Cer schreef:Dat staat los van de UO
Dat is waar.
Ik heb wel eens voorgesteld om iedereen die schuldig is aan huiselijk geweld uit de maatschappij de verwijderen. Dan is het huizen probleem morgen gelijk opgelost.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cer schreef:Nou ja, bijvoorbeeld
Maar wie definieert wat huiselijk geweld precies is?
Sizzle schreef:Cer schreef:Dat staat los van de UO
Dat is waar.
Ik heb wel eens voorgesteld om iedereen die schuldig is aan huiselijk geweld uit de maatschappij de verwijderen. Dan is het huizen probleem morgen gelijk opgelost.
rien10 schreef:Doodstraf. Tja, Jantje zal toch onschuldig blijken te zijn na de executie. Foutje, Bedankt en door.....
Cer schreef:Dan moet dat ook wel onomstotelijk bewezen worden, toch?
Anders kan iedereen van alles roepen over een ander .. en dat is denk altijd het probleem met onomkeerbare straffen ?
En gaat religie dan boven de wet, of niet? (Ik weet niet hoe dat nu gaat, ik neem aan dat de wet leidend is?)
Cer schreef:Ik had het over het onomstotelijk bewijzen van huiselijk geweld (eigenlijk wat jij ook aangeeft Menino… er komt heel veel bij kijken)
(Het lijkt nu net alsof ik dat “onomstotelijk bewijzen” over de doodstraf schrijf .. dat moet uiteraard ook onomstotelijk bewezen zijn (lijkt mij) maar ik had t daar in mijn bericht niet over )
Ik vind, als we het over kindermisbruik hebben, de kindbruiden ook echt verschrikkelijk (ik snap het ook echt niet) .. maar er zijn heel veel mensen die dat volkomen normaal vinden.. wiens “gedragscode” stellen we dan bovenaan?
prompter schreef:Er was vanmiddag een programma op de radio over vrouwen die door hun partner vermoord zijn. Elke 8 dagen (!) wordt er in Nederland een vrouw door haar partner vermoord, ik schrok er van! Mijn man en ik waren gelijk aan het bedenken hoe je toch zover kan komen, onbegrijpelijk.
Menino schreef:.. filosoferend..Wat betreft dat laatste lijkt de wetenschap me wel een vrij goed uitgangspunt. Er is toch wel vrij (onomstotelijk) bewezen dat kinderen die vroeg worden uitgehuwelijkt of worden misbruikt minder goed functioneren en minder gelukkig zijn dan kinderen die uit een veilige omgeving komen. Net zoals dat ze godzijdank zijn gestopt met het zonder verdoving opereren van baby's in de jaren '60 toen uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat baby's tóch wel gevoel bleken te hebben (joh...) .
Citaat:aloude discussie van cultuurrelativisme vs. cultuuruniversalisme. Ik geloof niet dat die al opgelost is. Dus het blijft altijd een ingewikkelde ethische kwestie.
Cer schreef:Menino schreef:.. filosoferend..Wat betreft dat laatste lijkt de wetenschap me wel een vrij goed uitgangspunt. Er is toch wel vrij (onomstotelijk) bewezen dat kinderen die vroeg worden uitgehuwelijkt of worden misbruikt minder goed functioneren en minder gelukkig zijn dan kinderen die uit een veilige omgeving komen. Net zoals dat ze godzijdank zijn gestopt met het zonder verdoving opereren van baby's in de jaren '60 toen uit wetenschappelijk onderzoek bleek dat baby's tóch wel gevoel bleken te hebben (joh...) .
Maken we wetenschap dan leidend? Wat als groepen dat niet accepteren (vanwege gewoonte, religie of iets anders..)
Binnen Nederland kunnen we het misschien verbieden (“je mag je religie uitoefenen behalve als t tegen onze wet is”) maar daarbuiten dan weer niet .. zijn “ze daar dan gek”?Citaat:aloude discussie van cultuurrelativisme vs. cultuuruniversalisme. Ik geloof niet dat die al opgelost is. Dus het blijft altijd een ingewikkelde ethische kwestie.
Wat is dat? (Ongeveer, de korte samenvatting)
Menino schreef:pfoeh. Ja ik vind dat wetenschap leidend moeten zijn en dénk dat ze dat in geciviliceerde Westerse landen wel accepteren. Maar wat als dat niet gebeurt? Dan moet je maatregelen gaan nemen en dat gaat dan weer in tegen de basiswaarde van een democratie. Ik begin steeds meer te denken dat dat niet de grootste ramp ter wereld is, omdat mensen gewoon hele domme en primaire dingen willen (zoals Hitler als leider). En dat er iemand op moet staan om de belangen van een land en haar burgers te behartigen en men moet beschermen tegen echt domme en extreme opvattingen. Maar het is wel een glijdende schaal naar wanneer iets een ook zomaar een dictatuur kan worden (en duidelijk een voorbeeld van cultuuruniversalisme).
Wat dat is, is eigenlijk precies hetgeen wat jij je net afvroeg. De cultuurrelativisten gaan er vanuit dat ieder gedrag verantwoord is, zolang het maar in een passende cultuur gebeurt. Bv. als het in een cultuur normaal is om seks te hebben met je vrouw tegen haar zin, dat het dan minder erg (of niet erg) is dat dat gebeurd dan wanneer dat in bv. onze Westerse cultuur zou gebeuren. En daar zit denk ik iets in, want als jij gelooft dat jij soms ongewild seks moet hebben met je man omdat dat voor een hoger doel is en het is normaal in jouw maatschappij.... Dan geloof ik wel oprecht dat het minder traumatisch dan wanneer het een extreem afwijkende situatie is zoals in onze Westerse maatschappij waarin (fysieke) autonomie zo ongeveer het grootste goed is wat we hebben. Maar dat geldt natuurlijk wel maar tot een bepaalde hoogte, want zelf geloof ik dat het alsnog heel schadelijk is voor die vrouwen.
Cultuuruniversalisten geloven dat er één cultuur is die de beste morele wetten hanteren en vinden dat dat ook voor andere culturen moet gelden. Witte suprematie bijvoorbeeld waarbij er wordt geloofd dat de Westerse (blanke) cultuur beter is dan dat van anderen. Ook niet echt sympathiek dus, maar ook geen discussie waar ooit een "waarheid" zal ontstaan.... (want dan moet je je weer af gaan vragen vanuit welke visie dat dan de waarheid is).
Cer schreef:Ja, maar ik wil in dit topic gewoon korte, al dan niet ongefundeerde posts lezen.Volgens mij wordt er wel vaker een beetje uitgeweid?
Er staan toch steeds nog meningen tussen?
Maar prima hoor
Cer schreef:Dat is interessant.. want wat gebeurt er dan na die vraag? “Waarom is hier een kindbruid onderdeel van de maatschappij?”
Stel dat je uitleg krijgt (en dat kan, want die is er) wat gebeurt er dan? Is er dan begrip, of volgt er een dialoog?
En er zijn denk ook culturen die de witte westerse cultuur verafschuwen, en daar wordt ook niet altijd iets gevraagd .. dat geldt inderdaad alle kanten op ..
Mkango schreef:Cer schreef:Ja, maar ik wil in dit topic gewoon korte, al dan niet ongefundeerde posts lezen.Volgens mij wordt er wel vaker een beetje uitgeweid?
Er staan toch steeds nog meningen tussen?
Maar prima hoor![]()