[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 15:35

The matrix :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 18:33

fleurtjeuh schreef:
Iemand t boek Inferno wel eens gelezen van Dan Brown?
Gaat precies hier op in.
Niet de film kijken, die is poedersuiker en mist t hele punt van het verhaal

Yep, goed concept haha!

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 14:49

Via het “hoeveel kinderen heb jij” topic stuitte ik op deze, nooit geweten dat er zoveel bokkers geen kinderen hebben. Ik meld me graag aan :D Ben geen frequente poster maar lees graag mee met gelijkgestemden. In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die ook hebben besloten om bewust kindvrij te blijven dus dat is stiekem weleens jammer. Hoe hebben jullie dit in de vriendenkring?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 14:51

50/50
Heb vrienden met kinderen, maar ook zonder

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 15:07

Hier ook van alles wat, wel fijn vind ik
Ik gun iedereen z'n voortplantwens, maar vind het toch ook leuk om vrienden te hebben die wat flexibeler kunnen zijn en waar het niet (vaak) over kinderen gaat :P

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 15:11

c_alsemgeest schreef:
50/50
Heb vrienden met kinderen, maar ook zonder

Fijne balans! Ik heb niet zoveel met kinderen van een vreemde maar degene waar ik tante van ben vind ik oprecht wel leuk. En toch lijkt het me soms heerlijk om nog wat vrienden/kennissen te hebben waarmee je wat spontaner kunt afspreken en zonder filter over (het hebben van) kinderen kunt praten.

Wellicht kan ik mijn ei hier een beetje kwijt :))

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 15:14

Qimm schreef:
Hier ook van alles wat, wel fijn vind ik
Ik gun iedereen z'n voortplantwens, maar vind het toch ook leuk om vrienden te hebben die wat flexibeler kunnen zijn en waar het niet (vaak) over kinderen gaat :P

Deze kwam tegelijk toen ik mijn bericht typte, maar precies dit dus inderdaad! Ik ben oprecht heel blij voor iedereen die kinderen krijgt (als we allemaal zoals in dit topic waren was de wereld snel leger :D) maar je hebt inderdaad wel een heel ander leven en prioriteiten dan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 18:35

Ik ben 30 en mijn vrienden (10 mensen ongeveer?) zijn 30-35. Met wat uitschieters naar boven. 1 vriendin heeft een kind de rest allemaal niet.

Van de mensen die ik met grote regelmaat zie (6) heeft er niemand een kind. Maar dat blijft denk ik ook wel zo. :=

Ik kijk wel echt uit naar wanneer m’n zusje(s) kinderen krijgen. Ik ben wel van plan daar echt veel tijd in te gaan investeren. :o

Iemand moet het kind elk jaar een walgelijk cadeau geven waar veel geluid uit komt. :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 19:31

Vandaag geholpen bij een feestje, de meeste kinderen waren boven bij de ingehuurde oppas. Eentje bleef beneden, de vader was gevraagd om te helpen met dingen rond brengen etc. Echt, zodra die vader ook maar even uit zicht was, gelijk janken. Boven kon ook niet want gut hij kon zich eens niet thuis voelen.

Nu heb ik ook echt een pesthekel aan die vader (na vandaag nog meer dan ik al had, en dat heb ik niet heel snel met mensen, niet alleen door dat kind maar ook gewoon hoe hij doet), maar wat een watje gaat dat worden :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 21:05

Lexis schreef:
Via het “hoeveel kinderen heb jij” topic stuitte ik op deze, nooit geweten dat er zoveel bokkers geen kinderen hebben. Ik meld me graag aan :D Ben geen frequente poster maar lees graag mee met gelijkgestemden. In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die ook hebben besloten om bewust kindvrij te blijven dus dat is stiekem weleens jammer. Hoe hebben jullie dit in de vriendenkring?

Welkom!

Veel vrienden hebben kinderen. Maar ook een heel zwikje zonder kinderen. Denk stiekem ook wel 50/50. En daarnaast zit er ook wel verschil tussen vriendinnen die wel kinderen hebben. De ene veranderd als persoon enorm en zie je niet veel meer, en de andere blijft zichzelf.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 21:28

MarlindeRooz schreef:
Ik ben 30 en mijn vrienden (10 mensen ongeveer?) zijn 30-35. Met wat uitschieters naar boven. 1 vriendin heeft een kind de rest allemaal niet.

Van de mensen die ik met grote regelmaat zie (6) heeft er niemand een kind. Maar dat blijft denk ik ook wel zo. :=

Ik kijk wel echt uit naar wanneer m’n zusje(s) kinderen krijgen. Ik ben wel van plan daar echt veel tijd in te gaan investeren. :o

Iemand moet het kind elk jaar een walgelijk cadeau geven waar veel geluid uit komt. :))

Ik vind tante zijn ook best leuk maar vooral ook omdat je ze weer kunt inleveren!

Bij mijn vrienden zijn er nu nog niet zo veel met kinderen. Maar ben halverwege de 30 en verwacht er nog wel een paar bij maar niet bij iedereen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 21:40

Welkom Lexis!

Wij hebben nu ook een nichtje, leuk meisje en ik kan haar best hebben. Ze is helemaal gek op onze hond dus als we daar langs gaan wil ze het allerliefst foto's en filmpjes van onze hond zien. Verder gaat ze lekker zelf spelen en als ze huilerig wordt is mijn zwager ook van lekker op bed stoppen en niet te lang leuren.
Heb geen close vrienden met koters dus wat dat betreft lekker rustig :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 22:03

Ik heb geen vrienden/vriendinnen met kinderen. Veel zijn ook (nog) single en/of willen geen kinderen.

Mijn partner heeft één vriend met een gezin, de rest ook allemaal geen kinderen of kinderwens, al dan niet in een relatie, verloofd of getrouwd.

Ook in de familie (nog) geen kinderen, mijn nichtje wil ze nog wel maar geen idee wanneer gezien die volop in de sledehondensport actief is met haar partner en nog een compleet huis aan het verbouwen is. Mijn schoonzus en zwager hebben een volwassen dochter van 21.

Ik vind het heerlijk zo. :Y)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 23:42

Ik kom niet zo vaak in dit topic, dus ik zie nu dat er een vraag voor mij staat.
fohadie schreef:
Roodvos schreef:
Er zijn anders nog genoeg (ook jonge) vrouwen die "omdat het zo hoort" trouwen en de naam van hun man aannemen. En de kinderen de naam van de vader krijgen. Het hoeft niet meer in Nederland, maar de gewoonte is zeer hardnekkig.

En er zijn ook genoeg families zodanig "naamziek" dat ze een stamhouder willen die de naam kan doorgeven (lees: een man).

Dus bij een 1-kind politiek voorzie ik ook in NL toch problemen. Misschien niet op de schaal zoals in China, maar waarschijnlijk wel stilletjes en meer verborgen.

Zolang het nog normaal is om een vrouw te vragen naar haar meisjesnaam en dan een ander antwoord te verwachten dan wanneer je een man vraagt naar zijn jongensnaam is er nog een lange weg te gaan m.b.t. gelijkheid.

Ik denk dat ik je verkeerd begrijp, wat is er erg aan dat vrouwen er voor kiezen om de naam van hun man aan te nemen? Ben je dan niet gelijkwaardig?

[Knip]

Ja, je begrijpt het verkeert. Er werd gefilosofeerd over 1-kind politiek in Nederland. De aanname werd gedaan dat met een 1-kind politiek in NL niet zou gebeuren wat er in China is gebeurd. Namelijk dat ouders liever een zoon kregen met als gevolg een complete onbalans tussen het aantal mannen en vrouwen.
De reden hiervoor in China is/was dat jongens voor zichzelf gaan zorgen en dat voor meisjes betaald moet worden (idee bruidsschat). Maar in NL kunnen/mogen vrouwen studeren en werken en zo zelf in hun onderhoud voorzien. De financiële motivatie voor een jongen, zoals in China, vervalt daarmee.

Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat, misschien niet op zo grote schaal als in China, er dan ook in NL een voorkeur zal ontstaan voor een zoon.

En dat komt omdat er heel veel mensen/families "naamziek" zijn. Wat betekent dat ze willen dat de familie(achter)naam overgedragen wordt aan de volgende generatie.

Het is vreemd genoeg nog steeds heel patriarchaal gebruikelijk dat bij een huwelijk door de vrouw de achternaam van de man wordt aangenomen. En de kinderen nog steeds traditioneel de achternaam van de vader krijgen. Dat maakt dat een zoon nog steeds gezien wordt als stamhouder van de familienaam. Vind je het als ouders belangrijk dat de familienaam wordt behouden (en die mensen zijn er) dan zullen aanstaande ouders voor een zoon kiezen.

Dit zal pas veranderen als het net zo gebruikelijk is geworden om te kiezen voor de achternaam van de vrouw en de kinderen de achternaam van de moeder te geven.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:52

Ah, bedoel je het zo. Dank voor je uitleg, dit snap ik idd beter.

Precies jouw voorbeeld is er in mijn familie aan de hand. Mijn neefje is de stamhouder in de familie en kreeg een dochter. Daar was mijn oma toentertijd niet blij mee en ik snapte maar niet waarom. De overige neven wilden op dat moment (nog) geen kinderen of het zag er naar uit dat ze de eeuwige vrijgezel bleven. Het leek er even op dat de tak van deze familie niet voorgezet ging worden.(Wat MI helemaal niet erg zou zijn, zo gezond is mijn familie niet) maar gelukkig heeft oma nog net mee kunnen maken dat er een kleinzoon is geboren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:07

Ik herken dit ook nog wel van de wat oudere generatie. Never forget toen mijn nicht vertelde een zoon te krijgen dat mijn moeder jubelde "oh wat leuk, daar zul je wel blij mee zijn, een stamhouder!" tegen de partner van mijn nicht.
En in een ander oogpunt herken ik het toen ik bij mijn schoonouders polste dat ik overwoog in de overgangsperiode mijn kinderen mede mijn naam te geven. Want als mijn kinderen dan later zouden trouwen (en 1vd 2 namen moesten kiezen) kon het zomaar zijn dat ze mijn naam kozen ipv "hun" naam.

Ik herken het wat minder in de jongere generatie, die "drang" een naam voort te zetten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:11

Ik heb vandaag geleerd dat het blijkbaar een ding is waar mensen überhaupt aan denken :=

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:18

Het is maar waar je je druk om kunt maken in een wereld vol grote problemen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:31

Ik vind dat ook echt een oud ding, dat stamhouder.
En herken dat ook echt niet in mensen nu. In Nederland dan.
Ja misschien bij streng gelovige of zo. waar de naam Jan (of dergelijke) wel al tig keer doorgegeven moet worden aan de oudste zoon.

En ook bij de boerenmensen herken ik het niet, waar vroeger een zoon de boerderij over nam.
Tegenwoordig zijn er steeds minder kinderen die het over willen nemen, maar als ze er wel zijn dan kan een vrouw dat net zo goed.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:56

Hier heeft het grootste deel van de vrienden wel kinderen. En ik merk helaas dat dit wel wat doet op (voor mij) negatieve manier.
Dat vind ik wel jammer, maar soms loopt het leven nou eenmaal zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:13

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:17

Gelukkig zijn dit soort scènes vaak nep. :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:23

Helaas zijn er echt wel genoeg 11 jarige kwallen die zo'n smoel hebben.

Van mij mag overigens iedereen die met kanker scheld een week vrijwilligerswerk doen op de afdeling oncologie.
En deze etter mag er minstens op bezoek gaan.

En hij zou deze maand enkel school en huis zien en bij elke keer dit taalgebruik kwam daar een week bij.

Maar goed denk dat ze met opvoeden 11 jaar te laat zijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:47

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:34

Nee, je mag niet slaan, dat is zielig.

*sarcasme uit*