Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:50

Amerikaanse feesten. Je ziet in films en series wel eens dat Amerikaanse studenten een groot feest houden in het huis van hun ouders. Net als de ouders nietsvermoedend op vakantie zijn. Een feest met veel drank, luide muziek, iedereen zoent en doet het met iedereen, en regelmatig sneuvelt er decoratie/meubilair/tuinmeubilair. :=

Is dat echt een ding in Amerika?

Steeph

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:56

Is het nodig een AOV af te sluiten wanneer je (in Nederland) in loondienst bent en dat waarschijnlijk je hele werkende leven zult blijven?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 00:15

Steeph schreef:
Is het nodig een AOV af te sluiten wanneer je (in Nederland) in loondienst bent en dat waarschijnlijk je hele werkende leven zult blijven?

Als werknemer in loondienst heb je recht op een uitkering bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.
Wat er vaak niet bij verteld wordt is dat de hoogte van deze uitkering gebonden is aan een maximum dagloon. Het kan daarom verstandig zijn om aanvullend te verzekeren.

Ik heb de exacte getallen zo niet paraat.
Maar als je (veel) meer verdient dan dat max. dagloon, dan kan het zijn dat je terug valt op misschien maar 50% of 60% (of nog minder) van je laatste verdiende loon.

Verder zijn er ook persoonlijke overwegingen. Heb je een koop- of huurhuis? Kom je dan in aanmerking voor huurtoeslag? Heb je een partner of ben je alleenstaand? Kan je met het gezamenlijk inkomen van die partner en je uitkering de woonlasten betalen?

Mijn werkgever heeft daarvoor een collectieve aanvullende verzekering afgesloten waar je vrijwillig aan kan deelnemen. Daar kun je ook naar informeren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:42

Is er ook een topic over alleen labradors?Ik kan het niet vinden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:17

Wie het leuk vindt om ergens midden oktober/november tegen een normale vergoeding een verkoopfilmpje te maken?

Geen gelikt iets. Gewoon een verzameling tussen wat beeldmateriaal en foto’s met een leuk zacht muziekje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:41

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:48

Oke als eerste: dit is een puur 'wat als..' vraag :+

Stel ik bots met mijn auto tegen een geparkeerde auto, beide auto's schade. Is alles dan verzekerd?

Een vriendin zegt van wel maar lijkt me niet toch?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:52

Nyaleti schreef:
Oke als eerste: dit is een puur 'wat als..' vraag :+

Stel ik bots met mijn auto tegen een geparkeerde auto, beide auto's schade. Is alles dan verzekerd?

Een vriendin zegt van wel maar lijkt me niet toch?

Als ik het goed heb wordt alleen de ander zijn auto vergoed. En niet je eigen schade. Als het jouw schuld is dan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:55

Ligt aan je verzekering. Alleen WA wordt de schade van de ander vergoed, deze verzekering is verplicht om te hebben.
Dan heb je nog casco waarbij bepaalde schade (beperkt) wordt vergoed en ook nog all-risk, waarbij ook je eigen schade wordt vergoed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:01

Idd. Enkel de ander zijn schade. Die van jou enkel als je all risk verzekerd bent. Zou mooi zijn anders :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 23:33

Inddd alleen met all-risk. Echter ga je wel flink zakken in je schadevrije jaren, dus de vraag is dan, hoe erg is de schade en wil je dit überhaupt laten vergoeden met verlies van je no-claim....

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:00

Diegene die tegen de geparkeerde auto aanrijdt gaat wel in premie omhoog, toevallig is er van de week iemand tegen mijn geparkeerde auto aangereden. Mijn verzekering geeft bij hun verzekering aan dat er schade is gemaakt en hoeveel het kost. Daarna worden de schuldigen gebeld door hun verzekering of ze daarvoor gebruik willen maken van hun verzekering of dat ze het in een keer willen betalen zodat hun premie niet omhoog gaat.

Het ligt ook aan welke verzekering je hebt all risk of WA en of je een eigen risico hebt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 07:51

In principe heeft de rijdende partij schuld. Mij is altijd geleerd om bij krappe situaties (en vooral als de ander niet wil wijken) stil te gaan staan. Dan komt een groter deel van de schuld bij schade bij de andere partij te liggen.

Als de auto normaal geparkeerd staat, zal de schade bij de veroorzaker verhaald worden.

Overigens geld dat weer niet op parkeerterreinen en garages. Daar heb je een 50/50 aansprakelijkheid als in beide auto's een bestuurder zit. (Een vriend van mij heeft ooit schade gekregen door een auto die achterwaarts in zijn auto is gereden terwijl hij stil stond. Dat heeft hij uiteindelijk dus grotendeels zelf kunnen betalen)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:37

Je ziet tegenwoordig van die leuke muurlampen van bijvoorbeeld een giraffe of struisvogel die een lamp in de bek heeft. Ik vraag me af of die ook bestaan met een kamelenkop? Ik heb heel internet al afgestruind maar ik ben nog niets tegen gekomen.. Weet iemand dit?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:48

Sorry, geen idee captain..

Ik vraag me af: waar gaat kleding van kledingwinkels heen dat niet verkocht is aan het einde van het seizoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:56

san4nie schreef:
Sorry, geen idee captain..

Ik vraag me af: waar gaat kleding van kledingwinkels heen dat niet verkocht is aan het einde van het seizoen?
Veel wordt vernietigd of komt terecht bij discountwinkels als TK Maxx. Een klein deel wordt hergebruikt of gedoneerd.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:09

Ik was dus van de week bij een winkel, met een koopjeskelder. Daar hing dus allemaal merk kleding van bijv 50 voor 10. Allemaal mega stuntprijzen. Ik dacht zelf dat dat kleding was wat dan vorig jaar niet kwijt kon. Maar weet niet of dit zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:10

Ik had vandaag BHV-cursus en vroeg aan de cursusleider hoe ik mijn locatie kan doorgeven aan 112 als ik in the middle of nowhere ben, bijv. midden in een groot natuurgebied. "Je hebt toch een smartphone? Geef de coördinaten dan door."

Maar waar vind ik die? Klopt het dat Google Maps die niet laat zien, of kijk ik niet goed? Ik heb wel een appje (Rijksdriehoek), maar die heeft natuurlijk niet iedereen. Zou de alarmcentrale dan je locatie kunnen uitpeilen?

Edit: oh, al gevonden :Y) Ja, dat kunnen ze (als je minimaal Android 4.0 of iOS v13 hebt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:15

culaccino schreef:
Ik had vandaag BHV-cursus en vroeg aan de cursusleider hoe ik mijn locatie kan doorgeven aan 112 als ik in the middle of nowhere ben, bijv. midden in een groot natuurgebied. "Je hebt toch een smartphone? Geef de coördinaten dan door."

Maar waar vind ik die? Klopt het dat Google Maps die niet laat zien, of kijk ik niet goed? Ik heb wel een appje (Rijksdriehoek), maar die heeft natuurlijk niet iedereen. Zou de alarmcentrale dan je locatie kunnen uitpeilen?
Het is een beetje omslachtig, maar als je net naast je eigen bolletje een pin dropt, kun je wel de coördinaten zien. :P

Ik weet niet of een alarmcentrale, net als in Amerikaanse series, alles zo kan en mag uitlezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:16

O ja, ik zie het! *\o/*

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:20

culaccino schreef:

Allereerst, al heb je coördinaten. Niet elke centralist kan ze er op de goede manier in zetten := Dus als je ze hebt, mooi, maar het kan in het slechste scenario zijn dat je de coördinaten voor niets hebt.

Maar... Gelukkig hebben ze daar ook een oplossing voor bedacht. Ik weet nog dat ze een pilot hadden met dit systeem. Als ik de site zo lees is het landelijk nu uitgerold: https://www.politie.nl/informatie/als-i ... catie.html .

En daarnaast, wie weet zijn er wel herkenningspunten. Ik ben in natuurgebied x, daar is een grote vijver waar alle wandelpaden bijeen komen. Er staan ook drie grote houten paddenstoelen. Het kan best zijn dat de ambu/brandweer/politie/noemmaarop die de melding krijgt bekend is in de omgeving en denkt: 'ah, daar moeten we zijn'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:23

Iets wat ik me al heel lang afvraag, inmiddels is het niet meer nodig, maar waarom verkoopt de Lidl geen babyvoeding?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:32

In aanvulling op het voorgaande, in sommige regio's/natuurgebieden hebben ze de bankjes langs wandelpaadjes in natuurgebieden een eigen lettercode+nummer gegeven. Die code is ook weer bekend is bij de meldkamer, waardoor ook op die manier de locatie bepaald kan worden.

Voorbeeld:

Citaat:
https://texelplaza.nl/nieuws/artikel/045128/

Brandweer dankzij codes op bankjes snel ter plaatse
Gepubliceerd: Dinsdag 26 April 2011

Bij brand, een medisch spoedgeval en andere calamiteiten in de natuur kunnen hulpdiensten voortaan sneller ter plaatse zijn.

(…)

De meldkamer, waar het telefoontje binnenkomt, kan de code koppelen aan de locatie en de hulpdiensten daarheen dirigeren.

Het codesysteem gaat in het hele duingebied van regio N-H Noord gebruikt worden. Twee letters, op Texel uiteraard TX, geven de desbetreffende gemeente aan, en het volgnummer de bank.

(…)

Eerder werd op Texel een vergelijkbaar systeem in gebruikgenomen langs de terreinfietsroute in de Dennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:52

Ah, bedankt allen! Jullie weten het beter dan mijn cursusleider. :))

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 23:05

Wildplassen mag niet... mag je wel in een fles plassen en deze buiten leeg gooien?

(Even uit gaan van de mannetjes)