Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:10

Suzanne F. schreef:
Mijn ervaring is dat gebrek aan zelfreflectie een pubertrekje is maar ik heb nog hoop dat dit verandert met de jaren. Als het volwassenen zijn dan wordt het moeilijk en zou ik er niet teveel energie instoppen.

Precies. Stel jezelf voor als een gladde, sterkte bol. Alle opmerkingen glijden van je af. Zo heerlijk :D

fjordjes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:19

Het is m'n halfzus, dus een volwassene.

Helaas is het niet de eerste keer, altijd vind ze dat ze zelf niks verkeerd doet en ik ben de schuldige. Het boeit me verder ook niks maar het is wel heel irritant dat het steeds terugkomt en wat je ook zegt ze leert er niet van en begrijpen doet ze ook niet. Mag nu niet op de verjaardag komen :+ vind ik heeeeel erg (niet dus, lekker weekendje niks)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:29

Ze zal het nooit leren, althans, niet door jouw "toedoen". Jij bent haar psychiater niet. En begrijpen gaat ze je het op deze manier ook niet. Zodra je daar vrede mee kan hebben en het kan loslaten, zal je zien dat er rust en ruimte voor jezelf komt. Klinkt zweverig, maar dat is het niet.
Het is ook irritant dat het steeds terugkomt. Op een gegeven moment komt de dag dat je die irritatie kunt loslaten en kan accepteren dat het is wat het is. Zij is nu eenmaal zo gebakken, jij niet.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:53

rien10 schreef:
Ze zal het nooit leren, althans, niet door jouw "toedoen". Jij bent haar psychiater niet. En begrijpen gaat ze je het op deze manier ook niet. Zodra je daar vrede mee kan hebben en het kan loslaten, zal je zien dat er rust en ruimte voor jezelf komt. Klinkt zweverig, maar dat is het niet.
Het is ook irritant dat het steeds terugkomt. Op een gegeven moment komt de dag dat je die irritatie kunt loslaten en kan accepteren dat het is wat het is. Zij is nu eenmaal zo gebakken, jij niet.

Thanks, mooi gezegd.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:16

Flubberboot schreef:
Wat zijn manieren om een hangslotje open te krijgen zonder sleutel? :') Ik heb een kluisje op werk en ben zo slim geweest mijn sleutel in mijn kluisje te leggen en het slotje erop te doen :') Heb al geprobeerd hem open te picken maar ik ben daar gewoon echt niet handig in…

Bedankt iedereen voor het meedenken! Ik kwam in onze gereedschapskist een zaag tegen dus heb hem doorgezaagd :')

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:02

Met hoeveel tijd moet ik rekenen tussen landen op Edingburgh en buiten kunnen staan? Ik reis met alleen handbagage.

Vanuit de vlucht moet ik een (flix)bus pakken.
Ik land om 16:10 en de bus gaat 17:05.
Red ik het om in een half uur de luchthaven af te zijn?

De volgende opties is pas om 19:30, maar dan moet ik ook nog van de luchthaven naar het centrum toe.

Twijfel of ik het er op gok dat ik het haal. Of voor de zekerheid ook de optie van 19:30 boek. Dan ben ik alleen zo laat op m'n bestemming.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:05

kosseh schreef:
Met hoeveel tijd moet ik rekenen tussen landen op Edingburgh en buiten kunnen staan? Ik reis met alleen handbagage.

Vanuit de vlucht moet ik een (flix)bus pakken.
Ik land om 16:10 en de bus gaat 17:05.
Red ik het om in een half uur de luchthaven af te zijn?

De volgende opties is pas om 19:30, maar dan moet ik ook nog van de luchthaven naar het centrum toe.

Twijfel of ik het er op gok dat ik het haal. Of voor de zekerheid ook de optie van 19:30 boek. Dan ben ik alleen zo laat op m'n bestemming.

Ik sta altijd met een kwartier buiten (stevig de pas erin, ik haat langzaam door een vliegveld schuivelen), máár, de Flixbus gaat vanaf Ingleston als het goed is en dat is nog ruim een half uur lopen. Daar verkeek ik me de eerste keer ook op. Dus in theorie zou je het kunnen redden, maar ik zou het zelf te krap vinden... Je kan ook eerst met de tram naar het centrum, daar wat tijd doden, en de flix dan vanaf het bus station in het centrum pakken.

Bedenk namelijk ook dat taxiën langer kan duren dan je van te voren bedacht had, zeker als je een beetje vertraging op de vlucht hebt. Dus ik vind 'm spannend, zeg maar :=

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:29

Zo jammer dat die bus net niet lekker aansluit.
Had de hoop dat dat lopen mee zou vallen, maar helaas.

In december nog in Edingburgh geweest, maar vond zeker de omgeving van de bus niet leuk. Daardoor wil ik daar liever geen tijd hoeven vol maken, ben dan liever bij de vriendin die ik ga opzoeken. Als het niet anders is dan moet ik het daar maar mee doen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:32

kosseh schreef:
Zo jammer dat die bus net niet lekker aansluit.
Had de hoop dat dat lopen mee zou vallen, maar helaas.

In december nog in Edingburgh geweest, maar vond zeker de omgeving van de bus niet leuk. Daardoor wil ik daar liever geen tijd hoeven vol maken, ben dan liever bij de vriendin die ik ga opzoeken. Als het niet anders is dan moet ik het daar maar mee doen.

Ja waardeloos he, ik had dus precies hetzelfde probleem twee maanden geleden. De Flixbus sluit gewoon slecht aan op aankomsttijden vanuit Nederland denk ik := Dus ik pak meestal maar gewoon de tram naar het centrum. Ingleston is inderdaad, eehh, niet heel sfeervol :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:20

Ik zou het niet aandurven, tenzij je zeker weet dat je daarna nog een ticket voor de andere bus kan kopen. Zou het vliegtuig niet vertrouwen op punctualiteit.

Beetje naar aanleiding van het No Buytopic, maar gewoon normale interesse: hoeveel koop jij per maand normaal gesproken voor jezelf? Aan extraatjes? Dus geen huur enzo en boodschappen, maar echt spullen.
Ik kom afgelopen maand (februari) op:
- wol voor een trui
- bijpassende breinaalden
- stekenmarkeerders
- 1 paar wandelsokken
- vlieger
- hoedje voor mijn historische dansen
- souvenirtje van Ameland

Ik denk dat dit redelijk gemiddeld is, al koop ik normaal niet die wol, maar dan is het wel weer iets anders voor een andere hobby.

Is dat nou gemiddeld? Meer? Minder?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:23

Goeie vraag, ik weet ook niet precies wat normaal is. Ik geef mezelf elke maand 400 euro 'vrij besteden' geld, dat is na vaste lasten + boodschappen en evt grotere geplande uitgaven voor die maand (kapper, tandarts en dat soort geneuzel). Meestal komt dat ook wel makkelijk op, maar ik heb geen idee of dat nou veel is of niet :=

Als ik naar jouw lijstje kijk is het in elk geval minder dan ik in één maand koop denk ik, maar dat hangt er ook een beetje van af hoe duur alles was natuurlijk :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:24

Is denk ik enorm afhankelijk van inkomen, naast vaste lasten.

Ik moet echt struggelen voor de basis, en zelfs dat krijg ik niet altijd goed rond. (Wandelschoenen en BeHa's heb ik al meer dan een jaar nodig, en dat gaat gewoon niet momenteel)

Dus echte extraatjes zelden tot nooit.

Laatste dat ik mij herinner is een puzzelboekje van een paar euro een maand of 2 terug.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:25

€400 per maand voor jezelf? :oo
Dat vind ik veel. Als het uit kan prima natuurlijk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:32

Ja nou het hoeft niet op he :=

Aan het begin van elke maand maak ik een potje vaste lasten, een potje boodschappen, een potje creditcarduitgaven van de vorige maand, en een potje voor de katten. Van wat er over is gaat een deel naar de spaarrekening, en wat er dan nog over is is 'vrij', dus voor cadeautjes, kleding, schoenen, uitjes en leuke dingen/hobby's.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:33

Sheran schreef:
Ik zou het niet aandurven, tenzij je zeker weet dat je daarna nog een ticket voor de andere bus kan kopen. Zou het vliegtuig niet vertrouwen op punctualiteit.

Beetje naar aanleiding van het No Buytopic, maar gewoon normale interesse: hoeveel koop jij per maand normaal gesproken voor jezelf? Aan extraatjes? Dus geen huur enzo en boodschappen, maar echt spullen.
Ik kom afgelopen maand (februari) op:
- wol voor een trui
- bijpassende breinaalden
- stekenmarkeerders
- 1 paar wandelsokken
- vlieger
- hoedje voor mijn historische dansen
- souvenirtje van Ameland

Ik denk dat dit redelijk gemiddeld is, al koop ik normaal niet die wol, maar dan is het wel weer iets anders voor een andere hobby.

Is dat nou gemiddeld? Meer? Minder?

Veel en veel minder.

Toevallig gisteren een tweedehands hoofdstel gekocht.
En 2 weken terug een steun voor zadels.
Maar kan ook maanden niets kopen.
En ja ik kan dat nu best missen, maar vind het niet nodig.

De paarden zijn al mijn hobby en dat kost gewoon al genoeg, dus elke maand heb ik dan al dingen voor mijzelf :j

Kleding koop ik als het echt nodig is.
Geef niks om mode dus zijn altijd de basic dingen als een spijkerbroek waar ik makkelijk 5 jaar of langer mee doe. Toevallig tijdje terug een spijkerbroek van goed naar stalbroek gebombardeerd. Was ik aan het denken wanneer ik die heb gekocht. En dat wist ik nog, was 14 jaar terug :D
Helaas gaan ze niet allemaal zo lang mee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:41

Interessant om te lezen allemaal! Uiteraard afhankelijk van inkomen. Als je niks hebt kun je niks uitgeven. Ik heb op zich geluk dat ik wel meer zou kunnen uitgeven, maar ik vind het niet nodig. Er zijn altijd wel periodes in het jaar waarin ik ineens wat meer wil, bv tijdens een vakantie.

Vroeger was mijn koopgedrag ook anders trouwens, in mijn studententijd kocht ik wel veel meer. Ook veel meer goedkope rommeltjes. Maar dat is ook een andere tijd in je leven en ik heb nu gewoon een mooie voorraad basisdingen/ kleding uit die tijd.

De wol was wel prijzig trouwens hoor, kwam op meer dan 100 :))

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:44

Ik zit alleen in maart ook al aan de 400. Is nu wel een stuk meer dan meestal.

Waarvan bijna 300 is voor een spontaan weekendje naar een vriendin :D. Zo blij dat ik dat soort dingen spontaan kan doen.

100 euro voor paarden, hobby's tel ik mee als dingen voor mezelf en niet als vaste kosten.
En dan nog €25 aan panty's, die allemaal al weer stuk zijn...
Iemand nog tips voor panty's die niet stuk gaan bij de eerste keer aantrekken. Zelfs de Anti lader panty van de Hema gaat vaak al stuk bij aantrekken. Dan wel zonder ladder, maar wel een gat..

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:54

Ik vind het een beetje lastige vraag, want ik heb terugkerende kosten zoals stalling paard, voer voor dieren etc. Dat is natuurlijk ook 'voor mezelf' en hobby. Maar dan ben je snel die 400 wel voorbij ;).
Sinds ik een paard heb gaat er nog wat meer dingen naar spullen en les natuurlijk ook, maar ik denk dat ik het meeste spul wat ik nodig heb nu wel in huis heb.
Ik koop daarnaast niet zo heel snel dingen echt voor mezelf, maar ik vind bovenstaande daar dus ook al onder vallen. Dus hoe moet ik rekenen? :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:55

Ik sinds 1 februari:
- wandelschoenen 40 euro (was deels een cadeau)
- 2e hands boeken 15 euro
- 2e hands tas 22,50

Ik ben arm. :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:56

Voor het gemak mag je het paard onder vaste lasten scharen hoor, van mij. Ik had het echt over 'spulletjes'. Dus gewoon dingen die je niet per se móet kopen, maar wíl kopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:57

Century schreef:
Ik vind het een beetje lastige vraag, want ik heb terugkerende kosten zoals stalling paard, voer voor dieren etc. Dat is natuurlijk ook 'voor mezelf' en hobby. Maar dan ben je snel die 400 wel voorbij ;).
Sinds ik een paard heb gaat er nog wat meer dingen naar spullen en les natuurlijk ook, maar ik denk dat ik het meeste spul wat ik nodig heb nu wel in huis heb.
Ik koop daarnaast niet zo heel snel dingen echt voor mezelf, maar ik vind bovenstaande daar dus ook al onder vallen. Dus hoe moet ik rekenen? :)

Dat vind ik dus ook.
Dus nog meer voor mijzelf vind ik dan ook niet nodig, want heb dat elke maand gewoon zo al omdat ik ze heb.

Maar heb je geen paarden kan ik mij voorstellen dat het budget wat je hebt of kwijt wilt wel weer hoger is.

Extra dingen voor de paarden of mijzelf, echt heel verschillend. Maanden niks en dan zoals afgelopen maand 2 dingen. Net hoe het uitkomt.

Maar als het enigsinds kan 2e hands, want vaak is dat nog super netjes en scheelt snel de helft.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:19

Tweedehands probeer ik ook heel vaak, ben fan van Marktplaats haha.
Dingetjes die ik niet perse moet maar wil, echt alleen maar wil, heb ik vrij weinig denk ik. Zoiets als een nieuw dekje als je er al twee hebt bedoel je denk ik? Ik probeer dat een beetje in te perken, geld gaat altijd al hard genoeg. :P
Ik koop wel soms wat meer 'fancy'-oplossingen (denk aan autosproei-systeem tuin, robotgrasmaaier) of net het betere merk zodat het langer mee gaat, dat is natuurlijk niet perse nodig.

Ik vind jouw eerder gedeelde lijstje niet gek hoor.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:38

Ja klopt, dingen die niet moeten maar die je gewoon wil hebben, al dan niet ter vervanging van iets dat nog steeds goed is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:39

Ik maak niet van die duidelijke budgetten, maar ik geef ook niet zo snel dingen uit. En aangezien ik van mijn ouders altijd hoor 'geld moet rollen' en ik nu een baan heb, probeer ik iets minder zuinig te zijn. 400 euro zou ik echt niet op krijgen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 12:11

Dingen die ik gewoon moet hebben?

Ik merk dat ik niet veel koop voor de heb, ik moet er wel iets mee kunnen. En voor mijn hobby's heb ik wel voldoende spullen. :+ Maar de laatste keer dat ik op dat gebied los ging, was tijdens een vakantie. Maar om eerlijk te zijn, die spullen gaan wel op. Niet binnenkort, maar wel ooit. :lol:
Wel geef ik momenteel meer uit aan 'ervaringen'. Zo heb ik deze maand 2 creatieve workshops, een bijeenkomst van een hobby, een high tea met een vriendin. O ja, en mogelijk koop ik nog een fotolijst om het resultaat van de workshops in te hangen.