 van hun kinderen en dat ze dat met het gezin uitgebreid gevierd hebben.
Diezelfde kinderen houden het al weken vol om braaf stilletjes op hun schommel od te spelen in de tuin.
Wie ben ik dan om die ene dag pret ergerlijk te vinden?

Dit dus!. Hebben wij hier ook gehad. De tieners hebben weken id bejaardensoos geleefd en gingen 1 dag kei hard uit hun plaat. Voor ons niet leuk voor hen heerlijk. Dus uiteraard niets gezegd.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:13

Wat sneu van die boete, echt buitenproportioneel... Hier zijn ze de hele dag bezig met herrie apparaten in de tuinen. Sommige buren zelf maar ook een bedrijf en tjé, die moeten ook gewoon werken (net als ik, nu thuis in de herrie, oliebol happens).

Heel veel sterkte Tienus en Rien :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:13

PSvanLot schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar waar heeft hij nou een boete voor gekregen?

organiseren van een evenement...

Dit snap ik wel hoor. Al had een boete gezien de situatie voor mij niet gehoeven. Maar je laat wel echt een klein optreden plaatsvinden voor je huis. Het zou weer anders zijn als iemand een liedje komt spelen op de gitaar. Het wordt als evenement gezien en gelukkig bleven buurtbewoners wel gewoon in hun eigen tuin.

Maar goed, als het in mijn straat zou gebeuren om die reden en het lijkt goed te gaan wat betreft afstand houden dan had ik de politie niet gebeld. Half uurtje muziek, al dan niet je smaak, overleef je wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:16

MoniqueT schreef:
rien10 schreef:
Ik merk dat de stille samenleving mij ook goed doet. Maar ik sta wel mee te dansen op k** muziek als ik daar iemand blij mee maak.

Dat dus. Ik woon zó stil, het enige geluid wat ik al weken hoor hier zijn vogeltjes en wat hondengeblaf. En ja, daar genieten we enorm van.

Maar die muziek zou me geen moment storen, integendeel.

_/-\o_

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:17

Wat mij opvalt, er wordt meer geklust. Dat vind ik dus wel irritant, hele dag het geluid van hout dat geschuurd wordt. Maar dan denk ik tegelijk ook weer, misschien valt het nu meer op omdat ik meer thuis zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:22

Overigens, het is trouwens wel waar van die stilte.. Ik merk ook, of misschien lijkt het alleen zo, dat er wel degelijk meer vogels aan het fluiten zijn <3
Maakt t thuiswerken met open balkondeuren echt wel fijn :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:22

Helaas heeft mijn bovenbuurmeisje de stille samenleving nog niet ontdekt :') ik denk dat haar moeder inmiddels tegen een zenuwinzinking aan zit. Ik twijfel om toch nog een keer aan te bellen om te checken of alles wel goed gaat, maar eigenlijk weet ik de reactie wel al

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:24

Even wat leuks tussendoor gisteren zijn er 6 eieren gebracht. Dus eindelijk flappen kunnen maken (en gebakken ei op brood).
Afbeelding
Waren 5 pruimenflappen en 1 appelflap. :P :9 :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:27

elnienjo schreef:
Als zwaar overprikkelde autist leef ik al 51 jaar in een maatschappij die ik slecht trek. Nu mensen een keer een poosje in een maatschappij moeten leven die dicht bij mijn comfort zone aansluit dan denk ik suck it up, voor jullie is het tijdelijk ongemak, voor mij komt het ongemak weer terug zodra de maatschappij weer uit lockdown gaat. Laat nu mij maar ns even aan m'n trekken komen met deze stilte.

Ik snap een deel van je reacties opeens een stuk beter. En niet alleen reacties in dit topic. Misschien moet je dit in je onderschrift zetten.

Overigens hoop ik dat mensen gewoon mooie dingen blijven organiseren voor elkaar. Ook al snap ik dat het voor jou minder fijn is.

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:29

Betreft die gehandicapte jongen: als er regels zijn overtreden is de boete gewoon terecht.
Maar daar kom ik dus niet uit.
Er was geen samenscholing oid

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:31

Zendmasten mogen ook wel iets verder weg staan van de directe bebouwde kom is mijn idee. Heb je nog steeds bereik maar mensen zitten er dan niet 24/7 bovenop. Hier slaat de meter echt op tilt ( we hebben een meter hiervoor gekocht in de ruimtes te kunnen meten) en veel mensen in de straat problemen met tv juist. We zagen ze laatst ook bezig in de mast en inderdaad sindsdien nog hogere straling.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:32

elnienjo schreef:
Als zwaar overprikkelde autist leef ik al 51 jaar in een maatschappij die ik slecht trek. Nu mensen een keer een poosje in een maatschappij moeten leven die dicht bij mijn comfort zone aansluit dan denk ik suck it up, voor jullie is het tijdelijk ongemak, voor mij komt het ongemak weer terug zodra de maatschappij weer uit lockdown gaat. Laat nu mij maar ns even aan m'n trekken komen met deze stilte.

Wellicht kan ik je reacties beter snappen, maar moet je dat dan zo echt bizar onaardig melden?
Geen enkele reden om het niet op normale toon te vermelden, lijkt mij..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:47

LadyMadonna schreef:
Betreft die gehandicapte jongen: als er regels zijn overtreden is de boete gewoon terecht.
Maar daar kom ik dus niet uit.
Er was geen samenscholing oid

Het organiseren van een evenement al was dat onbedoeld vermoed ik. Maar zanger, apparatuur, geluidsman, vader, moeder en de jongen en de mensen uit de buurt die ook naar buiten kwamen. Gelukkig bleven laatste wel voor eigen huis.

Het organiseren van evenementen is verboden tot 1 juni.